O.U.G. nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
Redacția ProLege - mai 8, 2022
Actul publicat în Monitorul Oficial |
Sumar |
Ordonanța de urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile
(M. Of. nr. 472 din 11 mai 2022) |
Prezenta O.U.G. reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile. |
În M. Of. nr. 472 din 11 mai 2022 s-a publicat Ordonanța de urgență a Guvernului (O.U.G.) nr. 64/2022 privind ajustarea preţurilor şi a valorii devizelor generale în cadrul proiectelor finanţate din fonduri externe nerambursabile.
Vă prezentăm, în continuare, cele mai importante dispoziții regăsite în respectivul act normativ.
Structura
– Capitolul I: Prevederi generale
– Capitolul II: Prevederi referitoare la procedurile de încheiere a actelor adiţionale la contractele de achiziţie
– Capitolul III: Prevederi referitoare la încheierea de acte adiţionale la contractele de finanţare
– Capitolul IV: Prevederi referitoare la determinarea valorii ajustărilor de preţ ale contractelor de achiziţie
– Capitolul V: Ajustarea preţurilor în cadrul devizelor generale de investiţii, precum şi a modificării valorii contractelor de finanţare
– Capitolul VI: Formula de ajustare a preţurilor pentru documentaţiile de atribuire care urmează a fi publicate pentru proiectele de infrastructură de transport de interes naţional sau european, infrastructură majoră de apă-apă uzată şi deşeuri
– Capitolul VII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
ANEXA nr. 1: Indicii de cost în construcţii, total, prognozaţi de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză în luna de referinţă, pentru anii 2021, 2022, 2023, 2024 şi 2025
ANEXA nr. 2: Indicii valorii unitare – total, la import, trimestrial şi mediu anual, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică
ANEXA nr. 3: Indicii preţului de consum total, publicaţi de Institutul Naţional de Statistică
ANEXA nr. 4: ICCplr – Indicele de cost în construcţii total, pentru luna „n”, în funcţie de luna de referinţă, prognozat de Comisia Naţională de Strategie şi Prognoză
ANEXA nr. 5: Recalcularea valorii estimate în preţuri 2022 şi a rezervei de ajustare a preţurilor pentru anii 2022-2023
Art. 1
(1) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează unele măsuri pentru ajustarea preţurilor necesare actualizării costurilor investiţiei în contractele de achiziţie publică/contractele sectoriale/acordurile-cadru, precum şi în alte categorii de contracte, respectiv pentru ajustarea devizelor generale de investiţii în cadrul contractelor de finanţare care au asigurate sursele financiare parţial sau integral din fonduri externe nerambursabile.
(2) Prezenta ordonanţă de urgenţă reglementează metodologia de ajustare a preţurilor în vederea restabilirii echilibrului contractual în cadrul contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru, precum şi al altor categorii de contracte.
(3) Costurile investiţiilor pentru proiectele de infrastructură publică, respectiv devizele generale de investiţii pentru proiectele a căror procedură de atribuire nu a început sau pentru cele ale căror proceduri de atribuire sunt reluate se pot actualiza cu indicii de cost în construcţii total, utilizând ca an de referinţă anul 2022.
(…)
Art. 8
(1) Modificarea preţului contractelor de achiziţie publică/contractelor sectoriale/acordurilor-cadru prevăzute la art. 1 se încadrează în prevederile art. 221 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv în prevederile art. 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, fără să depăşească 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie publică/contractului sectorial/acordului-cadru, potrivit notei justificative prevăzute la art. 10 lit. a).
(2) În cazul în care se efectuează majorarea preţului contractului de achiziţie publică/contractului sectorial/acordului-cadru prin mai multe modificări succesive, potrivit dispoziţiilor art. 221 alin. (1) lit. b) şi c) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv prevederilor art. 237 alin. (1) şi art. 238 din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare, valoarea cumulată a modificărilor contractului, inclusiv cele aferente prezentei ordonanţe de urgenţă, nu va depăşi 50% din preţul iniţial al contractului de achiziţie publică/contractului sectorial/acordului-cadru.
(3) Modificarea valorii contractelor de lucrări şi/sau, după caz, a contractelor de produse pentru beneficiarii privaţi care aplică prevederile Ordinului ministrului fondurilor europene nr. 1.284/2016 nu poate depăşi 50% din valoarea preţului iniţial al contractului de achiziţie, potrivit notei justificative prevăzute la art. 10 lit. a).
