Aspecte istorice privind raportul dintre investigațiile speciale, procesul penal și drepturile omului: epoca antică – sec. XIX
Boris Glavan - iulie 4, 2022Odată cu dezvoltarea capitalismului în secolele al XVI-lea și al XVII-lea, a apărut o nouă clasă în Europa, numită adesea burghezie. Inițial, era formată din negustori și meșteșugari. Începând cu mijlocul secolului al XVIII-lea, pe măsură ce industrializarea progresa, burghezia devenise o clasă mai complexă, care includea proprietari de fabrici, ingineri, avocați și medici. Noua clasă devenise forța motrică în lupta pentru egalitatea politică. Nevoia unei astfel de lupte a fost explicată de faptul că clasa superioară a societății ‒ aristocrația ‒ avea privilegii economice și politice care îi confereau un avantaj în lupta pentru o poziție influentă în societate. În plus, aristocrații, spre deosebire de cetățenii obișnuiți, erau scutiți de plata impozitelor. Burghezia a căutat să dobândească unele dintre privilegiile nobilimii, dar în același timp pleda, conform principiului egalității, pentru ca nobilimea să plătească impozite ca toți ceilalți[17].
În urma confruntărilor dintre clasele sociale, au fost emise câteva acte importante privind recunoașterea drepturilor persoanei ce au produs efecte asupra sferelor vieții sociale inclusiv și asupra investigațiilor penale. Petition of Rights (Petiția drepturilor) din 7 iunie 1628, a fost un document constituțional englezesc care prevedea protecții individuale specifice împotriva statului, despre care se spune că ar fi avut valoare egală cu Magna Carta. Regelui Angliei i se cerea să renunțe la politica absolutista pe care o ducea, să colaboreze cu Parlamentul, să încheie colaborarea cu catolicii din Irlanda și Scoția, niciun om liber să nu poată fi arestat și nici lipsit de drepturi fără o sentință judecătorească, iar taxele și impozitele să fie aprobate numai de către parlament[18].
Alte două acte importante elaborate tot în Anglia au fost: Habeas corpus (1679) şi Bill of Rights (1689), burghezia căutând sa se apere în parlament de bunul plac și răzbunarea regelui pe cei care mai devreme luaseră parte la revoluție. În conformitate cu Habeas corpus, la solicitarea arestatului sau a oricărei alte persoane, tribunalul trebuia să emită un mandat de aducere a arestatului, putând hotărî ca urmare fie retrimiterea lui în închisoare, fie punerea lui în libertate cu sau fără cauţiune. Deși acest act a fost formulat în termeni generali, de prevederile lui au beneficiat mai ales cei avuți, exercitarea dreptului pe care-1 prevedea fiind îngreunată pentru cetățenii neînstăriți care locuiau în provincie, prin faptul ca împiedica adresarea către un tribunal din capitală. Pe de alta parte, garanția arătată mai sus nu se extindea la crimele îndreptate împotriva statului (treasons)[19]. Prin Billul drepturilor a fost declarată ilegală orice preluare de bani pentru Coroană sau pentru folosul ei pentru o altă perioada de timp şi în alte condiţii decât cele stabilite de Parlament[20].
Deși aceste documente vizau doar cetățenii britanici, ele erau formulate în așa fel încât „drepturile nemuritoare ale unui englez” să poată fi aplicate cu ușurință cetățenilor altor țări. Multe dintre libertățile menționate în acestea apar ulterior în alte texte, în special în Declaraţia drepturilor din statul Virginia[21] din 1776 prin care s-a consacrat principiul că „toţi oamenii sânt prin natura lor în mod egal liberi şi independenţi şi au anumite drepturi înnăscute”. Declarația de Independență a Statelor Unite[22] din același an menționa că „oamenii au fost creaţi egali, ei fiind înzestraţi de Creator cu anumite drepturi inalienabile (dreptul la viaţa, la libertate, la căutarea fericirii)”; că toate guvernările au fost stabilite de către oameni tocmai în scopul garantării acestor drepturi. Declaraţia Drepturilor Omului (Bill of Rights)[23] din 1791 dădea asigurări cetățenilor că noul guvern central stabilit prin Constituţia Statelor Unite nu va deveni prea puternic, proclamând mai multe drepturi fundamentale printre care libertatea de exprimare, libertatea presei, libertatea de credință. Bill of Rights este numele dat colectiv primelor zece amendamente la Constituția Statelor Unite, care au fost propuse în urma luptei politice adesea foarte crâncene duse în anii 1787-88 pentru ratificarea Constituției SUA.
