Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă și alte acte normative – modificări (O.U.G. nr. 102/2021)
Redacția ProLege - septembrie 6, 2021Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
(M. Of. nr. 466 din 25 iunie 2014; cu modif. și compl. ult.)
Legea nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor (M. Of. nr. 550 din 24 iulie 2015)
|
O.U.G. nr. 102/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor şi pentru modificarea altor acte normative (M. Of. nr. 916 din 24 septembrie 2021)
|
– modifică: art. 262 alin. (3^2) din Legea nr. 85/2014, Legea nr. 213/2015: art. 1, art. 2 alin. (3), art. 10, art. 16; – introduce: Legea nr. 213/2015: art. 2^1, art. 12 alin. (1^1) și (1^2), art. 12^1-12^3, art. 18^1. |
În M. Of. nr. 916 din 24 septembrie 2021 s-a publicat O.U.G. nr. 102/2021 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 213/2015 privind Fondul de garantare a asiguraţilor şi pentru modificarea altor acte normative.
Redăm, în continuare, o parte dintre modificările aduse prin prezenta ordonanță de urgență.
Art. 262 alin. (3^2) din Legea nr. 85/2014
Vechea reglementare
„(3^2) La data rămânerii definitive a hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, poliţele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept în termen de 90 de zile. În aceleaşi condiţii, se vor denunţa şi contractele de reasigurare.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 262 alin. (3^2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3^2) În termen de 90 de zile de la data pronunţării hotărârii de deschidere a procedurii de faliment, poliţele de asigurare încheiate de societatea de asigurare/reasigurare încetează de drept; în aceleaşi condiţii, se vor denunţa şi contractele de reasigurare.”
Art. 1 din Legea nr. 213/2015
Vechea reglementare
„(1) Fondul de garantare a asiguraţilor, denumit în continuare Fondul, se constituie ca persoană juridică de drept public. Organizarea şi funcţionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu aprobat de către Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului.
(2) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 1 se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Fondul de garantare a asiguraţilor, denumit în continuare Fondul, se constituie ca persoană juridică de drept public care îşi exercită atribuţiile şi competenţele potrivit prevederilor prezentei legi; organizarea şi funcţionarea Fondului se stabilesc prin statut propriu aprobat de către Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară, la propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, iar statutul se publică în Monitorul Oficial al României, Partea a IV-a.
(2) Sediul principal al Fondului este în municipiul Bucureşti; în vederea exercitării atribuţiilor prevăzute de lege, Fondul poate avea unul sau mai multe puncte de lucru.”
Art. 2 alin. (3) din Legea nr. 213/2015
Vechea reglementare
„(3) Fondul garantează plata de indemnizaţii/despăgubiri rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii, încheiate, în condiţiile legii, în cazul falimentului unui asigurător, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut în prezenta lege şi în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii, aşa cum sunt definite la art. 5. În cazul în care disponibilităţile Fondului nu sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, creanţele acestora vor putea fi onorate pe măsura alimentării Fondului cu resursele financiare prevăzute de prezenta lege.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) Fondul protejează creditorii de asigurări prin plata de creanţe de asigurări, rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate, în cazul constatării de către ASF a insolvenţei unui asigurător, după parcurgerea de către creditorul de asigurări a procedurii administrative reglementate de prezenta lege, cu respectarea plafonului de garantare prevăzut în prezenta lege şi în limita resurselor financiare disponibile la momentul plăţii, prevăzute la art. 5; în cazul în care disponibilităţile Fondului nu sunt suficiente pentru acoperirea cuantumului sumelor cuvenite creditorilor de asigurări, creanţele acestora vor fi onorate pe măsura alimentării Fondului cu resursele financiare prevăzute de prezenta lege.”