(…)
Art. 12
(1) Autorităţile de management ale programelor operaţionale/naţionale, respectiv autorităţile responsabile de implementarea PNDR şi AR FAMI-FSI, încheie acte adiţionale la contractele de finanţare pentru majorarea valorii eligibile şi/sau, după caz, a valorii neeligibile a cheltuielilor aferente unui proiect, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) beneficiarul fondurilor externe nerambursabile a utilizat cel puţin 75% din valoarea eligibilă alocată prin contractul de finanţare, cu excepţia proiectelor finanţate prin PNDR, în cazul căruia procentul se stabileşte în conformitate cu procedurile interne aprobate prin ordin al ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale. Pentru proiectele care sunt structurate în faze/etape, procentul de 75% se va raporta la valoarea eligibilă a fazei/etapei;
b) beneficiarul fondurilor externe nerambursabile a constituit rezerva de implementare a contractelor de achiziţie, în condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă;
c) beneficiarul fondurilor externe nerambursabile a solicitat încheierea de act adiţional la contractul de finanţare;
d) beneficiarul fondurilor externe nerambursabile demonstrează că a parcurs etapele prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă pentru încheierea actelor adiţionale la contractele de achiziţie, potrivit prevederilor art. 10, şi prezintă documente în acest sens, în caz contrar, cheltuiala beneficiarului aferentă rezervei de implementare devenind neeligibilă. Recuperarea cheltuielilor care devin neeligibile se realizează în condiţiile prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 66/2011, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 142/2012, cu modificările şi completările ulterioare;
e) nu sunt afectaţi indicatorii de realizare şi rezultat al proiectelor, respectiv nu sunt afectaţi indicatorii de monitorizare a proiectelor finanţate prin PNDR;
f) costurile iniţiale ale investiţiilor împreună cu ajustarea de preţ a contractelor de achiziţie nu determină influenţe majore asupra sustenabilităţii financiare a proiectelor, acolo unde este cazul. În aceste situaţii beneficiarii fondurilor externe nerambursabile vor reface analizele cost-beneficiu ale proiectelor cu luarea în considerare a ajustărilor de preţ din care va rezulta că valoarea netă actualizată şi/sau, după caz, rata internă de rentabilitate nu devin negative sau nu sunt în măsură să afecteze major sustenabilitatea financiară a proiectelor.
(2) În situaţia contractelor de finanţare care cuprind clauze exprese de interzicere a modificării valorii eligibile se vor putea încheia acte adiţionale de majorare a valorii eligibile numai pentru constituirea şi reconstituirea rezervei de ajustare prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă chiar dacă această majorare conduce la depăşirea valorii nerambursabile şi/sau eligibile stabilite prin ghidurile solicitantului sau programele operaţionale/naţionale. Diferenţa de valoare peste valoarea cheltuielilor eligibile ale programelor operaţionale după efectuarea de plăţi în limita valorii de 100% a cheltuielilor eligibile ale programelor operaţionale se suportă din bugetul de stat.
(3) Prin excepţie, pentru proiectele finanţate din FEADR, prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, majorarea se va încadra în limitele valorii sprijinului public nerambursabil, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2015) 3.508, cu modificările şi completările ulterioare.
(4) Autorităţile de management/AR FAMI-FSI au obligaţia de a parcurge procedurile legale în relaţia cu comitetele de monitorizare/directoare ale programelor operaţionale/naţionale şi de a solicita, după caz, aprobarea acestor modificări. Prin excepţie, pentru programele de cooperare teritorială europeană, actele adiţionale se încheie în conformitate cu regulile specifice şi în limita fondurilor disponibile alocate la nivelul programelor.
(5) Autorităţile de management/AR FAMI-FSI ale programelor operaţionale/naţionale au dreptul de a încheia acte adiţionale la contractele de finanţare/decizii, în limitele aprobate pentru programele operaţionale, potrivit art. 12 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 40/2015, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2016, cu modificările şi completările ulterioare, sau potrivit art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 11/2018 privind gestionarea fondurilor externe nerambursabile acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, sau în condiţiile alin. (6), cu încadrarea în creditele de angajament, aprobate anual cu această destinaţie, prin legile bugetare anuale.
(6) Prin excepţie de la prevederile alin. (5), pentru proiectele finanţate prin Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2014-2020, autorităţile responsabile cu implementarea PNDR sunt autorizate să încheie acte adiţionale la contractele de finanţare a căror valoare poate determina depăşirea alocării cu până la 130%, a sumelor alocate în euro, la nivel de program operaţional din Fondul European pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală, cu încadrarea în creditele de angajament aprobate anual cu această destinaţie prin legea bugetului, în limitele valorii sprijinului public nerambursabil din PNDR 2014-2020, aprobat prin Decizia de punere în aplicare a Comisiei C (2015) 3.508, cu modificările şi completările ulterioare. În situaţia în care execuţia bugetară este de 100% la nivelul măsurilor de intervenţii ale programului operaţional, cheltuielile efectuate pentru ajustarea de preţ se suportă din bugetul de stat, bugetul local sau, după caz, din bugetul beneficiarului.
