Activitatea de control periodic şi inopinat desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (Regulamentul A.S.F. nr. 2/2015)
Redacția ProLege - februarie 28, 2015În M. Of. nr. 148 din 27 februarie 2015, s-a publicat Regulamentul nr. 2/2015 privind activitatea de control periodic şi inopinat desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.).
Vom prezenta, în continuare, conținutul respectivului regulament:
Regulamentul nr. 2/2015 privind activitatea de control periodic şi inopinat desfăşurată de către Autoritatea de Supraveghere Financiară (A.S.F.)Cap. I: „Dispoziţii generale”
Potrivit art. 1, respectivul regulament stabileşte în baza unor reguli unitare cadrul procedural de desfăşurare a activităţii de control de către Autoritatea de Supraveghere Financiară, denumită în continuare A.S.F., precum şi drepturile şi obligaţiile părţilor implicate în activitatea de control, în vederea asigurării unui caracter unitar tuturor acţiunilor întreprinse cu ocazia controlului desfăşurat la nivelul entităţilor reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F.
Art. 2 prevede faptul că în conformitate cu prevederile art. 212 din O.U.G. nr. 93/2012 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Autorităţii de Supraveghere Financiară, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 113/2013, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare O.U.G. nr. 93/2012, direcţiile de specialitate din cadrul A.S.F. desfăşoară activităţi de control periodic şi inopinat în vederea constatării modului de respectare a reglementărilor legale în vigoare de către entităţile reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F.
Art. 3 prevede următoarele:
„(1) Termenii şi expresiile utilizate în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în legislaţia specifică sectoarelor de supraveghere financiară.
(2) În sensul prezentului regulament, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii, cu excepţia celor prevăzute la alin. (2):
a) activitate de control – totalitatea acţiunilor cu caracter periodic sau inopinat efectuate în scopul verificării activităţii/operaţiunilor desfăşurate de către entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de către A.S.F., ori determinate de apariţia unor disfuncţii sau sesizări în scopul verificării respectării reglementărilor legale în vigoare;
b) anchetă – metodă de desfăşurare a activităţii de control, realizată la sediul A.S.F., care urmăreşte stabilirea împrejurărilor şi a condiţiilor în care entităţile menţionate la art. 2 alin. (1) lit. a) şi c) din O.U.G. nr. 93/2012 au efectuat unele operaţiuni, în cazuri semnalate/identificate de încălcare a prevederilor legale specifice;
c) audiere – convocarea în baza unei decizii de audiere la sediul A.S.F. a persoanelor vizate pentru determinarea condiţiilor şi împrejurărilor în care a fost desfăşurată o anumită activitate;
d) control inopinat – tip de control care constă în verificarea, de regulă la sediul entităţii, a uneia sau mai multor activităţi/operaţiuni derulate într-o perioadă de timp determinată şi a îndeplinirii de către aceasta a uneia sau mai multor obligaţii, conform legislaţiei incidente sectorului de supraveghere financiară;
e) control periodic – tip de control, realizat cu o anumită ciclicitate, prin verificarea, la sediul entităţii, a activităţii/operaţiunilor desfăşurate pe o perioadă de timp determinată şi a îndeplinirii de către aceasta a obligaţiilor conform legislaţiei incidente sectorului de supraveghere financiară;
f) control încrucişat – activitate de verificare la sediul entităţii sau al A.S.F. a înscrisurilor/operaţiunilor unei entităţi în corelaţie cu înscrisurile/operaţiunile unei alte entităţi; controlul încrucişat poate avea şi caracter inopinat;
g) coordonatorul echipei de control – persoana care are atribuţii specifice încredinţate prin decizia de control semnată de preşedintele A.S.F.;
h) decizie de control – act administrativ adoptat la nivelul A.S.F. prin care se dispune controlul periodic sau inopinat;
i) echipă de control – persoanele desemnate prin decizie de control pentru efectuarea acţiunii de control;
j) entitate controlată – entităţi reglementate şi/sau supravegheate de către A.S.F., prevăzute la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 93/2012;
k) persoană vizată – persoana fizică şi/sau juridică, directori indirect implicată în activitatea supusă supravegherii şi controlului A.S.F.;
l) plan anual integrat de control – document aprobat de Consiliul A.S.F. prin intermediul căruia se stabileşte programarea anuală a controalelor periodice;
m) proces-verbal de control – document care cuprinde totalitatea aspectelor constatate ca urmare a desfăşurării controlului periodic sau inopinat;
n) sectoare de supraveghere financiară – Sectorul instrumente şi investiţii financiare, Sectorul asigurări-reasigurări, Sectorul sistemului de pensii private;
o) sondaj – metodă de verificare a înscrisurilor, a datelor şi a operaţiunilor considerate ca reprezentative pentru ansamblul unei activităţi;
p) structură de control – componentă organizatorică din cadrul A.S.F. care are atribuţii privind controlul periodic şi inopinat”.
