Studiu de caz: Polițistul local, „agent 007” în jurisprudența unor instanțe din cadrul Judecătoriei și a Tribunalului Sibiu, în materie contravențională, în domeniul construcțiilor și urbanismului (Cu notă aprobativă oferită de conf. univ. dr. Ovidiu Podaru şi conf. univ. dr. Mircea Ursuţa)
Ioan Lazăr - ianuarie 3, 2017IV. Concluziile care se desprind din analiza celor două hotărâri
Serviciul Public de Poliție Locală al Municipiului Sibiu este organizat ca instituție publică de interes local cu personalitate juridică sub autoritatea Consiliului Local al Municipiului Sibiu și sub directa coordonare a Primarului[19]. Potrivit legii, poliției locală îi revin o serie de atribuții în domenii precum[20]: ordine şi linişte publică şi pază a bunurilor; circulaţia pe drumurile publice; disciplină în construcţii şi afişaj stradal; protecţia mediului; activitate comercială; evidenţa persoanelor. În domeniul disciplinei în construcţii Serviciului Public de Poliție Locală îi revin o serie de atribuţii pe care le exercită în condițiile prevăzute de lege[21]. Polițistul local deţine calitatea de funcționar public[22]. Poliţiştii locali cu atribuţii în domeniul disciplinei în construcţii constată contravenţii cu privire la nerespectarea normelor privind executarea lucrărilor de construcţii şi stabilesc măsurile necesare intrării în legalitate, strict în condiţiile legii[23].
Activitatea polițistului local se regăsește în diverse domenii, dintre care unele necesită o cunoștințe de specialitate care exced pregătirii acestuia, după cum este cazul activității de control pe care o desfășoară în domeniul disciplinei în construcţii. Polițistul local poate constata astfel contravenţii, în acest domeniu, doar „în condiţiile legii”.
Cadrul legal în domeniul disciplinei în construcţii impune în sarcina poliţistului local obligații și limite clare, în consonanţă cu pregătirea acestuia, astfel:
– art. 8 lit. e) din Legea nr. 155/2010, poliţia locală: CONSTATĂ, după caz, conform atribuţiilor stabilite prin lege, contravenţiile privind disciplina în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii şi ÎNAINTEAZĂ procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, după caz, preşedintelui consiliului judeţean, primarului unităţii administrativ-teritoriale ori al sectorului municipiului bucureşti în a cărui rază de competenţă s-a săvârşit contravenţia sau persoanei împuternicite de aceştia;
– art. 27 alin. 5 din Legea nr. 50/1991: procesele-verbale de constatare a contravenţiilor, încheiate de organele de control ale administraţiei publice locale, SE ÎNAINTEAZĂ, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism sau, după caz, preşedintelui consiliului judeţean ori primarului unităţii administrativ-teritoriale sau al sectorului municipiului Bucureşti în a cărui rază s-a săvârşit contravenţia.
În speță, polițistul local a încheiat procesul-verbal de contravenţie cu depășirea competenței conferintă prin lege; încălcând dispozițiile: art. 8 lit. e) din Legea poliţiei locale nr. 155/2010, republicată; art. 27 alin. 5 din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, republicată; art. 7 alin. 3 lit. e) din HCL nr. 2/2011 – Regulament de organizare şi funcţionare a Poliţie Locală Sibiu[24].
Intenția legiuitorului de a limita atribuțiile agentului de poliție locală în domeniul urbanismului doar în a CONSTATA și ulterior de a SESIZA faptele de natură contravențională unor entități publice, care au în componență personal cu pregătire de specialitate, în vederea individualizării gravității faptei și a stabilirii cuantumului sancțiunii aplicabile, este evidentă.
După cum am arătat în partea introductivă, nici agentul de poliție locală și nici instanța de judecată nu sunt în măsură să evalueze gravitatea faptei sau să individualizeze sancțiunea în raport cu starea de fapt, aspecte care evident exced expertizei și competenței acestora. O astfel de evaluare intră în atribuțiile unor entități publice care dețin un personal calificat, cu pregătire în domeniul construcțiilor și urbanismului.
