Legea nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă – modificări (O.G. nr. 26/2022)
Redacția ProLege - august 8, 2022
Actul modificat |
Actul modificator | Sumar |
Legea nr.
119/1996
cu privire la actele de stare civilă
(rep. M. Of. nr. 339 din 18 mai 2012; cu modif. și compl. ult.) |
O.G. nr. 26/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă (M. Of. nr. 840 din 26 august 2022)
|
– modifică: art. 3 alin. (2) și (3), art. 14, art. 36 alin. (1)-(3), art. 41^3, art. 70; – introduce: art. 3 alin. (8), art. 10 alin. (14^1), art. 36 alin. (6), art. 41 alin. (12^1)-(12^4), art. 68^1. |
În M. Of. nr. 840 din 26 august 2022 s-a publicat O.G. nr. 26/2022 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 119/1996 cu privire la actele de stare civilă.
Vă prezentăm, în cele ce urmează, cele mai importante modificări și completări aduse respectivei Legi.
Art. 3 alin. (2) și (3)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 alin. (2) și (3) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(2) Sunt ofiţeri de stare civilă:
a) la nivelul unităţilor administrativ-teritoriale din cadrul judeţelor: primarii municipiilor, oraşelor şi comunelor, precum şi personalul care are atribuţii de stare civilă;
b) la nivelul municipiului Bucureşti: primarul general al municipiului Bucureşti, primarii sectoarelor şi personalul care are atribuţii de stare civilă din cadrul sectoarelor municipiului Bucureşti;
c) la nivelul misiunilor diplomatice şi al oficiilor consulare de carieră ale României: şefii acestora.
(3) Sunt ofiţeri de stare civilă cu atribuţii restrânse:
a) personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul D.E.P.A.B.D.;
b) la nivelul judeţelor/municipiului Bucureşti: personalul cu atribuţii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor, respectiv al D.G.E.P.M.B.;
c) comandanţii de nave şi aeronave;
d) ofiţerii de stare civilă desemnaţi prin ordin al ministrului apărării naţionale sau, după caz, al ministrului afacerilor interne, potrivit prevederilor art. 7 alin. (7).”
Art. 14
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 14 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 14
Întocmirea actului de naştere se face, ca urmare a unei declaraţii verbale a persoanelor prevăzute la art. 16 sau din oficiu, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul serviciului public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăriei unităţii administrativ-teritoriale în a cărui/cărei rază s-a produs evenimentul ori, după caz, ca urmare a unei declaraţii verbale a persoanelor prevăzute la art. 16, de către ofiţerul de stare civilă din cadrul misiunii diplomatice sau al oficiului consular de carieră a/al României acreditate/acreditat să exercite funcţii consulare în statul pe teritoriul căruia s-a produs evenimentul.”
Art. 36 alin. (1)-(3)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 36 alin. (1)-(3) se modifică și vor avea următorul conținut:
„Art. 36
(1) Documentul cu care se face dovada identităţii persoanei decedate se reţine de către ofiţerul de stare civilă. În funcţie de instituţia care a emis documentul, se procedează după cum urmează:
a) actele de identitate eliberate de autorităţile române se anulează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi se restituie persoanei care a declarat decesul, iar paşapoartele simple se transmit, în vederea anulării, serviciului public comunitar de paşapoarte pe a cărui rază teritorială persoana decedată a avut ultimul domiciliu sau reşedinţa ori, după caz, serviciului public comunitar de paşapoarte emitent, în termen de 10 zile lucrătoare de la data înregistrării decesului;
b) documentele de identitate ale cetăţenilor străini, precum şi cele eliberate de structurile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări se trimit serviciului judeţean pentru imigrări la care este arondată unitatea administrativ-teritorială care a înregistrat decesul, în termen de 5 zile lucrătoare de la data înregistrării decesului.
(2) În cazul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare de carieră ale României, actele de identitate cu care se face dovada identităţii persoanei decedate, eliberate de autorităţile române, se anulează potrivit dispoziţiilor legale în vigoare şi se restituie persoanei care a declarat decesul, iar paşapoartele simple se trimit autorităţii emitente, cu primul curier diplomatic, organizat de la data înregistrării decesului.
