H.G. nr. 914/2019: Contravenții și sancțiuni pentru comercianți
Redacția ProLege - decembrie 2, 2019În temeiul art. 66 lit. c) din O.G. nr. 21/1992 privind protecţia consumatorilor, a fost publicată, în M. Of. nr. 1009 din 16 decembrie 2019, H.G. nr. 914/2019 privind stabilirea cadrului instituţional şi a unor măsuri pentru punerea în aplicare a Regulamentului (UE) 2018/302 al Parlamentului European şi al Consiliului din 28 februarie 2018 privind prevenirea geoblocării nejustificate şi a altor forme de discriminare bazate pe cetăţenia sau naţionalitatea, domiciliul sau sediul clienţilor pe piaţa internă şi de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2.006/2004 şi (UE) 2017/2.394, precum şi a Directivei 2009/22/CE.
Prin această hotărâre se desemnează Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor drept organism responsabil să ofere consumatorilor asistenţă practică în caz de litigii cu comercianţii care decurg din punerea în aplicare a Regulamentului.
Art. 5 prevede mai multe contravenții și sancțiuni pentru comercianți:
„Art. 5
(1) Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 5.000 lei la 50.000 lei următoarele fapte:
a) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a nu bloca şi a nu limita accesul clientului la interfaţa online a comerciantului, în condiţiile art. 3 alin. (1) din Regulament [art. 3 alin. (1) Comerciantul nu blochează şi nu limitează, prin utilizarea de măsuri tehnologice sau în alte moduri, accesul clientului la interfaţa online a comerciantului din motive legate de cetăţenia sau naţionalitatea clientului sau de domiciliul ori sediul acestuia.];
b) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a nu redirecţiona clientul către o versiune diferită a interfeţei online, în condiţiile art. 3 alin. (2) prima teză din Regulament [art. 3 alin. (2) Comerciantul nu redirecţionează clientul, din motive legate de cetăţenia sau naţionalitatea, de domiciliul sau sediul acestuia, către o versiune a interfeţei sale online care este diferită de cea a interfeţei online la care clientul a încercat iniţial să aibă acces şi care, prin structura sa, prin limba utilizată sau ca urmare a altor caracteristici, este destinată în mod expres clienţilor de o anumită cetăţenie sau naţionalitate sau cu un anumit domiciliu sau sediu, cu excepţia cazului în care clientul şi-a dat consimţământul explicit pentru o astfel de redirecţionare. (…)];
c) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a solicita clientului consimţământul explicit în cazul redirecţionării către o versiune diferită a interfeţei online, în condiţiile art. 3 alin. (2) prima teză din Regulament [art. 3 alin. (2) Comerciantul nu redirecţionează clientul, din motive legate de cetăţenia sau naţionalitatea, de domiciliul sau sediul acestuia, către o versiune a interfeţei sale online care este diferită de cea a interfeţei online la care clientul a încercat iniţial să aibă acces şi care, prin structura sa, prin limba utilizată sau ca urmare a altor caracteristici, este destinată în mod expres clienţilor de o anumită cetăţenie sau naţionalitate sau cu un anumit domiciliu sau sediu, cu excepţia cazului în care clientul şi-a dat consimţământul explicit pentru o astfel de redirecţionare. (…)];
d) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a asigura clientului accesul cu uşurinţă la versiunea interfeţei online la care acesta a încercat iniţial să aibă acces, atunci când redirecţionarea s-a realizat cu consimţământul explicit al clientului, în condiţiile art. 3 alin. (2) teza a doua din Regulament [art. 3 alin. (2) (…) În cazul unei redirecţionări care are loc cu consimţământul explicit al clientului, acesta continuă să aibă acces cu uşurinţă la versiunea interfeţei online la care a încercat iniţial să aibă acces.];
e) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a oferi o explicaţie clară şi specifică clientului cu privire la motivele pentru care este necesară blocarea ori limitarea accesului sau redirecţionarea la o interfaţă online, în condiţiile art. 3 alin. (3) teza a doua din Regulament [art. 3 alin. (3) (…) În astfel de cazuri, comerciantul oferă o explicaţie clară şi specifică clientului în ceea ce priveşte motivele pentru care este necesară blocarea ori limitarea accesului sau redirecţionarea pentru a asigura respectarea acestor dispoziţii. (…)];
f) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a oferi explicaţia prevăzută la lit. e) în limba interfeţei online la care clientul a încercat iniţial să aibă acces, în condiţiile art. 3 alin. (3) teza a treia din Regulament [art. 3 alin. (3) (…) Această explicaţie este prezentată în limba interfeţei online la care clientul a încercat iniţial să aibă acces.];
g) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a nu aplica bunurilor sau serviciilor sale condiţii generale de acces diferite, în condiţiile art. 4 alin. (1) din Regulament [art. 4 alin. (1) Comerciantul nu aplică bunurilor sau serviciilor sale condiţii generale de acces care diferă, din motive legate de cetăţenia sau naţionalitatea clientului sau de domiciliul ori sediul său, în cazul în care clientul doreşte: a) să cumpere bunuri de la un comerciant şi fie bunurile sunt livrate la o adresă dintr-un stat membru unde comerciantul oferă livrarea în condiţiile generale de acces, fie acestea sunt ridicate dintr-un loc convenit de comerciant şi de client într-un stat membru în care comerciantul oferă această posibilitate în condiţiile generale de acces; b) să primească servicii prestate pe cale electronică din partea unui comerciant, altele decât serviciile a căror caracteristică principală constă în furnizarea accesului la opere sau alte obiecte protejate prin dreptul de autor sau în utilizarea acestora, inclusiv în vânzarea de opere protejate prin dreptul de autor sau de alte obiecte protejate sub o formă nematerială; c) să îi fie prestate servicii de către un comerciant, altele decât serviciile prestate pe cale electronică, într-un loc fizic pe teritoriul unui stat membru unde comerciantul îşi desfăşoară activitatea.];
h) nerespectarea de către comerciant a cerinţei de a nu aplica, în cadrul tranzacţiilor de plată care se încadrează în seria de mijloace de plată acceptate de acesta, condiţii diferite pentru o operaţiune de plată, în condiţiile art. 5 alin. (1) din Regulament [art. 5 alin. (1) Comerciantul nu aplică, în cadrul tranzacţiilor de plată care se încadrează în seria de mijloace de plată acceptate de acesta, din motive legate de cetăţenia sau naţionalitatea, sau de domiciliul ori sediul clientului, de locul în care este situat contul de plăţi, de sediul prestatorului de servicii de plată sau de locul emiterii unui instrument de plată în Uniune, condiţii diferite pentru o operaţiune de plată în cazul în care: a) operaţiunea de plată este efectuată prin intermediul unei tranzacţii electronice prin transfer de credit, debitare directă sau printr-un instrument de plată pe bază de card în cadrul aceleiaşi mărci şi categorii de plată; b) cerinţele de autentificare sunt îndeplinite, în temeiul Directivei (UE) 2015/2366; şi c) operaţiunile de plată sunt efectuate într-o monedă acceptată de către comerciant.].
(2) Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la alin. (1) se fac de către reprezentanţii împuterniciţi ai Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, în situaţia în care clientul este consumator, şi reprezentanţii împuterniciţi ai Ministerului Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor, în cazul în care clientul este o întreprindere.”
Potrivit art. 7 din H.G. nr. 914/2019, în situaţia în care, în urma controalelor dispuse de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor cu privire la aplicarea prevederilor din Regulament, sunt identificate elemente care să indice posibila incidenţă a prevederilor Legii concurenţei nr. 21/1996, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor va sesiza Consiliul Concurenţei cu privire la posibile încălcări ale regulilor de concurenţă.
Prezenta hotărâre intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial.
DOWNLOAD FULL ARTICLEArhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.