Procesele investigative de descoperire şi urmărire penală a infracţiunilor contra securităţii naţionale şi de terorism
Doru Ioan Cristescu - iunie 2, 20208.4. Ca tehnică legislativă, legiuitorul a adoptat sistemul fie al descrierii punctuale al fiecărui element material din ipoteza normei articolului din Legea nr. 51/1991, utilizând termeni consacrați din prevederile substanțiale penale (expresii din textul unor infracțiuni, de regulă cele ce exprimă elementul material al conținutului laturii obiective a acestora[11]), fie prin recurgerea la o normă de trimitere, prin indicarea denumirii marginale (astfel a fost folosită fie denumirea marginală a unor infracțiuni din Codul Penal[12]) ori a unei părți din textul încriminator din legislația penală substanțială.
8.5. Unele dintre faptele definite generic ca amenințări la adresa securității naționale constituie manifestări infracționale subsumate categoriilor de infracțiuni contra securității naționale sau acte de terorism, aflate în faza actelor preparatorii, tentativei sau chiar formei consumate.
8.6. Din punct de vedere al funcțiilor pe care le îndeplinește enumerarea, sub titlul generic de „amenințare la adresa securității naționale”, în art. 3 lit. a)-m) din Legea nr. 51/1991, a unor anumite categorii de fapte, situații și împrejurări, este posibilă următoarea configurare[13]:
– prin nominalizarea explicită sunt indicate, din punct de vedere substanțial, acele fapte, situații, împrejurări care constituie, din punct de vedere legal, amenințare/ări la adresa securității naționale
– reprezintă temeiul legal pentru a se declanșa, utiliza și derula procedee investigative informativ-operative special și specifice și/sau constatatorii de către organele de stat cu atribuții în domeniul securității naționale / dar și pentru solicitarea, autorizarea și utilizarea procedeelor investigative informativ – operative și/sau probatorii specifice activității de investigare a amenințărilor la adresa securității naționale și/sau infracțiunilor contra securității naționale și actelor de terrorism
8.7. Corelând stările, situațiile, faptele, împrejurările, enumerate în textul de lege, ca amenințări la adresa securității naționale cu infracțiunile contra securității naționale și acte de terorism incriminate în codul penal și legi speciale – aflate în diferite forme ale derulării infracțiunii (acte pregătitoare, tentativă ori faptă consumată) – se conturează următoarele corespondențe[14].
[9] Obiectul procesului investigativ informativ operativ constă în utilizarea metodelor și mijloacelor specifice activității organelor răspunzătoare cu aplicarea legii în domeniul securității naționale, în activitatea denumită generic activitate informativ – operativă, precum și a procedeelor investigative informativ operative speciale, în activitatea denumită generic proces investigativ informativ operativ, potrivit prevederilor legale și a normelor interne organizatorice şi funcţionale ale respectivelor organe (care au un caracter secret).
9.1. Cadrul general referitor la metodele și mijloacele specifice activității organelor răspunzătoare cu aplicarea legii în domeniul securității naționale, denumită generic activitate informativ – operativă își are sediul materiei în prevederile art. 13 din Legea nr. 51/1991.
Cadrul particular referitor la metodele și mijloacele specifice activității organelor S.R.I. se regăsește în prevederile art. 9 alin. (1) și 28 din Legea nr. 14/1992 privind organizarea și funcționarea S.R.I.[15], iar în ce privește activitatea organelor S.P.P. se regăsește în prevederile art. 14 alin. (1) lit. b) și d), din Legea nr. 191/1998 privind organizarea și funcționarea S.P.P.[16].
Metodele şi mijloacele investigative specifice organelor răspunzătoare de aplicarea legilor în domeniul securităţii naţionale sunt reglementate și în normele interne organizatorice şi funcţionale ale respectivelor organe.
O altă menţiune se referă la metodologia utilizării lor, care este stabilită prin normele interne, cu caracter secret, ale organului răspunzător cu aplicarea legii penale care le foloseşte.
Activităţile în discuţie poartă denumirea generică de „metode sau mijloace informativ operative specifice” şi, prin modul lor de desfăşurare şi reglementare, au un caracter secret (art. 10 din Legea nr. 51/1991)[17], nefiind în nici un caz destinate publicităţii, scopul lor fiind de culegere generală de informaţii privind riscurile şi vulnerabilităţile la adresa securităţii naţionale.
