Considerații cu privire la reglementarea creării, amenajării și omologării traseelor de turism pedestru în România
Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu - ianuarie 6, 20231. Introducere
Printre propunerile de componente ale Planului Național de Reziliență și Redresare (PNRR) emise în aprilie 2021[1] se număra și Componenta 4 a Pilonului IV (Coeziune socială și teritorială) care își propunea, printre altele, „Promovarea unui cadru legislativ și instituțional privind dezvoltarea de trasee cicloturistice, pedestre, nautice fără motor și ecvestre”, respectiv „Susținerea rutei Via Transilvanica și a altor proiecte mature inițiate de societatea civilă și de administrațiile publice locale pentru trasee pedestre, velo, nautice fără motor și ecvestre”.
Până în prezent, consecvența în promovarea cadrului legislativ privind dezvoltarea trasee cicloturistice, pedestre, nautice fără motor și ecvestre[2] s-a tradus prin adoptarea Hotărârii Guvernului nr. 441/2022 pentru aprobarea normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor de cicloturism (M. Of. nr. 319 din 31 martie 2022)[3] și respectiv a Hotărârii Guvernului nr. 1.252/2022 pentru aprobarea Normelor metodologice privind crearea, amenajarea și omologarea traseelor pentru turism pedestru (M. Of. nr. 1.023 din 20 octombrie 2022).
2. Noțiunea de „traseu pentru turism pedestru”
Potrivit art. 2 din H.G. nr. 1252/2022, „Traseul pentru turism pedestru reprezintă calea de circulație pedestră a turiștilor către unul sau mai multe obiective și/sau puncte de interes turistic, care nu sunt situate în zone montane, care poate fi parcursă de o persoană sau un grup de persoane pe jos, marcată, amenajată și semnalizată astfel încât să pună în valoare una sau mai multe teme de interes turistic și care a fost omologată conform prevederilor prezentei hotărâri”.
Traseul pentru turism pedestru trebuie să îndeplinească o serie de condiții expres prevăzute de lege, în aprecierea noastră, în mod cumulativ[4]. Amenajarea traseelor pentru turism pedestru, respectiv accesul public în ariile naturale protejate și în fondul forestier național se face cu respectarea legislației sectoriale în aceste domenii[5]. În principiu, „Accesul turiștilor se face pe propria răspundere, cu respectarea regulilor administratorului traseului pentru turism pedestru”[6].
Ansamblul traseelor pentru turism pedestru omologate constituie Rețeaua națională de trasee pentru turism pedestru din România (ROPED)[7].
3. Clasificarea traseelor pentru turism pedestru
Legiuitorul clasifică traseele pentru turism pedestru în funcție de desfășurarea lor pe teren (trasee itinerante, în circuit, în stea) și respectiv în funcție de localizare (trasee naționale, regionale și locale)[8].
În cadrul celor patru criterii de omologare a traseelor pentru turism pedestru (timpul de mers, sezonalitate, grad de dificultate și nivel de echipare al turiștilor), se procedează la noi clasificări ale acestora prin raportare la fiecare dintre criterii[9].
4. Administratorii traseelor pentru turism pedestru
Pot avea calitatea de administrator al traseului pentru turism pedestru:
„a) unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află traseul sau segmentul de traseu;
b) asociația de dezvoltare intercomunitară pentru traseele care tranzitează mai mult de o localitate sau județ;
c) organizația neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat, în asociere cu administratorul de la a);
d) organizația neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat”.
Administratorului îi incumbă obligația efectuării lucrărilor de amenajare, marcare, omologare, întreținere[10] sau alte tipuri de lucrări sau servicii necesare pentru buna funcționare a traseului pentru turism pedestru și cea a „informării turiștilor la începutul traseului și în punctele de convergență a mai multor trasee turistice, prin panouri de informare turistică, asupra semnelor de marcaj, duratei traseului, a gradului de dificultate și a regulilor de circulație și conduită stabilite de acesta”[11].
5. Omologarea traseelor pentru turism pedestru
Demararea procedurii de omologare a unui traseu pentru turism pedestru se face la solicitarea administratorului traseului, căruia îi incumbă obligația înaintării unei astfel de cereri în termen de 30 de zile de la înființarea acestuia sau, după caz, în termen de 90 de zile de la aprobarea, prin ordin al ministrului antreprenoriatului și turismului, a Ghidului privind amenajarea traseelor pentru turism pedestru, pentru traseele existente la data apariție H.G. nr. 1.252/2022[12].
