Protecţia persoanelor capabile. Regimul de Drept internaţional privat
Călina Jugastru - octombrie 1, 20166. Regimul asistenţei sociale a persoanelor vârstnice
6.1. Calificarea noţiunii de „persoană vârstnică”
Asistenţa socială a persoanelor vârstnice este un mijloc suplimentar de ocrotire a capabilului, fără să aducă atingere capacităţii de exerciţiu a celui protejat. Calificarea noţiunii de „persoană vârstnică” este operaţiunea care va determina sfera persoanelor fizice care intră sub incidenţa prevederilor legale. Dreptul român, aplicabil ca lex fori, prevede că „persoana vârstnică” faţă de care pot fi luate măsurile specifice, este persoana care a împlinit vârsta de pensionare, conform legii (art.1 alin. 4 din Legea 17/2000[19] se referă la persoanele care au dreptul la asistenţă socială în raport cu situaţia socio-medicală şi cu resursele economice).
6.2. Legea aplicabilă asistenţei sociale a persoanelor vârstnice
6.2.1. Regula
Legea aplicabilă acestei măsuri de ocrotire este, potrivit art. 2578 alin. 1 C. civ., legea statului în care persoana vârstnică are reşedinţa obişnuită la data la care se aprobă asistenţa persoanei majore respective.
6.2.2. Excepţia
Codul civil permite ca, din raţiuni de ocrotire a persoanei vârstnice, autoritatea competentă să aplice ori să ia în considerare legea unui alt stat, cu care situaţia concretă prezintă cele mai strânse legături (art. 2578 alin. 2 C. civ.).
„Autoritatea competentă” care va lucra în situaţia de excepţie, se determină în funcţie de tipul măsurii de ocrotire. De exemplu, primarul – pentru serviciile de asistenţă socială organizate pe plan local, pentru îngrijiri acordate în căminele administrate pe plan local şi pentru îngrijirea la domiciliu; directorul general al direcţiei judeţene de muncă – pentru asistenţa socială acordată de asociaţiile şi fundaţiile române şi de unităţile de cult recunoscute în România, care au primit transferuri gestionate de Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice[20].
6.2.3. Domeniul de aplicare a legii aplicabile
Lex causae operează pentru identificarea situațiilor în care se acordă asistenţă socială, a actelor juridice pentru care se acordă consiliere gratuită și asistență, precum şi a modalităților de îngrijire permanentă sau temporară a persoanelor vârstnice.
Nu toate statele dispun de o legislaţie de asistenţă socială a persoanelor vârstnice[21]; nu toate ţările care reglementează situaţiile ce conferă dreptul la asistenţă socială, prevăd aceeaşi gamă de măsuri. În ipoteza în care dreptul român este legea materială aplicabilă raportului juridic, situaţiile care îndreptăţesc la asistenţă socială sunt următoarele: persoana vârstnică nu are familie sau nu se află în întreţinerea niciunei persoane care are obligaţia legală de a o întreţine; vârstnicul nu are locuinţă şi nu are posibilitatea de a-şi asigura condiţiile de locuit pe baza resurselor proprii; cel în cauză nu realizează venituri proprii ori, dacă are astfel de venituri, sunt insuficiente pentru asigurarea îngrijirii sale; persoana vârstnică nu se poate gospodări singură sau necesită îngrijiri specializate; se află în imposibilitate de a-şi asigura nevoile socio-medicale, datorită bolii de care suferă sau din cauza stării fizice ori psihice.
Potrivit calificării legale, noţiunea de „asistenţă socială a persoanelor vârstnice” include servicii şi prestaţii sociale. Termenul de „asistenţă socială” acoperă două modalităţi tehnice de concretizare: servicii la domiciliu şi, atunci când legea prevede, servicii prestate persoanelor vârstnice aflate în cămine.
Enumerarea legală aduce în atenţie servicii sociale (îngrijirea persoanei, prevenirea marginalizării sociale, sprijinirea pentru reintegrarea socială, consiliere juridică şi administrativă, sprijin pentru plata unor servicii şi obligaţii curente, îngrijirea locuinţei, sprijin pentru menaj şi pentru prepararea hranei), servicii socio-medicale (ajutor pentru realizarea igienei personale, readaptarea capacităţilor fizice şi psihice, adaptarea locuinţei la nevoile vârstnicului, antrenarea în activităţi economice, sociale şi culturale, îngrijirea temporară în centre de zi, aziluri de noapte sau în alte centre specializate, sprijin pentru menţinerea sau readaptarea capacităţilor fizice sau intelectuale) şi servicii de natură medicală (îngrijiri şi consultaţii medicale la domiciliu sau în instituţii de sănătate, consultaţii şi îngrijiri stomatologice, administrarea de medicamente, acordarea de materiale sanitare şi de dispozitive medicale, servicii de îngrijire-infirmerie pentru persoanele vârstnice din cămine). Asistenţa socială se acordă în funcţie de situaţia personală socio-medicală şi în raport de resursele economice ale beneficiarilor.