(3) În cazurile în care declarantul nu poate prezenta unul dintre documentele prevăzute la alin. (1) şi (2), precizează în scris motivul neprezentării acestuia şi datele de stare civilă ale decedatului. Declaraţia se reţine de către ofiţerul de stare civilă.”
Art. 41^3
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 41^3 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 41^3
(1) Persoana care solicită schimbarea numelui pe cale administrativă depune cerere, personal sau prin împuternicit cu procură specială, la serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor sau, după caz, la primăria unităţii administrativ-teritoriale în a cărui/cărei rază teritorială îşi are domiciliul sau a avut ultimul domiciliu, în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate. Cetăţenii români care nu au avut niciodată domiciliul în România depun cererea la Direcţia Publică de Evidenţă a Persoanelor şi Stare Civilă a Sectorului 1 al Municipiului Bucureşti.
(2) Cererea de schimbare a numelui trebuie să fie motivată prin unul dintre cazurile prevăzute la art. 411 alin. (2) şi (3) şi să fie însoţită de următoarele acte:
a) actul de identitate şi certificatele de stare civilă ale persoanei care solicită schimbarea numelui, în original; originalul documentelor se fotocopiază şi se restituie acesteia;
b) un exemplar al Monitorului Oficial al României, Partea a III-a, în care a fost publicat, potrivit art. 417, extrasul din cererea de schimbare a numelui, exemplar de la publicarea căruia să nu fi trecut mai mult de un an, în original sau, dacă există mijloace informatice de verificare a autenticităţii acestuia, se poate prezenta un exemplar al acestuia emis de pe exemplarul original;
c) dacă este cazul, consimţământul persoanei al cărei nume se solicită a fi purtat, dat în formă autentică sau în faţa ofiţerului de stare civilă;
d) dacă este cazul, încuviinţarea instanţei de tutelă, în cazurile prevăzute de art. 414;
e) pentru solicitanţii care au împlinit vârsta de 14 ani, certificat de cazier judiciar;
f) orice alte documente pe care solicitantul le consideră necesare pentru motivarea cererii sale;
g) procură specială şi copia actului de identitate al împuternicitului, în cazul în care schimbarea numelui este solicitată prin împuternicit cu procură specială.”
Art. 70
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 70 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 70
Comunicarea datelor înscrise în actele de stare civilă se poate face, în cazuri temeinic justificate, la cererea autorităţilor şi instituţiilor publice, altele decât cele cu atribuţii legale în materie, cu aprobarea primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectoarelor municipiului Bucureşti ori, după caz, a şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B. care are în păstrare actul, precum şi a directorului D.E.P.A.B.D.”
Art. 3 alin. (8)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 3, după alin. (7) se introduce un nou alineat, alin. (8), cu următorul cuprins:
„(8) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), ofiţerii de stare civilă din cadrul serviciilor publice comunitare judeţene de evidenţă a persoanelor/D.G.E.P.M.B. înscriu menţiuni în registrele de stare civilă ale serviciilor publice comunitare de evidenţă a persoanelor/primăriilor din cadrul fiecărui judeţ/municipiului Bucureşti, cu respectarea competenţei teritoriale, precum şi a celorlalte dispoziţii prevăzute în prezenta lege, pentru soluţionarea unor situaţii deosebite, cu aprobarea şefului serviciului public comunitar judeţean de evidenţă a persoanelor/directorului D.G.E.P.M.B.”