Omologarea traseelor pentru turism pedestru se face pe segmente a căror durată de parcurgere nu depășește 9 ore.
Competența de omologare a traseelor pentru turism pedestru aparține autorității publice centrale responsabile în domeniul turismului, „cu participarea consiliilor locale, consiliilor județene și respectiv a Consiliului General al Municipiului București, după caz”[13].
Documentația atașată cererii de omologare a unui traseu pentru turism pedestru, respectiv de modificare a unui traseu existent, cuprinde: „acordul persoanelor fizice/juridice care dețin în proprietate/administrare/concesiune terenul pe care se va amenaja traseul pentru turism pedestru, dacă legislația nu prevede o servitute de trecere în interes public sau alt drept de utilizare în acest scop; fișa traseului pentru turism pedestru[14]; harta traseului la una dintre scările: 1:50.000, 1:25.000 sau 1:20.000, ruta în format electronic ca track pentru GPS; aviz de la administratorul ariei protejate în cazul în care traseul traversează o astfel de zonă; acordul administrației publice locale pe raza căreia se află traseul pentru turism pedestru, în cazul în care cererea este depusă de către administratorul traseului pentru turism pedestru prevăzut la alin. (2) lit. d) [n.n. – din H.G. nr. 1.252/2022, « organizația neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat »]”[15].
Procedura de omologare a traseelor pentru turism pedestru poate fi îndeplinită și prin intermediul punctului de contact unic electronic, reglementat prin prevederile art. 6 și urm. din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 49/2009 privind libertatea de stabilire a prestatorilor de servicii și libertatea de a furniza servicii în România[16], aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 68/2010[17], cu modificările și completările ulterioare.
Procedura de omologare se poate finaliza fie prin respingerea cererii de omologare a traseului pentru turism pedestru, fie prin emiterea certificatului de omologare. În condițiile în care nu este prevăzută vreo procedură specială sau vreun organ cu atribuții jurisdicționale, competența de soluționare a contestațiilor împotriva deciziilor de respingere a cererilor de omologare va fi de competența comună în materie administrativă.
Schimbarea titularului certificatului de omologare este posibilă prin transmiterea dreptului de administrare a traseului pentru turism pedestru către o altă persoană juridică, sub condiția încadrării acesteia în categoriile apte de a dobândi calitatea de administrator. Considerăm că actul juridic de transmitere a dreptului de administrare încheiat de către titularul certificatului de omologare cu o persoană juridică care nu poate dobândi calitatea de administrator al traseului pentru turism pedestru este lovit de nulitatea absolută, pentru fraudă la lege. Totodată, ar fi de preferat reglementarea conținutului actului juridic de transmitere a traseului – fie sub forma unui contract-tip care să constituie anexă a H.G. nr. 1.252/2022, fie prin stabilirea reperelor esențiale ale acestuia în corpul legii.
În ceea ce privește inițiativa desființării unui traseu pentru turism pedestru, aceasta poate aparține atât administratorului traseului, cât și autorităților publice locale în a căror rază administrativ-teritorială se află traseul, motivele aflate la baza inițiativei fiind limitativ prevăzute de lege: „traseul nu mai poate fi practicabil din diverse motive, nu mai prezintă interes turistic sau nu își mai justifică existența în teren”[18].
Cererea de radiere a traseului pentru turism pedestru înaintată de administratorul acestuia este însoțită de „certificatul de omologare, în original, după caz” și de „un memoriu din care să rezulte motivele care stau la baza solicitării de desființare a traseului și radiere a certificatului de omologare, avizat de către consiliul local sau județean, după caz, sau de către Consiliul General al Municipiului București, în cazul în care cererea este depusă de către administratorul traseului pentru turism pedestru prevăzut la alin. (2) lit. d) [n.n. – din H.G. nr. 1.252/2022, «organizația neguvernamentală sau persoane juridice de drept privat»]”.