[11] De pildă, expresia acțiunile care au ca scop, direct sau indirect, provocarea de război contra țării sau de război civil, inlesnirea ocupației militare străine, aservirea față de o putere străină ori ajutarea unei puteri sau organizații străine de a săvârși oricare din aceste fapte [art. 3 lit. b) din Legea nr. 51/1991] constituie elementul subiectiv al variantelor normative ale infracțiunii de trădare, prevăzută de art. 394 C> pen.
[12] Spionajul (art. 3 lit.e din Legea nr. 51/1991, respectiv art. 400 din c.p.), trădarea prin ajutarea inamicului [art. 3 lit. c) din Legea nr. 51/1991, respectiv art. 396 C. pen.], atentatul contra unei colectivități [art. 3 lit. j) din Legea nr. 51/1991, respectiv art. 402 C. pen.], actele teroriste [art. 3 lit. i) din Legea nr. 51/1991, respectiv art. 32-39 din Legea nr. 535/2004] ș.a.
[13] A se vedea: I. Chiș, S.D. Stavarache, M. Dobra, Drept penal cu aplicabilitate în activitatea de realizare a securității naționale, Ed. A.N.I., București, 2005, pp. 73-84.
[14] a) planurile şi acţiunile care vizează suprimarea sau ştirbirea suveranităţii, unităţii, independenţei sau indivizibilităţii statului roman, precum și acţiunile care au ca scop, direct sau indirect, provocarea de război contra ţării sau de război civil, înlesnirea ocupaţiei militare străine, aservirea faţă de o putere străină ori ajutarea unei puteri sau organizaţii străine de a săvârşi oricare din aceste fapte [art. 3 lit. a) și b) din Legea nr. 51/1991]; și
b) trădarea prin ajutarea inamicului [3 lit. c) din Legea nr. 51/1991], corespund conținutului constitutiv al infracțiunii de trădare prin ajutarea inamicului, prevăzută de art. 396 C. pen.., înaltă trădare, prevăzută de art. 398 C. pen. și acțiuni ostile contra statului, prevăzută de art. 399 C. pen.;
c) acţiunile armate sau orice alte acţiuni violente care urmăresc slăbirea puterii de stat ( 3 lit. d din Legea nr. 51/1991) constituie elemente componente ale laturii obiective a infracțiunii de acțiuni împotriva ordinii constituționale, prevăzută de art. 397 C. pen.;
d) spionajul, transmiterea secretelor de stat unei puteri sau organizaţii străine ori agenţilor acestora, procurarea ori deţinerea ilegală de documente sau date secrete de stat, în vederea transmiterii lor unei puteri sau organizaţii străine ori agenţilor acestora sau în orice alt scop neautorizat de lege, precum şi divulgarea secretelor de stat sau neglijenţa în păstrarea acestora ( 3 lit. e din Legea nr. 51/1991), își au corespondent în elementele constitutive ale infracțiunilor de spionaj, prevăzută de art. 400 C. pen.;, trădarea prin transmiterea de informații secrete de stat, prevăzută de art. 395 C. pen.;, divulgarea secretului care periclitează securitatea națională, prevăzută de art. 407 C. pen., divulgarea informațiilor secrete de stat, prevăzută de art. 303 C. pen.; și neglijență în păstrarea informațiilor, prevăzută de art. 305 C. pen.;
e) subminarea, sabotajul sau orice alte acţiuni care au ca scop înlăturarea prin forţă a instituţiilor democratice ale statului ori care aduc atingere gravă drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale cetăţenilor români sau pot aduce atingere capacităţii de apărare ori altor asemenea interese ale ţării ( 3 lit. f, teza I – a, din Legea nr. 51/1991) sunt susceptibile de a se circumscrie elementelor constitutive ale infracțiunii de trădare, prevăzută de art. 394 lit. b) C. pen. ori infracțiunii de acțiuni împotriva ordinii constituționale, prevăzută de art. 397 alin. (1) și (2) C. pen. sau infracțiunii de înaltă trădare, prevăzută de art. 398 C. pen. ori infracțiunii de acțiuni ostile contra statului, prevăzută de art. 399 C. pen. (în cazul ultimelor două infracțiuni, funcție de calitatea subiectului activ al infracțiunii);
f) actele de distrugere, degradare ori aducere în stare de neîntrebuinţare a structurilor necesare bunei desfăşurări a vieţii social-economice sau apărării naţionale [3 lit. f), teza a II – a, din Legea nr. 51/1991], reprezintă elementele constitutive ale infracțiuni de acte de diversiune, prevăzută de art. 403 C. pen.;
g) acţiunile prin care se atentează la viaţa, integritatea fizică sau sănătatea persoanelor care îndeplinesc funcţii importante în stat ( 3 lit. g), teza I , din Legea nr. 51/1991), se subsumează elementelor constitutive ale infracțiunii de atentatul care pune în pericol securitatea națională, prevăzută de art. 401 C. pen.;