Art. 4 are următorul conținut:
„(1) Pentru exercitarea atribuţiei de control prevăzute la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 93/2012, în conformitate cu prerogativele stabilite prin lege, A.S.F. cooperează şi face schimb de informaţii cu orice alte instituţii, organisme şi autorităţi din România, din state membre şi din state terţe.
(2) A.S.F. poate decide ca în acţiunile de control la entităţile autorizate care desfăşoară activităţi în alte state membre ale Uniunii Europene în baza dreptului de stabilire sau liberei circulaţii a serviciilor şi a unor protocoale bilaterale să participe autorităţile competente din respectivele state, precum şi autorităţile europene relevante pentru activitatea respectivelor entităţi, ESMA sau EIOPA, după caz.
(3) Consiliul A.S.F. aprobă acţiunile de control menţionate la alin. (2), cu luarea în considerare a informaţiilor rezultate în urma cooperării cu autorităţile competente din statele membre unde îşi desfăşoară activitatea entităţile autorizate care vor face obiectul acţiunilor de control”.
Cap. II: „Funcţiile şi atribuţiile structurilor de control”
Potrivit art. 5 activitatea de control este organizată procedural distinct pentru fiecare sector de supraveghere financiară, în funcţie de particularităţile activităţilor desfăşurate la nivelul acestora, şi are ca rol principal prevenirea, identificarea, combaterea actelor şi faptelor de încălcare a legislaţiei şi a eventualelor abateri comise în legătură cu activităţile specifice desfăşurate de entităţile prevăzute la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 93/2012, cu aplicarea măsurilor/sancţiunilor ce se impun, după caz.
Art. 6 prevede faptul că A.S.F., în exercitarea atribuţiilor sale prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. c) şi art. 212 alin. (2) şi (3) din O.U.G. nr. 93/2012, decide asupra tipului de control ce urmează a fi efectuat, precum şi asupra locului de desfăşurare a verificărilor, în funcţie de scopul, obiectivele şi complexitatea activităţii investigate, în concordanţă cu prevederile prezentului regulament şi cu legislaţia specifică aplicabilă fiecărui sector de supraveghere financiară.
Potrivit art. 7 în aplicarea prevederilor art. 5, structurile cu atribuţii de control periodic şi inopinat îndeplinesc următoarele funcţii:
a) funcţia de control, în scopul identificării actelor şi faptelor de încălcare a legislaţiei specifice aplicabile, rezultate din activitatea desfăşurată de către entităţile autorizate, reglementate şi supravegheate de către A.S.F.;
b) funcţia de monitorizare a adoptării măsurilor dispuse de către Consiliul A.S.F.
Art. 8 prevede atribuțiile principale ale structurilor de control care efectuează activităţi de control periodic şi inopinat, pentru a realiza funcţiile prevăzute la art. 7. Potrivit art. 8 respectivele structuri au următoarele atribuții:
a) efectuează documentare care vizează entitatea ce va fi supusă controlului privind activităţile/operaţiunile care au fost autorizate/supravegheate de către A.S.F.;
b) efectuează acţiuni de control la entităţile prevăzute la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 93/2012, inclusiv asupra persoanelor vizate;
c) verifică respectarea reglementărilor aplicabile entităţilor controlate/persoanelor vizate;
d) propun Consiliului A.S.F. adoptarea de măsuri şi/sau sancţiuni cu privire la faptele constatate, în condiţiile legii.
Cap. III: „Reguli generale privind activitatea de control şi responsabilităţi”
Art. 9 prevede următoarele:
„(1) Controlul periodic se organizează şi se desfăşoară în baza unui plan anual integrat de control, aprobat de către Consiliul A.S.F.
(2) Planul anual integrat de control se va întocmi în conformitate cu prevederile legale incidente în vigoare, în baza analizei riscurilor pe care le poate induce entitatea ce va fi supusă controlului, având în vedere şi termenul de prescripţie a contravenţiilor prevăzut în legislaţia specifică sectoarelor de supraveghere financiară”.