Procesul-verbal de contravenție emis de către polițistul local cu depășirea competenței care îi este conferită prin lege în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii, atrage sancțiunea nulității actului administrativ. Regimul juridic aplicabil actelor încheiate de către polițiștii locali cu depășirea competențelor care le revin potrivit legii, este cel al nulității absolute[25]. În situația invocării excepției nulității absolute a procesului-verbal de contravenție, în măsura în care o va aprecia întemeiată, instanța va dispune anularea procesului-verbal fără a mai verifica dacă în realitate a fost săvârșită o contravenție și dacă se poate angaja răspunderea contravențională a petentului[26]. Pentru aceasta însă este necesar să analizeze ab initio cauza din perspectiva nulității invocate. În acest context nu putem decât să observăm faptul că instanţele din cadrul Judecătoriei respectiv Tribunalului Sibiu au analizat cauza doar din perspectiva percepţiei subiective şi profane a poliţistului local, achiesând necondiţionat la aceasta. Remarcăm astfel o practică greșită care permite polițistului local să dispună în domeniul autorizării executării lucrărilor în construcţii cu depăşirea atribuţiilor conferite prin lege, respectiv după cum îi dictează „conştiinţa” (şi doar atât); atribuind organului competent[27] în a se pronunţa asupra constatărilor agentului, un rol insignifiant şi pur decorativ.
V. Un cuplu letal: Agentul 007 şi Justiţia (care se preface) oarbă. Câteva idei reiterate despre competenţă (Notă la articol oferită de conf. univ. dr. Ovidiu Podaru)
Speţa de mai sus ridică mai multe probleme de drept material, respectiv de procedură civilă. În ce ne priveşte, ne-am îndreptat atenţia doar asupra unui concept – acela de competenţă – care, poate paradoxal, a fost, pe de o parte, obiect al excesului de putere şi, pe de alta ignorat complet de protagoniştii cauzei.
Astfel, aşa cum deja s-a amintit, atât art. 27 alin. 5 din Legea nr. 50/1991, cât şi art. 8 lit. e) din Legea nr. 155/2010 a poliţiei locale, organul constatator (poliţistul local) constată contravenţia şi trimite procesul-verbal de constatare organului competent (conducătorul compartimentului de resort ori preşedintele consiliului judeţean/primarului) în vederea aplicării sancţiunii. În alte cuvinte, competenţa de a constata contravenţiile în materia construcţiilor şi a aplica sancţiunile (deci a întocmi un proces-verbal de contravenţie complet) este partajată (sau scindată) între agentul constatator (care are doar prerogativa de a constata şi descrie fapta) şi superiorul său ierarhic (unul dintre cei arătaţi mai sus) care aplică efectiv sancţiunea. Prin urmare, în aceste situaţii suntem în prezenţa unui act administrativ complex, cu doi coautori: primul, cel care îi stabileşte conţinutul, cel de-al doilea, cel care îi conferă forţă executorie acestui „conţinut”, stabilind sancţiunile aplicabile[28].
Or, arogându-şi el însuşi atribuţia de a stabili aceste sancţiuni contravenţionale, agentul constatator a încălcat în mod evident competenţa şefului său ierarhic. Am arătat cu altă ocazie care sunt consecinţele încălcării acestei prime condiţii de valabilitate (externă) a actelor administrative:
a) fiind de ordine publică, necompetenţa – ca viciu de nelegalitate a actului administrativ – poate fi invocată oricând, inclusiv de instanţă, din oficiu;
b) partea care o invocă nu trebuie să probeze o vătămare; aceasta se prezumă, căci cum s-ar putea susţine că organul competent ar fi stabilit o sancţiune identică cu aceea dispusă de organul necompetent?
c) de asemenea în mod cert, sancţiunea care loveşte actul emis de un organ necompetent este nulitatea, care nu poate fi acoperită prin confirmare[29]. În această situaţie atipică însă, s-ar putea susţine şi că nulitatea ar fi doar parţială, adică nu desfiinţază întreg procesul-verbal, ci numai sancţiunile aplicate, căci numai în parte s-a încălcat competenţa materială. Aceste sancţiuni ar fi putut fi aplicate, deci, ulterior, prin rezoluţie aplicată pe procesul-verbal de către organul competent, în interiorul termenului de prescripţie prevăzut de art. 31 din Legea nr. 50/1991 (3 ani de la data săvârşirii faptei).
