Formarea profesională a salariaților, în contextul apariției noilor tehnologii
Alina Teacă - ianuarie 2, 2021Introducere
De la începutul Revoluției Industriale, inovația tehnologică, pe lângă faptul că a făcut ca activitatea umană să fie mai sigură și a crescut productivitatea, a făcut, în același timp, să dispară mai multe îndeletniciri.
Cu toate acestea, în mod neașteptat, rata generală de ocupare a forței de muncă a crescut[1].
Revoluția Industrială 4.0. nu este, așadar, sfârșitul muncii, ci o perioadă de tranziție către noi moduri de a privi munca, care trebuie să treacă, în același timp, și printr-o schimbare de mentalitate.
Aceste transformări, dacă sunt gestionate în mod corespunzător, pot conduce la îmbunătățirea muncii, a condițiilor de muncă și a calității vieții angajaților, iar dacă sunt gestionate în mod neadecvat, pot conduce la ceea ce economistul John Maynard Keynes, deja, în anii 1930, a menționat: „șomajul tehnologic”, cu efect în lărgirea diviziunii sociale și sporirea inegalității pe piața muncii.
Șomajului tehnologic, ca fenomen tranzitoriu, caracteristic oricărei tranziții de la structurile vechi la cele noi, aduce în discuție capacitatea sistemului de a asigura sprijinul fiecărei persoane care își pierde locul de muncă sau decide să-și schimbe locul de muncă, într-un proces de recalificare sau chiar reconversie, care să le permită să răspundă la o cerere nouă și foarte diferită, comparativ cu trecutul.
Conform raportului Future of Jobs, publicat, în anul 2018, de Forumul Economic Mondial (WEF)[2], până în anul 2022 se așteaptă la o pierdere de aproximativ 75 de milioane de locuri de muncă, în timp ce 133 de milioane ar fi numărul noilor locuri de muncă, generate de evoluția tehnologică.
În acest sens, este evidentă necesitatea unei transformări a muncii și a mediului de lucru care să reflecte evoluția tehnologiilor, evoluție ce afectează nu doar nivelul ocupării forței de muncă, ci și securitate socială, o preocupare importantă, legată de posibila înlocuire a angajaților cu noile tehnologii noi și neplata contribuțiilor de asigurări sociale.
Cel mai importat pas în această tranziție, către noi moduri de a privi munca, este, în opinia noastră, inovarea sistemului educațional și a celui de formare profesională, ținând seama de faptul că activitatea viitorului nu va mai putea fi repetitivă și procedurală, ci se va baza pe creativitate, inventivitate, planificare și adaptabilitate.
1.1. Formarea profesională a salariaților, în contextul apariției noilor tehnologii
Dacă ne dorim să ne asigurăm că efectele evoluției tehnologice asupra formele de muncă sunt pozitive, strategică este și va fi formarea profesională a salariaților.
Dreptul la pregătire profesională este un drept derivat din dreptul fundamental al cetăţeanului la educaţie, care, în dreptul muncii, se concretizează în dreptul la formare profesională[3].
Formarea profesională este o „instituție juridică complexă, fiind reglementată de mai multe ramuri: drept administrativ[4], drept fiscal[5], drept civil[6], dreptul muncii[7]”[8].
Acesteia, i s-a acordat o atenție deosebită, prin Decizia 63/266 a Consiliului Europei, care a stabilit dreptul fiecărei persoane de a-și alege în mod liber profesia și instituția în care va fi pregătită, de a primi pregătirea profesională adecvată, de a se perfecționa și readapta profesional ori de câte ori este necesar, dar și de Tratatul de la Maastricht, care i-a rezervat un capitol, făcând referire la aplicarea unei politici de formare profesională, care să sprijine și să completeze acțiunile statelor membre, cu menținerea responsabilității acestora pentru conținutul și organizarea formării profesionale.
„Prin Decizia nr. 94/819 din 1994, a Consiliul Europei s-a urmărit adaptarea la mutațiile industriale, în special prin formare și reconversie profesională, facilitarea formării profesionale inițiale și continue în scopul inserției și a reinserției profesionale pe piața muncii, favorizarea mobilităților formatorilor și a persoanelor în formare, stimularea cooperării între instituțiile de învățământ sau de formare profesională și întreprinderi, dezvoltarea nivelului de informații și experiență în domeniu între statele membre”[9].
