Măsurile educative în contextul executării pedepsei închisorii – cadrul legal al Republicii Moldova
Sergiu Cernomoreț - ianuarie 6, 2023Introducere
Mediu penitenciar reprezintă un mediu specific, din punct de vedere al contingentului și subculturii criminale, care este una dominantă. Autorităților publice ale Republica Moldova, dar ale Uniunii Europene elaborează politici și acte legislative menite să diminueze influență subculturii criminale, prin educația și asistența socială, psihologică necesară reintegrării deținuților.
Considerăm că acel contingent al mediului penitenciar, per ansamblu, nu poate fi diferențiat pe criteriu de instruire/educație în măsurile proprii deținuților minori sau adulților. Fapt justificat prin lacune în grila educativă a persoanei indiferent de vârsta acesteia (mulți deținuți din penitenciare deși au atins vârsta majoratului nu au abilități elementare de a citi, număra etc.) În opinia noastră procesul educațional este unul coerent și continuu diferențierea realizându-se doar prin prisma de tactici și metode utilizate.
Toate instituțiile penitenciare în Republica Moldova (17 la număr)[1] sunt subordonate Administraţiei Naţionale a Penitenciarelor (autoritatea administrativă subordonată Ministerului Justiţiei) exercită atribuţiile şi implementează politica statului în domeniul punerii în executare a pedepselor penale privative de libertate, a măsurii preventive sub forma arestului preventiv, a sancţiunii arestului contravenţional, precum şi a măsurilor de siguranţă aplicate persoanelor private de libertate.
Cadrul legal, care se referă la procesul de educație a deținuților în penitenciare, se rezumă la Codul de executare[2] (cartea a II-a) și Statutul executării pedepsei de către condamnați[3].
În perioada 9-19 decembrie 2020, în 4 instituții penitenciare din Republica Moldova a fost realizat un sondaj privind accesul la educație în penitenciare, perspectivele educației, și necesitățile individuale de educație a deținuților. La studiu au participat 46 persoane private de libertate, bărbați, cu vârsta între 19 și 49 ani. În rezultatul anchetării deținuților privind modalitățile de sporire a accesului la educație în penitenciare, și calitatea acestuia, deținuții au dat următoarele răspunsuri: să existe mai multe specialități, profesii – 6 persoane; să fie clase moderne de învățare, cu calculatoare, acces la internet – 14 persoane; să fie posibilitate de a face, continua studiile superioare – 9 persoane; specialitățile să fie însoțite nu doar de ore teoretice, dar și de ore practice – 6 persoane; cadrele/profesorii să fie mai competenți – 4 persoane; să fie regim în penitenciar, să nu fie subcultură – 3 persoane; lecțiile de specialitate să fie și în rusă – 2 persoane; atitudinea față de deținuți să fie mai bună – 3 persoane[4].
Scopul studiului de față rezidă în studierea legislației și practicii Republicii Moldova în cea ce privește spectrul măsurilor educative în penitenciarele din Republicii Moldova și accesibilitatea acestora, în calitate de parte componentă a procesului de resocializare a deținuților.
Metodologia
La elaborarea studiului s-a ținut cont de cadrul legal al Republicii Moldova, actele normative internaționale în domeniu. În calitate de metode s-a apelat la metodele logico-juridice; istorică, intervievarea selectivă a angajaților Autoritatea Națională a Penitenciarelor și a Serviciului de Probațiune; documentarea selectivă a dosarelor deținuților; investigarea doctrinei penale și execuțional penale și criminologice etc.
Rezultate obținute şi discuții
Potrivit Codului Penal al Republicii Moldova, pedepsele care implică executarea sa în penitenciare sunt:
Închisoarea – constă în privarea de libertate a persoanei vinovate de săvârșirea unei infracțiuni prin izolarea impusă a acesteia de mediul normal de viață şi plasarea ei, în baza hotărârii instanței de judecată, pe un anumit termen, într-un penitenciar, pe un termen de la 3 luni la 20 de ani.
Detențiunea pe viață – constă în privarea de libertate a condamnatului pentru tot restul vieții. Nu se aplică femeilor și minorilor.
