Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 – modificări (O.G. nr. 9/2018)
Redacția ProLege - septembrie 2, 2018 In September 2018, the Law of national education no. 1/2011 was amended under two
different regulations.
Similarly, other regulations were also amended, amongst which: Law no. 317/2004 on
the Superior Council of Magistracy, G.E.O. no. 111/2010 on parental leave and child care
monthly allowance, the Rules of Procedure of the Chamber of Deputies, Law no. 3/2000
regarding the organization and conduct of the referendum.
In September, as well, the Government Decision no. 33/2018 establishing the
contraventions which fall within the scope of the Prevention Law no. 270/2017, as well as
the template of the remedy plan (Government Decision no. 701/2018), and certain
regulations in the construction field, were also amended.
Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
(M. Of. nr. 818 din 10 ianuarie 2011; cu modif. ult.) |
O.G. nr. 9/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei
(M. Of. nr. 744 din 28 august 2018)
|
– modifică: art. 9 alin. (2), art. 27 alin. (2), art. 99 alin. (1), art. 101 alin. (2), art. 158 alin. (4)-(4^1), art. 201 alin. (1), art. 201 alin. (5), art. 207 alin. (2) lit. a), art. 263 alin. (10), art. 361 alin. (3) lit. c);
– introduce: art.. 9 alin. (2^2), art. 19 alin. (3^1), art. 27 alin. (2^1), art. 96 alin. (10), art. 99 alin. (10), art. 158 alin. (4^2)-(4^3), art. 201 alin. (1^1), art. 216 alin. (2) lit. e^1), art. 263 alin. (7^1), art. 294 alin. (5^1), art. 294^1. |
În M. Of. nr. 744 din 28 august 2018, s-a publicat O.G. nr. 9/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul educaţiei.
Astfel, O.G. nr. 9/2018 modifică, dar și completează art. 9 din Legea nr. 288/2004 privind organizarea studiilor universitare (M. Of. nr. 614 din 7 iulie 2004; cu modif. ult.). De asemenea, prin acest act normativ se aduc unele modificări și completări Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 (M. Of. nr. 18 din 10 ianuarie 2011; cu modif. ult.).
Una dintre cele mai importante completări aduse Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011 vizează predarea orelor de Limba și literatura română în învățământul primar, la nivelul claselor cu predare în limbile minorităților. Astfel, aceste ore vor fi predate de profesorii cu studii superioare de specialitate. Totodată, o altă prevedere se referă la modificarea procedurii de evaluare a studiilor doctorale, în vederea acreditării sau menținerii acesteia. În acest sens, se vor parcurge în mod obligatoriu două etape: evaluarea, în cadrul evaluării externe a IOSUD-ului, prevăzută de art. 13 lit. a)-c) din O.U.G. nr. 75/2005, a componentei organizatorice, denumită şcoală doctorală, respectiv evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat, în care sunt organizate programele de studii universitare de doctorat. Așadar, ori de câte ori un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe şcoli doctorale, din cadrul aceluiaşi IOSUD, evaluarea se realizează, o singură dată, la nivelul IOSUD, procesul de evaluare realizându-se de către ARACIS sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau străinătate, înscrisă în EQAR. În acest sens, ARACIS are posibilitatea să coopteze şi experţi internaţionali.
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Legii educaţiei naţionale nr. 1/2011.
Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011
Art. 9 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin O.G. nr. 9/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 9, alin. (2) prevedea:
„(2) Statul asigură finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii, preșcolarii și pentru toți elevii din învățământul general obligatoriu de stat, particular și confesional acreditat. De asemenea, statul asigură finanțarea de bază pentru învățământul profesional și liceal acreditat, de stat, particular și confesional, precum și pentru cel postliceal de stat. Finanțarea se face în baza și în limitele costului standard per elev, per preșcolar sau per antepreșcolar, după metodologia elaborată de Ministerul Educației Naționale”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 9, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Statul asigură finanţarea de bază pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat, pentru antepreşcolarii şi preşcolarii din învăţământul particular şi cel confesional, acreditate, precum şi pentru elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi cel confesional, acreditate. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional, liceal particular şi cel confesional, acreditate. Finanţarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar sau per antepreşcolar, după caz, după metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei Naţional”.
