Tradiţie şi inovaţie în materia protecţiei datelor cu caracter personal
Călina Jugastru - februarie 5, 2017Această excepţie (de la principiul acordului celui vizat de prelucrare), fundamentată pe interesul legitim al responsabilului sau al terţului, poate lăsa uneori în derizoriu regula consimţământului. Noţiunea de „interes legitim” este largă şi insuficient determinată în contextul prelucrării datelor personale. La adăpostul interesului legitim al operatorului sau al terţului, unele prelucrări pot atinge viaţa privată sau alte drepturi ori libertăţi fundamentale. Excepţia a existat şi în Directiva 1995/46, cu aceeaşi formulare. Aşa cum s-a subliniat în doctrină, ea pune în balanţă două interese opuse (interesul legitim, respectiv drepturile şi libertăţile celui vizat)[19]. Echivocul noţiunii „interes legitim” şi absenţa unor criterii de determinare a acestuia, par a înclina spre interesul pieţei, al operatorului, care, de regulă, are mijloace apte de a-şi valorifica interesele, spre deosebire de cetăţeanul ale cărui date personale sunt prelucrate[20]. Exemplul din preambul, referitor la marketingul direct care poate constitui un interes legitim, credem că trebuie examinat atent. Marketingul direct are multiple forme de realizare. El este una dintre condiţiile succesului de piaţă al întreprinzătorilor ce activează în mediul online, iar transmiterea de mesaje comerciale este o modalitate frecventă de concretizare. Marketingul direct, justificat de interesul legitim al responsabilului, trebuie gestionat adecvat, întrucât transmiterea (masivă) de mesaje comerciale nesolicitate este plasată la graniţa spam-ului[21]. Protecţia reală a consumatorului reclamă aplicarea sistemului opţiunii de intrare (option-in), ce presupune ca orice mesaj comercial de promovare a produselor şi serviciilor să aibă acordul prealabil al destinatarului. Altfel, intimitatea virtuală a utilizatorului va rămâne un concept pur teoretic.
Principalul argument pentru care marketingul direct nu ar trebui acoperit de sintagma „interes legitim” este cel de protecţie a vieţii private. Unele legi de transpunere a directivelor europene referitoare la comerţul electronic (Directiva 2000/31) şi la protecţia vieţii private în sectorul comunicaţiilor electronice (Directiva 2002/58) consacră sistemul consimţământului prealabil la transmiterea comunicărilor comerciale.
De exemplu, Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic[22] cuprinde prevederi detaliate în această privinţă. În scopul protecţiei vieţii private şi confidenţialităţii poştei electronice, sunt interzise comunicările comerciale efectuate prin email, dacă destinatarul nu şi-a exprimat în prealabil consimţământul expres în acest sens. Legea română instituie două reguli utile pentru intimitatea virtuală: legalitatea comunicărilor comerciale care întrunesc calitatea de servicii ale societăţii informaţionale şi option-in (sistemul opţiunii de intrare). Comunicările comerciale sunt considerate servicii ale societăţii informaţionale, adică activităţi de prestări de servicii care presupun constituirea, modificarea, transferul ori stingerea unui drept real asupra unui bun corporal sau necorporal, activităţi care întrunesc patru condiţii cumulative: sunt efectuate prin mijloace electronice, la distanţă, în considerarea unui folos patrimonial şi la cererea individuală a destinatarului (art. 1 pct. 1 din Legea nr. 365/2002). Regimurile preconizate pentru gestiunea spamming-ului presupun unele precizări în raport cu strategiile de marketing îndeobşte folosite. Piaţa virtuală cunoaşte două modalităţi principale de promovare a produselor şi serviciilor. Primul sistem este option-in (opt-in), adică sistemul opţiunii de intrare. Caracteristica sa este interzicerea, ca regulă, a expedierii mesajelor comerciale către utilizatori, cu excepţia situaţiei în care aceştia îşi exprimă consimţământul expres în sensul arătat. Între metodele frecvent folosite pentru exprimarea acordului se numără înscrierea pe liste de aşteptare, publice sau private, după cum sunt administrate de o autoritate publică sau chiar de către comercianţi. La polul opus se află option-out (opt-out) sau sistemul opţiunii de ieşire, care implică trimiterea mesajelor nesolicitate, chiar în absenţa consimţământului destinatarului. Utilizatorii au posibilitatea să intervină fie prin manifestarea refuzului de a recepta o categorie anume de mesaje (în urma înscrierii pe o listă de evitare, publică ori privată), fie prin retragerea adresei de e-mail de pe lista de distribuţie a expeditorilor. Acest regim favorizează ingerinţele nedorite în viaţa privată chiar dacă, de această dată, este în discuţie spaţiul virtual[23].
[19] A. Lepage, Libertés et droit fondamentaux à l’épreuve de l’internet, op. cit., p. 31.
[20] Loc. cit.
[21] Definiţia oferită spam-ului de Comisia franceză „Informatică şi libertăţi” se axează pe câteva criterii de identificare a acestuia: expediere masivă; prin intermediul poştei electronice; absenţa contactului prealabil între expeditor şi destinatar; colectarea ilegală a adreselor email (V. Rossonni, Publicité indésirable et nouvelles technologies. Étude du ‹‹spamming›› en droit comparé, Mémoire, Université Robert Schuman, Strasbourg III, 2004, p.5). Alte definiţii au accentuat natura comercială a mesajelor trimise, adică difuzarea mesajelor cu scop promoţional sau publicitar în cadrul grupurilor de discuţii sau prin poşta electronică (Dictionnaire juridique des termes techniques, Lamy Droit des médias et de la communication, édition novembre 2001, tome I, p. 47).
[22] Legea nr. 365/2002 privind comerţul electronic a fost publicată în M. Of. nr. 483/5.07.2002.
[23] A se vedea C. Jugastru, Prejudiciul – repere româneşti în context european, Ed. Hamangiu, Bucureşti, 2013, p. 303-305.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.