Art. 10 alin. (14^1)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 10, după alin. (14) se introduce un nou alineat, alin. (14^1), cu următorul cuprins:
„(14^1) Dacă, după data prevăzută la art. 2 alin. (4), un act de stare civilă din registrul de stare civilă exemplarul II nu se identifică în SIIEASC, pentru eliberarea certificatului de stare civilă/extrasului multilingv al actului de stare civilă, serviciul public comunitar local de evidenţă a persoanelor/primăria, respectiv misiunea diplomatică/oficiul consular de carieră a/al României acreditată/acreditat în străinătate care primeşte cererea solicită ofiţerului de stare civilă care are în păstrare registrul de stare civilă exemplarul I constituirea actului de stare civilă respectiv, potrivit dispoziţiilor legale în vigoare, urmând ca certificatul de stare civilă/extrasul multilingv al actului de stare civilă să se elibereze pe baza acestuia.”
Art. 36 alin. (6)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 36, după alin. (5) se introduce un nou alineat, alin. (6), cu următorul cuprins:
„(6) Începând cu data prevăzută la art. 2 alin. (4), informaţiile care cuprind cel puţin numele şi prenumele defunctului, data decesului în format an, lună, zi, şi ultimul domiciliu al defunctului se transmit, după înregistrarea actelor de deces, CNARNN-INFONOT din cadrul UNNPR. Structura datelor de referinţă, precum şi procedura prin care acestea sunt transmise se stabilesc prin protocol încheiat între D.E.P.A.B.D. şi UNNPR.”
Art. 41 alin. (12^1)-(12^4)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 41, după alin. (12) se introduc trei noi alineate, alin. (12^1)-(12^4), cu următorul cuprins:
„(12^1) În situaţii temeinic justificate, pentru copiii cetăţeni români născuţi în străinătate faţă de care s-a dispus o măsură de protecţie specială, în condiţiile Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, şi ai căror părinţi nu solicită transcrierea certificatelor de naştere, primarul unităţii administrativ-teritoriale de la domiciliul persoanei, membrilor familiei, asistentului maternal care asigură creşterea şi îngrijirea copilului sau în a cărei rază se află serviciul de tip rezidenţial care îl are în îngrijire poate transcrie în registrele de stare civilă, din oficiu, cu titlu gratuit, certificatele de naştere eliberate de autorităţile străine, la solicitarea direcţiei generale de asistenţă socială şi protecţia copilului.
(12^2) Transcrierea în situaţia prevăzută la alin. (121) se face în baza certificatului sau extrasului de stare civilă eliberat de autorităţile străine şi a copiei hotărârii comisiei pentru protecţia copilului ori a instanţei de judecată prin care a fost stabilită măsura de protecţie specială şi a celorlalte documente prevăzute de lege pentru procedura transcrierii.
(12^3) În situaţii temeinic justificate, pentru copiii cetăţeni români născuţi în străinătate şi aflaţi în ţară cu părinţii sau cu persoana desemnată în condiţiile art. 104 alin. (2) din Legea nr. 272/2004, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care părinţii nu solicită transcrierea certificatelor de naştere, primarul unităţii administrativ-teritoriale de la domiciliul oricăruia dintre părinţi poate transcrie în registrele de stare civilă, din oficiu, cu titlu gratuit, certificatele de naştere eliberate de autorităţile străine, la solicitarea serviciului public de asistenţă socială.
(12^4) Transcrierea prevăzută la alin. (123) se face în baza raportului de anchetă socială întocmit de serviciul public de asistenţă socială care solicită transcrierea şi a celorlalte documente prevăzute de lege pentru procedura transcrierii. În cazul în care părinţii au domicilii diferite, se prezintă declaraţia unuia dintre părinţi din care să rezulte la care dintre aceştia are domiciliul copilul, iar dacă nu se poate prezenta declaraţia niciunuia dintre părinţi, copilul este înregistrat în sistem informatic, cu domiciliul mamei.”
Art. 68^1
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 68 se introduce un nou articol, art. 68^1, cu următorul cuprins:
„Art. 68^1
Datele cu caracter personal ale persoanelor fizice, rezultate din activităţile specifice stării civile, sunt prelucrate în condiţiile de securitate stabilite de Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) şi de legislaţia naţională aplicabilă domeniului protecţiei datelor, atât de către entităţile cu atribuţii în domeniul stării civile, cât şi de către beneficiarii legali ai acestor date.”
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.