Același act normativ menționează că executarea pedepselor menționate are loc în cadrul următoarelor penitenciare: a) de tip deschis; b) de tip semiînchis; c) de tip închis; d) penitenciare pentru femei; e) centrele de detenție pentru minori şi tineri.
În context, art. 11 alin. (4) Legea nr. 300/2017, cu privire la sistemul administrației penitenciar, indică și spitalele penitenciare care, care asigură detenția temporară a tuturor categoriilor de deținuți care necesită asistenta medicală în condiții de staționar, cu respectarea cerințelor de deținere separată în funcție de maladia, sexul şi vârsta persoanei, precum și de statutul procesual al acesteia[5].
Codul de executare (Cartea a II-a „executarea hotărârilor cu caracter penal”) reglementează modul de executare a pedepselor închisorii și detențiunii pe viață. Articolul 171 Codul de executare al Republicii Moldova, menționează că în șirul principalelor mijloace de corijare a condamnatului se înscriu: modul şi condiţiile de executare a pedepsei, munca social-utilă, munca educativă, instruirea profesională, învățământul general, influența exercitată de societate[6].
Potrivit cadrului normativ, dreptul la educație se realizează prin: instruirea profesională și învățământul general, fiind completate de aspecte de ordin educativ cum ar fi – munca educativă. Scopul acesteia este precizat de însăși Codul de executare al RM, în cadrul art. 242 alin. (1) CE RM – în instituțiile penitenciare, munca educativă cu condamnații este direcționată spre familiarizarea lor cu valorile social-umane, respectarea legii, dezvoltarea deprinderilor social-utile, ridicarea conștiinței şi nivelului lor cultural.
Instruirea profesională a condamnaților în penitenciare este una obligatorie și constă în efortul conjugat al Ministerul Educației, Culturii şi Cercetării și Ministerul Justiției, pentru crearea condițiilor şi elaborarea programelor de instruire profesională a condamnaților spre însușirea unei meserii, calificarea sau recalificarea profesională în cursul executării pedepsei. Spre exemplu: pentru anul de studii 2021-2022 a fost aprobat Ordinul „Cu privire la organizarea învățământului gimnazial și liceal pentru deținuții din instituțiile penitenciare”[7].
Potrivit prevederilor pct. 417-419 Statutului executării pedepsei de către condamnați, instruirea profesională a condamnaților în diferite specialități este organizată în scopul pregătirii teoretice şi cultivării deprinderilor practice în profesia obținută, precum şi pentru protecția social-juridică a condamnaților după eliberarea din instituțiile penitenciare şi plasarea lor ulterioară în câmpul muncii. Condamnații la detențiune pe viață obțin instruirea profesională nemijlocit la locurile de muncă unde aceștia pot fi antrenați. Alegerea profesiei se efectuează de către condamnați şi este absolut benevolă, în limitele ofertei de specialități, instruirea cărora este realizată în penitenciarul respectiv. Instruirea în specialitate este un proces continuu, care oferă condamnaților fără specialitate posibilitatea de a asimila în perioada executării pedepsei în locurile de detenție a câteva specialități conexe. În acest scop, administrația instituției asigură condamnații cu încăperi speciale, cu baza materială adecvată, literatură științifică şi tehnică, precum şi cu cadre didactice calificate. Este permisă folosirea în calitate de profesori a specialiștilor din economia națională şi a personalului penitenciar pe baza contractuală[8].
Art. 240 Codul de executare al RM, întitulat – „instruirea condamnaților”, indică că în penitenciare se organizează în mod obligatoriu învățământul secundar general al condamnaților. Excepția de la această regulă vizează condamnații în vârstă de peste 50 de ani, condamnații cu dezabilități severe, precum şi condamnații la detențiune pe viață, care urmează învățământul secundar general la dorință.
În același timp, art. 12 Codul Educației al RM – sistemul de învățământ în Republica Moldova este organizat pe niveluri şi cicluri în conformitate cu Clasificarea Internațională Standard a Educației (ISCED-2011 ), după cum urmează: nivelul 2 – învățământul secundar (ciclul I: învățământul gimnazial, clasele V-IX) și nivelul 3: – învățământul secundar (ciclul II: învățământul liceal, clasele X-XII) și învățământul profesional tehnic secundar[9].