Remarcăm, ca un plus legislativ, sprijinul la cererea vârstnicului sau din oficiu, după caz, constând în consiliere gratuită, la încheierea actelor juridice de înstrăinare, cu titlu oneros sau gratuit, a bunurilor care îi aparţin, în scopul întreţinerii sale (art. 30 din lege).
Măsurile care definesc asistenţa socială a persoanelor vârstnice sunt calificate, în dreptul român, drept mijloace complementare măsurilor reglementate de sistemul asigurărilor sociale. Tot pe linia lămuririi terminologiei legale, dreptul vârstnicului la servicii comunitare de consiliere, menite prevenirii marginalizării sociale şi reintegrării sociale (fără plata unei contribuţii), este calificat ca un drept fundamental[22].
7. Dispoziţii comune regimurilor de ocrotire a capabilului
În toate cazurile, măsurile de ocrotire a persoanei sau a bunurilor acesteia sunt supuse legii statului ale cărei autorităţi îndrumă sau supraveghează exercitarea regimului de ocrotire. Acesta este textul art. 2578 alin. 4 C. civ., care prevede aplicarea legii statului pe al cărui teritoriu se găseşte autoritatea competentă (lex auctoris).
Doctrina a subliniat că, prin noţiunea de „măsuri care se iau cu privire la persoana ocrotită sau bunurile sale”, înţelegem nu măsurile propriu-zise de protecţie, ci modul în care aceste măsuri sunt exercitate în concret, prin acte şi fapte juridice, de către acea autoritate care este însărcinată cu supravegherea aplicării lor[23].
Soluţia îşi găseşte aplicarea pentru oricare dintre măsurile de ocrotire a persoanelor capabile, reglementate în legislaţiile naţionale. Reamintim că art. 2578 alin. 1 C. civ. face vorbire despre măsurile de ocrotire a persoanei cu capacitate deplină de exerciţiu. La nivelul dreptului român, regimurile de ocrotire sunt cele trei menţionate: curatela, măsurile destinate persoanelor cu tulburări psihice şi asistenţa vârstnicilor. Norma de conflict este însă bilaterală, astfel că ea este aplicabilă şi altor instituţii (măsuri) de ocrotire a capabilului, reglementate de dreptul material străin identificat ca lex causae. Statele lumii au un inventar bogat de mijloace de protecţie a majorului[24], motiv pentru care norma conflictuală enunţă generic, alături de tutelă, „alte măsuri de ocrotire”.
[19] Legea 17/2000 privind asistenţa socială a persoanelor vârstnice a fost republicată în M. Of. nr. 157/6 martie 2007.
[20] A se vedea, pentru ocrotirea prin intermediul acestei măsuri, reglementate în dreptul român începând cu anul 2000, E. Lupan, S. Sztranyiczki, Persoanele în concepţia noului Cod civil, Ed. C.H. Beck, Bucureşti, 2012, p. 244-246.
[21] Dreptul francez reglementează, de asemenea, protecţia vârstnicilor, prin lege specială. Specialiştii au subliniat utilitatea cadrului legal, întrucât această categorie de persoane este vulnerabilă. „Depuis toujours, la charge de la vieillesse pèse sur les générations plus jeunes, ce que parfois elles refusent, avec des effets pervers: au fur et à mesure de leur vieillessement, les parents, surtout lorqu’ils sont veufs, voient souvent à l’approche de leur fin de vie leurs enfants s’éloigner et se rapprocher de tiers, faisant naître de nouvelles affections, parfois intéressés: les enfants demandent alors la mise sous protection judiciare de leur auteur. Un exemplu actuel, très médiatisé, est l’affaire Liliane Bettencourt” ( Ph. Malaurie, Droit des personnes. La protection des mineurs et des majeurs, 8e édition, Librairie Générale de Droit et de Jurisprudence, Paris, 2015, p. 317).
[22] Conform art. 1 din Legea nr. 17/2000, persoanele vârstnice care beneficiază de asistenţă sociala au dreptul şi la alte forme de protecţie socială, în condiţiile legii.
[23] D.-Al. Sitaru, Drept internaţional privat. Partea generală. Partea specială – Normele conflictuale în diferite ramuri şi instituţii ale dreptului privat, Ed. C.H. Beck, Bucureşti, 2013, p. 153. Cu privire la legea aplicabilă conform alineatului 4 al art. 2578, a se vedea şi I. Macovei, Drept internaţional privat. În reglementarea noului Cod civil şi de procedură civilă, Ed. C.H. Beck, Bucureşti, 2011, p. 165.
[24] Cu privire la protecţia majorilor în sistemul dreptului internaţional privat francez, a se vedea, Groupe d’information et de soutien des immigrés, Droit international des personnes et de la famille. Quel tribunal est compétent, quelle loi s’aplique?, material disponibil la adresa http://www.gisti.org/IMG/pdf/np_droit-int-personnes-et-famille.pdf, valabilă la data de 13 septembrie 2016.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.