Procedura de desființare a traseului pentru turism pedestru la inițiativa autorităților administrației publice locale a căror zonă administrativ-teritorială este străbătută de traseu nu este reglementată. Considerăm că se impune reglementarea, pe viitor, și a acestor aspecte. Până la acel moment, prin aplicarea normelor celor mai apropiate, considerăm că cererea de radierea traseului, întemeiată în drept pe unul dintre cele trei motive limitativ prevăzute de lege pentru desființarea traseelor pentru turism pedestru, va fi însoțită de un memoriu din care să rezulte motivele care stau la baza solicitării de desființare a traseului și radiere a certificatului de omologare.
În prezent, art. 12 din H.G. nr. 1.252/2022 instituie obligativitatea transmiterii către emitent a certificatelor de omologare, în vederea eliminării lor din baza de date existentă, însă ne aflăm în față unei obligații naturale. Apreciem că, în practică, nepredarea certificatelor de omologare în original va constitui o problematică specifică desființării traseelor pentru turism pedestru la inițiativa autorităților administrației publice locale pe a căror rază administrativ-teritorială se găsește traseul[19]. Considerăm că se impune sancționarea contravențională a administratorului traseului pentru turism pedestru care nu procedează la transmiterea către emitent a certificatul de omologare, în original. Propunem de lege ferenda sancționarea sus-zisei fapte cu sancțiunea principală a amenzii și a sancțiunii complementare a interzicerii dreptului de a mai solicita omologarea de trasee pentru turism pedestru, atât în nume propriu, cât și în cadrul asocierii cu alte persoane juridice, pe o durată de la un an la 3 ani.
6. Răspunderea juridică pentru nerespectarea prevederilor privitoare la crearea, amenajarea și omologarea traseelor de turism pedestru în România
H.G. nr. 1.252/2022 sancționează contravențional, dacă nu sunt săvârșite în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni, darea în folosință a traseelor pentru turism pedestru de către administratorul acestora fără omologare[20], respectiv neefectuarea de către administratorul traseelor pentru turism pedestru a lucrărilor obligatorii pentru întreținerea acestora prevăzute de art. 9 din H.G. nr. 1.252/2022[21]. Sancțiunea aplicabilă este amenda de la 10.000 la 20.000 de lei, în cazul primei fapte descrise de norma contravențională[22], respectiv amenda de la 5.000 la 10.000 lei, în cazul celei de-a doua[23].
Competența de constatare a contravențiilor și aplicare a sancțiunilor aparține personalului cu atribuții de control din cadrul autorității administrației publice centrale responsabile în domeniul turismului[24]. Apreciem că se impune aprobarea, în regim de urgență, a modelului și conținutului formularului tip al Procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor prevăzute de H.G. nr. 1.252/2022, destinat utilizării în activitatea de control desfășurată de personalul cu atribuții de control din cadrul autorității administrației publice centrale responsabile în domeniul turismului, prin ordin al ministrului antreprenoriatului și turismului[25].
Răspunderea juridică a administratorului traseului pentru turism pedestru mai poate fi angajată și în condițiile art. 52 alin. (2) lit. j) din O.U.G. nr.57/2007 care prevede sancțiunea amenzii contravenționale de la 5.000 lei la 10.000 lei pentru persoane fizice și de la 30.000 lei la 60.000 lei pentru persoane juridice, pentru fapta constând în „amenajarea sau reamenajarea de trasee turistice, instalarea de panouri informative fără avizul administratorilor (…) ariilor naturale protejate”.
În directă corelație cu obligațiile ce incumbă administratorului traseelor pentru turism pedestru, credem că se impune reglementarea restricționării accesului pe traseele pentru turism pedestru în situații expres și limitativ prevăzute de lege.
7. Concluzii și propuneri de lege ferenda
Se omite reglementarea situației traseelor pentru turism pedestru existente la data intrării în vigoare a H.G. nr. 1.252/2022, înființate de entități care potrivit actualei reglementări au vocația de a dobândi calitatea de administrator ai acestora și care, prin urmare, nu pot demara procedura de omologare a traseului. Apreciem că, în prezent, deținătorii unor astfel de trasee ar trebui să procedeze, din proprie inițiativă, fie la predarea traseelor de turism către entități din categoria celor cu vocație potențială de administratori, fie la demarcarea acestora.