Art. 10 din Legea nr. 213/2015
Vechea reglementare
„Art. 10
Resursele financiare ale Fondului vor fi utilizate pentru plata despăgubirilor/indemnizaţiilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii, încheiate cu asigurătorul aflat în procedură de faliment.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 10 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 10
(1) Resursele financiare ale Fondului se utilizează pentru:
a) plata despăgubirilor/indemnizaţiilor rezultate din contractele de asigurare facultative şi obligatorii încheiate cu asigurătorul aflat în insolvenţă;
b) plata sumelor cuvenite creditorilor de asigurări a fi plătite de către Fond, în situaţia încetării contractelor de asigurare;
c) suportarea cheltuielilor Fondului aferente constatării, instrumentării şi lichidării dosarelor de daună, precum şi a cheltuielilor aferente organizării, administrării şi funcţionării Fondului în exercitarea atribuţiilor prevăzute de lege.
(2) Plata sumelor prevăzute la alin. (1) lit. a) şi b) se efectuează din disponibilităţile Fondului, numai după parcurgerea procedurii administrative, necontencioase, prevăzută de prezenta lege; din suma cuvenită creditorului de asigurări se reţin sumele datorate de către creditor asigurătorului, calculate conform contractului de asigurare încheiat între părţi.
(3) Prin derogare de la prevederile art. 145 alin. (1) din Legea nr. 246/2015, cheltuielile directe ale Fondului pentru activitatea de administrare a Fondului de rezoluţie pentru asigurători sunt suportate, cu prioritate, din veniturile Fondului de rezoluţie pentru asigurători, în măsura în care acestea sunt suficiente pentru acoperirea acestor cheltuieli; în lipsa acestora, se pot folosi celelalte resurse financiare ale Fondului.”
Art. 16 din Legea nr. 213/2015
Vechea reglementare
„Art. 16
În toate cazurile în care consideră că este necesar, comisia specială poate solicita petenţilor completarea documentaţiei şi/sau precizarea ori furnizarea de informaţii suplimentare cu privire la cererea de plată a acestora. Informaţiile solicitate se transmit comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii, în termen de cel mult 10 zile de la data primirii solicitării acesteia.”
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 16 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 16
(1) În toate cazurile în care consideră că este necesar, comisia specială poate solicita petenţilor completarea documentaţiei şi/sau precizarea ori furnizarea de informaţii suplimentare cu privire la cererea de plată a acestora; informaţiile solicitate se transmit comisiei, sub sancţiunea respingerii cererii, în termen de cel mult 30 de zile de la data primirii solicitării acesteia.
(2) Pentru motive temeinice, la solicitarea petentului, termenul de depunere a documentaţiei solicitate se poate prelungi, în situaţia în care petentul trebuie să completeze documentaţia depusă cu documente emise de alte entităţi publice sau private.
(3) În situaţia prevăzută la alin. (2), Fondul poate emite o decizie de suspendare a soluţionării cererii de plată până la stingerea motivelor care au condus la luarea unei astfel de măsuri.”
Art. 2^1 din Legea nr. 213/2015
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 2 se introduce un nou articol, art. 2^1, cu următorul cuprins:
„Art. 21
(1) Fondul poate îndeplini funcţia de administrator special în procedura de redresare financiară a asigurătorilor ori de lichidator în procedura de lichidare voluntară a asigurătorilor, în condiţiile prevăzute de Legea nr. 503/2004 privind redresarea financiară, falimentul, dizolvarea şi lichidarea voluntară în activitatea de asigurări, republicată, cu modificările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 503/2004.
(2) Fondul poate îndeplini funcţia de administrator interimar la un asigurător, potrivit prevederilor alin. (4)-(7) şi (9).
(3) Fondul este numit pentru funcţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, prin decizie motivată.
(4) La data la care Autoritatea de Supraveghere Financiară retrage autorizaţia de funcţionare a unui asigurător, potrivit legislaţiei în domeniul asigurărilor, şi totodată constată existenţa indiciilor stării de insolvenţă a acestuia, astfel cum această stare este definită la art. 5 pct. 31 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 85/2014, Autoritatea de Supraveghere Financiară poate numi Fondul ca administrator interimar al asigurătorului în cauză având atribuţiile prevăzute la alin. (5).