(…)
Art. 18
(1) În cazul în care ajustarea prevăzută la art. 17 se aplică achiziţiilor directe, aplicarea formulei de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (5), după caz, nu trebuie să conducă la o valoare a contractului egală cu sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (5) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 12 alin. (4) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) În cazul în care ajustarea prevăzută la art. 17 se aplică contractelor încheiate ca urmare a unei proceduri simplificate, aplicarea formulei de ajustare prevăzute la art. 17 alin. (5), după caz, nu trebuie să conducă la o valoare a contractului egală cu sau mai mare decât pragul prevăzut la art. 7 alin. (1) din Legea nr. 98/2016, cu modificările şi completările ulterioare, respectiv la art. 12 alin. (1) din Legea nr. 99/2016, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 19
(1) Prevederile prezentului capitol se aplică revizuirii devizelor generale de investiţii, a costului investiţiei, precum şi a valorilor estimate aferente proiectelor de infrastructură implementate de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile pentru care există încheiate contracte de finanţare/decizii de finanţare, a fost finalizată evaluarea cererilor de finanţare sau pentru proiectele care au aprobat formularul F1 – Fişa de fundamentare a proiectului propus la finanţare/finanţat, la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.
(2) Revizuirea devizelor generale de investiţii pentru proiectele de infrastructură prevăzute la alin. (1) se aplică pentru acele situaţii în care procedurile de atribuire nu au fost publicate, precum şi pentru procedurile de atribuire care urmează a fi reluate.
(3) Revizuirea devizelor generale de investiţii, respectiv revizuirea costului investiţiilor pentru proiectele de infrastructură implementate de beneficiarii fondurilor externe nerambursabile se face utilizând indicii de cost în construcţii total, potrivit anexei nr. 5.
(4) Costul investiţiei revizuit se obţine prin aplicarea la valoarea iniţială neactualizată a costului investiţiei, rezultată din valoarea cheltuielilor eligibile şi/sau neeligibile a proiectelor, a indicatorilor de cost total în construcţii, prevăzuţi de prezenta ordonanţă de urgenţă. Costul investiţiei revizuit poate conduce la modificarea valorii eligibile şi/sau neeligibile a contractelor de finanţare/deciziilor de finanţare în conformitate cu prevederile art. 12.
Art. 30
Pentru procedurile de atribuire care se vor publica după data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, beneficiarii fondurilor externe nerambursabile pot include în documentaţiile de atribuire a contractelor de lucrări care au ca obiect proiectele de infrastructură de transport de interes naţional sau european, infrastructură majoră de apă-apă uzată şi deşeuri formula de ajustare a preţurilor prevăzută la art. 31.
Art. 31
(1) Formula de ajustare a preţurilor pentru situaţiile prevăzute la art. 30 este următoarea:
Vapl = Vpl + (Vsl – Vpl) x Sigma10i = 1 ci x ICCrci/ICClrci
cu condiţia ca: Sigma10i = 1 ci = 1,
unde:
Vapl – valoarea actualizată a plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată;
Vpl – valoarea plăţii solicitată de către contractant la data depunerii solicitării de plată care nu face obiectul actualizării;
Vsl – valoarea situaţiilor de lucrări neactualizată depusă la plată de către contractant conform graficelor de execuţie;
ci – ponderea elementului de cost semnificativ, stabilită în cadrul contractului;
ICCrci – indicele de cost pentru materialele semnificative sau alte elemente de cost semnificative publicate periodic de Institutul Naţional de Statistică, valabile cu 60 de zile înainte de ultima zi din luna de referinţă „n” de depunere a situaţiei de plată;
ICClrci – indicele de cost pentru materialele semnificative sau alte elemente de cost semnificative publicate periodic de Institutul Naţional de Statistică, valabile cu 30 de zile înainte de data depunerii ofertei.
(2) Prin element de cost semnificativ se înţelege orice categorie de cost specifică de natura materialelor, manoperei, utilajelor, echipamentelor şi a altor categorii de costuri de natură similară care deţin o pondere însemnată în valoarea proiectului de infrastructură şi sunt strict necesare pentru implementarea acestuia.
(…)
Art. 38
Actelor adiţionale, indiferent de obiectul lor, încheiate la contractele de finanţare pentru beneficiarii ai căror proiecte sunt finanţate din fonduri externe nerambursabile le sunt aplicabile prevederile legale referitoare la mecanismele cererilor de prefinanţare, mecanismele cererilor de plată şi mecanismele cererilor de rambursare, precum şi la cererile de fonduri definite în Hotărârea Guvernului nr. 48/2015 privind stabilirea sistemului de management şi control în vederea gestionării fondurilor acordate României prin Cadrul financiar multianual 2014-2020, domeniul Afaceri interne, cu modificările şi completările ulterioare, după caz.
DOWNLOAD FULL ARTICLE
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.