Unele consideraţii asupra concediului medical pentru persoanele pentru care a fost instituită măsura izolării în urma diagnosticării cu virusul SARS-CoV-2 fără internare într-un spital
Silviu-Dorin Şchiopu - octombrie 1, 2020Potrivit art. 13 alin. (4) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 158 din 17 noiembrie 2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate[1], în cazul persoanelor asigurate în sistemul de asigurări sociale de sănătate, concediile și indemnizațiile pentru incapacitate temporară de muncă determinată de bolile infectocontagioase pentru care se instituie măsura izolării, potrivit legii, se acordă până la data confirmării persoanei ca fiind vindecată pe baza examinărilor clinice și paraclinice sau a recomandării medicului care constată că riscul de transmitere a bolii nu mai există.
În acest context, de curând a văzut lumina tiparului Ordinul comun al ministrului sănătății (nr. 1602 din 21 septembrie 2020) și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (nr. 946 din 7 septembrie 2020) pentru modificarea și completarea Normelor de aplicare a prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005[2]. Art. I pct. 3 din Ordinul nr. 1602/946/2020 a introdus la art. 231 din Normele de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005[3] un nou alineat (61) potrivit căruia „(p)ersoana asigurată confirmată cu o boală infectocontagioasă [precum COVID-19[4] – n.n.], pentru care s-a instituit măsura izolării la domiciliu sau la o locație declarată, la recomandarea medicului care a efectuat evaluarea acesteia fără internare (s.n.), în scopul constatării și menținerii riscului de transmitere a unei boli infectocontagioase, beneficiază de concediu medical acordat de medicul de familie (s.n.), pe întreaga perioadă înscrisă în documentul eliberat de direcția de sănătate publică, care cuprinde informații referitoare la medicul care a evaluat cazul, unitatea sanitară în care acesta își desfășoară activitatea, precum și recomandarea cu privire la instituirea măsurii izolării, cu precizarea perioadei pentru care se dispune această măsură.”
Amintim că art. 8 alin. (3) din Legea nr. 136 din 16 iulie 2020 privind instituirea unor măsuri în domeniul sănătăţii publice în situaţii de risc epidemiologic şi biologic[5] impune izolarea persoanelor bolnave cu semne și simptome sugestive specifice definiției de caz pentru Sindromul respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19)[6], precum și pentru persoanele infectate cu virusul SARS-CoV-2, chiar dacă acestea nu prezintă semne și simptome sugestive. În scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice și a evaluărilor biologice, până la primirea rezultatelor acestora, dar nu mai mult de 48 de ore, izolarea constă de regulă într-o detenție de ordin social medical[7] într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locație alternativă atașată unității sanitare.
Totuşi, Ordinul nr. 1602/946/2020 admite faptul că evaluarea persoanei bolnave[8] se poate realiza şi fără internare, adică fără izolarea într-o unitate sanitară sau într-o locație alternativă atașată unității sanitare, în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice și a evaluărilor biologice. O asemenea situaţie poate interveni atunci când o persoană asimptomatică dintr-un motiv oarecare, de pildă din raţiuni de vilegiatură, solicită testarea prin metoda Real Time PCR (RT-PCR) iar rezultatul este pozitiv.
Menţionăm că, potrivit Metodologiei de supraveghere a sindromului respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19), elaborată de Centrul Naţional de Supraveghere şi Control al Bolilor Transmisibile[9], laboratoare care efectuează investigații pentru COVID-19 prin RT-PCR raportează imediat buletinele de analiză cu rezultatele validate la direcţia de sănătate publică (DSP) de apartenenţă a cazului (DSP a județului de infectare).
Direcţia de sănătate publică astfel informată, în cel mult două ore de la confirmarea unui caz pozitiv, are obligaţia de a desemna persoanele responsabile de stabilirea listei de contracți direcți ai persoanelor infectate cu virusul SARS-CoV-2[10], precum şi de a direcţiona pacienții depistați la testarea RT-PCR cu rezultat pozitiv către spitalele de faza I sau a II-a[11] spre a fi evaluați clinic, prin teste de laborator, examinare radiologică pulmonară sau examen computer tomografic, cu precizarea că „(e)valuarea se poate face prin internarea pacientului, prin internare de zi, sau fără internarea pacientului (s.n.)”[12]. În măsura în care nu este vorba de pacienți simptomatici cu forme medii sau severe[13], la aprecierea medicului ce a evaluat cazul, adică în funcție de evaluarea și recomandarea acestuia, persoana infectată cu virusul SARS-CoV-2 se poate izola la domiciliu cu urmarea regulilor igienice și a îndrumărilor aferente[14].
