Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 11/2016 (M. Of. nr. 436/10.06.2016): Dispozițiile art. 105 alin. (1), (2) și art. 106 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
Redacția ProLege - iunie 6, 2016Curtea de Apel Cluj
A arătat că, în ceea ce priveşte posibila suprapunere între obiectul verificării administratorului/lichidatorului judiciar şi obiectul verificării instanţei de contencios fiscal, o atare suprapunere nu intervine cu necesitate în toate situaţiile, deoarece obiectul verificării administratorului/lichidatorului judiciar este mult mai larg decât cel al instanţei de contencios fiscal (de exemplu: administratorul/lichidatorul judiciar verifică şi caracterul garantat/negarantat al creanţei, valoarea în lei la data deschiderii procedurii a creanţei consolidate într-o monedă străină, tardivitatea depunerii cererii de admitere a creanţei etc.).
În privinţa limitelor verificării efectuate de către practicianul în insolvenţă, cu referire la aspecte ce se suprapun peste cele ce vizează raportul juridic de drept fiscal (caracterul datorat/nedatorat al creanţei bugetare şi întinderea acesteia), nu există un punct de vedere unitar, existând două opinii exprimate.
Judecătorii Secţiei a II-a civile a Curţii de Apel Cluj, precum şi judecătorii-sindici din cadrul Tribunalului Sălaj şi al Tribunalului Bistriţa-Năsăud, în opinia majoritară, susţin că nu pot fi verificate, în substanţă, creanţele bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termen legal, acestea fiind înscrise în tabelul preliminar de creanţe în baza titlurilor executorii justificative depuse de creditorul bugetar.
În cadrul acestei orientări de principiu a fost exprimat şi punctul de vedere în sensul în care înscrierea unei astfel de creanţe ar trebui să fie făcută nu pur şi simplu, ci sub condiţia rezolutorie a desfiinţării titlului de creanţă în cadrul procedurii administrative speciale (cu menţiunea că, pendente conditione, obligaţia există şi îşi produce efectele ca şi cum ar fi pură şi simplă).
În esenţă, în susţinerea acestui punct de vedere, au fost relevate următoarele argumente:
Formularea unei contestaţii, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei bugetare.
Existenţa neîndoielnică a creanţei şi caracterul său exigibil decurg tocmai din titlul executoriu care, deşi contestat, nu a fost suspendat, deci poate fi pus în executare, distribuirea către aceşti creditori a unor sume nefiind altceva decât o formă de executare.
Potrivit art. 215 din Legea nr. 207/2015, ce are corespondent în prevederile art. 278 alin. (1) din aceeaşi lege, introducerea contestaţiei pe calea administrativă de atac nu suspendă executarea actului administrativ fiscal. Efectele actului administrativ fiscal sunt suspendate doar în cazul suspendării executării actului administrativ fiscal, dispusă de instanţele de judecată în baza prevederilor Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 554/2004.
Din aceste prevederi legale rezultă că titlul de creanţă îşi produce efectele indiferent de formularea contestaţiei administrative şi a căii de atac în contenciosul fiscal.
În concluzie, simpla înregistrare a unei contestaţii, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei bugetare.
Tribunalul specializat Cluj
În opinia minoritară, exprimată la nivelul Tribunalului Specializat Cluj, s-a indicat că dispoziţiile art. 281 alin. (2) din Legea nr. 207/2015 nu exclud creanţele bugetare contestate de la verificarea efectuată de administratorul/lichidatorul judiciar, deoarece legea procedurală fiscală nu conţine vreo dispoziţie expresă în acest sens, fiind aplicabil principiul ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus.
S-a arătat totuşi că, în această situaţie, soluţia cea mai prudentă pe care o poate adopta administratorul/lichidatorul judiciar este aceea a înscrierii creanţei bugetare în tabelul preliminar cu valoarea arătată în titlul executoriu contestat, sub condiţia rezolutorie a desfiinţării acestui titlu.
În situaţia în care, în urma verificării, administratorul/ lichidatorul judiciar ajunge la concluzia neîndreptăţirii creditorului bugetar de a fi înscris în tabelul preliminar şi dispune neînscrierea creanţei sale în tabelul preliminar, creditorul bugetar va avea deschisă calea contestaţiei prevăzute de art. 111 din Legea nr. 85/2014, transmiţând hotărâri judecătoreşti pronunţate în ceea ce priveşte această problemă de drept de către instanţele din raza teritorială a Curţii de Apel Cluj, cu menţiunea că, în cadrul lor, au fost analizate prevederile art. 66 alin. (2) din Legea nr. 85/2006.