h) acţiunile prin care se atentează la viaţa, integritatea fizică sau sănătatea reprezentanţilor altor state sau ai organizaţiilor internaţionale, a căror protecţie trebuie să fie asigurată pe timpul şederii în România, potrivit legii, tratatelor şi convenţiilor încheiate, precum şi practicii internaţionale ( 3 lit. g, teza a II – a, din Legea nr. 51/1991), reprezintă elementele constitutive ale infracțiunii contra persoanelor care se bucură de protecție internațională, prevăzută de art. 408 C. pen.;
i) iniţierea, organizarea, săvârşirea sau sprijinirea în orice mod a acţiunilor totalitariste sau extremiste de sorginte comunistă, fascistă, legionară sau de orice altă natură, rasiste, antisemite, revizioniste, separatiste care pot pune în pericol sub orice formă unitatea şi integritatea teritorială a României ( 3 lit. h, teza a I – a, din Legea nr. 51/1991), poate să se circumscrie elementelor constitutive ale infracțiunii prevăzute de art. 3 și/sau 4 din O.U.G. 31/2002, în eventual concurs real cu art. 394 lit. b) C. pen.;
j) incitarea la fapte ce pot periclita ordinea statului de drept ( 3 lit. h, teza a II – a, din Legea nr. 51/1991) este susceptibilă de a se subsuma infracțiunii de instigare sau participație improprie la acțiuni împotriva ordinii constituționale, prevăzută de art. 47 C. pen. sau 52 alin. (3) C. pen. raportat la art. 397 C. pen.;
k) actele teroriste, se circumscriu elementelor constitutive ale infracțiunilor prevăzute de 32 – 38 din Legea nr. 535/2004;
l) iniţierea sau sprijinirea în orice mod a oricăror activităţi al căror scop îl constituie săvârşirea de acte teroriste constituie elementele ce intră în conținutul infracțiunii prevăzute de 35 din Legea nr. 535/2004;
m) atentatele contra unei colectivităţi, săvârşite prin orice mijloace se subsumează elementelor material ale infracțiunii de atentat contra unei colectivități, prevăzută de 402 C. pen.;
n) sustragerea de armament, muniţie, materii explozive sau radioactive, toxice sau biologice din unităţile autorizate să le deţină, dacă prin acestea se pune în pericol securitatea naţională, este susceptibilă de a se circumscrie infracțiunilor de nerespectarea regimului armelor și munițiilor, nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materiale radioactive, nerespectarea regimului materiilor explozive, traficul de produse ori substanțe toxice, prevăzute de 342 alin. 3 C. pen., 345 alin. (2) C. pen. și 346 alin. (2) C. pen., art. 359 C. pen., , în posibil concurs real cu infracțiunile contra sănătății publice, prevăzute de art. 352-357 C. pen. alin. 3 C. pen., 345 alin. (2) C. pen. și 346 alin. (2) C. pen., art. 359 C. pen., în posibil concurs real cu infracțiunile contra sănătății publice, prevăzute de art. 352 – 357 C. pen.;
o) contrabanda de armament, muniţie, materii explozive sau radioactive, toxice dacă prin acestea se pune în pericol securitatea naţională se circumscrie infracțiunii de contrabanda cu arme, muniții, material explozibile, materiale nucleare sau alte substanțe radioactive, substanţe toxice, deşeuri, reziduuri ori materiale chimice periculoase, prevăzută de 271 din Legea nr. 86/2006) producerea, deţinerea, înstrăinarea, transportul sau folosirea armelor, munițiilor, materialelor radioactive, toxice în alte condiţii decât cele prevăzute de lege, precum şi portul de armament sau muniţie, fără drept, dacă prin acestea se pune în pericol securitatea naţională poate să constituie infracțiunile de nerespectarea regimului armelor și munițiilor, nerespectarea regimului materialelor nucleare sau al altor materiale radioactive, nerespectarea regimului materiilor explozive, traficul de produse ori substanțe toxice, prevăzute de 342 C. pen., 345 C. pen. și 346 C. pen., art. 359 C. pen.;
r) iniţierea sau constituirea de organizaţii sau grupări ori aderarea sau sprijinirea sub orice formă a acestora, în scopul desfăşurării vreuneia din activităţile enumerate la lit. a) – p), precum şi desfăşurarea în secret de asemenea activităţi de către organizaţii sau grupări constituite potrivit legii, este susceptibilă de a se circumscrie infracțiunilor de constituirea unor structure informative ilegale, prevăzută de 409 C. pen. sau constituirea unui grup infracțional organizat, prevăzută de art. 367 C. pen.;
s) orice acţiuni sau inacţiuni care lezează interesele economice strategice ale României, cele care au ca efect periclitarea, gestionarea ilegală, degradarea ori distrugerea resurselor naturale, fondurilor forestier, cinegetic şi piscicol, apelor şi altor asemenea resurse, precum şi monopolizarea ori blocarea accesului la acestea, cu consecinţe la nivel naţional sau regional [3 lit. m) din Legea nr. 51/1991].
