Hotărârea CEDO din 30 iunie 2020 în Cauza B. împotriva României (Cererea nr. 58.240/14)
Redacția ProLege - aprilie 9, 2021Hotărârea CEDO în Cauza B. împotriva României (Cererea nr. 58.240/14)
I. Dreptul intern relevant Art. 322 din vechiul Cod de procedură civilă „Revizuirea unei hotărâri rămase definitivă în instanţa de apel sau prin neapelare, precum şi a unei hotărâri dată de o instanţă de recurs atunci când evocă fondul, se poate cere în următoarele cazuri: […]” 5. dacă, după darea hotărârii, s-au descoperit înscrisuri doveditoare, reţinute de partea potrivnică sau care nu au putut fi înfăţişate dintr-o împrejurare mai presus de voinţa părţilor, ori dacă s-a desfiinţat sau s-a modificat hotărârea unei instanţe pe care s-a întemeiat hotărârea a cărei revizuire se cere. […] Art. 509 din noul Cod de procedură civilă Arrt. 509 Obiectul şi motivele revizuirii „(1) Revizuirea unei hotărâri pronunţate asupra fondului sau care evocă fondul poate fi cerută dacă: […] 5. după darea hotărârii, s-au descoperit înscrisuri doveditoare, reţinute de partea potrivnică sau care nu au putut fi înfăţişate dintr-o împrejurare mai presus de voinţa părţilor; […] 10. Curtea Europeană a Drepturilor Omului a constatat o încălcare a drepturilor sau libertăţilor fundamentale datorată unei hotărâri judecătoreşti, iar consecinţele grave ale acestei încălcări continuă să se producă.” II. Documente internaționale Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale – Art. 37 – Nestabilirea cu suficientă certitudine a faptului că reclamantul ar putea obţine redeschiderea procedurii interne în cazul în care Curtea ar decide să accepte declaraţia unilaterală a Guvernului pârât şi să procedeze la radierea de pe rol – Respingerea cererii de radiere – Art. 8 – Respectarea vieţii private – Respingerea cererii de redeschidere a unei proceduri în stabilirea paternităţii unui copil născut în afara căsătoriei pe baza unei probe ştiinţifice inaccesibile la data acţiunii în stabilirea paternităţii – Expertiza medico-legală extrajudiciară efectuată cu acordul copilului care a devenit major – Lipsa unui just echilibru între interesele în speţă |
În M. Of. nr. 398 din 16 aprilie 2021 s-a publicat Hotărârea CEDO în Cauza B. împotriva României (Cererea nr. 58.240/14).
Vă prezentăm, în continuare, dispozițiile respectivei hotărâri:
„I. Cu privire la pretinsa încălcare a art. 8 din Convenţie
14. Reclamantul se plânge de imposibilitatea de a obţine recunoaşterea în justiţie a faptului că nu este tatăl lui B.A.M., deşi raportul de expertiză realizat cu consimţământul lui B.A.M., devenit major, a exclus paternitatea acestuia. Acesta invocă art. 8 din Convenţie, redactat după cum urmează:
„1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi a corespondenţei sale.
2. Nu este admisă ingerinţa unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura în care respectiva ingerinţă este prevăzută de lege şi dacă constituie o măsură care, într-o societate democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a moralei, ori protejarea drepturilor şi a libertăţilor altora.”
A. Cu privire la solicitarea Guvernului având scopul de a radia cererea de pe rol, în conformitate cu art. 37 § 1 din Convenţie
15. În urma eşecului negocierilor dintre părţi purtate în vederea soluţionării amiabile a cauzei, Guvernul a informat Curtea despre intenţia sa de a depune o declaraţie unilaterală pentru a pune capăt examinării cauzei de către Curte. A solicitat Curţii, de asemenea, să radieze cererea de pe rol în conformitate cu art. 37 § 1 lit. c) din Convenţie.
Art. 37 din Convenţie este redactat astfel în părţile sale relevante:
„(1) În orice stadiu al procedurii, Curtea poate decide radierea de pe rol a unei cereri atunci când circumstanţele permit să se conchidă că: […]
c) din orice alt motiv constatat de Curte, continuarea examinării cererii nu se mai justifică.
Totuşi, Curtea continuă examinarea cererii dacă respectarea drepturilor omului garantate prin Convenţie şi prin protocoalele sale o impune.