Curtea de Apel Pitești
Curtea de Apel Piteşti a învederat că la nivelul Tribunalului Vâlcea s-a opinat în sensul că administratorul judiciar/lichidatorul nu are atribuţia de a verifica creanţele bugetare anterioare deschiderii procedurii, chiar dacă aceste creanţe sunt constatate prin titluri executorii contestate în termen legal în contenciosul administrativ.
Regimul derogatoriu prevăzut de art. 105 alin. (2) din Legea nr. 85/2014 în privinţa creanţelor fiscale a fost instituit tocmai în considerarea existenţei unor acte normative cu caracter special care reglementează modalitatea de contestare a titlurilor executorii fiscale.
Cu alte cuvinte, o decizie de impunere fiscală nu poate fi desfiinţată decât în procedura reglementată de Codul de procedură fiscală şi de Legea nr. 554/2004. Deschiderea unei proceduri de insolvenţă asupra debitorului contestator nu are nicio influenţă asupra procedurii speciale de soluţionare a contestaţiei fiscale care îşi urmează cursul conform legii speciale. Debitoarea nu poate părăsi calea specială de atac pentru a determina anularea deciziei de impunere într-o procedură neprevăzută de lege pentru acest gen de creanţe, şi anume în contestaţia la tabelul preliminar.
În consecinţă, atât timp cât titlul de creanţă fiscală nu a fost desfiinţat în procedura prevăzută de legea specială, administratorul judiciar are obligaţia de a înscrie în tabelul preliminar suma menţionată în titlu, urmând ca, în cazul în care, în căile de atac specifice, titlul este modificat sau desfiinţat, tabelul creditorilor să fie modificat corespunzător, conform art. 113 din Legea nr. 85/2014.
Tribunalul specializat Argeș
Judecătorii din cadrul Tribunalului Specializat Argeş s-au exprimat în sensul că, potrivit art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, „toate creanţele vor fi supuse procedurii de verificare prevăzute de prezentul capitol, cu excepţia creanţelor constatate prin hotărâri judecătoreşti executorii, precum şi prin hotărâri arbitrale executorii.”
Nu sunt supuse acestei proceduri creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale.
O dispoziţie legală identică conţinea şi Legea nr. 85/2006, care, la art. 66 alin. (1), prevedea că „toate creanţele vor fi supuse procedurii de verificare prevăzute de prezenta lege, cu excepţia creanţelor constatate prin titluri executorii”.
Nu sunt supuse acestei proceduri creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale.
Interpretând coroborat cele două alineate şi ţinând cont că dispoziţiile de excepţie sunt de strictă interpretare şi aplicare, ar rezulta că doar creanţele bugetare constatate prin titluri executorii necontestate nu sunt supuse verificării. Per a contrario, creanţele bugetare ce rezultă din titluri care au fost contestate în procedură specială ar fi supuse verificării de către administratorul/lichidatorul judiciar.
Însă, practica judiciară dezvoltată în aplicarea dispoziţiilor art. 66 din Legea nr. 85/2006 a mers pe o altă interpretare şi a aplicat aceste reguli în sensul că nici creanţele bugetare ce rezultă din titluri contestate nu sunt supuse verificării, ci acestea erau trecute în tabelul de creanţe cu suma solicitată, putând fi contestate de debitoare şi verificate în procedura specială a contestaţiei administrativ fiscale în fapt, aceste creanţe erau trecute în tabel, fără să fi fost verificate, sub condiţia rezolutorie a menţinerii titlului de creanţă în procedura specială de contestare.
Prin Legea nr. 85/2014 legiuitorul a menţinut dispoziţiile anterioare, fără a aduce precizări în privinţa creanţelor bugetare. Se poate deduce că, procedând astfel, a înţeles să confirme practica judiciară majoritară (dacă nu chiar unanimă) dezvoltată anterior în baza art. 66 din Legea nr. 85/2006 şi aceasta deoarece, prin numeroase alte dispoziţii ale Legii nr. 85/2014, s-a confirmat o orientare jurisprudenţială anterioară, tranşând astfel practica neunitară [de exemplu, dispoziţiile art. 169 alin. (1) lit. d) privitor la prezumţia relativă de săvârşire a faptei, art. 5 alin. (1) pct. 20 în privinţa noţiunii de „creanţă certă” etc.].
Prin urmare, se consideră că şi în condiţiile art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, administratorul/lichidatorul judiciar nu are atribuţia de a verifica creanţe bugetare constatate prin titluri executorii contestate în termenul legal, iar o interpretare contrară ar putea avea drept consecinţă pronunţarea unor hotărâri contradictorii, ataşându-se Sentinţa nr. 4.545 din 17 iunie 2013, pronunţată de Tribunalul Vâlcea în Dosarul nr. 3.236/90/2012.