Adoptarea Declaraţiei drepturilor omului şi cetăţeanului[24] din 1789 (Franţa) a însemnat un pas înainte, fiind puse bazele democrației moderne. Declarația proclamă că tuturor cetățenilor trebuie să li se garanteze dreptul la „libertate, proprietate, securitate și rezistență în fața opresiunii”. Conform Declarației, existența legilor este dictată de faptul că dreptul fiecărui om nu are limite, cu excepția acelora care asigură celorlalți membri ai societății exercitarea acelorași drepturi (art. 4). Legea nu are dreptul să interzică decât acţiunile vătămătoare societăţii. Tot ceea ce nu este interzis prin lege nu poate fi împiedicat şi nimeni nu poate fi constrâns să facă ceea ce legea nu-l obligă (art. 5). Nici un om nu poate fi acuzat, arestat, nici deţinut decât în cazurile stabilite prin lege şi după formele prescrise de ea. Cei care solicită, dau, execută sau fac să se execute ordine arbitrare trebuie pedepsiţi; dar orice cetăţean somat sau arestat în virtutea legii trebuie să se supună imediat; dacă opune rezistentă, el se face vinovat (art. 7).
După revoluție, societatea franceză a suferit o serie de transformări profunde. Privilegiile feudale, aristocratice și religioase au dispărut, iar principiile vechi despre tradiție și ierarhie au fost brusc răsturnate prin formula sacră „Liberté, égalité, fraternité”. La nivel global, revoluția a accelerat ascensiunea republicilor și instaurarea democrațiilor, răspândirea liberalismului, naționalismului, socialismului și secularismului, dezvoltarea ideologiilor moderne și conceptul de război total. Prin Declarația drepturilor omului și ale cetățeanului s-a lărgit sfera drepturilor omului, incluzând femeile și sclavii, și a continuat să inspire mișcări pentru aboliționism și votul universal în secolul următor[25].
Recunoașterea drepturilor persoanei a condiționat soluționarea raporturilor de conflict în baza legii, ceea ce a dus la apariția Codului de procedură penală francez, după care și în restul țărilor lumii în care erau deja indicate anumite reguli de colectare a probelor pentru stabilirea adevărului. Garantarea drepturilor persoanei suspectate de comiterea unei infracțiuni a însemnat detalierea procedurii de obținere a probelor și oferirea șanselor egale pentru acuzare și apărare. Promovarea drepturilor persoanei a însemnat abandonarea procedeelor netransparente de colectare a probelor și stabilirea garanțiilor împotriva aplicării acestora. În aceste condiții, desigur că ASI, fiindu-i caracteristic caracterul netransparent al investigațiilor ce nu putea să asigure egalitatea de șanse, nu mai putea rămâne împreună cu PP. În consecință, aceste două genuri de activitate au fost divizate, iar odată cu aceasta, începe o nouă etapă în dezvoltarea activității speciale de investigații, procesului penal și drepturilor omului și într-un nou format al raportului dintre acestea.
Rezumând cele relatate, putem concluziona că prima etapă a evoluției activității speciale de investigații, procesului penal și drepturile omului, precum și stabilirea raportului dintre acestea, cuprinde perioada dintre antichitate și sec. XIX. Specific pentru această etapă este faptul că soluționarea raportului de conflict nu implica respectarea anumitor drepturi ale părților. Drepturile omului erau încă nerecunoscute, sau cel puțin erau recunoscute doar pentru cea mai înaltă pătură socială. Majoritatea populației nu avea drepturi. Prin urmare, foarte puțin conta modalitatea prin care era stabilit adevărul (publică sau secretă, prin intimidare, prin provocare, prin șantaj sau chiar prin aplicarea torturii). Dacă raportul de conflict apărea între un aristocrat și un țăran sau sclav, dreptatea era de fiecare dată de partea aristocratului. Respectiv, în aceste condiții, nu s-a făcut și nici nu era nevoie să se facă distincție între activitatea specială de investigații și procesul penal. Pentru cercetarea cazurilor antisociale erau folosite în egală măsură atât procedeele publice, precum și cele secrete.
