Arhitectura proprietății publice în jurisprudența instanței de contencios constituțional. Ignorarea, de către forul legislativ, a deciziilor CCR
Anca Jeanina Niță - iulie 1, 20201. Considerații introductive. De ce această temă?
În ultimii ani, în mai multe rânduri, Președintele României a sesizat Curtea Constituțională privind exercitarea controlului de constituționalitate a priori asupra unor legi care reglementau transferul interdomenial al bunurilor proprietate publică.
S-a conturat practica instanței de contencios constituțional care relevă interdicția reglementării unui atare transfer prin lege cu caracter individual, fiind evidențiat faptul că legea, ca act juridic al Parlamentului, reglementează relaţii sociale generale, și este, prin esenţa şi finalitatea ei constituţională, un act cu aplicabilitate generală[1].
Și doctrina de specialitate a subliniat că „având în vedere principiul legalităţii şi noţiunea de sistem juridic, înţeles ca ansamblu de norme juridice structurate ierarhic în funcţie de conţinutul reglementărilor şi sfera destinatarilor acestora, Curtea Constituţională a sancţionat adoptarea unor legi având ca obiect de reglementare cazuri individuale”[2].
Cu toate acestea, recent, forul legislativ, cu ignorarea deciziilor CCR, a adoptat „Legea privind trecerea unor bunuri imobile din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale «Apele Române» – Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral în domeniul public al comunelor Ceatalchioi și Crișan, județul Tulcea”, ce a fost înaintată Președintelui României, în vederea promulgării.
Apreciind că legea a fost adoptată cu încălcarea principiului separației și echilibrului puterilor în stat, a principiului legalității și a principiului autonomiei locale, cu nesocotirea rolului constituțional al Parlamentului, al Guvernului, dar și a Deciziilor CCR, Președintele României a sesizat instanța de contencios constituțional.
Ne oprim asupra acestui subiect din dorința de a reaminti că ordinea constituțională nu trebuie și nu poate fi subminată, nici măcar de Parlament.
Jurisprudenţa C.C.R. circumstanţiază acţiunea legiuitorului în limitele Constituţiei; Parlamentul nu își poate exercita competența de autoritate legiuitoare, în mod discreționar, oricând și în orice condiții, adoptând legi în domenii care aparțin în exclusivitate actelor cu caracter infralegal, administrativ.
Poziţia supraordonată a Constituţiei în ierarhia actelor normative ce formează sistemul de drept, precum şi activitatea Curţii Constituţionale, ca unica autoritate de justiţie constituţională, de verificare a constituţionalităţii legilor, asigură deciziilor Curţii o „forţă normativă”[3]. Forță normativă care, în cazul legii în discuție (și nu numai!), a fost ignorată.
2. Urmărirea procesului legislativ al Proiectului de Lege privind trecerea unor bunuri din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale „Apele Române” – Administrația Bazinală de Apă Dobrgea-Litoral în domeniul public al comunelor Ceatalchioi și Crișan, județul Tulcea (PL-x nr.527/2019)
În virtutea prerogativei conferită de art. 74 alin. (1) din Constituție, un grup de 7 deputați (4 deputați PSD, 2 deputați PNL și unul aparținând minorităților), au inițiat proiectul de lege privind trecerea unor bunuri imobile din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale „Apele Române” – Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral în domeniul public al comunelor Ceatalchioi și Crișan, județul Tulcea.
Promovarea inițiativei legislative a fost argumentată, în esență, prin prisma necesității ca locuitorii celor două comune să poată beneficia de apă potabilă, conform programului pornit în baza H.G. nr. 950/1996 și reaprobat prin H.G. nr. 446/2007, care vizează mai multe localităţi din Delta Dunării[4].
Consiliul Legislativ, cu avizul nr. 670/01.08.2019, și Consiliul Economic și Social, cu avizul nr. 3886/24.07.2019, au avizat negativ Proiectul de Lege sus-menţionat.
Senatul, în calitate de primă Cameră sesizată, a adoptat Proiectul de Lege ca urmare a depășirii termenului de adoptare, potrivit art.75 alin.(2) teza a III-a din Constituția României republicată.
