Citarea și comunicarea actelor de procedură în procedura insolvenței – art. 42 din Legea nr. 85/2014
Ioan Adam - august 1, 2017 Abstract
The summoning of the parties, as well as the communication of any procedural documents, conventions and
notifications, shall be made through the Insolvency Proceedings Bulletin, except for two situations, respectively,
where the communication of summonses, convocations and notifications is made to the participants in the process,
whose headquarters, domicile or residence are abroad, and in which the communication of procedural documents is
prior to the opening of the proceedings and the notification of the opening of the proceedings, when the proceedings
will be conducted in accordance to the provisions of the Code of Civil Procedure.
The publication of procedural documents, or, as the case may be, of court rulings in the Insolvency
Proceedings Bulletin replaces, from the date of their publication, the summoning, the calling and the notification of
procedural documents made individually to the participants in the trial, which are presumed to be fulfilled at the
time of publication.
As regards the notification of the debtor’s creditors by the judicial administrator / liquidator, immediately after
the opening of the insolvency proceedings, for the purpose of formulating possible claims, it will also be done
according to the provisions of the Code of Civil Procedure.
Although the legislator has established that the time limit for filing claims is a period of decay, it has also
established the possibility of reinstating the appeal in due time for the debtor before the opening of the insolvency
proceedings, who was not notified with the start of debtor’s insolvency proceedings, according to the provisions of
the Civil Procedure Code.
Key words: Bulletin of insolvency proceedings, judicial administrator, liquidator, period of decay,reinstating
the appeal.
1. Modul de citare și comunicare a actelor de procedură
În reglementarea actuală citarea părţilor[1], precum şi comunicarea oricăror acte de procedură, a convocărilor şi notificărilor se efectuează prin Buletinul procedurilor de insolvenţă[2].
De la regula potrivită căreia citarea, comunicare, convocarea părţilor se face prin Buletinul procedurilor de insolvenţă, există două excepţii[3], şi anume:
a) comunicarea citaţiilor, a convocărilor şi notificărilor faţă de participanţii la proces, al căror sediu, domiciliu sau reşedinţă se află în străinătate[4], este supusă dispoziţiilor Codului de procedură civilă coroborate cu prevederile Regulamentului (CE) nr. 1346/2000 al Consiliului din 29 mai 2000 privind procedurile de insolvenţă, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale Regulamentului (CE) nr. 1.393/2007 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 noiembrie 2007 privind notificarea sau comunicarea în statele membre a actelor judiciare şi extrajudiciare în materie civilă sau comercială („notificarea sau comunicarea actelor”) şi abrogarea Regulamentului (CE) nr. 1348/2000 al Consiliului, după caz. Aşadar, pentru a evita orice confuzie se impune precizarea că creditorii (numai despre aceştia putând fi vorba când se foloseşte sintagma „participanţii la proces”) care au sediul, domiciliul sau reşedinţa în străinătate vor fi citaţi în conformitate cu prevederile Codului de procedură civilă coroborat cu prevederile cuprinse în regulamentele europene numai până la momentul deschiderii procedurii, urmând ca ulterior să se aplice prevederile art. 7 alin. 1 din lege.
b) comunicarea actelor de procedură numai anterioare deschiderii procedurii şi notificarea deschiderii procedurii se vor realiza în conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură civilă – art. 42 alin. 3 teza I. Per a contrario, după data deschiderii procedurii şi notificarea acesteia, comunicarea actelor de procedură ulterioare deschiderii procedurii, în viziunea nouă a legii se va face numai prin intermediul Buletinului procedurilor de insolvenţă. Creditorii care nu au fost astfel notificați sunt considerați de drept în termenul de depunere a cererilor de admiterea creanțelor, prin depunerea unei cereri de admitere la masa credală și vor prelua procedura în stadiul în care se află la momentul înscrierii lor la masa credală.
Regulamentul CE nr. 1346/2000 al Consiliului prevede efectele publicității existenței unei proceduri de insolvență cu aplicabilitate în toate statele membre ale Uniunii Europene. Astfel, Regulamentul stabilește că, în considerarea tranzacțiilor, conținutul principal al hotărârii de deschidere a procedurii ar trebui să fie publicat în celelalte state membre la cererea lichidatorului și, dacă există un sediu în statul membru în cauză, s-ar putea cere ca publicarea să fie obligatorie, dar în niciunul din aceste cazuri publicarea nu reprezintă o condiție prealabilă pentru recunoașterea deschiderii procedurii în alt stat membru al Uniunii Europene.