2. Curtea poate hotărî reînscrierea pe rol a unei cereri atunci când ea consideră că împrejurările o justifică.”
(…)
2. Motivarea Curţii
20. Principiile generale privind declaraţiile unilaterale au fost prezentate în cauzele J. împotriva Letoniei[(MC), nr. 44898/10, pct. 64-70, 5 iulie 2016] şi A. A.T.I., Z. împotriva Ucrainei(nr. 1006/07, pct. 27-33, 5 octombrie 2017).
21. Mai precis, Curtea reaminteşte că, atunci când trebuie hotărâtă radierea de pe rol a unei cereri în întregime sau în parte în temeiul art. 37 § 1 lit. c) din Convenţie pe baza unei declaraţii unilaterale, factorii care intră în joc includ natura plângerilor formulate, natura şi sfera de aplicare a măsurilor eventual luate de guvernul pârât în executarea hotărârilor pronunţate de Curte în cauze anterioare şi incidenţa acestor măsuri asupra cauzei examinate, natura concesiilor formulate în declaraţia unilaterală, în special recunoaşterea unei încălcări a Convenţiei şi angajamentul de a plăti o reparaţie adecvată pentru o astfel de încălcare, existenţa unei jurisprudenţe relevante „clare şi complete” în această privinţă – cu alte cuvinte, a şti dacă problemele ridicate sunt similare cu cele deja soluţionate de Curte în cauze anterioare -, modalităţile de remediere pe care guvernul pârât intenţionează să le ofere reclamantului şi chestiunea dacă aceste modalităţi permit înlăturarea consecinţelor unei presupuse încălcări.
În cazul în care Curtea este convinsă de răspunsurile date la întrebările de mai sus, verifică îndeplinirea condiţiilor prevăzute la art. 37 § 1 lit. c) şi la art. 37 § 1 in fine din Convenţie (şi anume, că nu se mai justifică examinarea în continuare a cererii în întregime sau în parte şi că respectarea drepturilor omului nu impune examinarea în continuare a cererii). Dacă sunt îndeplinite aceste condiţii, atunci decide să radieze cererea de pe rol în întregime sau în parte.
În acest scop examinează cu atenţie angajamentele asumate de Guvern în declaraţia sa unilaterală şi, după caz, interpretează conţinutul acestora în lumina jurisprudenţei sale (Jeronovics, citată anterior, pct. 64, precum şi trimiterile citate).
22. În primul rând, Curtea observă că a constatat deja încălcări ale art. 8 din Convenţie în cauze în care reclamanţii nu aveau nicio posibilitate de a contesta, în lumina noilor probe biologice, stabilirea paternităţii printr-o hotărâre judecătorească definitivă (O. împotriva României, nr. 12.547/06, pct. 52, 25 februarie 2014, P. împotriva Slovaciei, nr. 10.699/05, pct. 46, CEDO 2006-XI şi T. împotriva Turciei, nr. 11.449/02, pct. 36, 9 noiembrie 2006). Prin urmare, prezenta cauză urmează jurisprudenţa consacrată a Curţii.
23. Curtea reaminteşte că în Hotărârea Ostace menţionată anterior, în care faptele erau similare cu cele din prezenta cauză, a concluzionat că nu se asigurase un echilibru just între interesele reclamantului şi cele ale societăţii şi că, prin urmare, sistemul juridic intern nu garantase în mod adecvat „respectarea vieţii private” a reclamantului (Ostace, citată anterior, pct. 52). În Cauza Paulik, citată anterior, Curtea a reţinut, pe de altă parte, în cadrul examinării cererii de reparaţie echitabilă formulate de reclamant, că, în temeiul articolelor relevante din Codul de procedură civilă, procesul civil putea fi redeschis atunci când Curtea constata o încălcare a drepturilor reclamantului garantate de Convenţie, când consecinţele încălcării erau grave, iar acordarea unei reparaţii echitabile nu era suficientă pentru repararea acestora (Paulik, citată anterior, pct. 72).
24. Curtea observă că ceea ce a sancţionat în temeiul art. 8 din Convenţie în hotărârile referitoare la chestiuni juridice similare celor ridicate în speţă a fost imposibilitatea persoanelor în cauză de a repune în discuţie, pe baza unor noi probe biologice, stabilirea judiciară a paternităţii cu privire la copii care au devenit majori între timp, în cazuri în care realitatea biologică nu corespundea realităţii sociale. Consideră că, atunci când se constată încălcarea din acest motiv a art. 8 din Convenţie, existenţa unei căi legale care permite persoanei în cauză să obţină redeschiderea procedurii interne constituie, în principiu, o soluţie adecvată, deseori chiar cea mai potrivită, pentru a pune capăt încălcării şi a înlătura efectele acesteia.