Cum examinările clinice, paraclinice și evaluările biologice sunt realizate fără internarea pacientului, considerăm că recomandarea medicului care a evaluat cazul va îmbrăca forma unei scrisori medicale[15], însă pentru a beneficia de concediul și indemnizația pentru incapacitate temporară de muncă determinată de o boală infectocontagioasă pentru care se instituie măsura izolării, persoana trebuie să obţină documentul eliberat de direcția de sănătate publică prevăzut de art. 231 alin. (61) din Normele de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005 și care cuprinde informații referitoare la medicul care a evaluat cazul, unitatea sanitară în care acesta își desfășoară activitatea, precum și recomandarea cu privire la instituirea măsurii izolării, cu precizarea perioadei pentru care se dispune această măsură.
Nici Legea nr. 136/2020, nici Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1309 din 21 iulie 2020 privind modalitatea de aplicare a măsurilor de prevenire și limitare a îmbolnăvirilor cu SARS-CoV-2[16] nu reglementează ipoteza în care evaluarea persoanei infectate s-ar face fără spitalizarea acesteia. Legea are în vedere doar ipoteza izolării pentru nu mai mult de 48 de ore într-o unitate sanitară sau, după caz, într-o locație alternativă atașată unității sanitare în scopul efectuării examinărilor clinice, paraclinice și a evaluărilor biologice, până la primirea rezultatelor acestora.
Potrivit art. 8 alin. (6) şi (7) din Legea nr. 136/2020, direcția de sănătate publică județeană sau a municipiului București emite o decizie prin care confirmă sau infirmă măsura izolării recomandată de medic numai în situația în care persoana pozitivă refuză măsura izolării sau încalcă măsura izolării instituită la domiciliu sau la locația declarată pe durata acesteia[17]. În ambele situaţii medicul este cel care informează direcția de sănătate publică iar aceasta din urmă, în termen de cel mult două ore, trebuie să emită respectiva decizie.
Mutatis mutandis, documentul prevăzut de art. 231 alin. (61) din Normele de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005 ar trebui să fie emis de asemenea la solicitarea medicului care a efectuat – fără internare – evaluarea persoanei infectate cu virusul SARS-CoV-2, însă spre deosebire de Decizia de confirmare sau infirmare a măsurii de izolare/decizie de confirmare sau infirmare a prelungirii măsurii de izolare al cărei model este prevăzut în Anexa 2 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1309/2020, ministerul nu a prevăzut un model distinct pentru persoanele a căror evaluare s-a realizat fără internare.
Consultând modelul de decizie, constatăm că acesta conţine numele medicului la recomandarea căruia s-a dispus măsura (medicul care a evaluat cazul), precizarea duratei măsurii izolării cu indicarea datelor de început şi de sfârşit, însă cu privire la locul izolării modelul menţionează doar „spațiul special desemnat, din unitatea sanitară/locația alternativă aflată la adresa…”, decizia fiind emisă numai în situaţia în care persoana refuză măsura izolării într-un asemenea spaţiu.
De aceea, de lege ferenda, se impune completarea Planului privind modalitatea de aplicare a măsurilor în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2 de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București[18] cu modelul documentului ce trebuie eliberat de direcția de sănătate publică în aplicarea art. 231 alin. (61) din Normele de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005, precum şi cu precizarea că documentul va fi eliberat la cererea medicului ce a evaluat cazul, acesta având obligaţia de a-l solicita imediat după încheierea evaluării persoanei infectate cu virusul SARS-CoV-2.
Deşi Legea nr. 136/2020 nu ţine seama de „necesitatea unei aplicări graduale a măsurilor necesare pentru protejarea siguranței și a sănătății publice, astfel încât privarea de libertate a persoanei să reprezinte ultima soluție la care se poate recurge, după ce alte măsuri, mai puțin severe, au fost luate în considerare, dar s-a constat că sunt ineficiente”[19], constatăm (oarecum cu surprindere) că actele subsecvente totuşi au avut în vedere proporționalitatea dintre măsura izolării, care afectează libertatea persoanei, și nevoia de a realiza o protecție adecvată a sănătății publice.