Art. 10 are următorul conținut:
„(1) Ciclicitatea controlului periodic se determină ţinând cont de perioada anterior controlată, natura şi volumul activităţii entităţii, riscul şi complexitatea produselor şi serviciilor oferite de către aceasta, gradul de conformare observat anterior, elementele relevante identificate în situaţiile financiare anuale/rapoartele financiare şi tehnice periodice sau în raportările de supraveghere prudenţială.
(2) În procesul de selectare a entităţilor care vor fi incluse în planul de control se va ţine cont şi de rezultatele procesului de evaluare a entităţilor derulat la nivelul structurilor de supraveghere ale A.S.F.
(3) Selectarea operaţiunilor şi a documentelor ce urmează a fi verificate se realizează de către echipa de control, în baza tematicii de control, luând în considerare obiectivele controlului, ponderea operaţiunilor, precum şi relevanţa în activitatea desfăşurată de entitatea supusă controlului.
(4) Durata estimativă a controlului periodic şi numărul specialiştilor care formează echipa de control se stabilesc ţinând cont de volumul de activitate al entităţii supuse verificării şi de complexitatea acţiunii de control”.
Potrivit art. 11, A.S.F. poate decide reluarea verificărilor, extinderea perioadei controlate, precum şi a ariei de verificare, dacă ulterior efectuării activităţii de control intră în posesia unor informaţii şi date suplimentare referitoare la entitate şi operaţiunile controlate.
Art. 12 prevede următoarele:
„(1) În baza colaborării dintre structurile de control şi cele de autorizare şi supraveghere privind analizele de conformitate şi cele de prudenţialitate, precum şi ca urmare a apariţiei unui/unei eveniment/informaţii/sesizări care denotă posibile încălcări ale legislaţiei în vigoare şi ameninţă îndeplinirea misiunii/obiectivelor A.S.F., se poate proceda la iniţierea controlului inopinat care urmăreşte anumite obiective tematice strict delimitate.
(2) Controlul inopinat se hotărăşte de către preşedintele A.S.F., care poate declanşa controlul din oficiu sau la solicitarea oricăruia dintre cei trei vicepreşedinţi”.
Potrivit art. 13, controalele desfăşurate la sediul entităţilor pentru verificarea modului de îndeplinire a planului de măsuri stabilit prin decizie a Consiliului A.S.F., precum şi controalele desfăşurate ca urmare a solicitărilor entităţilor autorizate, reglementate şi supravegheate de către A.S.F. de limitare, suspendare sau de încetare a activităţii sunt asimilate controlului inopinat şi intră sub incidenţa prezentului regulament şi a legislaţiei specifice fiecărui sector de supraveghere financiară.
Art. 14 are următorul conținut:
„(1) A.S.F. poate suspenda în situaţii justificate un control periodic pentru o perioadă de maximum 90 de zile şi va notifica entitatea cu privire la data de la care se va suspenda derularea acestuia şi, ulterior, cu privire la data la care controlul va fi reluat.
(2) Suspendarea controlului se hotărăşte de către preşedintele A.S.F. cu avizul vicepreşedintelui coordonator.
(3) Notificarea privind reluarea acţiunii de control va fi comunicată entităţii supuse controlului cu cel puţin două zile lucrătoare înainte de data reluării acţiunii de control”.
Potrivit art. 15, din motive obiective care ţin de A.S.F. sau de entitatea controlată, precum şi ca urmare a apariţiei unor elemente neprevăzute care restricţionează/împiedică desfăşurarea activităţii de control, durata acţiunii de control poate fi prelungită pentru o perioadă stabilită în funcţie de situaţia existentă.
Art. 16 are următorul conținut:
„(1) Conducătorii structurilor de control din cadrul sectoarelor de supraveghere financiară sunt responsabili pentru organizarea şi modul de desfăşurare a activităţilor specifice de control.
(2) În exercitarea atribuţiilor, structurile de control din cadrul A.S.F. colaborează şi fac schimb de informaţii cu structurile de supraveghere, precum şi cu toate celelalte structuri organizatorice din cadrul A.S.F, în limita competenţelor”.
Art. 17 prevede următoarele:
„(1) În situaţii justificate, pentru asigurarea unei aplicări corecte şi unitare a prevederilor actelor normative emise de către A.S.F., echipa de control solicită puncte de vedere structurilor organizatorice de specialitate din cadrul A.S.F., care vor fi transmise acesteia.