(5) În calitate de administrator interimar, Fondul asigură administrarea şi conducerea asigurătorului şi adoptă măsurile necesare pentru împiedicarea diminuării activului şi sporirii pasivului asigurătorului, concomitent cu conservarea bunurilor acestuia; la data numirii lichidatorului judiciar, mandatul de administrator interimar încetează de drept.
(6) De la data comunicării deciziei de numire a Fondului ca administrator interimar şi până la încetarea mandatului acestuia, atribuţiile conducerii asigurătorului se suspendă de plin drept, cu excepţia atribuţiei de introducere a acţiunii prevăzute la art. 250 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 şi a atribuţiei de predare a evidenţelor conform dispoziţiilor art. 122 pentru a căror îndeplinire rămâne răspunzătoare.
(7) Cheltuielile legate de administrarea interimară se suportă de către asigurătorul la care a fost numit; onorariul administratorului este stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară prin decizia de numire, fără a depăşi remuneraţia acordată conducerii asigurătorului.
(8) Fondul administrează Fondul de rezoluţie pentru asigurători, ale cărui surse financiare, funcţii şi atribuţii sunt stabilite prin Legea nr. 246/2015 privind redresarea şi rezoluţia asigurătorilor; în acest sens, Fondul constituie, în cadrul structurii sale organizatorice, o direcţie cu funcţii specifice în vederea punerii în aplicare a atribuţiilor stabilite prin prezenta lege şi prin Legea nr. 246/2015.
(9) Dacă asigurătorul a fost supus Legii nr. 246/2015, iar administrator temporar sau administrator de rezoluţie este Fondul, acesta îndeplineşte în continuare atribuţiile administratorului interimar.”
Art. 12 alin. (1^1) și (1^2) din Legea nr. 213/2015
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 12, după alin. (1) se introduc două noi alineate, alin. (1^1) şi (1^2), cu următorul cuprins:
„(1^1) Pentru daunele avizate la asigurători înainte de data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului şi pentru care asigurătorul nu a procedat la deschiderea dosarului de daună, Fondul procedează la deschiderea dosarului, la solicitarea scrisă a petentului la sediu sau prin poştă, prin poşta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului.
(1^2) În situaţia în care sunt necesare constatări suplimentare pentru dosarele deja deschise de asigurător, Fondul procedează la efectuarea acestora, pe baza unei solicitări scrise depuse în acest sens de către petent, la sediu sau prin poştă, prin poşta electronică sau prin alte mijloace ce asigură transmiterea textului actului.”
Art. 12^1-12^3 din Legea nr. 213/2015
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 12 se introduc trei noi articole, art. 12^1-12^3, cu următorul cuprins:
„Art. 12^1
Dreptul creditorilor de asigurări de a solicita plata sumelor cuvenite de la Fond se naşte la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară prin care se constată existenţa indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului şi imposibilitatea redresării acestuia.
Art. 12^2
(1) În termen de 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al României a deciziei Autorităţii de Supraveghere Financiară de retragere a autorizaţiei de funcţionare şi constatare a existenţei indiciilor stării de insolvenţă a asigurătorului, acesta predă Fondului evidenţa contractelor de asigurare în vigoare la data comunicării deciziei mai sus menţionate, evidenţa completă a dosarelor de daună, precum şi evidenţele tehnico-operative şi contabile aferente acestor contracte şi dosare, în vederea publicării listei potenţialilor creditori de asigurări; răspunderea pentru neîndeplinirea sau pentru îndeplinirea necorespunzătoare a obligaţiei revine conducerii asigurătorului.
(2) Asigurătorul predă evidenţele prevăzute la alin. (1) atât în format letric, cât şi, dacă există, în format electronic/digital; odată cu acestea, asigurătorul predă Fondului toate contractele de asigurare în vigoare, dosarele de daună nelichidate, bazele de date, registrele, corespondenţa, orice document referitor la dosare, la contracte în vigoare, precum şi orice alte evidenţe deţinute în legătură cu acestea.