În cea ce privește învățământul secundar profesional sau învățământul superior, administrația penitenciarului şi autoritatea administrației publice locale creează condiții, la solicitarea condamnatului în acest sens. Cea ce ar presupune achitarea serviciilor (contractului) de studii din contul deținutului. În acest sens, frecventarea şi finanțarea de către condamnați a propriilor studii se ia în considerare la individualizarea administrativă și judiciară a pedepsei penale.
Potrivit Raportului privind activitatea sistemului administrației penitenciare, pentru anul de studii 2021-2022, la instruirea vocațional-tehnică au fost înmatriculate 490 de persoane la 20 de meserii. În total, în acest proces de instruire au fost incluși 1079 de deținuți (629 – scurtă durată/450 – dual)[10].
Nu putem neglija efortul statului în procesul educațional al deținuților-copii și celor aflați în conflict cu legea. Astfel, Asociația pentru Justiție Penală Participativă în parteneriat cu Inspectoratul Național de Probațiune și UNICEF Moldova a elaborat programul probațional pentru minori, care este structurat pe două domenii de conținut: educație moral civică și training vocațional. Ambele domenii fiind detaliate pe mai multe unități tematice care aprofundează aspecte precum: dezvoltarea personală, raționamentul moral, implicarea comunitară, rezolvarea de probleme, identitatea vocațională, planul de carieră. Ambele domenii de conținut implică un proces îndelungat, care are nevoie de consolidare pe parcursul întregii vieți, însă temele propuse asigură exersarea unor abilități și deprinderi de comportament civic, activ, responsabil și pro-social[11].
Deși legislația prevede expres obligația finanțării doar a studiilor secundar profesionale sau de învățământ superior de către condamnați, în realitate, finanțarea studiilor secundar-generale, ține de sarcina deținuților. În acest sens, practica judiciară a Curții Supreme de Justiție invocă citat – „…dreptul în cauză (la învățătură) nu este un drept absolut, acest fiind condiționat de anumite cerințe expres prevăzute de lege ce țin nemijlocit de persoana solicitantului dreptului respectiv. Prin urmare, sistemul administrației penitenciare nu i se poate imputa sarcini excesive, în condițiile în care înmatricularea la treapta de studii secundar-generale (liceu) se face pe seama și contul beneficiarului dreptului pretins, instituția penitenciară ce asigură deținerea acestuia, având doar obligația de a facilita accesul cadrelor didactice în incinta instituției, asigurarea securității acestora, punerea la dispoziție a spațiilor special amenajate pentru derularea procesului de instruire, după caz, asigurarea conexiunii în cazul desfășurării lecțiilor la distanță (online)…”[12].
Un aport considerabil în atingerea finalităților procesului de resocializare în penitenciare îl au și bibliotecile. În acest sens, în fiecare penitenciar funcționează o bibliotecă pentru uzul tuturor categoriilor de condamnați, adecvat alcătuită din literatură artistică şi de instruire, iar condamnații sunt încurajați să frecventeze biblioteca. În ipostaza în care deținuții nu au posibilitatea de a frecventa biblioteca, în virtutea specificului tipului și regimului de detenție, accesul la schimbarea cărților în penitenciare de tip închis, la regim inițial în penitenciarele de tip semi-închis, în izolatoarele de urmărire penală, în celulele izolatorului disciplinar, precum şi deținuților pe viață se efectuează cel puțin o dată la 10 zile.
Fondul de carte se completează din contul veniturilor proprii de către Administrația Națională a Penitenciarelor, administrația penitenciarului, precum şi din sponsorizări şi donații cu concursul instituțiilor şi organizațiilor interesate.
Mediu penitenciar deși impune limitarea dreptului la libertate și la libera circulație a deținuților, oferă posibilitatea organizării manifestărilor artistice. În acest sens, fie deținuții, în coordonare cu administrația penitenciarului organizează cercuri artistice de amatori, ale căror prezentări, concerte şi spectacole se desfășoară în cadrul instituției respective, fie organizarea concertelor, spectacolelor, cenaclurilor, după caz, din contul deținuților, are loc de către artiști, poeți, cântăreți organizații non-guvernamentale.
