O.U.G. nr. 36/2020 – adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă (modificarea Statutului polițistului și a altor acte normative)
Redacția ProLege - aprilie 2, 2020Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (M. Of. nr. 155 din 20 iulie 1995; cu modif. ult.) |
O.U.G. nr. 36/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României
(M. Of. nr. 268 din 31 martie 2020) |
– modifică: art. 19, art. 85 alin. (4), art. 109 alin. (3) și alin. (13);
– introduce: art. 29 lit. i), art. 35^1 alin. (4)-(6), art. 35^2 alin. (4), art. 35^3 alin. (4)-(5), art. 35^13-35^14, art. 76 alin. (2). |
Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (M. Of. nr. 440 din 24 iunie 2002; cu modif. ult.) |
– modifică: art. 27^25 alin. (1) lit. f), art. 44 alin. (4)-(5), art. 60 alin. (1), art. 60 alin. (2) partea introductivă, art. 69 alin. (2);
– introduce: art. 27^6 alin. (3), art. 27^9 alin. (3), art. 27^27 alin. (2^), art. 44 alin. (6), art. 58^4 alin. (2), art. 59^1 alin. (5)-(6), art. 59^3 alin. (2), art. 60 alin. (4^1), art. 60^1, art. 61^1. |
|
Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti
(M. Of. nr. 868 din 24 octombrie 2006; cu modif. ult.) |
– modifică: art. 17, art. 46;
– introduce: art. 30 alin. (3)-(6), art. 40 alin. (2^1). |
|
Legea nr. 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare
(M. Of. nr. 631 din 30 iulie 2019; cu modif. ult.) |
– introduce: art. 133 alin. (1). |
În M. Of. nr. 268 din 31 martie 2020 a fost publicată O.U.G. nr. 36/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru adoptarea unor măsuri pe timpul stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României.
Astfel, respectiva ordonanță aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:
– Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (M. Of. nr. 155 din 20 iulie 1995; cu modif. ult.);
– Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (M. Of. nr. 440 din 24 iunie 2002; cu modif. ult.);
– Legea nr. 384/2006 privind statutul soldaţilor şi gradaţilor profesionişti (M. Of. nr. 868 din 24 octombrie 2006; cu modif. ult.);
– Legea nr. 145/2019 privind statutul poliţiştilor de penitenciare (M. Of. nr. 631 din 30 iulie 2019; cu modif. ult.);
În continuare, vă prezentăm modificările și completările aduse fiecăruia dintre cele patru acte normative.
Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare
Art. 19 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (modificat prin O.U.G. nr. 36/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 19 prevedea că:
„Art. 19
La declararea stării de război sau a mobilizării, precum și în situații deosebite stabilite de ministrul apărării naționale, concediile de odihnă, fără plată, paternal, de acomodare, pentru creșterea copilului, de studii, vacanțele și permisiile se suspendă, cadrele militare în activitate fiind obligate să se prezinte la unitățile militare de care aparțin, în cel mai scurt timp posibil.
Pe timpul cât durează stările de război sau de mobilizare, cadrelor militare în activitate și celor în rezervă, concentrate sau mobilizate, li se pot acorda permisii și concedii potrivit ordinului ministrului apărării naționale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 19 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 19
Pe timpul stării de urgenţă şi de asediu, comandanţii/şefii structurilor militare pot dispune întreruperea concediilor de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, de studii şi pentru formare profesională ale cadrelor militare în activitate din subordine, în funcţie de nevoile instituţiilor militare.
Pe timpul stării de urgenţă, comandanţii/şefii structurilor militare pot dispune unilateral efectuarea totală sau parţială a concediilor de odihnă/de odihnă suplimentare pentru cadrele militare în activitate din subordine.
La declararea mobilizării sau a stării de război, concediile de odihnă, de odihnă suplimentare, fără plată, paternal, de acomodare, pentru creşterea copilului, de studii, pentru formare profesională, vacanţele şi permisiile se întrerup, cadrele militare în activitate fiind obligate să se prezinte la unităţile militare de care aparţin, în cel mai scurt timp posibil.
Pe timpul mobilizării şi pe timp de război, cadrelor militare în activitate şi celor în rezervă, concentrate sau mobilizate, li se pot acorda permisii şi concedii, potrivit ordinului ministrului apărării naţionale.
Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, comandanţii/şefii stabilesc programul de lucru al cadrelor militare, în funcţie de evoluţia situaţiei şi misiunile încredinţate.
Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, cadrele militare pot efectua deplasări în alte garnizoane sau unităţi administrativ-teritoriale, altele decât cele din care face parte unitatea militară în care îşi desfăşoară activitatea, ori pot părăsi teritoriul naţional, în condiţiile stabilite prin ordin al conducătorului instituţiei”.
