Contravenții prevăzute de Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare
Silviu-Dorin Şchiopu - mai 1, 2017Subiectul activ al contravenţiei va fi întotdeauna o persoană juridică: proprietarul sau administratorul cimitirului, după caz. Administratorul cimitirului este proprietarul acestuia sau cel care deţine dreptul de administrare. Pot deţine în administrare cimitire cultele, bisericile şi comunităţile religioase[30], autorităţile administraţiei publice locale[31], operatorii economici, fundaţiile şi asociaţiile. În cazul cimitirelor comunale sau municipale, proprietate publică a unităţilor administrativ teritoriale, dreptul de administrare trebuie constituit, potrivit art. 867 alin. (1) C. civ., prin hotărâre a consiliului local.
În încheiere mai trebuie să precizăm că, potrivit art. 28 alin. (1) din O.G. nr. 2/2001, contravenientul poate achita pe loc sau în termen de cel mult 48 de ore de la data încheierii procesului-verbal jumătate din minimul amenzii prevăzute în actul normativ de stabilire a contravenţiilor, în măsura în care acel act normativ menționează în mod expres această posibilitate. Legea nr. 102/2014 totuși nu acordă acest beneficiu contravenienților, considerându-se că persoanele juridice ce au în proprietate sau în administrare un cimitir nu au nevoie de un astfel de stimulent pentru a le determina să plătească amenda contravenţională.
Unica prevedere de care s-ar putea prevala proprietarul sau administratorul unui cimitir este cea înscrisă în art. 7 din O.G. nr. 2/2001: agenții constatatori pot aplica sancțiunea avertismentului atunci când fapta este de gravitate redusă, inclusiv în situaţia în care actul normativ de stabilire şi sancţionare a contravenţiei nu prevede această sancţiune. În cazul aplicării sancţiunii amenzii contravenţionale, înlocuirea acesteia cu sancţiunea avertismentului va putea fi obţinută pe calea plângerii contravenţionale prevăzute de art. 31 alin. (1) O.G. nr. 2/2001 atunci când fapta prezintă un grad de pericol social redus, cu atât mai mult cu cât „sancţiunea contravenţională nu reprezintă un scop în sine, ci doar un mijloc prin care se protejează relaţiile sociale şi se formează un spirit de responsabilitate”[32]. În atare situație s-a statuat în jurisprudenţă că „sancţiunea avertismentului este suficientă pentru realizarea rolului preventiv şi educativ al sancţiunii contravenţionale”[33].
Bibliografie:
1. Legea nr. 213 din 17 noiembrie 1998 privind proprietatea publică şi regimul juridic al acesteia, publicată în M. Of. nr. 448 din data de 24 noiembrie 1998.
2. Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în M. Of. nr. 260 din data de 21 aprilie 2010.
3. O.G. nr. 2 din 12 iulie 2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în M. Of. nr. 410 din data de 25 iulie 2001.
4. O.G. nr. 71 din 29 august 2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, publicată în M. Of. nr. 648 din data de 31 august 2002.
5. Legea nr. 379 din 30 septembrie 2003 privind regimul mormintelor şi operelor comemorative de război, publicată în M. Of. nr. 700 din data de 7 octombrie 2003.
6. H.G. nr. 53 din 16 ianuarie 2008 privind recunoaşterea Statutului pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, publicată în M. Of. cu numărul 50 din data de 22 ianuarie 2008.
7. H.G. 700 din 11 iulie 2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, publicată în M. Of. nr. 491 din data de 18 iulie 2012.
8. Camera Deputaţilor, Expunere de motive la Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, disponibilă la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/em592.pdf [consultată la data de 20.04.2017].
9. Consiliul Legislativ, Aviz referitor la propunerea legislativă privind cimitirele şi serviciile funerare, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cl592.pdf [consultat la data de 20.04.2017].
10. Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, forma adoptată de Senat, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/se592.pdf
[consultat la data de 20.04.2017]
11. Guvernul României, Punctul de vedere al Guvernului referitor la Pl-x. 592/2009 (Proiectul Legii nr. 102/2014), disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/pvg592.pdf [consultat la data de 20.04.2017].
12. Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, forma adoptată de Camera Deputaţilor, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cd592_09.pdf [consultat la data de 20.04.2017]
13. Preşedintele României, Cerere de reexaminare asupra Legii privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, disponibilă la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cerere592.pdf [consultată la data de 20.04.2017].
14. Legea nr. 102 din 8 iulie 2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare, publicată în M. Of. nr. 520 din data de 11 iulie 2014.
15. H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016 pentru aprobarea Normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, publicată în M. Of. nr. 843 din data de 24 octombrie 2016.
16. Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor şi a crematoriilor umane aflate sub autoritatea Consiliului local al Municipiului Bucureşti, aprobat prin H.C.G.M.B. nr. 303/07.11.2003 disponibil la http://accu.ro/formulare/regulament%20functionare.pdf [consultat la data de 20.04.2017].
17. Brezoianu, Reformele românilor séu collecţiune de toate legile şi regulamentele intrudusse în administraţiunea României dela 1859 ianuariu, până la 1864 octomvriu, Tipografia Ştefan Radisescu, Bucurescǐ, 1864.
18. Tribunalul Bihor, secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal, decizia nr. 322/R/CA/2013 şi decizia nr. 1505/R/CA/2014, disponibile pe http://www.rolii.ro/ [consultate la data de 29.04.2017].
[30] Potrivit art. 41 alin. (1) din Statutul din 16 ianuarie 2008 pentru organizarea şi funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, recunoscut prin H.G. nr. 53 din 16 ianuarie 2008, publicată în M. Of. nr. 50 din data de 22 ianuarie 2008, patriarhia, mitropolia, arhiepiscopia, episcopia, vicariatul, protopopiatul (protoieria), mănăstirea şi parohia sunt persoane juridice de drept privat.
[31] Administrarea cimitirelor, a crematoriilor şi a serviciilor de pompe funebre constituie potrivit art. 5 pct. 1 lit. g) din O.G. nr. 71 din 29 august 2002 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor publice de administrare a domeniului public şi privat de interes local, publicată în M. Of. nr. 648 din data de 31 august 2002, una din principalele activităţi edilitar-gospodăreşti, specifice serviciilor de administrare a domeniului public şi privat, desfăşurate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, judeţelor şi municipiului Bucureşti.
[32] Tribunalul Bihor, secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal, decizia nr. 1505/R/CA/2014, disponibilă pe http://www.rolii.ro/.
[33] Idem, decizia nr. 322/R/CA/2013, disponibilă pe http://www.rolii.ro/.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.