La 21.10.2019, Senatul trimite Proiectul de Lege Camerei Deputaților (alăturat altor 93 de proiecte de lege adoptate în condițiile art. 75 alin. (2) teza a III-a din Constituție), spre dezbatere și aprobare.
Prezentarea în Biroul permanent al Camerei Deputaților a avut loc la data de 28.10.2019. După primirea avizelor de la comisiile de specialitate, Proiectul de Lege a fost înscris pe ordinea de zi a Camerei Deputaților, fiind dezbătut în ședința din 3.06.2020.
Proiectul a fost adoptat de Camera Deputaților/ cameră decizională[5], deși cu ocazia dezbaterilor s-a făcut referire la faptul că potrivit deciziilor CCR, „bunul ar fi trebuit trecut din proprietatea publică a statului în aceea a unităţii administrativ-teritoriale, prin hotărâre a Guvernului, la cererea consiliului judeţean”. S-a invocat faptul că „Parlamentul, din păcate, a devenit practic unica variantă de promovare prin lege a unor transferuri patrimoniale”, în condițiile în care „funcţionarii din Guvern se feresc astăzi să mai promoveze acte normative privitoare la transferul unor bunuri din patrimoniul statului în patrimoniul administraţiilor publice locale”[6].
Legea privind trecerea unor bunuri din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale „Apele Române”- Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral în domeniul public al comunelor Ceatalchioi și Crișan, județul Tulcea a fost trimisă spre promulgare Președintelui României, la data de 9.06.2020.
În sistemul constituțional român, promulgarea este actul prin care Președintele constată că procesul legislativ este finalizat, fiind epuizate toate etapele procedurii legislative. Potrivit art. 77 alin. (1) din Constituție, promulgarea se face în cel mult 20 de zile de la primirea legii de către Președinte. În acest termen, Președintele are posibilitatea de a examina legea și de a contribui la procesul legislativ în exercitarea rolului său, de a veghea la respectarea Constituției și la buna funcționare a autorităților publice, consacrat de art. 80 alin. (2) din Constituție. Instrumentele prin care Președintele României poate realiza această contribuție sunt sesizarea de neconstituționalitate, adresată Curții Constituționale, și/sau cererea de reexaminare a legii, adresată Parlamentului[7].
În considerarea dispozițiilor art. 146 lit. a) din Constituție, Președintele României a formulat sesizarea de neconstituționalitate a Legii, cauza fiind înregistrată pe rolul CCR sub nr. 796A/2020. În motivarea obiecției de neconstituționalitate, s-a susținut că, prin conținutul său normativ, legea dedusă controlului de constituționalitate contravine art. 1 alin. (4) și alin. (5), art. 61 alin. (1), art. 102 alin. (1), art. 120 alin. (1), precum și art. 147 alin. (4) din Constituție[8].
DOWNLOAD FULL ARTICLE[4] A se vedea „Expunerea de motive”, disponibilă pe site-ul:http://www.cdep.ro/proiecte/2019/500/20/7/em802.pdf.
[5] Rezultatul votului: „pentru” = 279, „contra”= 7, „abțineri”=27, 1 persoană nu a votat.
[6] A se vedea stenograma ședinței Camerei Deputaților din 3.06.2020, disponibilă pe site-ul http://www.cdep.ro/pls/steno/steno2015.stenograma?ids=8162&idm=13
[7] Marieta Safta, „Reexaminarea legii de către Parlament. Caracterizare și dezvoltări jurisprudențiale”, în Revista Universul Juridic nr. 5/2020.
[8] A se vedea, Sesizarea de neconstituționalitate a Legii privind trecerea unor bunuri din domeniul public al statului și din administrarea Administrației Naționale „Apele Române”- Administrația Bazinală de Apă Dobrogea-Litoral în domeniul public al comunelor Ceatalchioi și Crișan, județul Tulcea”, disponibilă pe site-ul http://www.cdep.ro/proiecte/2019/500/20/7/796A.2020.PDF.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.