Referințe bibliografice:
1. Ilicicev V.A., Activitatea operativă de investigații: lecții de curs. – M.: Eksmo, 2009, p. 7. // Ильичев В.А. Оперативно-розыскная деятельность: курс лекций. – М.: Эксмо, 2009 г. p. 7.
2. Nikitina E.V., Din istoria dezvoltării mijloacelor de probă. Materialele Conferinței internaționale științifice și practice „Proceduri penale: istorie și modernitate”, dedicată aniversării a 150 de ani de la Carta proceselor penale a Imperiului Rus. Probleme reale ale dreptului rus. 2014. Nr 11 (48) noiembrie. C.2540-2545. // Никитина Е.В. Из истории развития средств доказывания. Материалы международной научно-практической конференции «Уголовное судопроизводство: исто[1]рия и современность», посвященной 150-летию Устава уголовного судопроизводства Российской империи. Актуальные проблемы российского права. 2014. № 11 (48) ноябрь. C.2540-2545. Disponibil [on-line]: https://cyberleninka.ru/article/n/iz-istorii-razvitiya-sredstv-dokazyvaniya/viewer.
3. Elinsky V.I., Istoria anchetei penale în Rusia (X — începutul secolului XX). M., 2004. C. 4., p. 4 // Елинский В. И. История уголовного сыска в России (X — начало XX в.). М.,2004. С. 4.
4. O scurtă istorie a drepturilor omului. // A brief history of human rights. Disponibil [on-line]: https://www.humanrights.com/what-are-human-rights/brief-history/.
5. Confucius gândea că o societate armonioasă nu poate fi posibilă decât dacă oamenii care o compun sunt călăuziţi de principii de înaltă moralitate, fiindcă totul nu trebuie să fie decât un efort continuu spre bine ( Bădescu, Introducere în filozofia dreptului, Ed. Lumina lex, Bucureşti 2003, p. 199); a se vedea și: https://ro.wikipedia.org/wiki/Confucius.
6. Pitagoras, gândind că „omul este măsura tuturor lucrurilor”, a sugerat ideea de drepturi ale omului (Gh. Dănişor, Filozofia drepturilor omului, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2011, p.17); a se vedea și: https://ro.wikipedia.org/wiki/Pitagora.
7. Platon favoriza o anumită castă de filozofi, de savanţi, cărora, după părerea lui, restul societăţii trebuia să le acorde crezare, astfel, afirma dânsul, în stat se disting trei clase: aceea a înţelepţilor, destinată să domine, aceea a luptătorilor, care trebuia să apere organismul social, aceea a meseriaşilor şi agricultorilor, care trebuia să-i hrănească (G. del Veccho, Lecţii de filozofie juridică, Ed. Europa nova, Bucureşti 1994, p. 53).
8. Aristotel considera că omul este membru al societăţii în care legile trebuie să fie raţionale şi să domnească în cetate, iar viaţa socială este condiţia vieţii morale. Statul este o asociaţie de oameni liberi şi egali, de cetăţeni, dar cetăţeni sunt numai aceia care participă la viaţa socială şi politică, sclavul nefiind decât un „res”, un lucru, un „instrument vorbitor”. Societatea este împărţită în oameni liberi şi sclavi, natura fiind cauza acestei inegalităţi (G. del Veccho, Lecţii de filozofie juridică, Ed. Europa nova, Bucureşti, 1994, p. 56).
9. Introducere în drepturile omului. Colegiul editorial: Knut W. Bergem, Gunnar M. Carlsen, Beata Slyudal. Comitetul Norvegian Helsinki pentru Drepturile Omului Oslo 2003. p. 36 // Введение в права человека. Редакционная коллегия: Кнут В. Бергем, Гуннар М. Карлсен, Беата Слюдал. Норвежский Хельсинкский Комитет по правам человекаю Осло 2003. p. 36. Disponibil [on-line]: https://iuristebi.files.wordpress.com/2011/07/e18390e18393e18390e1839be18398e18390e1839ce18398e183a1-e183a3e183a4e1839ae18394e18391e18390e183a2e18390-e183a8e18394e183a1e18390e18395.pdf.
10. Dolea I., Drepturile persoanei în probatoriul penal: conceptul promovării elementului privat. Chișinău. Cartea Juridică, 2009 (Tipogr. «Bons Offi ces» SRL), p. 30.