Având în vedere restrângerea posibilității de deplasare a persoanei aflate în izolare, precum și timpul necesar eliberării de către direcția de sănătate publică a documentului, art. 9 alin. (4) lit. g) din Normele de aplicare a prevederilor O.U.G. nr. 158/2005 permite eliberarea certificatelor de concediu medical la o dată ulterioară, însă numai pentru luna în curs sau luna anterioară, în cazul bolilor infectocontagioase pentru care se impune măsura izolării, potrivit legii[20], iar potrivit 9 alin. (41), certificatele de concediu medical se pot solicita și elibera, după caz, și prin mijloace de transmitere la distanță[21].
În încheiere, mai amintim că Ministerul Sănătăţii a elaborat un proiect de act normativ[22] privind aprobarea Listei bolilor infectocontagioase pentru care se instituie izolarea persoanelor la domiciliul acestora, la locaţia declarată de acestea sau, după caz, în unităţi sanitare sau în locaţii alternative ataşate acestora, precum și a Listei unităţilor sanitare de bază în care se tratează persoanele bolnave.
Potrivit Anexei 1 la proiectul Hotărârii de Guvern ce urmează a fi emisă în temeiul art. 8 alin. (2) din Legea nr. 136/2020, lista bolilor infectocontagioase va include: poliomielita, difteria, rujeola, pertussis, febra tifoidă, febra paratifoida, boala meningococică (MCSE), tuberculoza pulmonara cu microscopie pozitiva, antrax pulmonar rabia umană, holera, pesta, variola/varioloidul, gripa umana cauzată de un nou tip de virus gripal, cazuri umane de gripă aviară înalt patogenă, febra hemoragică Lassa, Ebola, febra hemoragică Marburg, febra hemoragica Crimeea Congo, febra galbena, Nipah, SARS, MersCov, SarsCov2, precum şi alte boli cauzate de un agent patogen infecţios necunoscut/emergent.
* https://orcid.org/0000-0002-9927-1016. Toate link-urile au fost verificate/accesate ultima dată în data de 25 septembrie 2020.
[1] Publicată în M. Of. nr. 1074 din 29 noiembrie 2005. Forma actuală a art. 13 alin. (4) a fost introdusă prin art. I pct. 3 din Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 126 din 31 iulie 2020 pentru modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 158/2005 privind concediile și indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate și instituirea unor măsuri privind indemnizațiile de asigurări sociale de sănătate, publicată în M. Of. nr. 695 din 3 august 2020.
[2] Publicat în M. Of. nr. 865 din 22 septembrie 2020.
[3] Aprobate prin Ordinul comun al ministrului sănătății (nr. 15 din 5 ianuarie 2018) și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (nr. 1311 din 29 decembrie 2017), publicat în M. Of. nr. 31 din 12 ianuarie 2018.
[4] COVID-19 a fost introdus la poziţia 35 din Lista cuprinzând bolile infectocontagioase din grupa A pentru care asigurații beneficiază de indemnizație pentru incapacitate temporară de muncă, fără îndeplinirea condiției de stagiu de asigurare. A se vedea Anexa la Hotărâre Guvernului nr. 423 din 27 mai 2020, publicată în M. Of. nr. 451 din 28 mai 2020.
[5] Publicată în M. Of. nr. 634 din 18 iulie 2020.
[6] A se vedea Institutul Naţional de Sănătate Publică, Definițiile de caz pentru Sindromul respirator acut cu noul coronavirus (COVID-19), actualizare 18.09.2020, document disponibil la https://www.cnscbt.ro/index.php/info-medical/1983-definitii-de-caz-si-recomandari-de-prioritizare-a-testarii-pentru-covid-19-actualizare-18-09-2020/file.
[7] Curtea Constituţională, decizia nr. 458 din 25 iunie 2020, considerentul 50, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 581 din 2 iulie 2020.