Pe de altă parte, Regulamentul CE nr. 1393/2007 al Parlamentului European și al Consiliului a preconizat urgentarea procedurii de transmitere între statele membre a actelor, fiind aplicabil în toate statele membre. Potrivit acestui regulament, modalitățile de comunicare a actelor vizează transmiterea prin intermediul autorităților de origine și de destinație, transmiterea pe cale diplomatică sau consulară, prin intermediul serviciilor de curierat sau prin notificare directă.
Mai multe țări membre ale Uniunii Europene au adoptat sistemul Buletinului Procedurilor de Insolvență pentru asigurarea citării, comunicării și notificării actelor de procedură specifice în materie de insolvență. Sistemul adoptat de țara noastră și gestionat de Oficiul Național al Registrului Comerțului a fost considerat performant și eficient la nivelul Uniunii Europene. În prezent se află într-un stadiu avansat, pe agenda Comisiei Europene, propunerea COM(2012) 744 de modificare a Regulamentului (CE) 1346/2000 care va cuprinde obligativitatea implementării unei rețele europene a Buletinelor Procedurilor de Insolvență din statele membre ale Uniunii Europene. Astfel, printre mai multe propuneri de modificare a acestui Regulament se regăsește aceea de obligativitate a publicităţii procedurilor de insolvenţă într-un registru electronic accesibil publicului și interconectarea registrelor naţionale de insolvență. Prin rezoluţia legislativă din 5 februarie 2014, Parlamentul European a modificat propunerea Comisiei Europene COM(2012) 744 de modificare a Regulamentului CE nr. 1346/2000, însă aceasta menține propunerea de interconectare a Buletinelor Procedurilor de Insolvență ale statelor membre ale Uniunii Europene.
Prevederile art. 7 din Legea nr. 85/2006, care reglementau modalitatea de citare, notificare și comunicare a actelor de procedură specifice insolvenței, similar prevederilor art. 40 din Legea nr. 85/2014, au fost declarate neconstituționale[5] în parte, în măsura în care acestea se referă la persoanele fizice ori la persoanele fizice sau juridice cu reședința ori sediul în străinătate.
Acest text de lege este o aplicație normativă[6] a principiului recunoașterii drepturilor existente[7], (art. 42 alin. 3 teza a doua din lege) care tentează să soluționeze o chestiune delicată, relativ frecventă în practică. Rolul acestui text legal este acela de a nu permite ca un creditor cunoscut să fie decăzut din dreptul de a solicita înscrierea creanței sale, în condițiile în care nu a fost notificat referitor la deschiderea procedurii insolvenței asupra averii debitorului său. În acest scop, legea îi declară repuși de drept în termenul de formulare a cererii de admitere a creanței pe creditorii care nu au fost notificați individual asupra deschiderii procedurii. La o primă vedere, interpretarea prevederilor art. 42 alin. 3 teza a doua din Legea nr. 85/2014, coroborate cu cele ale art. 99 alin. 1 și 3 din același act normativ, ar părea să impună concluzia potrivit căreia repunerea în termen de drept ar funcționa numai în cazul creditorilor nenotificați, dar înscriși de către debitor în lista creditorilor, cu excluderea celor cunoscuți, dar necuprinși în lista evocată. În realitate, sfera de aplicare a prevederilor art. 42 alin. 3 teza a doua din Legea nr. 85/2014 nu trebuie privită restrictiv și trebuie să cuprindă inclusiv cazul acelor creditori care, deși erau cunoscuți de către debitor, nu au fost cuprinși de către acesta în lista creditorilor, fie în mod fraudulos, în scopul diminuării ilicite a masei credale, fie din simplă neglijență. Într-adevăr, rațiunea tezei secunde a art. 42 alin. 3 din Legea nr. 85/2014 este aceea de a institui un remediu[8]procesual în favoarea acelor creditori care, fără a se afla în culpă, nu ar mai putea participa la procedură ca urmare a decăderii din dreptul de formulare a cererii de admitere a creanței. Dispoziția legală evocată nu distinge în funcție de cauza care a determinat lipsa notificării – conduita culpabilă ori frauduloasă a administratorului judiciar, care omite să notifice creditorul înscris pe lista creditorilor sau conduita culpabilă ori frauduloasă a debitorului, care omite să înscrie creditorul pe lista creditorilor, provocând, de această manieră netransmiterea către acesta a notificării referitoare la deschiderea procedurii insolvenței. Incidența, în ambele cazuri descrise, a repunerii în termen de drept este impusă, așadar, de principiul de interpretare ubi lex non distinguit, nec nos distinguere debemus. Pe de altă parte, ubi eadem est ratio, ibi eadem solutio esse debet și nu putem să nu remarcăm că rațiunea protejării creditorului cunoscut dar nenotificat reclamă aceeași soluție legislativă, indiferent de cauza lipsei notificării.