Găsim criticabilă excluderea din categoria entităților cu vocație potențială de administratori ai traseelor pentru turism pedestru a persoanelor de drept public din domeniul ariilor naturale protejate. În prezent, din punctul nostru de vedere, nici Agenția Națională pentru Arii Naturale Protejate (A.N.A.N.P.) și nici structurile de administrare special constituite ale celor 22 de parcuri naționale și naturale din cadrul Regiei Naționale a Pădurilor – Romsilva nu pot deține calitatea de administrator al traseelor pentru turism pedestru, ceea ce, din perspectiva unei abordări integrate a protecției mediului, ar fi de dorit.
Ca urmare a cercetărilor întreprinse am apreciat ca fiind necesară modificarea H.G. nr. 1252/2022, motiv pentru care am făcut o serie de propuneri de lege ferenda, dintre care menționăm, cu titlu exemplificativ:
― extinderea categoriilor de persoane apte să dobândească calitatea de administrator al traseului pentru turism pedestru sau reglementarea unei procedurii speciale de preluare a traseelor preexistente deținute de entități care nu pot avea calitatea de administrator de către entități care pot avea această calitate și instituirea unui termen derogator pentru finalizarea operațiunii;
― completarea clasificării traseelor pentru turism pedestru în funcție de timpul de mers, care, în prezent, nu indică decât un singur tip de traseu aferent acestei clasificări și anume traseele pentru turism pedestru foarte scurte, al căror timp de mers se măsoară în minute;
― reglementarea modelului-tip al fișei traseului pentru turism pedestru, a conținutului actului juridic de transmitere a traseului – fie sub forma unui contract-tip care să constituie anexă a H.G. nr. 1.252/2022, fie prin stabilirea reperelor esențiale ale acestuia în corpul legii și a procedurii de desființare a traseului pentru turism pedestru la inițiativa autorităților administrației publice locale a căror zonă administrativ-teritorială este străbătută de traseu;
― sancționarea contravențională a administratorului traseului pentru turism pedestru care nu procedează la transmiterea către emitent a certificatul de omologare, în original, subsecvent desființării traseului cu sancțiunea principală a amenzii și cu cea complementară a interzicerii dreptului de a mai solicita omologarea de trasee pentru turism pedestru, atât în nume propriu, cât și în cadrul asocierii cu alte persoane juridice, pe o durată de la un an la 3 ani;
― reglementarea, în regim de urgență, a modelului și conținutului formularului tip al Procesului-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor prevăzute de H.G. nr. 1.252/2022, destinat utilizării în activitatea de control desfășurată de personalul cu atribuții de control din cadrul autorității administrației publice centrale responsabile în domeniul turismului, prin ordin al ministrului antreprenoriatului și turismului;
― reglementarea restricționării accesului pe traseele pentru turism pedestru.
DOWNLOAD FULL ARTICLE[1] Planul Național de Reziliență și Redresare, aprilie 2021, p. 113. Material disponibil la https://mfe.gov.ro/wp-content/uploads/2021/04/ffdbdf26d6fc01f009a8059cfd94b0dd.pdf. Accesat la data de 3 noiembrie 2022.
[2] Din decembrie 2021, în Parlamentul României, se află în procedură legislativă o propunere legislativă pentru amenajarea, omologarea și întreținerea traseelor turistice în România (Pl-x nr. 147/ 2022). Potrivit inițiatorului, propunerea legislativă urmează să reglementeze cadrul normativ pentru următoarele categorii de trasee: traseele de drumeție pedestră din zona montană; traseele de drumeție pedestră din zona colinară; traseele de cicloturism de tip velo; traseele de cicloturism de tip Mountainbike; traseele de drumeție pedestră cu specific tematic; și trasee turistice ecvestre. A se vedea, pentru amănunte https://www.cdep.ro/pls/proiecte/upl_pck2015.proiect?cam=2&idp=19707&tot=1. Material accesat la data de 3 noiembrie 2022.
[3] A se vedea Mihai-Bogdan Ionescu-Lupeanu, Aprecieri succinte cu privire la reglementarea creării, amenajării și omologării traseelor de cicloturism în România, Universul Juridic Premium nr. 10/2022.