În literatura de specialitate au fost realizate analize pertinente a faptelor enumerate, ca fiind amenințări la adresa securității naționale și a corespondenței acestora cu infracțiuni prevăzute în codul penal și legi speciale.
În sensul celor de mai sus, a se vedea: I. Chiș, S.D. Stavarache, M. Dobra, idem; M.Udroiu, R.Slăvoiu, O. Predescu, Tehnici speciale de investigare în justiția penală, Ed.C.H.Beck, București, 2009, p. 100 – 123; R. Slăvoiu, Protecția penală a vieții private, Ed. Universul juridic, București, 2016, pp. 511-529.
[15] Art. 9 din Legea nr. 14/1992
În vederea stabilirii existenţei ameninţărilor la adresa securităţii naţionale, prevăzute la <LLNK 11991 51 10 202 3 28>art. 3 din Legea nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, cu modificările ulterioare, serviciile de informaţii pot efectua, cu respectarea legii, verificări prin:
a) solicitarea şi obţinerea de obiecte, înscrisuri sau relaţii oficiale de la autorităţi sau instituţii publice, respectiv solicitarea de la persoane juridice de drept privat ori de la persoane fizice;
b) consultarea de specialişti ori experţi;
c) primirea de sesizări sau note de relaţii;
d) fixarea unor momente operative prin fotografiere, filmare ori prin alte mijloace tehnice sau constatări personale, cu privire la activităţi publice desfăşurate în locuri publice, dacă nu este efectuată sistematic;
e) obţinerea datelor generate sau prelucrate de către furnizorii de reţele publice de comunicaţii electronice sau furnizorii de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului, altele decât conţinutul acestora, şi reţinute de către aceştia potrivit legii.
Serviciul Român de Informaţii efectuează prin laboratoare de specialitate şi specialişti proprii constatări dispuse sau solicitate în condiţiile legii.
Art. 28 din Legea nr. 14/1992
Personalul operativ al Serviciului Român de Informaţii îşi desfăşoară activitatea deschis sau acoperit, în raport cu nevoile de realizare a siguranţei naţionale.
[16] Art. 14 din Legea nr. 191/1998
(1) Serviciul de Protecţie şi Pază, prin structurile sale specializate, are următoarele atribuţii:
b) organizează şi desfăşoară, deschis sau acoperit, activităţi de culegere, verificare şi valorificare a informaţiilor necesare numai pentru îndeplinirea atribuţiilor prevăzute la art. 1 alin. (1), în condiţiile stabilite prin lege. Orice informaţie cu valoare operativă de alta natura se transmite de îndată autorităţilor abilitate prin lege pentru verificarea şi valorificarea acesteia;
d) poate efectua, cu respectarea <LLNK 11991 51 10 201 0 17>Legii nr. 51/1991 privind securitatea naţională a României, verificări prin: solicitarea şi obţinerea de obiecte, înscrisuri sau relaţii oficiale de la instituţii publice; consultarea de specialişti ori experţi; primirea de sesizări sau note de relaţii; fixarea unor momente operative prin mijloace tehnice sau prin constatări personale
[17] Art. 10 din Legea nr. 51/1991 Activitatea de informaţii pentru realizarea securităţii naţionale are caracter secret de stat. Informaţiile din acest domeniu nu pot fi comunicate decît în condiţiile prezentei legi.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.