Art. 29 lit. i) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 29, după lit. h) se introduce o nouă literă, lit. i), cu următorul conținut:
„Cadrelor militare în activitate le este restrânsă exercitarea unor drepturi și libertăți, astfel:
(…)
i) pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, primirea în audienţă şi soluţionarea petiţiilor se suspendă”.
Art. 35^1 alin. (4)-(6) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 35^1, după alin. (3) se introduc trei noi alineate, alin. (4)-(6), cu următorul conținut:
„(4) Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, sancţiunile disciplinare pentru cadrele militare în activitate se aplică astfel:
a) avertismentul sau mustrarea scrisă – de către comandanţii/şefii nemijlociţi şi superiorii acestora;
b) diminuarea soldei de funcţie sau de comandă – de către comandanţii de brigăzi/similare şi superiorii acestora;
c) amânarea înaintării în gradul următor – comandanţii de divizii/similare, comandantul Comandamentului forţelor pentru operaţii speciale şi comandantul Comandamentului apărării cibernetice şi superiorii acestora;
d) retrogradarea în funcţie – şefii categoriilor de forţe, comandantul Comandamentului logistic întrunit, comandantul Comandamentului comunicaţiilor şi informaticii.
(5) Şefii structurilor centrale aplică sancţiunile prevăzute la alin. 4 pentru întregul personal militar din subordine.
(6) Dispoziţiile alin. 4 şi 5 se aplică în mod corespunzător Serviciului de Informaţii Externe, Serviciului Român de Informaţii, Serviciului de Protecţie şi Pază şi Serviciului de Telecomunicaţii Speciale, funcţiile similare celor prevăzute la alin. 4 fiind echivalate prin ordin al conducătorului instituţiei”.
Art. 35^2 alin. (4) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 35^2, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:
„(4) La stabilirea sancţiunii disciplinare pentru abaterile disciplinare săvârşite pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, comandantul/şeful cu competenţe de aplicare a acesteia are în vedere gravitatea faptei care constituie abatere disciplinară şi efectele produse de aceasta, prin raportare la împrejurarea în care aceasta a fost săvârşită”.
Art. 35^3 alin. (4)-(5) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 35^3, după alin. (3) se introduc două noi alineate, alin. (4)-(5), cu următorul conținut:
„(4) Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, prin excepţie de la prevederile alin. 2 şi 3, comandanţii/şefii aplică sancţiunile disciplinare în mod direct sau pot dispune efectuarea unei cercetări disciplinare pentru fundamentarea deciziei.
(5) Pentru efectuarea cercetării disciplinare prevăzute la alin. 4, comandanţii/şefii desemnează, în funcţie de complexitatea faptelor, un ofiţer sau o comisie, care întocmeşte şi prezintă un raport, în termen de maximum 7 zile calendaristice de la data desemnării”.
Art. 35^13-35^14 din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 35^12 se introduc două noi articole, art. 35^13-35^14, cu următorul conținut:
„Art. 35^13
Pentru abaterile disciplinare săvârşite pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, procedura disciplinară nu se suspendă, cu excepţia situaţiilor în care, potrivit legii, au fost sesizate organele de urmărire penală.
Art. 35^14
Actul administrativ prin care se aplică sancţiunea pentru abaterile disciplinare săvârşite pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război produce efecte de la data comunicării acestuia şi poate fi contestat direct la instanţa de contencios administrativ, potrivit legii”.
Art. 76 alin. (2) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 76, după alin. (1) se introduce un nou alineat, alin. (2), cu următorul conținut:
„Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, mutarea cadrelor militare dintr-o unitate în alta, precum şi în cadrul aceleiaşi unităţi poate fi efectuată ori de câte ori este nevoie”.
Art. 85 alin. (4) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (modificat prin O.U.G. nr. 36/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 85, alin. (4) prevedea că:
„Pe timp de război, al mobilizării, stării de asediu și stării de urgență cadrele militare nu se trec în rezervă prin demisie”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 85, alin. (4) se modifică și va avea următorul conținut:
„Pe timpul stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, cadrele militare nu se trec în rezervă în condiţiile alin. 1 lit. a), a1), c), d), e), e1), g), h), i), i1) şi j)”.
Art. 109 alin. (3) și alin. (13) din Legea nr. 80/1995 privind statutul cadrelor militare (modificat prin O.U.G. nr. 36/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 109, alin. (3) și alin. (13) prevedeau că:
„Dispozițiile art. 2 alin. 2^1 lit. A, lit. B lit. a) și b), art. 5 alin. 2, art. 36 alin. 1 lit. c^1), lit. i) și alin. 3, art. 37 lit. e), art. 38, alin. 1 lit. b), art. 40, art. 41^1, art. 48 alin. 2 și 3, art. 50 alin. 5, art. 51 alin. 2, art. 75 alin. 2-4, art. 75^1, art. 77^1 alin. 1, art. 85 alin. 1 lit. e^1), art. 95, art. 100 alin. 2 și 3 și art. 108^1 se aplică în exclusivitate cadrelor militare din structurile Ministerului Apărării Naționale.