Sub aspectul accesului la mass-media și cinematografia, în penitenciare se organizează proiectarea filmelor în cinematograf, precum şi transmiterea filmelor prin rețeaua de televiziune a penitenciarului, în cazul în care există posibilități tehnice. Astfel de activități sunt coordonate și monitorizate de către administrația penitenciarului, nu mai rar decât o dată în săptămână, ținând cont de comportamentul deținuților. Suplimentar, se permite proiectarea filmelor de cinematograf în zilele de sărbătoare.
În dependență de regimul zilei deținuții au posibilitate de a viziona emisiuni televizate, durata cărora nu depășește 6 ore în zilele de muncă, iar în zilele de odihnă şi de sărbătoare 8 ore. Încăperile de locuit, cluburile, bibliotecile, camerele pentru munca educativă, saloanele unităților medicale sunt radioficate.
Asociațiile obștești, partidele politice, organizațiile necomerciale, reprezentanții mass-media, alte persoane juridice înființate pe bază de interese comune, concepții politice şi interese confesionale constituie o modalitate de resocializare a deținuților, prin influența educativă şi profilactică exercitată asupra deținuților. Aceștia din urmă, în baza demersurilor/cererilor pot organiza, după caz: întâlnirile cu condamnații, practicarea riturilor religioase legal admise, citirea lecțiilor, demonstrarea filmelor de cinematograf şi video, organizarea şi prezentarea concertelor, disputelor şi conferințelor de ordin social, istoric, politic etc.
Recomandarea R (89) 12, menționează că participarea la educația fizică şi la sport poate avea trei obiective: primul este cel specific, având ca și scop de a învăța sau de a‐şi îmbunătăți performanțele într‐un anumit sport, cum ar fi natația, baschetul etc. Un alt obiectiv ar fi cel social: învață să se socializeze, de exemplu, fiind membru al unei echipe şi muncind împreună, învață să accepte înfrângerile, să‐şi dezvolte stăpânirea de sine şi să facă față agresiunilor. Ultimul obiectiv -de reflectare: expunere la valori, norme, motive pentru care există reguli în sport. Deținuții pot afla, în primul rând, că regulile există în interesul tuturor participanților[13].
Codul de Executare al Republicii Moldova permite și stimulează practicarea educației fizice/sportului în penitenciare și ca urmare, administrația poate pune la dispoziția deținuților, în funcţie de dotarea unității, jocuri de masă, în conformitate cu normele stabilite. În același sens, deținuților li se poate permite, în funcție de tipul penitenciarului, regimul de detenție, comportamentului acestora, folosirea propriilor figuri de şah, dame, domino, table, mingi, palete (rachete) şi mingi de tenis sau badminton. În aceste scopuri, pe teritoriul fiecărei instituţii se amenajează locuri corespunzător amenajate şi terenuri sportive.
În scopul cultivării față de deținuți a interesului față de sport şi dezvoltare fizică multilaterală, cu regularitate sunt desfășurate activități sportive conform Programului PROSPORT[14].
Competițiile sportive urmează a fi organizate astfel încât, tendința de a obține victoria și completivitatea să nu degenereze în comportament ne-sportiv și/sau violent, ce poate provoca tulburări în masă și nesupunerea cerințelor administrației.
Un alt aspect care a relevat mai multe carențe în sistemul educațional în mediu penitenciar ar fi pandemia COVID-19. Perioada anilor 2020-2022 s-a remarcat prin măsurile anti-pandemice. Reformatarea sistemului educațional al Republicii Moldova și a celui din mediu penitenciar a întâmpinat mai multe dificultăți în trecerea la formatul online a studiilor[15]. În special, în cadrul raportului tematic al Avocatului poporului pentru drepturile copilului „Respectarea dreptului la învățătură al deținuților minori din instituțiile penitenciare”, în perioada anilor 2020- 2021 se constată, după cum urmează:
• modificarea orarului de studii (lecțiile organizate sincron și asincron cu cele din instituția de învățământ general – cazul Penitenciarului nr. 10);
• refuzul de a organiza instruiri online de către instituția de învățământ general (Liceul Teoretic „M.E.” nu a reacționat şi nu a răspuns la solicitarea instituției de detenție de a organiza instruiri online, deși a fost informată despre amenajarea clasei de studii cu aparataj necesar pentru instruirea la distanță);
• sistarea procesului de instruire (perioada martie-aprilie 2020) și necesitatea recuperării orelor de studii;
• lipsa abilitățile necesare pentru accesarea și utilizarea la randament maxim a platformelor intra-net atât din partea elevilor, cât și a profesorilor[16];
• Autoritățile publice din Republica Moldova depun efort substanțial pentru instruirea inclusiv și online atât a deținuților, cât și a angajaților sistemului penitenciar[17].
