Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii – modificări (O.G. nr. 9/2019)
Redacția ProLege - august 3, 2019Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
(rep. M. Of. nr. 652 din 28 august 2015; cu modif. ult.)
|
O.G. nr. 9/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii, a unor reglementări cu privire la programe guvernamentale naţionale şi cu privire la măsuri fiscal-bugetare
(M. Of. nr. 668 din 9 august 2019)
|
– modifică: art. 16 alin. (1) lit. e), art. 54 lit. d), art. 220 alin. (2), art. 386 alin. (5), art. 876, art. 893;
– introduce: art. 16 alin. (4)-(5), art. 58^1, art. 165 alin. (3^1), art. 221 alin. (1) lit. m), art. 265 alin. (1) lit. a^2), art. 386 alin. (6), art. 875 alin. (1) lit. z) și lit. aa)-ae), art. 875^1 – 875^4, art. 876^1. |
În M. Of. nr. 668 din 9 august 2019, s-a publicat O.G. nr. 9/2019 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul sănătăţii, a unor reglementări cu privire la programe guvernamentale naţionale şi cu privire la măsuri fiscal-bugetare.
Astfel, respectiva ordonanță aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:
– Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (rep. M. Of. nr. 652 din 28 august 2015; cu modif. ult.);
– Legea nr. 151/2010 privind serviciile specializate integrate de sănătate, educaţie şi sociale adresate persoanelor cu tulburări din spectrul autist şi cu tulburări de sănătate mintală asociate (M. Of. nr. 483 din 14 iulie 2010; cu modif. ult.);
– O.U.G. nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuţii pentru finanţarea unor cheltuieli în domeniul sănătăţii (M. Of. nr. 680 din 26 septembrie 2011; cu modif. ult.);
– Legea nr. 229/2016 privind organizarea şi exercitarea profesiei de fizioterapeut, precum şi pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Colegiului Fizioterapeuţilor din România (M. Of. nr. 939 din 22 noiembrie 2016);
– O.G. nr. 28/2003 privind trimiterea bolnavilor pentru tratament în străinătate, aprobată cu modificări prin Legea nr. 119/2003 (M. Of. nr. 62 din 1 februarie 2003);
– O.U.G. nr. 28/2013 pentru aprobarea Programului naţional de dezvoltare locală, aprobată prin Legea nr. 89/2015 (M. Of. nr. 230 din 22 aprilie 2013; cu modif. ult.);
– O.G. nr. 22/2010 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 64/2008 privind funcţionarea în condiţii de siguranţă a instalaţiilor sub presiune, instalaţiilor de ridicat şi aparatelor consumatoare de combustibil, aprobată prin Legea nr. 93/2011 (M. Of. nr. 606 din 26 august 2010; cu modif. ult.).
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Art. 16 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 16 alin. (1), lit. e) prevedea:
„(1) Ministerul Sănătății, ca autoritate centrală în domeniul asistenței de sănătate publică, are în principal următoarele atribuții și responsabilități:
(…)
e) coordonează, implementează și monitorizează proiectele finanțate în cadrul fondurilor comunitare, precum și acorduri bilaterale, Pactul de stabilitate în domeniul sănătății și alte acorduri internaționale în domeniul de competență;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16 alin. (1), lit. e) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Ministerul Sănătății, ca autoritate centrală în domeniul asistenței de sănătate publică, are în principal următoarele atribuții și responsabilități:
(…)
e) coordonează, implementează şi monitorizează proiectele finanţate în cadrul fondurilor comunitare, precum şi acorduri bilaterale, Pactul de stabilitate în domeniul sănătăţii, Fondul Global pentru combaterea SIDA, tuberculozei şi malariei şi alte acorduri internaţionale în domeniul de competenţă;”.