[8] Potrivit art. 3 lit. i) din Legea nr. 136/2020: persoana bolnavă este „persoana care suferă de o boală infectocontagioasă având semne și simptome sugestive specifice definiției de caz sau persoana purtătoare a unui agent înalt patogen chiar dacă nu prezintă semne și simptome sugestive la examenul medical clinic obiectiv, dar prezintă un risc epidemiologic și biologic”.
[9] A se vedea documentul disponibil la http://www.cnscbt.ro/index.php/info-medical/1982-metodologia-de-supraveghere-a-covid-19-actualizare-18-09-2020/file.
[10] Pct. 4 din Planul privind modalitatea de aplicare a măsurilor în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2 de către direcțiile de sănătate publică județene și a municipiului București, aprobat prin art. 1 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1513 din 3 septembrie 2020, publicat în M. Of. nr. 829 din 9 septembrie 2020.
[11] Astfel cum sunt prevăzute în Lista spitalelor care asigură asistența medicală pacienților testați pozitiv cu virusul SARS-CoV-2 în faza I și în faza a II-a aprobată prin Ordinul ministrului sănătății nr. 555 din 3 aprilie 2020, publicat în M. Of. nr. 290 din 7 aprilie 2020, cu modificările și completările ulterioare.
[12] A se vedea pct. 1 din „Traseul pacienților pozitivi SARS-CoV-2” prevăzut de Planul privind modalitatea de aplicare a măsurilor în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2 de către unitățile sanitare, de către serviciile de ambulanță județene și Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, precum și de medicii de familie, aprobat prin art. 3 din Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1513 din 3 septembrie 2020, publicat în M. Of. nr. 829 din 9 septembrie 2020.
[13] Idem, pct. 2.
[14] A se vedea Anexa nr. 2 la Planul privind modalitatea de aplicare a măsurilor în domeniul sănătății publice în situații de risc epidemiologic de infectare cu virusul SARS-CoV-2 de către unitățile sanitare, de către serviciile de ambulanță județene și Serviciul de Ambulanță București-Ilfov, precum și de medicii de familie.
[15] Întocmite potrivit modelului prevăzut de anexa 43 la Normele metodologice din 27 martie 2018 de aplicare în anul 2018 a Hotărârii Guvernului nr. 140/2018 pentru aprobarea pachetelor de servicii și a Contractului-cadru care reglementează condițiile acordării asistenței medicale, a medicamentelor și a dispozitivelor medicale în cadrul sistemului de asigurări sociale de sănătate pentru anii 2018-2019, aprobare prin Ordinul comun al ministrului sănătății nr. 397 și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate nr. 836 din 27 martie 2018, publicat în M. Of. nr. 273 din 28 martie 2018.
[16] Publicat în M. Of. nr. 642 din 22 iulie 2020.
[17] A se vedea şi Modelul de Decizie de confirmare sau infirmare a măsurii de izolare/decizie de confirmare sau infirmare a prelungirii măsurii de izolare, prevăzut în Anexa 2 la Ordinul ministrului sănătăţii nr. 1309 din 21 iulie 2020.
[18] A se vedea supra n. 10.
[19] Curtea Constituţională, Decizia nr. 458 din 25 iunie 2020, considerentul 52. A se vedea şi Curtea Europeană a Drepturilor Omului, Hotărârea din 25 ianuarie 2005, pronunțată în Cauza Enhorn împotriva Suediei, considerentul 46 şi următoarele, document disponibil la http://hudoc.echr.coe.int/eng?i=001-68078. Amintim că forţa obligatorie ce însoţeşte deciziile Curţii Constituţionale se ataşează nu numai dispozitivului, ci şi considerentelor pe care se sprijină acesta – a se vedea Curtea Constituţională, Dec. nr. 1/1995, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 16 din 26 ianuarie 1995.
[20] Prevedere introdusă prin art. 1 pct. 5 din Ordinul comun al ministrului sănătății (nr. 1.395 din 6 august 2020) și al președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (nr. 830 din 5 august 2020), publicat în M. Of. nr. 708 din 6 august 2020.
[21] Idem, art. 1 pct. 6.
[22] A se vedea http://www.ms.ro/2020/08/07/hotarare-a-guvernului-privind-aprobarea-listei-bolilor-infectocontagioase-pentru-care-se-instituie-izolarea-persoanelor-la-domiciliul-acestora-la-locatia-declarata-de-acestea-sau-dupa-caz-in-unitat/.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.