Împărtășim opinia potrivit căreia, citat – „deținuții continuă să se bucure de toate drepturile și libertățile fundamentale garantate de Convenție, mai puțin de dreptul la libertate. Deși în art. 2 din Protocolul nr. 1 nu este menționat în mod expres, deținuții sunt și ei beneficiari ai dreptului la instruire, în cazul lor operând regula existentă și în cazul persoanelor aflate la libertate, i.e. asigurarea dreptului de acces la instituțiile de învățământ existente pe teritoriul statului la un moment dat. Totuși, deținuții nu pot invoca art. 2 din Protocolul nr. 1 pentru a impune în privința statului obligația de a organiza un anumit tip de educație sau instruire în cadrul închisorii, dar refuzul de a înscrie un deținut la o școală existentă în cadrul unui penitenciar anume poate constitui o încălcare a art. 2 din Protocolul nr. 1. De asemenea, împiedicarea persoanelor condamnate de a-și continua studiile universitare nu constituie o privare de dreptul la educație, însă imposibilitatea acestora de a-și continua studiile universitare la distanță poate echivala cu o încălcare a art. 2 din Protocolul nr. 1”[18].
Articolul 208 alin. (6) Codul de Executare indică expres faptul interzicerii accesului la rețeaua internet a deținuților. Eforturile de a declară neconstituțională norma invocată nu au avut succes. Astfel, Curtea Constituțională în urma examinării sesizării deținutului P.B. a declarat inadmisibilă sesizarea, argumentând în principal că ”…. accesul la Internet nu este un drept în sens strict, ci poate fi un instrument de exercitare a drepturilor fundamentale garantate de Constituție. Altfel spus, acesta este un mijloc, nu un scop. În prezenta cauză, autorul excepției a susținut că interdicția în discuție îi afectează dreptul la folosirea semnăturii electronice, inclusiv la petiționare. Însă autorul excepției nu a demonstrat că dreptul de petiționare nu poate fi exercitat în alt mod decât doar având acces la Internet (prin poșta electronică). Astfel, condamnatul are posibilitatea să exercite dreptul de petiționare, adresând petiții, inclusiv autorităților publice, prin alte modalități decât prin intermediul rețelei Internet, e.g. prin serviciile oficiilor poștale”[19].
Considerăm că interzicerea accesului la internet a deținuților în relațiile vieții sociale actuale este una care urmează a fi depășită. Astfel, urmează a fi revăzut conținutul alin. (6) art. 208 Codul de Executare al Republicii Moldova de către Parlament, în măsura în care ar oferi accesul deținuților, cel puțin, la unele surse web (e.g.: pagini oficiale ale autorităților publice, biblioteci electronice, instituțiile de învățământ etc.), excluzând posibilitatea comiterii infracțiunilor de către deținuți.
Concluzii
Procesul educațional în sistemul penitenciar al Republicii Moldova este unul specific, fiind determinat de modul de organizare și desfășurarea a studiilor, modul de deținere, condiții de asigurare a spațiului și a formatorilor (profesorilor) etc. În același timp, existența anumitor probleme de ordin financiar-material, resurse umane, influența subculturii criminale, lipsa aspectului praxiologic al instruirilor etc. Intensifică formalitatea procesului educațional în mediu penitenciar al Republicii Moldova. Cadrul legal național, per ansamblu, corespunde exigențelor și principiilor actelor normative internaționale, dar este determinat de posibilitățile reale la nivel instituțional.