În ce priveşte considerentele pe care cele două instanţe şi-au întemeiat soluţiile de respingere a plângerii contravenţionale, ele sunt cu totul străine observaţiilor de mai sus:
1. nu numai că nu au invocat din oficiu lipsa competenţei organului constatator de stabilire a sancţiunilor contravenţionale, dar, mai mult, au ignorat complet acest motiv de nulitate, invocat de petent; mai exact, grupând toate viciile de legalitate externă (competenţă, formă şi procedură) într-o singură categorie, s-au „ascuns” după ideea lipsei vătămării suferite de reclamant, dar nu au abordat motivul lipsei competenţei în mod separat, aşa cum s-ar fi cuvenit;
2. au apreciat că, din perspectiva sancţiunii, procesul-verbal este şi temeinic („oportun”), fără să realizeze că oportunitatea (temeinicia) unui act juridic emis în baza unei puteri discreţionare se poate verifica numai în limitele trasate de lege, nu şi în cazul încălcării acestor limite, căci nicio ilegalitate nu poate fi oportună.
***
Se spune că justiţia trebuie să fie oarbă. Adică, ea nu trebuie să vadă faţa celor pe care îi judecă, pentru a nu fi influenţată, şi a rămâne, astfel, imparţială. Dar asta nu înseamnă în niciun caz că ea nu ar trebui să vadă (sau să audă, mai exact), susţinerile părţilor, şi să le ignore. Altfel, … vox clamantis in deserto!
[19] A se vedea art. 2 din Regulamentul de organizare și funcționare Serviciul Public de Poliție Locală al Municipiului Sibiu.
[20] A se vedea art. 1 alin. 1 din Legea nr. 155 din 12 iulie 2010 republicată; art. 3 alin. 2 din H.G. nr. 1332/2010 privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare și funcționare a poliției locale, publicat în M. Of. nr. 882 din 29 decembrie 2010.
[21] A se vedea art. 7 alin. 3 din Regulamentul de organizare și funcționare al Serviciului Public de Poliție Locală al Municipiului Sibiu.
[22] A se vedea H.G. nr. 1332/2010. În baza regulamentului-cadru, consiliile locale/Consiliul General al Municipiului Bucureşti adoptă, cu respectarea prevederilor Legii nr. 155/2010, hotărâri pentru aprobarea regulamentului de organizare şi funcţionare a poliţiei locale înfiinţate la nivelul unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale. Calitatea de funcţionar public din Poliţia Locală se dobândeşte şi se pierde în condiţiile prevăzute de Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici, republicată în M.Of. nr. 365 din 29 mai 2007, cu modificările și completările ulterioare. Pentru un studiu mai amplu, a se vedea și V. Vedinaș, Statutul funcționarilor publici (Legea nr. 188/1999). Comentarii, legislație, doctrină și jurisprudență, ed. a 2-a, revăzută și adăugită, Ed. Universul Juridic, București, 2016, passim.
[23] A se vedea art. 27 din H.G. nr. 1332/2010 și art. 41 din Regulamentul de organizare și funcționare al Serviciului Public de Poliție Locală al Municipiului Sibiu.
[24] După cum am arătat deja, polițistul local nu a înaintat procesul-verbal de constatare a contravenţei, în vederea aplicării sancţiunii, şefului compartimentului de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism al Primăriei Sibiu.
[25] Cauzele de nulitate absolută a unui act constatator pot fi atât exprese cât şi virtuale, cum ar fi de plidă necompetenţa agentului constator. A se vedea M.A. Hotca, Regimul juridic al contravenţiilor, ed. a 3-a, Ed. C.H. Beck, Bucureşti, 2008, pp. 285-286.
[26] A se vedea, în acest sens, și M. Ursuța, op. cit., p. 277.
[27] Care este compartimentul de specialitate care coordonează activitatea de amenajare a teritoriului şi de urbanism din cadrul Primăriei Sibiu.
[28] Pentru teoria actelor compexe şi scindarea competenţei, a se vedea Ov. Podaru, Drept administrativ. Actul administrativ. Repere pentru o teorie altfel, Ed. Hamangiu & Sfera Juridică, Bucureşti, 2010, pp. 64-66.
[29] Pentru toate aceste trăsături ale competenţei şi viciului legat de aceasta, a se vedea Ov. Podaru, op. cit., nr. 63.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.