(3) Asigurătorul transmite Fondului orice documente sau informaţii referitoare la contractele de asigurare şi dosare de daună, solicitate de Fond în vederea analizării cererilor de plată depuse de potenţialii creditori.
(4) Pe baza evidenţelor şi documentelor preluate de la asigurător, Fondul întocmeşte lista potenţialilor creditori de asigurări şi asigură publicarea acesteia pe site-ul propriu.
(5) În situaţia în care instanţa competentă respinge cererea de deschidere a procedurii de faliment, Fondul procedează la restituirea evidenţelor şi documentelor preluate de la asigurător, în termen de maximum 30 de zile de la rămânerea definitivă a hotărârii prin care s-a respins cererea de deschidere a procedurii de faliment.
(6) În situaţia în care instanţa competentă respinge definitiv cererea de deschidere a procedurii de faliment, asigurătorul este obligat la plata tuturor sumelor achitate/suportate de Fond în gestionarea atât a dosarelor de daună preluate de la acesta, cât şi a celor deschise de Fond, în aplicarea dispoziţiilor art. 12, inclusiv despăgubirile/indemnizaţiile suportate de către Fond aferente creanţelor deţinute de creditorii de asigurări ai asigurătorului.
(7) În aplicarea prevederilor alin. (6), în vederea recuperării sumelor suportate de fond, Fondul emite un act prin care stabileşte şi individualizează obligaţia de plată a asigurătorului, care constituie titlu de creanţă; titlul de creanţă cuprinde suma datorată de asigurător Fondului şi un termen maxim de plată, de 30 de zile, care curge începând cu data comunicării actului prin care se individualizează obligaţia de plată, în care acesta poate plăti obligaţia de bunăvoie.
(8) Dacă la data scadenţei stabilită la alin. (7) suma menţionată în titlul de creanţă nu este plătită, acesta devine titlu executoriu, în baza căruia Fondul va declanşa procedura de executare silită a creanţelor, conform Legii nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 12^3
(1) Fondul desemnează o comisie specială, formată din şapte membri din cadrul Fondului, cu următoarea componenţă:
a) directorul general;
b) 2 reprezentanţi ai Direcţiei economice, cu experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul financiar;
c) 2 reprezentanţi ai Direcţiei tehnice despăgubiri, cu experienţă de cel puţin 3 ani în materie de instrumentare/lichidare de daune;
d) 2 reprezentanţi ai Direcţiei juridice, cu experienţă de cel puţin 3 ani în domeniul juridic.
(2) Comisia specială deliberează în mod valabil în prezenţa a cel puţin cinci dintre membrii acesteia; în caz de paritate, votul preşedintelui sau înlocuitorului acestuia este decisiv.
(3) Directorul general al Fondului are calitatea de preşedinte al comisiei speciale, iar în lipsa acestuia, atribuţiile sunt preluate de către unul dintre membrii comisiei desemnat de către acesta.
(4) Secretariatul comisiei asigură cel puţin pregătirea listelor creditorilor de asigurări cu propuneri de aprobare a sumelor solicitate, precum şi a listelor cuprinzând cererile de plată cu propunere de respingere a sumelor solicitate, convocatorului, a ordinii de zi şi a proceselor-verbale ale şedinţelor comisiei speciale.”
Art. 18^1 din Legea nr. 213/2015
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 18 se introduce un nou articol, art. 18^1, cu următorul cuprins:
„Art. 18^1
Fondul întreprinde demersuri împotriva persoanelor care au încasat necuvenit sume de la Fond, în vederea recuperării acestora, putând exercita astfel de acţiuni inclusiv împotriva persoanelor care îndeplinesc servicii de interes public şi care au încasat necuvenit sume de la Fond în exercitarea acestor servicii.”
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.