(2) Structurile organizatorice de specialitate din cadrul A.S.F. sunt obligate să răspundă solicitărilor primite din partea echipei de control în maximum cinci zile lucrătoare”.
Cap. IV: „Drepturile şi obligaţiile entităţii controlate/persoanei vizate şi ale echipei de control”
Art. 18 reglementează drepturile entității controlate/persoanei vizate care face obiectul acţiunii de control:
a) să fie notificată cu privire la începerea acţiunii de control, în cazul controlului periodic;
b) să beneficieze, din partea echipei de control, de un tratament just şi echitabil bazat pe un dialog instituţional constructiv;
c) să fie informată cu privire la rezultatele controlului efectuat;
d) să formuleze obiecţiuni la procesul-verbal de control întocmit de echipa de control, dacă este cazul;
e) să conteste măsurile şi sancţiunile dispuse prin actele emise de către A.S.F.
Potrivit art. 19, pe durata desfăşurării activităţii de control, entitatea controlată/persoana vizată are următoarele obligaţii:
a) să permită accesul echipei de control în spaţiile în care se desfăşoară activitatea pentru care a fost autorizată/avizată de către A.S.F., precum şi în spaţiile unde se află documentele aferente activităţii desfăşurate şi sistemele informatice utilizate;
b) să răspundă la solicitarea A.S.F. de a fi prezentă, respectiv reprezentată la un nivel corespunzător, la data şi ora stabilite, astfel încât să asigure desfăşurarea optimă a activităţii de control;
c) să permită şi să asigure efectuarea în bune condiţii a activităţii de control şi să acorde sprijinul necesar desfăşurării acesteia;
d) să pună la dispoziţia echipei de control, la termenele şi în forma solicitată, toate înscrisurile, informaţiile, înregistrările de orice fel, inclusiv cele telefonice în legătură cu ordinele de tranzacţionare primite/transmise, fişierele, registrele şi evidenţele contabile aferente activităţii pe care o desfăşoară, documentele în original, copiile certificate conform cu originalul, precum şi traducerea legalizată în limba română, după caz;
e) să colaboreze pe întreaga perioadă de desfăşurare a activităţii de control în vederea determinării situaţiilor de fapt, prin prezentarea în întregime a faptelor cunoscute şi a tuturor documentelor justificative;
f) să semneze procesele-verbale: de control, de ridicare date/documente şi de audiere.
Art. 20 prevede faptul că în exercitarea atribuţiilor ce le revin, membrii echipei de control au următoarele drepturi:
a) să aibă acces în spaţiile în care entitatea controlată îşi desfăşoară activitatea, precum şi în spaţiile unde se află documentele şi sistemele informatice de evidenţă şi prelucrare a datelor;
b) să efectueze verificări în prezenţa reprezentantului legal al entităţii controlate sau a unei persoanei desemnate de către acesta, care are obligaţia de a însoţi echipa de control în orice sediu şi incintă în care entitatea îşi desfăşoară activitatea, inclusiv în sediile societăţilor cărora le-au fost externalizate o parte dintre activităţile specifice;
c) să solicite, în cazul audierilor, prezenţa la sediul A.S.F. a reprezentantului legal al entităţii controlate şi a altor persoane/angajaţi, în vederea furnizării de informaţii şi de note explicative scrise, precum şi a prezentării de documente, înscrisuri, registre şi evidenţe contabile;
d) să solicite şi să verifice, în totalitate sau prin sondaj, orice înscrisuri, informaţii, înregistrări de orice fel, inclusiv cele telefonice în legătură cu ordinele de tranzacţionare primite/transmise, fişiere, registre şi evidenţe contabile care pot avea legătură cu activitatea entităţii controlate, inclusiv cu activităţile externalizate/transferate de către aceasta, după caz, precum şi sistemele informatice de evidenţă şi prelucrare a datelor;
e) să solicite copii, dacă este cazul, ale documentelor, fişierelor, înscrisurilor, registrelor şi înregistrărilor contabile în formă fizică/scanate/electronic, după caz;
f) să solicite toate informaţiile şi explicaţiile referitoare la acţiunile/operaţiunile desfăşurate de către entitatea supusă controlului;
g) să solicite note explicative scrise reprezentantului legal al entităţii controlate, angajaţilor acesteia, precum şi reprezentantului legal al oricărei altei entităţi căreia i-au fost externalizate activităţi specifice.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.