O.U.G. nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene – publicare
Redacția ProLege - octombrie 2, 2020Actul normativ | Sumar |
O.U.G. nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene
(M. Of. nr. 988 din 26 octombrie 2020) |
Se instituie unele măsuri fiscal-bugetare, dar și pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene
(M. Of. nr. 988 din 26 octombrie 2020) |
În M. Of. nr. 988 din 26 octombrie 2020 s-a publicat O.U.G. nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.
Astfel, prin respectivul act normativ se instituie unele măsuri fiscal-bugetare, dar și pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.
De asemenea, respectiva ordonanță aduce unele modificări, dar și completări următoarelor acte normative:
– Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative (M. Of. nr. 548 din 12 iulie 2017);
– O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale (M. Of. nr. 648 din 5 august 2019; cu modif. ult.);
– Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (M. Of. nr. 688 din 10 septembrie 2015; cu modif. ult.);
– Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 8/2016 privind unele măsuri financiare în vederea finalizării proiectelor finanţate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2007-2013, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare(M. Of. nr. 225 din 25 martie 2016; cu modif. ult.).
Structură
– Cap. I („Înlesniri la plată pentru obligaţiile bugetare datorate după data declarării stării de urgenţă, administrate de organul fiscal central”);
– Cap. II („Alte măsuri fiscale”);
– Cap. III („Modificarea şi completarea unor acte normative”).
În continuare, vă prezentăm cele mai importante prevederi ale O.U.G. nr. 181/2020 privind unele măsuri fiscal-bugetare, pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru prorogarea unor termene.
Prezentare generală
Potrivit art. 1, pentru obligaţiile fiscale principale şi accesorii a căror scadenţă ori termen de plată s-a împlinit după data declarării stării de urgenţă şi nestinse până la data eliberării certificatului de atestare fiscală, administrate de organul fiscal central, denumit în continuare organ fiscal, se aprobă eşalonarea la plată pe o perioadă de maxim 12 luni.
Astfel, în vedere acordării eşalonării la plată, sunt asimilate obligaţiilor fiscale:
– amenzile de orice fel administrate de organul fiscal;
– creanţele bugetare stabilite de alte organe şi transmise spre recuperare organelor fiscale, potrivit legii, inclusiv creanţele bugetare rezultate din raporturi juridice contractuale stabilite prin hotărâri judecătoreşti sau alte înscrisuri care, potrivit legii, constituie titluri executorii.
Pe de altă parte, eşalonarea la plată nu se acordă pentru:
– obligaţiile fiscale care au făcut obiectul unei eşalonări acordate în temeiul prezentului capitol, care şi-a pierdut valabilitatea;
– obligaţiile fiscale care au scadenţa şi/sau termenul de plată după data eliberării certificatului de atestare fiscală;
– obligaţiile fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, intră sub incidenţa art. 167 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, în limita sumei de rambursat/de restituit/de plată de la buget;
– obligaţiile fiscale stabilite prin acte administrative fiscale care, la data eliberării certificatului de atestare fiscală, sunt suspendate în condiţiile art. 14 sau 15 din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. În cazul în care suspendarea executării actului administrativ fiscal încetează după data comunicării unei decizii de eşalonare la plată, debitorul poate solicita includerea în eşalonare a obligaţiilor fiscale ce au făcut obiectul suspendării, precum şi a obligaţiilor fiscale accesorii aferente. În acest scop, organul fiscal comunică debitorului o înştiinţare de plată privind obligaţiile fiscale individualizate în acte administrative pentru care a încetat suspendarea executării, precum şi deciziile referitoare la obligaţiile fiscale accesorii aferente.
Totodată, eşalonarea la plată nu se acordă pentru obligaţiile fiscale în sumă totală mai mică de 500 lei în cazul persoanelor fizice şi 5.000 lei în cazul persoanelor juridice.
Pentru a beneficia de eşalonarea la plată, debitorul trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
– să depună o cerere la organul fiscal, până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, sub sancţiunea decăderii. La cerere, debitorul poate anexa graficul de eşalonare cuprinzând cuantumul propus al ratelor de eşalonare;
– să nu se afle în procedura falimentului;
– să nu se afle în dizolvare;
– să nu înregistreze obligaţii fiscale restante la data declarării stării de urgenţă şi nestinse la data eliberării certificatului de atestare fiscală;
– să nu i se fi stabilit răspunderea potrivit legislaţiei privind insolvenţa şi/sau răspunderea solidară, potrivit prevederilor art. 25 şi 26 din Codul de procedură fiscală. Prin excepţie, dacă actele prin care s-a stabilit răspunderea sunt definitive în sistemul căilor administrative şi judiciare de atac, iar suma pentru care a fost atrasă răspunderea a fost stinsă, condiţia se consideră îndeplinită.
Vă prezentăm, în continuare, modificările și completările actelor normative mai sus menționate, astfel:
Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative
Art. 85 alin. (2)-(4) din Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situaţiilor financiare anuale şi al situaţiilor financiare anuale consolidate şi de modificare a unor acte normative (modificat prin O.U.G. nr. 181/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 85, alin. (2)-(4) prevedeau:
„(2) Veniturile proprii ale ASPAAS reprezintă contribuții ale CAFR, în procent de 30% din cheltuielile curente și de capital ale ASPAAS.