[4] Art. 3 alin. (1) din H.G. nr. 1252/2022: „În vederea creării, amenajării și omologării, traseul pentru turism pedestru trebuie să îndeplinească următoarele condiții:
a) să prezinte interes din punct de vedere turistic și să fie dedicat unui sau mai multor obiective și/sau puncte de interes turistic;
b) să propună una sau mai multe teme de interes turistic, care să fie prezente şi evidențiate pe tot parcursul traseului;
c) să nu străbată o zonă declarată prin lege ca fiind montană. În acest caz, traseul turistic se omologhează în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului 77/2003 privind instituirea unor măsuri pentru prevenirea accidentelor montane şi organizarea activității de salvare în munți;
d) să nu necesite construirea unor amenajări – poduri, podețe, balustrade, trepte – care să aibă un impact negativ asupra mediului înconjurător. Amenajarea și întreținerea traseului pot fi realizate fără intervenții majore asupra florei și faunei existente în zonă;
e) să nu traverseze zone periculoase pentru siguranța și securitatea turiștilor;
f) să asigure posibilitatea turiștilor de a se odihni la intervale de maximum 5 km, iar în cazul în care traseul pentru turism pedestru are o durată mai mare de o zi, se va asigura posibilitatea turiștilor de a se caza și a servi masa în structuri de primire turistice autorizate”.
[5] E.g., art. 54 alin. (1) din Codul Silvic (Legea nr. 46/2008 privind Codul Silvic), republicată (M. Of. nr. 611 din 15 august 2015), cu modificările și completările ulterioare : „Accesul public pedestru în pădure este permis pe răspunderea celui care intră în pădure numai în zone amenajate, pe trasee și poteci marcate în acest sens, pe drumurile forestiere și în pădurile cu funcții de protecție, predominant sociale”; art. 53 alin. (2) lit. l) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 57/2007 privind regimul ariilor naturale protejate, conservarea habitatelor naturale, a florei și faunei sălbatice (M. Of. nr. 442/ 29 iunie 2007), aprobată prin Legea nr. 49/2011 (M. Of. nr. 262 din 13 aprilie 2011), cu modificările și completările ulterioare, sancționează, cu amenda contravențională de la 3.000 lei la 6.000 lei pentru persoane fizice și de la 25.000 lei la 50.000 lei pentru persoane juridice, „accesul și circulația vizitatorilor în extravilan, în habitate naturale, în afara traseelor turistice avizate și semnalizate ca atare, pe suprafața ariilor naturale protejate”.
[6] Art. 8 alin. (3) teza ultimă din H.G. nr. 1.252/2022.
[7] Art. 3 alin. (3) din H.G. nr. 1.252/2022.
― Art. 10 din H.G. nr. 1.252/2022: „Autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului va întocmi și va publica pe site-ul propriu lista traseelor pentru turism pedestru omologate în vederea informării turiștilor sau a altor persoane interesate”.
― Art. 11 din H.G. nr. 1.252/2022: „Anual, consiliile locale, consiliile județene, Consiliul General al Municipiului București și alte persoane juridice de drept privat interesate au obligația de a inventaria traseele pentru turism pedestru din zona teritorial-administrativă și de a informa autoritatea publică centrală responsabilă în domeniul turismului privind eventualele modificări ale regimului juridic al acestora pentru realizarea și actualizarea ROPED”.
[8] Art. 6 alin. (2) și (3) din H.G. nr. 1.252/2022.
[9] Art. 6 alin. (1) din H.G. nr. 1.252/2022.
― Astfel, în funcție de sezonalitate, traseele pentru turism pedestru pot fi: trasee de vară, trasee de iarnă și trasee practicabile tot timpul anului; în funcție de gradul de dificultate: trasee cu grad mic de dificultate, trasee cu grad mediu de dificultate și trasee cu grad mare de dificultate, iar în funcție de nivelul de echipare solicitat turiștilor: trasee care nu necesită echipament special pentru parcurgerea lui; trasee care necesită echipament de drumeție de complexitate medie; trasee care necesită echipament de drumeție special și complex.
O situație aparte se înregistrează în cazul clasificării în funcție de timpul de mers, vădit incompletă, singura categorie indicată de legislație fiind cea a traseelor pentru turism pedestru foarte scurte, al căror timp de mers se măsoară în minute. Considerăm că, pe viitor, se impune completarea acestei clasificări. Apreciem reglementarea metodelor de calcul a timpului de mers.