Art. 9 alin. (2^2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 9, după alin. (2^1), se introduce un nou alineat, alin. (2^2), cu următorul conținut:
„(2^2) Finanţarea de bază pentru antepreşcolari, prevăzută la alin. (2), se asigură de către stat, începând cu anul şcolar 2019-2020”.
Art. 19 alin. (3^1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 19, după alin. (3), se introduce un nou alineat, alin. (3^1), cu următorul conținut:
„(3^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), unităţile de învăţământ care şcolarizează pe filiera vocaţională, cu profil teologic, la cererea cultelor recunoscute de stat, pot funcţiona cu efective mai mici de elevi şi cu menţinerea personalităţii juridice”.
Art. 27 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin O.G. nr. 9/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 27, alin. (2) prevedea:
„(2) Organizarea unităților de educație timpurie antepreșcolară, conținutul educativ, standardele de calitate și metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, inițiată de Ministerul Educației Naționale, în termen de maximum 12 luni de la intrarea în vigoare a prezentei legi”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 27, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Organizarea unităţilor de educaţie timpurie antepreşcolară, standardele de calitate şi metodologia de organizare ale acesteia se stabilesc prin hotărâre a Guvernului, iniţiată de Ministerul Educaţiei Naţionale”.
Art. 27 alin. (2^1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 27, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul conținut:
„(2^1) Conţinutul educativ al activităţilor desfăşurate în unităţile de educaţie timpurie antepreşcolară, conform prevederilor curriculumului specific, se stabileşte prin ordin al ministrului educaţiei naţionale”.
Art. 96 alin. (10) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 96, după alin. (9), se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul conținut:
„(10) Prin excepţie de la prevederile alin. (2), prin ordin al ministrului educaţiei naţionale se stabileşte, provizoriu, un consiliu de administraţie şi se numeşte un director până la ocuparea funcţiei prin concurs naţional conform art. 257, ce va fi organizat într-o perioadă de maximum 6 luni, pentru unităţile de învăţământ înfiinţate conform prevederilor art. 291 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Consiliul de administraţie stabilit provizoriu funcţionează pentru o perioadă de maximum 6 luni de la înfiinţarea unităţii de învăţământ”.
Art. 99 alin. (1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin O.G. nr. 9/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 99, alin. (1) prevedea:
„(1) Unitățile conexe ale Ministerului Educației Naționale sunt: Institutul de Științe ale Educației, casele corpului didactic, centrele atestate de formare continuă în limbile minorităților naționale, Centrul Național de Instruire Diferențiată, Unitatea pentru Finanțarea Învățământului Preuniversitar, palatele și cluburile copiilor”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 99, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Unităţile conexe ale Ministerului Educaţiei Naţionale sunt: Institutul de Ştiinţe ale Educaţiei, casele corpului didactic, centrele de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale, Centrul Naţional de Instruire Diferenţiată, Unitatea pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, palatele şi cluburile copiilor”.
Art. 99 alin. (10) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 99, după alin. (9), se introduce un nou alineat, alin. (10), cu următorul conținut:
„(10) Centrele de formare continuă în limbile minorităţilor naţionale sunt persoane juridice în subordinea Ministerului Educaţiei Naţionale. Atribuţiile, structura, organizarea şi funcţionarea acestora se stabilesc prin hotărâre a Guvernului”.