Curtea de Apel Târgu Mureş
Curtea de Apel Târgu Mureş a arătat că judecătorii Tribunalului Specializat Mureş şi din cadrul Tribunalului Harghita au făcut următoarele precizări:
(i) În situaţia existenţei unei creanţe constatate printr-un act administrativ fiscal, emis în regim de putere publică, contestat în termenul legal, administratorul/ lichidatorul judiciar nu procedează, efectiv, la verificarea acestei creanţe, ci la măsura înscrierii ei provizorii în tabelul de creanţe, detaliind în raportul de activitate situaţia juridică a acestei creanţe; administratorul/lichidatorul judiciar nu are atribuţia de a verifica creanţele bugetare constatate prin titluri executorii contestate în termenul legal, pornind de la premisa instituită prin art. 105 alin. (2) din Legea nr. 85/2014;
(ii) judecătorii-sindici au solicitat administratorului/ lichidatorului judiciar să verifice, periodic, stadiul soluţionării contestaţiilor administrative/acţiunilor în anulare formulate împotriva titlurilor de creanţă fiscală şi să facă menţiunile corespunzătoare în rapoartele pe care le-au depus în dosarele de insolvenţă;
(iii) la soluţionarea definitivă a respectivelor contestaţii administrative/acţiuni în anulare, administratorul/ lichidatorul judiciar a procedat, în funcţie de soluţiile adoptate, la înscrierea definitivă a creanţei fiscale în tabelul de creanţe, actualizând aşadar acest tabel;
(iv) după intrarea în vigoare a Legii nr. 85/2014, nici pe rolul Tribunalului Specializat Mureş şi nici pe rolul Tribunalului Harghita nu au fost înregistrate, ca dosare asociate, contestaţii împotriva unor creanţe fiscale înscrise provizoriu de administratorul/ lichidatorul judiciar, pe motiv că acestea sunt contestate separat – în procedura administrativă, respectiv la instanţa de contencios administrativ şi fiscal.
Magistraţii Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Curţii de Apel Târgu Mureş şi-au însuşit, în principiu, punctele de vedere anterior redate, specificând şi faptul că atribuţia administratorului/lichidatorului judiciar de verificare a creanţelor, prevăzută de art. 58 alin. (1) lit. k) şi de art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, trebuie interpretată în sensul că nu sunt supuse verificării creanţele bugetare rezultând din titluri executorii, chiar dacă acestea au fost contestate în termen legal, în condiţiile art. 205 din Codul de procedură fiscală, respectiv art. 268 din Legea nr. 207/2015.
Ca principiu, verificarea creanţelor trebuie să se înscrie în aria dispoziţiilor art. 106 din Legea nr. 85/2014, cu referire la cererile de admitere a creanţelor şi la documentele anexate acestora, pentru stabilirea legitimităţii, valorii şi priorităţii creanţelor, cu observarea termenului de prescripţie şi a opozabilităţii actului administrativ fiscal (acest act neproducând efecte decât de la momentul comunicării – ca regulă, conform art. 45 din Codul de procedură fiscală, art. 48 din Legea nr. 207/2015).
S-a exprimat şi punctul de vedere potrivit căruia nu ar fi aplicabile prevederile art. 111 alin. (6) din Legea nr. 85/2014 privind înscrierea provizorie a creanţelor contestate în tabelul preliminar decât în situaţia în care s-a dispus suspendarea executării actului administrativ fiscal de către organul fiscal sau de către instanţa de contencios administrativ, precum şi în situaţia în care obiectul contestaţiei formulate în cadrul procedurii insolvenţei îl constituie însuşi rezultatul verificării creanţei, demers realizat de administratorul/lichidatorul judiciar în temeiul art. 106 din Legea nr. 85/2014.
Raportul asupra chestiunilor de dreptPrin raportul întocmit în cauză, conform art. 520 alin. (8) din Codul de procedură civilă, s-a apreciat, referitor la admisibilitatea sesizării, că nu sunt îndeplinite cumulativ condiţiile de admisibilitate pentru pronunţarea unei hotărâri prealabile de dezlegare a unor chestiuni de drept, iar, pe fondul cauzei, s-a apreciat că practicianul în insolvenţă are, conform art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, atribuţii de a verifica sub aspect formal creanţele bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termenul legal în faţa instanţei specializate, neputând verifica pe fond aceste creanţe.
Prin Decizia nr. 11/2016, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis sesizarea formulată de Curtea de Apel Alba Iulia – Secţia a II-a Civilă în Dosarul nr. 4.120/107/2014/a2 privind pronunţarea unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, a stabilit că:
În interpretarea dispoziţiilor art. 105 alin. (1) şi (2) şi art. 106 din Legea nr. 85/2014, administratorul/lichidatorul judiciar nu are atribuţia de a verifica pe fond creanţele bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termenul legal în faţa instanţei specializate.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.