[10] Potrivit art. 9 din H.G. nr. 1.252/2022, „Pentru întreținerea traseelor pentru turism pedestru sunt obligatorii următoarele lucrări: a) periodic și ori de câte ori este nevoie se curăță, se repară și se îmbunătățesc potecile, taluzurile, sectoarele protejate de balustrade, treptele, copertinele și punțile peste ape și se înlătură toate obstacolele care barează trecerea; b) periodic și ori de câte ori este nevoie se completează și se înlocuiesc stâlpii, săgețile, indicatoarele, inscripționările și semnele de marcaj deteriorate, distruse sau descompletate”.
[11] Art. 8 alin. (2) și (3) din H.G. nr. 1.252/2022.
[12] Art. 5 alin. (1) din H.G. nr. 1.252/2022.
― Actul normativ omite să reglementeze situația traseelor pentru turism pedestru existente la data intrării sale în vigoare, dar al căror administrator nu se încadrează în categoriile de entități care pot avea această calitate și care, prin urmare, pot demara procedura de omologare a traseului.
Credem că se impune modificarea H.G. nr. 1.252/2022, fie în sensul extinderii categoriilor de persoane apte să dobândească calitatea de administrator al traseului pentru turism pedestru, fie în sensul reglementării unei procedurii speciale de preluare a traseelor preexistente deținute de entități care nu pot avea calitatea de administrator de către entități care pot avea această calitate și instituirii unui termen derogator pentru finalizarea operațiunii. În cazul nerealizării transferului în termenul special, fiind necesară instituirea obligativității pentru administratorul de facto a demarcării traseului. Apreciem că, în prezent, deținătorii unor astfel de trasee ar trebui să procedeze, din proprie inițiativă, fie la predarea traseelor de turism către entități din categoria celor cu vocație potențială de administratori, fie la demarcarea acestora.
[13] Art. 4 alin. (1) din H.G. nr. 1.252/2022.
[14] Apreciem că se impune reglementarea modelului-tip al fișei traseului pentru turism pedestru, cel mai firesc mod de introducere al modelului-tip al fișei în legislația românească fiind ca anexă – parte integrantă – a H.G. nr. 1.252/2022. În prezent, nu există un model-cadru al fișei traseului pentru turism pedestru, însă, potrivit art. 6 alin. (1) din H.G. nr. 1.252/2022, aceasta cuprinde în mod obligatoriu date privitoare la cele patru criterii de omologare.
[15] Art. 5 alin. (3) lit. b)-f) din H.G. nr. 1.252/2022.
[16] M. Of. nr. 366 din 1 iunie 2009.
[17] M. Of. nr. 256 din 20 aprilie 2010.
[18] Art. 5 alin. (5) din H.G. nr. 1.252/2022.
[19] În situația desființării traseului pentru turism pedestru la inițiativa administratorului, situație în care este evident că acesta are interesul radierii traseului, fie și numai prin prisma încetării obligațiilor inclusiv de natură patrimonială ce-i revin în calitate de administrator, este evident că acesta va preda certificatul, ca anexă obligatorie a cererii de omologarea. Sancțiunea lăsării în nelucrare a solicitării, din vina petentului, căruia i se poate pune în vedere completarea acesteia fiind probabil cea mai dură pedeapsă, în condițiile păstrării calității de administrator și prin urmare și a obligațiilor a căror neîndeplinire ar conduce la aplicarea sancțiunilor contravenționale specifice.
[20] Art. 14 lit. a) din H.G. nr. 1.252/2022.
[21] Art. 14 lit. b) din H.G. nr. 1.252/2022.
[22] Art. 15 lit. a) raportat la art. 14 lit. a) din H.G. nr. 1.252/2022.
[23] Art. 15 lit. b) raportat la art. 14 lit. b) din H.G. nr. 1.252/2022.
[24] Art. 16 din H.G. nr. 1.252/2022.
[25] Deși potrivit art. 18 din H.G. nr. 1.252/2022, actul normativ urmează să intre în vigoare în 30 de zile de la data publicării sale, recte la data de 20 noiembrie 2022, aplicabilitatea sa considerăm că este în directă corelație cu apariția ordinului ministrului antreprenoriatului și turismului pentru aprobarea Ghidului privind amenajarea traseelor pentru turism pedestru, a cărui termen de emitere este de 90 de zile de la data intrării în vigoare a H.G. nr. 1.252/2022 [art. 7 din H.G. nr. 1.252/2022].
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.