Detașarea lucrătorilor în Uniunea Europeană, între realitate juridică și demagogie politică
Ilie Dumitru - septembrie 1, 2017O poziție diametral opusă au exprimat Bulgaria, Republica Cehă, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Slovacia şi România care, tot printr-o scrisoare comună au susţinut că o revizuire a Directivei din 1996 este prematură şi și-au exprimat îngrijorarea în ce privește faptul că principiul remuneraţiei egale pentru aceeaşi muncă ar putea fi incompatibil cu piaţa unică, deoarece diferenţele de salarizare constituie un element legitim al avantajului competitiv pe care îl au prestatorii de servicii. Prin urmare, lucrătorii detaşaţi ar trebui să intre în continuare sub incidenţa legislaţiei statului membru de origine în ceea ce priveşte securitatea socială și nu ar trebui să se ia nicio măsură pentru revizuirea legăturilor dintre detaşarea lucrătorilor şi coordonarea securităţii sociale în acest sens.
În concordanță cu poziția exprimată la nivel oficial de Parlamentul României, confederaţia patronală română Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a transmis un punct de vedere tranșant împotriva proiectului de revizuire a Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii, motivat astfel:
– Există un cadru legal amplu în domeniu: Directiva 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii a stabilit deja un set de norme obligatorii şi restrictive privind termenii şi condiţiile de încadrare în muncă aplicabile lucrătorilor detaşaţi, iar Directiva 2014/67CE a instituit norme suplimentare privind detaşarea lucrătorilor, prin abordarea unor probleme legate de fraudă, eludarea normelor şi de schimbul de informaţii între statele membre;
– Este necesară o amplă şi riguroasă analiză a datelor disponibile în ceea ce priveşte provocările şi specificitatea prestării serviciilor la nivel transfrontalier şi realizarea Testului IMM pentru modificarea cadrului legal în domeniu;
– „Libera circulaţie a serviciilor” este un principiu fundamental ale pieţei interne din Uniune, consacrat în Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene (TFUE);
– Principiul potrivit căruia pentru lucrătorii detaşaţi să se aplice aceleaşi norme de salarizare ca cele pentru salariaţii locali este incompatibil cu o piaţa unică veritabilă, în cadrul căreia dezvoltarea economică durabilă este determinată de întreprinderi eficiente, inovatoare şi competitive, diferenţele de salarizare constituind un element legitim al avantajului competitiv pe care îl au prestatorii de servicii;
– Principiul potrivit căruia pentru lucrătorii detaşaţi să se aplice aceleaşi norme de salarizare precum cele pentru salariaţii locali nu este fezabil în practică, deoarece:
a. Furnizorii de servicii transfrontaliere suportă costuri care nu sunt asumate de către furnizorii locali de servicii;
b. Angajatorii locali plătesc pentru angajaţii lor doar salariile personalului, impozitele şi contribuţiile de asigurări;
c. Pentru lucrătorii detaşaţi, angajatorii trebuie să plătească:
– salariile personalului, impozitele şi contribuţiile de asigurări;
– cheltuielile de transport, cazare, diurnă pentru lucrătorii detaşaţi;
– cheltuielile cu serviciile de informare cu privire la condiţiile pieţei în alt stat membru, cu identificarea şi negocierea cu parteneri externi;
– cheltuielile cu serviciile de consultanţă pentru parcurgerea procedurilor necesare cu personalul detaşat transfrontalier (obţinerea Formularului A1 etc.).
d. Diferenţele semnificative dintre salarii nu distorsionează condiţiile de concurenţă echitabile între întreprinderi, costul total (incluzând salarii, diurne, cheltuieli de transport, cheltuieli administrative) al unui furnizor de servicii transfrontaliere nefiind semnificativ mai mic decât cel suportat de întreprinderile locale, iar profitul unui prestator transfrontalier având marje foarte scăzute, pentru a fi competitiv.
e. Trebuie luate în considerare diferenţele existente în mod obiectiv între statele membre, care rezultă din nivelurile diferite de dezvoltare economică, sistemele fiscale, reglementările legislaţiei muncii şi a sistemelor de protecţie socială.
f. Lucrătorii detaşaţi trebuie să rămână în continuare sub incidenţa legislaţiei statului membru de origine în ceea ce priveşte securitatea socială şi că nu ar trebui să se ia nicio măsură pentru revizuirea legăturilor dintre detaşarea lucrătorilor şi coordonarea securităţii sociale în acest sens.
g. Activitatea lucrătorilor detaşaţi este de natură temporară. Aceşti lucrători nu beneficiază de drepturile de asigurări stabilite pentru salariaţii din ţările în care prestează serviciul. După perioada de detaşare, salariaţii se întorc în ţara lor de origine.
h. Aplicarea principiului ca pentru lucrătorii detaşaţi să se aplice aceleaşi norme de salarizare ca cele pentru salariaţii locali va creşte semnificativ efortul administrativ şi cheltuielile IMM-urilor privind informarea şi aplicarea legislaţiei muncii din statul respectiv, fiecare stat având ample reglementări în domeniul relaţiilor de muncă.
CNIPMMR atrage atenţia că revizuirea Directivei 96/71/CE privind detaşarea lucrătorilor în cadrul prestării de servicii, prin instituirea principiului ca pentru lucrătorii detaşaţi să se aplice aceleaşi norme de salarizare ca cele pentru salariaţii locali, va limita drastic pentru IMM-urile din România libertatea de a presta servicii pe piaţa unică, cu efecte negative semnificative constând în reducerea activităţii şi/sau închiderea întreprinderilor, concedieri importante de salariaţi şi pierderea forței calificate de muncă, reducerea veniturilor bugetare din impozite şi contribuţii, creşterea cheltuielilor bugetare pentru ajutorul de şomaj şi pentru alte ajutoare sociale.
Și cu toate acestea, iată că în august 2017, Președintele Franței pornește un turneu est european în care exprimă solicitări de modificare și mai drastică a Directivei 96/71/CE, cerând, printre altele, limitarea duratei maxime a detașării la 12 luni.
Iar forurile decizionale din România, printre care și Președintele țării, nu dau nicio replică, niciun contrargument.
Dumnezeu să binecuvânteze și România!
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.