(3) Plata contribuției prevăzute la alin. (2) se efectuează în două tranșe, în baza înștiințării de plată emise de ASPAAS. Procedura de administrare a contribuției CAFR și termenele de plată se stabilesc prin ordin al președintelui ASPAAS.(4) Înștiințarea de plată prevăzută la alin.
(3) se supune dispozițiilor Codului de procedură fiscală”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 85, alin. (2)-(4) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(2)Veniturile proprii ale ASPAAS reprezintă contribuţii ale CAFR. Contribuţia CAFR reprezintă 30% din cheltuielile curente şi de capital ale ASPAAS realizate în ultimul exerciţiu bugetar cunoscut la data elaborării proiectului legii bugetare anuale.
(3)Plata contribuţiei prevăzute la alin. (2) se efectuează în două tranşe semestriale, în baza înştiinţării de plată emise de ASPAAS, întocmită în baza bugetului aprobat. Înştiinţarea de plată se supune dispoziţiilor Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare.
(4)Procedura de administrare a contribuţiei CAFR şi termenele de plată se stabilesc prin ordin al preşedintelui ASPAAS”.
O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale
Art. 3 alin. (1) din O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale (modificat prin O.U.G. nr. 181/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 3, alin. (1) prevedea:
„(1) Cererea de anulare a accesoriilor, depusă potrivit prezentului capitol, se soluționează prin decizie de anulare a accesoriilor sau, după caz, decizie de respingere a cererii de anulare a accesoriilor”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 3, alin. (1) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Debitorul care doreşte să îşi restructureze obligaţiile bugetare, potrivit prezentului capitol, are obligaţia de a notifica organul fiscal competent cu privire la intenţia sa în perioada 8 august-31 octombrie 2019 şi în perioada 1 februarie-30 septembrie 2020, precum şi în perioada 1 noiembrie 2020- 31 martie 2021, sub sancţiunea decăderii din dreptul de a mai beneficia de restructurarea obligaţiilor bugetare, şi se adresează unui expert independent în vederea întocmirii unui plan de restructurare şi a testului creditorului privat prudent”.
Art. 22 alin. (1) din O.G. nr. 6/2019 privind instituirea unor facilităţi fiscale (modificat prin O.U.G. nr. 181/2020)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 22, alin. (1) prevedea:
„(1) Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune până la data de 31 decembrie 2020, sub sancțiunea decăderii”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 22, alin. (1) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Solicitarea de restructurare prevăzută la art. 5 se poate depune până la data de 30 iunie 2021, sub sancţiunea decăderii”.
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal
Art. 68 alin. (4^2) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (introdus prin O.U.G. nr. 181/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 68, după alin. (4^1) se introduce un nou alineat, alin. (4^2), cu următorul conținut:
„(4^2) Sunt cheltuieli deductibile contravaloarea testelor medicale de diagnosticare a infecţiei COVID-19 efectuate pentru contribuabil, cu scopul depistării şi prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfăşurării activităţii, individual sau într-o formă de asociere, pe perioada instituirii stării de urgenţă sau de alertă, potrivit legii”.
Art. 76 alin. (4) lit. v) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (introdus prin O.U.G. nr. 181/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 76 alin. (4), după lit. u) se introduce o nouă literă, lit. v), cu următorul conținut:
„(4) Următoarele venituri nu sunt impozabile, în înțelesul impozitului pe venit:
(…)
v) contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/plătitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infecţiei COVID-19, din iniţiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, în scopul depistării şi prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfăşurării activităţii în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada instituirii stării de urgenţă sau de alertă, potrivit legii”.
Art. 142 lit. v) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal (introdus prin O.U.G. nr. 181/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 142, după lit. u) se introduce o nouă literă, lit. v), cu următorul conținut:
„Nu se cuprind în baza lunară de calcul al contribuțiilor de asigurări sociale următoarele:
(…)
v) contravaloarea cheltuielilor suportate de angajator/plătitor cu efectuarea testelor medicale de diagnosticare a infecţiei COVID-19, din iniţiativa acestuia, pentru persoanele fizice care realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, în scopul depistării şi prevenirii răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2, pentru asigurarea desfăşurării activităţii în condiţii de securitate şi sănătate în muncă, pe perioada instituirii stării de urgenţă sau de alertă, potrivit legii”.
O.U.G. nr. 8/2016 privind unele măsuri financiare în vederea finalizării proiectelor finanţate din fondurile Uniunii Europene aferente perioadei de programare 2007-2013, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare
Art. 7^2 alin. (3) din O.U.G. nr. 8/2016 (introdus prin O.U.G. nr. 181/2020)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 7^2, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (3) cu următorul conținut:
„(3) Disponibilităţile rămase la sfârşitul anului în contul prevăzut la alin. (1) se reportează în anul următor şi se utilizează cu aceeaşi destinaţie”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.