Neacceptarea acestei teze, pornindu-se de la premisa potrivit căreia teza secundă a art. 42 alin. 3 din Legea nr. 85/2014 nu ar putea fi citită decât la lumina art. 99 alin. 1 și 3 din aceeași lege, care nu instituie, în sarcina administratorului judiciar, obligația notificării individuale a tuturor creditorilor cunoscuți, ci doar a celor incluși pe lista întocmită de către debitor, este susceptibilă să creeze o situație de discriminare procedurală stupidă între creditorul nenotificat înscris pe această listă și creditorul nenotificat neînscris pe această listă, forțându-l pe acesta din urmă să solicite instanței de judecată, în mod tradițional, repunerea în termenul de formulare a cererii de admitere a creanței, în temeiul art. 186 C. pr. civ., raportat la art. 342 alin. 1 din Legea nr. 85/2014. În tot cazul, interpretarea restrictivă a prevederilor art. 42 alin. 3 din Legea nr. 85/2014, sub aspectul sferei de aplicare a acestora, este neconformă chiar cu principiul recunoașterii drepturilor existente ale creditorilor.
2. Notificarea persoanelor fizice
Referitor la notificarea persoanelor fizice în procedura insolvenței în practica judiciară[9] s-a reținut că acestea trebuie citate potrivit prevederilor Codului de procedură civilă, având în vedere că Buletinul Procedurilor de Insolvență este o publicație care nu este gratuită, ori accesul la justiție trebuie să fie liber, conform art. 21 alin. 1 din Constituția României. Unul dintre principiile de organizare ale justiției este și cel privind gratuitatea justiției, iar potrivit acestuia părțile din proces nu pot fi obligate să își plătească costul citațiilor și al actelor de procedură îndeplinite din oficiu. Acest principiu are menirea de a asigura rolul preventiv al justiției, în sensul că actul de justiție folosește tuturor.
Se constată că în lege nu sunt cuprinse prevederi referitoare la citarea, notificarea și comunicarea actelor de procedură specifice procedurii de insolvență către persoanele fizice participante la procedura de insolvență.
Apreciem că și sub imperiul legii insolvenței, chiar dacă legea nu prevede în mod expres, persoanele fizice care participă la procedura de insolvență trebuie să fie citate ori notificate la proces tot potrivit prevederilor Codului de procedură civilă. O astfel de soluție contribuie la punerea în practică a principiului potrivit căruia procedura de insolvență trebuie să fie eficientă inclusiv prin mecanisme adecvate de comunicare și derulare a acesteia. De asemenea organele care aplică procedura trebuie să asigure respectarea drepturilor participanților la această procedură. De altfel, legiuitorul avea obligația și sub imperiul Legii nr. 85/2006 să modifice prevederile art. 7, în termen de 45 de zile, conform celor stabilite de Curtea Constituțională prin decizia de neconstituționalitate[10]a acestei prevederi legale.
Prin excepție[11]de la regula citării, notificării ori comunicării actelor specifice procedurii insolvenței, prin Buletinul Procedurilor de Insolvență, notificarea actelor de procedură anterioare deschiderii procedurii și notificarea deschiderii procedurii se vor realiza potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă. De asemenea, prima citare și comunicare a actelor de procedură către persoanele împotriva cărora se introduce o acțiune, în temeiul dispozițiilor legii insolvenței, ulterior deschiderii procedurii, se vor realiza potrivit Codului de procedură civilă și prin Buletinul Procedurilor de Insolvență.
În litigiile care au fost promovate potrivit dreptului comun, după deschiderea procedurii insolvenţei citarea debitorului se va face la sediul acestuia şi la sediul administratorului judiciar/lichidatorului judiciar.
Instanțele de judecată au obligația să transmită din oficiu[12] actele specifice procedurii de insolvență, pentru publicarea acestora în Buletinul Procedurilor de Insolvență. În cazul în care debitorul este o societate tranzacţionată pe o piaţă reglementată, judecătorul-sindic va comunica Autorităţii pentru Supraveghere Financiară hotărârea de deschidere a procedurii.
Notificările, cu excepţia cazului în care sarcina notificării aparţine altor organe care aplică procedura, şi convocările prevăzute de Codul insolvenței cad în sarcina administratorului judiciar sau a lichidatorului judiciar, după caz.