25. Curtea consideră că acelaşi lucru trebuie să fie valabil şi în situaţii precum cea din speţă, în care obiectivul urmărit de reclamant prin sesizarea Curţii cu cererea sa era acela de a obţine redeschiderea procedurii interne (supra, pct. 18). Prin urmare, este necesar să se examineze dacă reclamantul dispune de o cale judiciară pentru a obţine redeschiderea procedurii interne pe baza unei declaraţii unilaterale.
26. În acest context, Curtea observă că art. 509 alin. (1) pct. 10 din Codul de procedură civilă prevede posibilitatea de a obţine revizuirea unei hotărâri definitive atunci când Curtea a constatat o încălcare a drepturilor sau libertăţilor fundamentale datorată unei hotărâri judecătoreşti şi când consecinţele acestei încălcări sunt grave şi persistente (supra, pct. 13). În acest text nu se menţionează posibilitatea de a obţine redeschiderea procesului civil pe baza unei decizii de radiere a unei cauze de pe rol, indiferent dacă este vorba de o soluţionare amiabilă la care ar ajunge părţile sau de o declaraţie unilaterală. Guvernul nu a prezentat exemple de hotărâri pronunţate de instanţele naţionale care ar putea demonstra că acestea din urmă deschid proceduri civile interne pe baza deciziilor prin care Curtea radiază o cauză de pe rol. În sfârşit, Curtea observă că nu se menţionează în declaraţia unilaterală prezentată de Guvern niciun angajament din partea acestuia care să permită redeschiderea procedurii, în cazul în care reclamantul dorea acest lucru.
27. Curtea consideră că în cauză nu se poate stabili cu suficientă certitudine că reclamantul ar putea obţine redeschiderea procedurii interne în cazul în care Curtea ar decide să accepte declaraţia unilaterală a Guvernului şi să radieze cererea de pe rol. În special, nu exclude că reclamantul ar avea nevoie, pentru a putea solicita, dacă este cazul, revizuirea deciziei în discuţie a curţii de apel, de o hotărâre a Curţii în care se constată în mod explicit încălcarea art. 8 din Convenţie (a se vedea, mutatis mutandis, H. împotriva Belgiei, nr. 665/08, pct. 29, 29 iunie 2010, R. împotriva Rusiei, nr. 50.098/07, pct. 23, 6 decembrie 2011, şi V. împotriva Slovaciei, nr. 59.102/08, pct. 2-28, 25 septembrie 2012).
28. În lumina celor de mai sus, Curtea admite argumentul prezentat de reclamant. Prin urmare, nu poate concluziona că nu mai este justificată continuarea examinării cererii. Mai mult, respectarea drepturilor omului, astfel cum sunt definite în Convenţie şi în protocoalele la aceasta, obligă la continuarea examinării cauzei. Astfel, trebuie respinsă cererea Guvernului având scopul de a radia cererea de pe rol în temeiul art. 37 din Convenţie.
B. Cu privire la admisibilitate
29. Curtea reaminteşte că stabilirea relaţiei juridice dintre un tată şi fiul său prezumtiv se încadrează în sfera „vieţii private” a persoanei în cauză (Ostace, citată anterior, pct. 30, şi I. împotriva Turciei, nr. 2.899/05, pct. 23, 6 decembrie 2011). Prin urmare, art. 8 din Convenţie se aplică faptelor speţei.
30. Constatând că cererea nu este în mod vădit nefondată şi că nu prezintă niciun alt motiv de inadmisibilitate în sensul art. 35 din Convenţie, Curtea o declară admisibilă.
C. Cu privire la fond
(…)
2. Motivarea Curţii
33. În speţă, Curtea observă că, în 1972, la scurt timp după naşterea lui B.A.M., mama acestuia din urmă l-a acţionat în justiţie pe reclamant printr-o acţiune în stabilirea paternităţii. Această acţiune a fost admisă pe baza unor mărturii şi a unei expertize medico-legale a grupelor sangvine care arăta că reclamantul putea fi tatăl biologic al copilului (supra, pct. 3).
34. Ulterior, în urma unei expertize medico-legale extrajudiciare, efectuată cu acordul lui B.A.M., care indica faptul că era exclus ca acesta să fie tatăl său biologic (supra, pct. 8), reclamantul a solicitat revizuirea Deciziei din 23 martie 1973, bazându-se în special pe art. 322 pct. 5 din Codul de procedură civilă, care prevede posibilitatea de a redeschide o procedură atunci când imposibilitatea de a prezenta înscrisuri în cursul procedurii iniţiale ţine de un eveniment exterior voinţei părţilor. Cererea reclamantului a fost declarată inadmisibilă de către instanţele naţionale, pe motiv că nu era îndeplinită condiţia conform căreia era obligatoriu ca înscrisurile respective să existe deja la momentul procedurii iniţiale (supra, pct. 10).