11. Jandarmii Rusiei / comp. V. S. Izmozik. SPb.: Neva, M.: Olma-Press, 2002. p. 3. // Жандармы России / сост. В. С. Измозик. СПб.: Нева, М.: Олма-Пресс, 2002 г. С. 3. Disponibil [on-line]: http://booksshare.net/books/history/izmokin-vs/2002/files/jandarmirospolrozisk2002.pdf.
12. Vladimirski-Budanov M.F., Revizuire a istoriei dreptului rus. Kiev, 1907. S. S. 659-661. Citat după Nikitina E.V., Din istoria dezvoltării mijloacelor de probă. Actele Conferinței internaționale științifice și practice „Proceduri penale: istorie și modernitate”, dedicată aniversării a 150 de ani de la Carta proceselor penale a Imperiului Rus. Probleme reale ale dreptului rus. 2014. Nr. 11 (48) noiembrie. C.2540-2545. // Владимирский-Буданов М.Ф. Обзор истории русского права. Киев, 1907. С. С. 659-661. Citat după Никитина Е.В. Из истории развития средств доказывания. Материалы международной научно-практической конференции «Уголовное судопроизводство: исто[1]рия и современность», посвященной 150-летию Устава уголовного судопроизводства Российской империи. Актуальные проблемы российского права. 2014. № 11 (48) ноябрь. C.2540-2545. Disponibil [on-line]: https://cyberleninka.ru/article/n/iz-istorii-razvitiya-sredstv-dokazyvaniya/viewer.
13. Natale Benazzi și Matteo D’amico, Cartea Neagră a Inchiziţiei. Reconstituirea marilor procese, p. 8. Disponibil [on-line]: https://www.academia.edu/30990890/Cartea_Neagra_a_Inchizitiei.
14. Daniel Guta Inchiziția, Instrumentul de teroare al Evului Mediu. Lucruri mai puțin știute despre crimele în numele credinței. Disponibil [on-line]: https://adevarul.ro/locale/hunedoara/inchizitia-instrumentul-teroare-evului-mediu-lucruri-mai-putin-stiute-despre-crimele-numele-credintei-1_5b057cb7df52022f7553b11b/index.pdf.
15. Începuturile inchiziției – creștinismul de la martiri la tortură. Disponibil [on-line]: https://www.historia.ro/sectiune/general/articol/inceputurile-inchizitiei-crestinismul-de-la-martiri-la-tortura // https://ro.wikipedia.org/wiki/Inchizi%C8%9Bie.
16. https://ro.wikipedia.org/wiki/Inchizi%C8%9Bie.
17. Cartea martirilor a lui John Foxe Foxe. Frankfurt pe Main, Germania. Ediția 1. 2020. str. 70. ISBN:978-3-75237-048-5. // John Foxe Foxe’s Book of Martyrs. Frankfurt am Main, Germany. 1-st Edition. 2020. p.70. ISBN:978-3-75237-048-5. Disponibil [on-line]: https://books.google.md/books?id=cZz0DwAAQBAJ&pg=PA70&lpg=PA70&dq=%E2%80%9CA+prisoner+in+the+Inquisition+is+never+allowed+to+see+the+face+of+his+accuser,+or+of+the+witnesses+against+him,+but+every+method+is+taken+by+threats+and+tortures,+to+oblige+him+to+accuse+himself,+and+by+that+means+corroborate+their+evidence.%E2%80%9D&source=bl&ots=1hCBCw-cuE&sig=ACfU3U0FzaVjKWUv_rpt14iZ-Gt6gC_bQw&hl=ru&sa=X&ved=2ahUKEwjFl4Xdv8HwAhXCgf0HHW7cD7QQ6AEwB3oECAcQAw#v=onepage&q=%E2%80%9CA%20prisoner%20in%20the%20Inquisition%20is%20never%20allowed%20to%20see%20the%20face%20of%20his%20accuser%2C%20or%20of%20the%20witnesses%20against%20him%2C%20but%20every%20method%20is%20taken%20by%20threats%20and%20tortures%2C%20to%20oblige%20him%20to%20accuse%20himself%2C%20and%20by%20that%20means%20corroborate%20their%20evidence.%E2%80%9D&f=false.