Art. 16 alin. (4)-(5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 16, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4)-(5), cu următorul conținut:
„(4) Pentru personalul nominalizat în echipele de proiect din cadrul Ministerului Sănătăţii sau din instituţiile aflate în subordinea sau coordonarea acestuia, inclusiv pentru personalul încadrat cu contract individual de muncă, pe perioadă determinată, pe posturile în afara organigramei, în scopul implementării proiectelor prevăzute la alin. (1) lit. e), se aplică în mod corespunzător prevederile art. 16 din Legea-cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice, cu modificările şi completările ulterioare. Majorarea salarială se acordă exclusiv din fondurile externe nerambursabile aprobate cu această destinaţie în bugetele proiectelor/granturilor respective.
(5) Prevederile alin. (4) nu sunt aplicabile personalului care beneficiază de prevederile art. 17 din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările şi completările ulterioare, şi demnitarilor”.
Art. 54 lit. d) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 54, lit. d) prevedea:
„Atribuțiile Ministerului Sănătății în domeniul programelor naționale de sănătate sunt următoarele:
(…)
d) avizează normele metodologice de realizare a programelor naționale curative elaborate de CNAS;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 54, lit. d) se modifică și va avea următorul conținut:
„Atribuțiile Ministerului Sănătății în domeniul programelor naționale de sănătate sunt următoarele:
(…)
d) acordă aviz conform normelor metodologice de realizare a programelor naţionale curative elaborate de CNAS;”.
Art. 58^1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 58 se introduce un nou articol, art. 58^1, cu următorul conținut:
„Art. 58^1
(1) Pentru unele dispozitive medicale şi materiale sanitare specifice acordate în cadrul unor programe naţionale de sănătate curative, finanţate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, se pot organiza achiziţii publice centralizate, de către unităţi de achiziţii centralizate care furnizează activităţile de achiziţie centralizată, înfiinţate cu respectarea legislaţiei în domeniul achiziţiilor publice.
(2) Criteriile de stabilire a programelor naţionale de sănătate curative, prevăzute la alin. (1), precum şi situaţiile şi condiţiile în care autorităţile contractante achiziţionează produse/servicii de la unităţile de achiziţii centralizate se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 165 alin. (3^1) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 165, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul conținut:
„(3^1) Medicii care sunt încadraţi în structurile de cercetare, în cadrul programului de lucru de la funcţia de cercetare, au dreptul să desfăşoare activitate medicală şi în structurile medicale corespunzător funcţiei, specialităţii şi gradului profesional în care sunt confirmaţi, cu excepţia rezidenţilor”.
Art. 220 alin. (2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 220, alin. (2) prevedea:
„(2) Constituirea fondului se face din contribuția de asigurări sociale de sănătate, denumită în continuare contribuție, suportată de asigurați, din sumele care se distribuie fondului din contribuția asiguratorie pentru muncă, conform art. 220^6 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare, din subvenții de la bugetul de stat, precum și din alte surse – donații, sponsorizări, dobânzi, exploatarea patrimoniului CNAS și al caselor de asigurări de sănătate potrivit legii”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 220, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Constituirea fondului se face din contribuţia de asigurări sociale de sănătate, denumită în continuare contribuţie, suportată de asiguraţi, din sumele care se distribuie fondului din contribuţia asiguratorie pentru muncă, conform art. 220^6 alin. (4) lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, sumele provenite din protocoale încheiate de CNAS cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora, din subvenţii de la bugetul de stat, precum şi din alte surse – donaţii, sponsorizări, dobânzi, exploatarea patrimoniului CNAS şi al caselor de asigurări de sănătate potrivit legii”.
Art. 221 alin. (1) lit. m) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 221 alin. (1), după lit. l) se introduce o nouă literă, lit. m), cu următorul conținut:
„(1) În înțelesul prezentului titlu, termenii și noțiunile folosite au următoarele semnificații:
(…)
m) protocoale încheiate de CNAS cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora – mecanisme financiare prin care deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora participă la cofinanţarea tratamentului persoanelor asigurate cu medicamente suportate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate, potrivit prevederilor art. 241 alin. (1)”.