Publicarea actelor de procedură, sau după caz a hotărârilor judecătorești, în Buletinul Procedurilor de Insolvență înlocuiește, de la data publicării acestora, citarea, convocarea și notificarea actelor de procedură efectuate individual față de participanții la proces, acestea fiind prezumate a fi îndeplinite la data publicării.
În ceea ce privește notificarea creditorilor debitorului de către administratorul judiciar/lichidatorul judiciar, imediat după deschiderea procedurii de insolvență, în vederea formulării unor eventuale cereri de creanță, aceasta se va realiza tot potrivit dispozițiilor Codului de procedură civilă. Codul insolvenței a prevăzut expres la art. 42 alin. 3 teza a II-a căci creditorii care nu au fost astfel notificați sunt considerați de drept repuși în termenul de depunere a cererilor de creanță, însă aceștia vor prelua procedura în stadiul în care aceasta se află.
[1] În doctrină s-a exprimat judicios opinia că trebuie făcută distincția între noțiunea de „parte” și cea de „participant” astfel că în procedura contencioasă vor fi citate în calitate de părți numai persoanele ale căror drepturi sau interese sunt supuse atenției instanței în condiții de contradictorialitate. A se vedea R. Bufan și editori coordonatori A. Deli-Diaconescu, F. Moțiu, Tratat practic de insolvență, Ed. Hamangiu, București, 2014, p. 180.
[2] Buletinul procedurilor de insolvenţă reprezintă publicaţia editată de Oficiul Naţional al Registrului Comerţului care are drept scop publicarea citaţiilor, convocărilor, notificărilor şi comunicărilor actelor de procedură efectuate de instanţele judecătoreşti, administratorul judiciar sau lichidator după deschiderea procedurii.
[3] Pentru analiza în detaliu, a se vedea I. Adam, A.R. Adam, Codul Insolventei. Titlul II. Procedura insolvenței (art. 1-5, 38-196, 197-203). Comentarii și explicații, Ed. C.H. Beck, București, 2016, p. 226.
[4] Pentru detalii, a se vedea R. Bufan coordonator, Tratat practic de insolvență, op.cit., 2014, p. 184.
[5]Decizia CC nr. 1137/2007 publicată în M. Of. nr. 31/15.01.2008.
[6] A se vedea I. Adam, N. Adam, Principiile procedurii insolvenței și drepturile și obligațiile participanților în reglementarea Legii nr. 85/2014, în Dreptul nr. 10/2014, p. 15-16.
[7] „Creditorii care nu au fost notificați potrivit prevederilor art. 99 alin. 3 sunt considerați de drept în termenul de depunere a cererilor de admitere a creanțelor, prin depunerea unei cereri de admitere la masa credală și vor prelua procedura în stadiul în care se afla în momentul înscrierii lor la masa credală”.
[8] A se vedea I. Adam, A.R. Adam, Codul insolvenței, Titlul II. Procedura insolvenței (art. 1-5, 38-196, 197-203). Comentarii și explicații, op. cit., p. 228.
[9] Dec. civ. nr. 60/17.01.2011 pronunțată de C. Ap. București, s. a V-a com., irevocabilă.
[10] În acest sens art. 147 alin. 1 din Constituția României stabilește, în privinţa legilor şi ordonanţelor în vigoare, constatate ca fiind neconstituţionale, că acestea „îşi încetează efectele juridice la 45 de zile de la publicarea deciziei Curţii Constituţionale dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul, după caz, nu pun de acord prevederile neconstituţionale cu dispoziţiile Constituţiei. Pe durata acestui termen, dispoziţiile constatate ca fiind neconstituţionale sunt suspendate de drept”; Această prevedere constituţională este reluată, la nivel legal, prin art. 31 alin. 3 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată în M. Of. nr. 807/03.12.2010. Pentru detalii, a se vedea S.M. Costinescu, K. Benke, Efectele deciziilor Curții Constituționale în dinamica aplicării lor, publicat pe http://www.ccr.ro/uploads/RelatiiExterne/2012/CB.pdf.
[11] În doctrină s-a exprimat judicios opinia că sentința/încheierea de deschidere a procedurii nu se va publica doar în BPI, ci va fi comunicată părților interesate în vederea exercitării căii de atac. Mai mult, Tribunalul va trebui să comunice hotărârea de deschidere a procedurii atât practicianului în insolvență, cât și, dacă este cazul, Autorității se Supraveghere Financiară. A se vedea C.B. Nasz, Declanșarea procedurii insolvenței, Ed. Hamangiu, București, 2014, p. 226.
[12] A se vedea și C.B. Nasz, Declanșarea procedurii insolvenței, op. cit., 2014, p. 90.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.