18. Introducere în drepturile omului. Colegiul editorial: Knut W. Bergem, Gunnar M. Carlsen, Beata Slyudal. Comitetul Norvegian Helsinki pentru Drepturile Omului. Oslo 2003. p.40 // Введение в права человека. Редакционная коллегия: Кнут В. Бергем, Гуннар М. Карлсен, Беата Слюдал. Норвежский Хельсинкский Комитет по правам человекаю. Осло 2003, p. 40. Disponibil [on-line]: https://iuristebi.files.wordpress.com/2011/07/e18390e18393e18390e1839be18398e18390e1839ce18398e183a1-e183a3e183a4e1839ae18394e18391e18390e183a2e18390-e183a8e18394e183a1e18390e18395.pdf.
19. https://ro.wikipedia.org/wiki/Peti%C8%9Bia_dreptului.
20. Premisele istorice ale constituționalismului modern. Disponibil [on-line]: https://www.stiucum.com/drept/drept-constitutional/Premisele-istorice-ale-constit11394.php.
21. Cerba V., Aspecte privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului și cetățeanului. Legea și viața. Mai 2016. p. 28. Disponibil [on-line]: http://www.legeasiviata.in.ua/archive/2016/5-1/5.pdf.
22. Declarația Drepturilor din Virginia. // The Virginia Declaration of Rights. Disponibil [on-line]: https://www.law.gmu.edu/assets/files/academics/founders/VirginiaDeclaration.pdf.
23. Declarația de independență, 4 iulie 1776. // The Declaration of Independence, July 4, 1776. Disponibil [on-line]: https://www.constitutionfacts.com/content/declaration/files/Declaration_ReadTheDeclaration.pdf.
24. Carta drepturilor. // Bill of Rights. Disponibil [on-line]: https://www.archives.gov/files/legislative/resources/education/bill-of-rights/images/handout-3.pdf.
25. Declaraţia drepturilor omului şi cetăţeanului. Disponibil [on-line]: https://dreptuladrepturi.weebly.com/1789-declara355ia-drepturilor-omului-351i-ale-cet259355eanului-franta.html.
26. Revoluția franceză. Disponibil [on-line]: https://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_francez%C4%83.
[17] Introducere în drepturile omului. Colegiul editorial: Knut W. Bergem, Gunnar M. Carlsen, Beata Slyudal. Comitetul Norvegian Helsinki pentru Drepturile Omului. Oslo 2003. p.40 // Введение в права человека. Редакционная коллегия: Кнут В. Бергем, Гуннар М. Карлсен, Беата Слюдал. Норвежский Хельсинкский Комитет по правам человекаю. Осло 2003. p.40. Disponibil [on-line]: https://iuristebi.files.wordpress.com/2011/07/e18390e18393e18390e1839be18398e18390e1839ce18398e183a1-e183a3e183a4e1839ae18394e18391e18390e183a2e18390-e183a8e18394e183a1e18390e18395.pdf.
[18] https://ro.wikipedia.org/wiki/Peti%C8%9Bia_dreptului.
[19] Premisele istorice ale constituționalismului modern. Disponibil [on-line]: https://www.stiucum.com/drept/drept-constitutional/Premisele-istorice-ale-constit11394.php.
[20] Cerba V., Aspecte privind drepturile și libertățile fundamentale ale omului și cetățeanului. Legea și viața. Mai 2016. p. 28. Disponibil [on-line]: http://www.legeasiviata.in.ua/archive/2016/5-1/5.pdf.
[21] Declarația Drepturilor din Virginia. // The Virginia Declaration of Rights. Disponibil [on-line]: https://www.law.gmu.edu/assets/files/academics/founders/VirginiaDeclaration.pdf.
[22] Declarația de independență, 4 iulie 1776. // The Declaration of Independence, July 4, 1776. Disponibil [on-line]: https://www.constitutionfacts.com/content/declaration/files/Declaration_ReadTheDeclaration.pdf.
[23] Carta drepturilor. // Bill of Rights. Disponibil [on-line]: https://www.archives.gov/files/legislative/resources/education/bill-of-rights/images/handout-3.pdf.
[24] Declaraţia drepturilor omului şi cetăţeanului. Disponibil [on-line]: https://dreptuladrepturi.weebly.com/1789-declara355ia-drepturilor-omului-351i-ale-cet259355eanului-franta.html.
[25] Revoluția franceză. Disponibil [on-line]: https://ro.wikipedia.org/wiki/Revolu%C8%9Bia_francez%C4%83.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.