Art. 265 alin. (1) lit. a^2) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 265 alin. (1), după lit. a^1) se introduce o nouă literă, lit. a^2), cu următorul conținut:
„(1) Fondul se formează din:
(…)
a^2) sumele provenite din protocoalele încheiate de CNAS cu deţinătorii de autorizaţii de punere pe piaţă sau reprezentanţii legali ai acestora;”.
Art. 386 alin. (5) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 386, alin. (5) prevedea:
„(5) În vederea exercitării dreptului de liberă practică, casele de asigurări de sănătate încheie un contract cu medicul specialist într-o specialitate clinică prevăzut la alin. (1) lit. b), pentru specialitățile clinice pentru care casele de asigurări de sănătate încheie contracte de furnizare de servicii medicale, prin care acesta dobândește dreptul de a elibera bilete de trimitere pentru specialități clinice, biletele de trimitere pentru investigații paraclinice și prescripții medicale pentru medicamente cu sau fără contribuție personală în tratamentul ambulatoriu, suportate din bugetul Fondului național unic de asigurări sociale de sănătate, în condițiile stabilite prin hotărâre a Guvernului, elaborată în termen de 3 luni de la data aprobării bugetului de stat pe anul 2019”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 386, alin. (5) se modifică și va avea următorul conținut:
„(5) În vederea exercitării dreptului de liberă practică, casele de asigurări de sănătate încheie un contract cu medicul specialist într-o specialitate clinică prevăzut la alin. (1) lit. b), pentru specialităţile clinice pentru care casele de asigurări de sănătate încheie contracte de furnizare de servicii medicale, prin care acesta dobândeşte dreptul de a elibera bilete de trimitere pentru specialităţi clinice, biletele de trimitere pentru investigaţii paraclinice şi prescripţii medicale pentru medicamente cu sau fără contribuţie personală în tratamentul ambulatoriu, suportate din bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, în condiţiile stabilite prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 386 alin. (6) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 386, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul conținut:
„(6) Proiectul de hotărâre a Guvernului prevăzut la alin. (5) se elaborează cu consultarea Colegiului Medicilor din România, Colegiului Medicilor Stomatologi din România şi Colegiului Farmaciştilor din România, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a contractului-cadru şi a normelor metodologice, în anul 2020”.
Art. 875 alin. (1) lit. z) și lit. aa)-ae) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 875 alin. (1), după lit. y) se introduc șase noi litere, lit. z) și lit. aa)-ae), cu următorul conținut:
„(1) Constituie contravenții, în măsura în care nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, următoarele fapte și se sancționează după cum urmează:
(…)
z) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei aplicată deţinătorului autorizaţiei de punere pe piaţă/reprezentantului acestuia/deţinătorului autorizaţiei de import paralel emisă în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului sănătăţii publice nr. 1.962/2008 privind aprobarea Procedurii de eliberare a autorizaţiilor de import paralel pentru medicamente de uz uman, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi titularului de autorizaţie privind furnizarea de medicamente pentru nevoi speciale emisă în baza art. 703 alin. (2) în alte cazuri de necesitate neacoperite de medicamentele autorizate, pentru punerea pe piaţă după data de 9 februarie 2019 a unui medicament care nu respectă obligaţiile prevăzute la art. 774 lit. o) din prezenta lege, precum şi ale art. 33 sau ale art. 40 din Regulamentul delegat (UE) 2016/161 al Comisiei din 2 octombrie 2015 de completare a Directivei 2001/83/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme detaliate pentru elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman, denumit în continuare „Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman”;
aa) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată fabricantului pentru nerespectarea specificaţiilor tehnice ale identificatorului unic prevăzute la unul dintre art. 4 – 7, după caz, sau pentru lipsa evidenţei prevăzută la art. 15 din Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman;