Art. 101 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin O.G. nr. 9/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 101, alin. (2) prevedea:
„(2) Statul asigură finanțarea de bază pentru toți antepreșcolarii, preșcolarii și pentru toți elevii din învățământul primar, gimnazial, profesional și liceal de stat, particular sau confesional acreditat, pentru elevii din învățământul postliceal de stat, precum și, după caz, pentru beneficiarii cursurilor de pregătire pentru examenul național de bacalaureat. Finanțarea de bază se face în limitele costului standard per elev/ preșcolar/antepreșcolar, conform metodologiei elaborate de Ministerul Educației Naționale”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 101, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Statul asigură finanţarea de bază pentru antepreşcolarii, preşcolarii şi elevii din învăţământul de stat, pentru antepreşcolarii şi preşcolarii din învăţământul particular şi cel confesional, acreditate, precum şi pentru elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi cel confesional, acreditate. De asemenea, statul asigură finanţarea de bază pentru învăţământul profesional, liceal particular şi cel confesional, acreditate, precum şi, după caz, pentru beneficiarii cursurilor de pregătire pentru examenul naţional de bacalaureat. Finanţarea se face în baza şi în limitele costului standard per elev, per preşcolar sau per antepreşcolar, după caz, după metodologia elaborată de Ministerul Educaţiei Naţionale”.
Art. 158 alin. (4)-(4^1) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin O.G. nr. 9/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 158, alin. (4)-(4^1) prevedeau:
„(4) Fiecare școală doctorală este evaluată individual, pentru fiecare domeniu în parte, în vederea acreditării. Evaluarea școlii doctorale se face pe baza performanței școlii doctorale și a capacității instituționale a IOSUD din care face parte școala doctorală. Evaluarea școlilor doctorale se face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau străinătate, pe baza rapoartelor CNCS referitoare la calitatea cercetării și a rapoartelor CNATDCU referitoare la calitatea resurselor umane. Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației naționale, pe baza propunerilor comune ale ARACIS, CNCS și CNATDCU. Fiecare școală doctorală este evaluată periodic, din 5 în 5 ani*).
(4^1) Prin excepție de la prevederile alin. (4), până la finalul anului universitar 2012-2013, evaluarea școlilor doctorale se face de către ARACIS sau de către o altă agenție de asigurare a calității, din țară sau din străinătate. Sistemul de criterii și metodologia de evaluare se stabilesc prin ordin al ministrului educației naționale, pe baza propunerilor ARACIS. Fiecare școală doctorală este evaluată periodic, din 5 în 5 ani”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 158, alin. (4)-(4^1) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) Procesul de evaluare a studiilor doctorale, în vederea acreditării sau menţinerii acreditării, după caz, cuprinde, obligatoriu, parcurgerea următoarelor etape, astfel:
a) evaluarea, în cadrul evaluării externe a IOSUD-ului, prevăzută de art. 13 lit. a) -c) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 75/2005, aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările şi completările ulterioare, a componentei organizatorice, denumită şcoală doctorală, organizată în condiţiile art. 132 alin. (4) în cadrul IOSUD-ului;
b) evaluarea domeniilor de studii universitare de doctorat, în care sunt organizate programele de studii universitare de doctorat. Când un domeniu de studii universitare de doctorat este organizat de mai multe şcoli doctorale, din cadrul aceluiaşi IOSUD, evaluarea se realizează, o singură dată, la nivelul IOSUD.
(4^1) Procesul de evaluare prevăzut la alin. (4) se realizează de către ARACIS sau de către o altă agenţie de asigurare a calităţii, din ţară sau străinătate, înscrisă în EQAR. În activitatea de evaluare a şcolilor doctorale, ARACIS cooptează şi experţi internaţionali”.
Art. 158 alin. (4^2)-(4^3) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin O.G. nr. 9/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 158, după alin. (4^1), se introduc două noi alineate, alin. (4^2)-(4^3), cu următorul conținut:
„(4^2) ARACIS poate solicita rapoarte de la:
a) Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice privind elementele prevăzute de art. 219 alin. (3);
b) Consiliul Naţional de Atestare a Titlurilor, Diplomelor şi Certificatelor Universitare privind elementele prevăzute de art. 219 alin. (1).
(4^3) Sistemul de criterii şi metodologia de evaluare se stabilesc pe baza propunerilor ARACIS, prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Fiecare şcoală doctorală este evaluată, din 5 în 5 ani, în cadrul procesului de evaluare periodică a IOSUD-ului”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.