Potrivit art. 192 alin. (1) din Codul muncii, formarea profesională a salariaţilor are următoarele obiective principale:
a) adaptarea salariatului la cerinţele postului sau ale locului de muncă;
b) obţinerea unei calificări profesionale;
c) actualizarea cunoştinţelor şi deprinderilor specifice postului şi locului de muncă şi perfecţionarea pregătirii profesionale pentru ocupaţia de bază;
d) reconversia profesională determinată de restructurări socioeconomice;
e) dobândirea unor cunoştinţe avansate, a unor metode şi procedee moderne, necesare pentru realizarea activităţilor profesionale;
f) prevenirea riscului şomajului;
g) promovarea în muncă şi dezvoltarea carierei profesionale.
În conformitate cu art. 193 din Codul Muncii, formarea profesională a salariaţilor se poate realiza prin următoarele forme:
a) participarea la cursuri organizate de către angajator sau de către furnizorii de servicii de formare profesională din ţară ori din străinătate;
b) stagii de adaptare profesională la cerinţele postului şi ale locului de muncă;
c) stagii de practică şi specializare în ţară şi în străinătate;
d) ucenicie organizată la locul de muncă;
e) formare individualizată;
f) alte forme de pregătire convenite între angajator şi salariat.
„Înainte de apariția actualului Cod al muncii, perfecționarea profesională era mai mult o obligație decât un drept, salariații fiind nevoiți să țină pasul cu schimbările, angajații neavând o obligație expressis verbis în actele normative”[10].
În prezent, salariații au drept de acces la formarea profesională în conformitate cu dispozițiile art. 39 alin. (1) lit. g) din Codul muncii.
Codul muncii stabilește și faptul că participarea la formarea profesională poate avea loc la iniţiativa angajatorului sau la iniţiativa salariatului, iar modalitatea concretă de formare profesională, drepturile şi obligaţiile părţilor, durata formării profesionale, precum şi orice alte aspecte legate de formarea profesională, inclusiv obligaţiile contractuale ale salariatului în raport cu angajatorul care a suportat cheltuielile ocazionate de formarea profesională, se stabilesc prin acordul părţilor şi fac obiectul unor acte adiţionale la contractele individuale de muncă[11].
De asemenea, în art. 201 Codul muncii sunt prevăzute contractele speciale de formare profesională organizate de angajator, contractul de calificare profesională și contractul de adaptare profesională.
DOWNLOAD FULL ARTICLE
[1] Pietro Ichino, „Le conseguenze dell’innovazione tecnologica sul diritto del lavoro”, Rivista Italiana di Diritto del Lavoro, 2017, pp. 548-549.
[2] A se vedea Raport Future of Jobs 2018. Pagina web a Forumului Economic Mondial: http://www3.weforum.org/docs/WEF_Future_of_Jobs_2018.pdf.
[3] M. Volonciu, Suport de curs. Dreptul Muncii, disponibil aici: https://ro.scribd.com/document/459515777/SUPORT-DE-CURS-DREPTUL-MUNCII-SEMESTRUL-pdf.
[4] Reglementează înființarea, organizare și funcționarea unităților de învățământ și formare profesională.
[5] Constituirea, repartizarea și utilizarea fondurilor bănești necesare funcționării acestor unități.
[6] Raporturile juridice dintre formatori și cei ce se formează, în special în cazul entităților private, precum și răspunderea absolvenților pentru nerespectarea obligațiilor asumate prin convenția de școlarizare.
[7] Raporturile juridice sunt, în principiu, conexe raporturilor juridice de muncă.
[8] A. Țiclea, Tratat de dreptul muncii, Ed. Universul Juridic, București, 2007, p. 255.
[9] A. Țiclea, op. cit., p. 254.
[10] M. C. Drumea, Curs de dreptul muncii, Ed. Universul Juridic, București, 2015, p. 175.
[11] Art. 196 Codul muncii.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.