ab) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată fabricantului/distribuitorului angro/persoanei autorizate să elibereze sau persoanei îndreptăţite să furnizeze medicamente către populaţie în România pentru neefectuarea după data de 9 februarie 2019 a verificărilor prevăzute la art. 10 din Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman;
ac) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată distribuitorului angro/persoanei autorizate să elibereze sau persoanei îndreptăţite să furnizeze medicamente către populaţie în România pentru nerespectarea după data de 9 februarie 2019 a prevederilor art. 24 sau ale art. 25 din Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman;
ad) cu amendă de la 50.000 lei la 100.000 lei, aplicată persoanei autorizate sau îndreptăţite să furnizeze medicamente către populaţie în România pentru nerespectarea după data de 9 februarie 2019 a prevederilor art. 30 din Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman;
ae) cu amendă de la 100.000 lei la 500.000 lei, prin derogare de la prevederile art. 8 alin. (2) lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, aplicată entităţii juridice nonprofit responsabilă cu crearea şi gestionarea repertoriului naţional, înfiinţată în conformitate cu prevederile art. 1 alin. (1) lit. b din Normele detaliate pentru elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman, aprobate prin Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1.473/2018, pentru nerespectarea după data de 9 februarie 2019 a prevederilor articolelor 32, 35, 37 sau 39 din Regulamentul privind elementele de siguranţă care apar pe ambalajul medicamentelor de uz uman”.
Art. 875^1- 875^4 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 875 se introduc patru noi articole, art. 875^1- 875^4, cu următorul conținut:
„Art. 875^1
Odată cu aplicarea sancţiunii amenzii contravenţionale prevăzute la art. 875 alin. (1), inspectorii ANMDMR, după caz, pot dispune măsuri complementare de confiscare şi reţinere a medicamentelor de uz uman sau a documentelor emise în legătură cu acestea, dacă este necesar, atunci când nu sunt respectate cerinţele legale şi/sau principiile de bună practică de fabricaţie ori de bună practică de distribuţie prevăzute de legislaţia naţională şi dacă prezintă un pericol potenţial pentru sănătatea publică.
Art. 875^2
Măsurile complementare propuse pentru a fi aplicate potrivit art. 875^1 se dispun direct prin procesul-verbal de constatare şi de sancţionare a contravenţiei.
Art. 875^3
Sancţiunile contravenţionale complementare dispuse în condiţiile art. 875^1 se vor materializa prin sigilarea medicamentelor de uz uman şi aplicarea ştampilei inspectorului ANMDMR, precum şi prin ridicarea documentelor emise în legătură cu acestea.
Art. 875^4
Procedura de preluare, evaluare şi distrugere a medicamentelor de uz uman, materialelor consumabile de utilitate medicală confiscate se aprobă prin ordin al ministrului sănătăţii şi se aplică în mod corespunzător”.
Art. 876 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 876 prevedea:
„Art. 876
Dispozițiile art. 875 se completează cu prevederile Ordonanței Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 876 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 876
Dispoziţiile art. 875 şi ale art. 875^1 – 875^4 se completează cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare”.
Art. 876^1 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (introdus prin O.G. nr. 9/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 876 se introduce un nou articol, art. 876^1, cu următorul conținut:
„Art. 876^1
Prin derogare de la dispoziţiile art. 32 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii nu suspendă executarea sancţiunii contravenţionale complementare aplicate potrivit art. 875^1”.
Art. 893 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii (modificat prin O.G. nr. 9/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 893 prevedea:
„Art. 893
La depunerea documentației în vederea obținerii autorizației de punere pe piață, solicitanții plătesc la ANMDM o taxă de autorizare de punere pe piață de 1000 euro sau echivalentul în lei la cursul Băncii Naționale a României, care se virează la bugetul de sta”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 893 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 893
La depunerea documentaţiei în vederea obţinerii autorizaţiei de punere pe piaţă, solicitanţii plătesc la ANMDMR un tarif de autorizare de punere pe piaţă de 5.000 euro sau echivalentul în lei la cursul Băncii Naţionale a României, care constituie venit propriu al ANMDMR”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.