(…)
Dispozițiile art. 2 alin. 2, art. 48 alin. 1, art. 51 alin. 1, art. 52 alin. 1, art. 55 alin. 1 privind durata îndeplinirii funcției, art. 56-59, art. 62 și art. 80 și 81 nu se aplică ofițerilor, maiștrilor militari și subofițerilor din structurile Ministerului Apărării Naționale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 109, alin. (3) și alin. (13) se modifică și vor avea următorul conținut:
„Dispoziţiile art. 2 alin. 21 lit. A, lit. A1, lit. B lit. a) şi b), art. 5 alin. 2, art. 351 alin. 4 şi 5, art. 36 alin. 1 lit. i) şi alin. 3, art. 37 lit. e), art. 38 alin. 2, art. 40 alin. 2, art. 411, art. 48 alin. 2 şi 3, art. 50 alin. 5, art. 51 alin. 2, art. 53 alin. 4, art. 75 alin. 2-4, art. 751, art. 771 alin. 2, art. 85 alin. 1 lit. e1) şi art. 1081 se aplică în exclusivitate cadrelor militare din structurile Ministerului Apărării Naţionale.
(…)
Dispoziţiile art. 2 alin. 2, art. 3513, art. 51 alin. 1, art. 52 alin. 1, art. 55 alin. 1 privind durata îndeplinirii funcţiei, art. 56-59, art. 62, art. 771 alin. 1, art. 80 şi 81 nu se aplică ofiţerilor, maiştrilor militari şi subofiţerilor din structurile Ministerului Apărării Naţionale”.
Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului
Art. 27^6 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 27^6, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul conținut:
„(3) Prin excepţie de la alin. (2), în situaţia instituirii stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, pentru delegarea dispusă în condiţiile prevederilor alin. (2) nu este necesar acordul scris al poliţistului”.
Art. 27^9 alin. (3) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 27^9, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3), cu următorul conținut:
„(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), în situaţia instituirii stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, detaşarea poate fi dispusă fără acordul poliţistului pentru o perioadă de cel mult 12 luni, fără a depăşi perioada pe care s-a instituit starea de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi de război”.
Art. 27^25 lit. f) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (modificat prin O.U.G. nr. 36/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 27^25, lit. f) prevedea că:
„(1) Raportul de serviciu al polițistului se suspendă de drept în următoarele situații:
(…)
f) a fost instituită carantina, în condițiile legii;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 27^25, lit. f) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Raportul de serviciu al polițistului se suspendă de drept în următoarele situații:
(…)
f) a fost instituită carantina, în condiţiile legii, cu excepţia situaţiilor în care carantina se instituie la locul de muncă sau în care activitatea profesională se desfăşoară, pe perioada carantinei, de la domiciliu sau telemuncă”.
Art. 27^27 alin. (2^1) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (introdus prin O.U.G. nr. 36/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 27^27, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul conținut:
„(2^1) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), în situaţia instituirii, după caz, a stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, şeful unităţii poate dispune, în funcţie de evoluţia situaţiei operative şi de specificul activităţilor şi necesităţile unităţii, încetarea suspendării dispusă în condiţiile art. 2725 alin. (1) lit. c), d) şi i) ori ale art. 2726 alin. (1) lit. b) şi alin. (2). În această situaţie, poliţistul este obligat să se prezinte la unitatea în care este încadrat, în cel mai scurt timp posibil”.
Art. 44 alin. (4)-(5) din Legea nr. 360/2002 privind Statutul poliţistului (modificat prin O.U.G. nr. 36/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 44, alin. (4)-(5) prevedeau că:
„(4) La instituirea stării de urgență sau a stării de asediu ori în caz de mobilizare și de război polițistul va acționa conform legii.
(5) În cazul producerii vreuneia dintre situațiile prevăzute la alin. (3) și (4) polițistul care se afla într-o altă localitate se va prezenta la cea mai apropiată unitate a Ministerului Afacerilor Interne, informând superiorii săi despre aceasta”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 44, alin. (4)-(5) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(4) La instituirea stării de urgenţă, de asediu, de mobilizare şi pe timp de război, poliţistul aflat în concediu de odihnă, concediu de studii, învoire plătită sau concediu fără plată este obligat să contacteze în cel mai scurt timp posibil şeful nemijlocit, care dispune cu privire la condiţiile de întrerupere a acestor situaţii şi de reluare a activităţii, în funcţie de specificul acesteia şi necesităţile unităţii.
(5) În situaţia instituirii stării de urgenţă, şeful unităţii poate dispune/aproba, în funcţie de evoluţia situaţiei operative şi de specificul activităţilor şi necesităţile unităţii, efectuarea totală/parţială a concediului de odihnă sau acordarea unor zile de învoire plătită, după caz”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.