DOWNLOAD FULL ARTICLEBibliografia
1. Avocatul poporului, pentru drepturile copilului, „Respectarea dreptului la învățătură al deținuților minori din instituțiile penitenciare”, raport tematic disponibil, Chișinău, 2021, pp. 7, 19 – http://ombudsman.md/wp-content/uploads/2021/09/RAPORT-REC-EDUCATIE.pdf;
2. Codul de executare al Republicii Moldova nr. 443 din 24.12.2004, Monitor Oficial nr. 214-220, din 05.11.2010, disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134479&lang=ro#;
3. Codul de executare, disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=132858&lang=ro#;
4. Codul Educației, disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=130514&lang=ro#;
5. Decizia Comisiei drepturile omului și relații interetnice a Parlamentului R. Moldova, pp. 2,5,10 ,disponibil: – https://www.parlament.md/LinkClick.aspx?fileticket=afE62uNbu0c%3D&tabid=84&mid=486&language=ro-RO;
6. Decizia Curții Constituționale a Republicii Moldova nr. 45 din 12 aprilie 2022 privind excepția de neconstituționalitate a articolului 208 alin. (6) din Codul de executare și a unor prevederi din punctul 59 din Statutul executării pedepsei de către condamnați, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 583 din 26 mai 2006 (accesul condamnaților la Internet), pct. 31-33, disponibil – https://www.constcourt.md/ccdocview.php?l=ro&tip=decizii&docid=1164;
7. Educația în penitenciar, Recomandarea nr. R(89) 12 a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, adoptată la 13.10.1989 și expunerea de motive, traducerea realizată de Ștefan Cristina, Direcția Generală a Penitenciarelor, Strasbourg, p. 45, disponibil: https://www.epea.org/wp-content/uploads/Educatia_in_penitenciar.pdf;
8. Ghid metodologic privind educația în penitenciare, Chișinău 2020, p.8 disponibil https://www.dvv-international.org.ua/fileadmin/files/eastern-neighbors/publications_Moldova/GHID_Metodologic_Educa%C8%9Bia_in_penitenciare.pdf;
9. Hotărârea Guvernului nr. 538 din 25.06.2006cu privire la aprobarea Statutului executării pedepsei de către condamnați, Monitor Oficial nr. 91-94 art. 676 din 16.06.2006, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=104042&lang=ro;
10. http://anp.gov.md/randompenitenciaresubdiviziuni-subordonatepenitenciaresubdiviziuni;
11. Încheierea Curții Supreme de Justiție, Colegiul civil, comercial și de contencios administrativ din 21 mai 2021, dosarul nr. 2ra-188/21, disponibil – http://jurisprudenta.csj.md/search_col_civil.php?id=60534;
12. Legea nr.300/2017 cu privire la sistemul administraţiei penitenciar disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=132909&lang=ro#;
13. Manualul consilierului „Program probațional pentru minori formare civică și vocațională pentru tine și pentru comunitate (for CV)”, p. 15, disponibil – https://ajppmoldova.files.wordpress.com/2020/09/program-probational-for-cv-manualul-consilierului-.pdf;
14. Ordinul nr. 970 din 21.07.2021, cu privire la organizarea învățămantului gimnazial și liceal pentru detinuții din instituțiile penitenciare, disponibil – https://chisinauedu.md/wp-content/uploads/2021/07/;
15. Ordinul Administrației Naționale a Penitenciarelor nr. 505 din 03.12.2020 cu privire la aprobarea programului PROSORT;
16. Ordinului nr. 351 din 19.03.2020 emis de Ministerul Educației Culturii și Cercetării prin care s-a aprobat „Metodologia privind continuarea la distanţă a procesului educaţional în condiţii de carantină, pentru instituţiile de învățământ primar, gimnazial şi liceal”;
17. Raport privind activitatea sistemului administrației penitenciare pentru anul 2021, Ministerul Justiției, Chișinău, 2022, p. 16;
18. Scobiolă D., Polisca C-E., Accesul la educaţie al deţinuţilor conform standardelor CEDO, Revista Institutului Național al Justiției, nr. 2 (53), 2020, ISSN 1857-2405, 12;
19. Statutului executării pedepsei de către condamnați, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 583 din 26.05.2006, disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=104042&lang=ro.
[1] http://anp.gov.md/randompenitenciaresubdiviziuni-subordonatepenitenciaresubdiviziuni.