35. Curtea constată că problema ridicată în prezenta cauză este similară cu cea pe care a întâlnit-o în Hotărârea Ostace menţionată anterior. În această cauză a constatat o încălcare a art. 8 din cauza imposibilităţii ca reclamantul să obţină redeschiderea unei proceduri prin care a fost declarat tată al unui copil, deşi între timp a reuşit să obţină, cu consimţământul copilului devenit major, o nouă probă biologică atestând că nu era tatăl acestuia din urmă (ibidem, pct. 43-45).
36. Totuşi, ţinând seama de observaţiile formulate de Guvern, Curtea nu identifică niciun motiv pentru a se îndepărta în speţă de concluzia la care a ajuns în Hotărârea Ostace. Consideră că, prin respingerea cererii de redeschidere a procedurii de stabilire a paternităţii copilului născut în afara căsătoriei, deşi toate persoanele în cauză păreau să fie de acord cu stabilirea adevărului biologic privind filiaţia lui B.A.M. devenit major, pe baza unei probe ştiinţifice, inaccesibilă la data acţiunii în stabilirea paternităţii, autorităţile naţionale nu au păstrat justul echilibru între interesele prezente (a se vedea, de exemplu, Tavli, citată anterior, pct. 36, şi Ostace, citată anterior, pct. 45).
37. Prin urmare, în speţă a fost încălcat art. 8 din Convenţie.
II. Cu privire la aplicarea art. 41 din Convenţie
38. Art. 41 din Convenţie prevede:
„În cazul în care Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă.”
A. Prejudiciu
39. Reclamantul solicită 50.000 de euro (EUR) cu titlu de despăgubire pentru prejudiciul moral pe care consideră că l-a suferit.
40. Guvernul consideră că suma solicitată este prea ridicată având în vedere jurisprudenţa Curţii în materie.
41. Curtea consideră că art. 509 din noul Cod de procedură civilă permite revizuirea unei hotărâri pronunţate în plan intern în cazul în care, ca în speţă, Curtea a constatat încălcarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale unui reclamant (a se vedea, mutatis mutandis, E.-U. şi A. împotriva României, nr. 42.447/10, pct. 78, 23 aprilie 2019). Cu toate acestea, nimic din prezenta hotărâre nu trebuie să fie interpretat ca exprimând vreo opinie despre modul de soluţionare a unei astfel de acţiuni (a se vedea, mutatis mutandis, C. şi alţii împotriva României, nr. 25.057/11, şi alte două cereri, pct. 109, 19 iulie 2016). În plus, Curtea acordă reclamantului 5.000 EUR cu titlu de despăgubire pentru prejudiciul moral, plus orice sumă ce poate fi datorată cu titlu de impozit.
B. Cheltuieli de judecată
42. Reclamantul solicită 417,50 EUR reprezentând cheltuieli pentru onorariul avocatului efectuate de acesta în cadrul procedurii de revizuire în faţa instanţelor interne. De asemenea, solicită 333 EUR pentru cheltuielile efectuate în faţa Curţii cu onorariul avocatului şi pentru cheltuielile cu corespondenţa efectuate pentru sesizarea acesteia. În sfârşit, solicită 210 EUR pentru costurile aferente expertizei genetice medicale. Aceste cereri sunt însoţite de documente justificative.
43. Guvernul susţine că trebuie rambursate doar cheltuielile de judecată legate de constatarea de către Curte a unei încălcări. Adaugă faptul că chitanţele care atestă onorariile avocatului nu sunt însoţite de un centralizator cu numărul de ore lucrate.
44. În conformitate cu jurisprudenţa Curţii, un reclamant nu poate obţine rambursarea cheltuielilor de judecată decât în măsura în care se stabileşte caracterul real, necesar şi rezonabil al acestora. În speţă, ţinând seama de documentele aflate în posesia sa şi de criteriile menţionate anterior, Curtea consideră rezonabil să acorde reclamantului suma de 750 EUR cu titlu de cheltuieli de judecată pentru procedura internă şi pentru procedura în faţa Curţii, plus orice sumă ce poate fi datorată cu titlu de impozit.
C. Dobânzi moratorii
45. Curtea consideră necesar ca rata dobânzilor moratorii să se întemeieze pe rata dobânzii facilităţii de împrumut marginal practicată de Banca Centrală Europeană, majorată cu trei puncte procentuale.”
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.