[2] Codul de executare al Republicii Moldova nr. 443 din 24.12.2004, Monitorul Oficial nr. 214-220, din 05.11.2010, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=134479&lang=ro#.
[3] Hotărârea Guvernului nr. 538 din 25.06.2006 cu privire la aprobarea Statutului executării pedepsei de către condamnați, Monitor Oficial nr. 91-94 art. 676 din 16.06.2006, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=104042&lang=ro.
[4] Ghid metodologic privind educația în penitenciare, Chișinău, 2020, p.8 disponibil: https://www.dvv-international.org.ua/fileadmin/files/eastern-neighbors/publications_Moldova/GHID_Metodologic_Educa%C8%9Bia_in_penitenciare.pdf.
[5] Legea nr. 300/2017 cu privire la sistemul administraţiei penitenciar, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=132909&lang=ro#.
[6] Codul de executare disponibil – https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=132858&lang=ro#.
[7] Ordinul nr. 970 din 21.07.2021, cu privire la organizarea învățământului gimnazial și liceal pentru deținuții din instituțiile penitenciare, disponibil – https://chisinauedu.md/wp-content/uploads/2021/07/.
[8] Statutului executării pedepsei de către condamnați, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 583 din 26.05.2006, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=104042&lang=ro.
[9] Art. 12 Codul Educației, disponibil: https://www.legis.md/cautare/getResults?doc_id=130514&lang=ro#.
[10] Raport privind activitatea sistemului administrației penitenciare pentru anul 2021, Ministerul Justiției, Chișinău, 2022, p. 16.
[11] Manualul consilierului „Program probațional pentru minori formare civică și vocațională pentru tine și pentru comunitate – (for CV)”, p. 15, disponibil: https://ajppmoldova.files.wordpress.com/2020/09/program-probational-for-cv-manualul-consilierului-.pdf.
[12] Încheierea Curții Supreme de Justiție, Colegiul civil, comercial și de contencios administrativ din 21 mai 2021, dosarul nr. 2ra-188/21, disponibil: http://jurisprudenta.csj.md/search_col_civil.php?id=60534.
[13] Educația în penitenciar, Recomandarea nr. R(89) 12 a Comitetului de Miniștri al Consiliului Europei, adoptată la 13.10.1989 și expunerea de motive, traducerea realizată de Ștefan Cristina, Direcția Generală a Penitenciarelor, Strasbourg, p. 45, disponibil: https://www.epea.org/wp-content/uploads/Educatia_in_penitenciar.pdf.
[14] Ordinul Administrației Naționale a Penitenciarelor nr. 505 din 03.12.2020 cu privire la aprobarea programului PROSORT.
[15] Ordinului nr. 351 din 19.03.2020 emis de Ministerul Educației Culturii și Cercetării prin care s-a aprobat „Metodologia privind continuarea la distanţă a procesului educaţional în condiţii de carantină, pentru instituţiile de învăţământ primar, gimnazial şi liceal”.
[16] Avocatul poporului, pentru drepturile copilului, „Respectarea dreptului la învățătură al deținuților minori din instituțiile penitenciare”, raport tematic disponibil, Chișinău, 2021, pp. 7, 19 – http://ombudsman.md/wp-content/uploads/2021/09/RAPORT-REC-EDUCATIE.pdf.
[17] Decizia Comisiei drepturile omului și relații interetnice a Parlamentului R. Moldova, pp. 2,5,10, disponibil – https://www.parlament.md/LinkClick.aspx?fileticket=afE62uNbu0c%3D&tabid=84&mid=486&language=ro-RO.
[18] Scobiolă D., Polisca C-E., Accesul la educaţie al deţinuţilor conform standardelor CEDO, Revista Institutului Național al Justiției, nr. 2 (53), 2020, ISSN 1857-2405, p. 12.
[19] Decizia Curții Constituționale a Republicii Moldova nr. 45 din 12 aprilie 2022 privind excepția de neconstituționalitate a articolului 208 alin. (6) din Codul de executare și a unor prevederi din punctul 59 din Statutul executării pedepsei de către condamnați, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 583 din 26 mai 2006 (accesul condamnaților la Internet), pct. 31-33, disponibil – https://www.constcourt.md/ccdocview.php?l=ro&tip=decizii&docid=1164.
Arhive
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.