O.G. nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor – prezentare generală
Redacția ProLege - august 6, 2021Actul publicat în Monitorul Oficial | Sumar |
O.G. nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor
(M. Of. nr. 794 din 18 august 2021)
|
Prezenta ordonanţă are ca obiect stabilirea cadrului legal pentru desfăşurarea activităţii de depozitare a deşeurilor, prin reducerea progresivă a eliminării prin depozitare a deşeurilor care pot fi reciclate sau valorificate şi introducerea de măsuri pentru prevenirea şi reducerea efectelor negative asupra mediului şi sănătăţii populaţiei. |
În M. Of. nr. 794 din 18 august 2021 s-a publicat O.G. nr. 2/2021 privind depozitarea deşeurilor.
Redăm, în cele ce urmează, cele mai importante dispoziții din respectiva ordonanță.
Structură
CAPITOLUL I: Dispoziţii generale
CAPITOLUL II: Cerinţe specifice în cadrul procedurii de emitere a acordului şi autorizaţiei de mediu/autorizaţiei integrate de mediu pentru depozitele de deşeuri
CAPITOLUL III: Proceduri de acceptare a deşeurilor în depozitul de deşeuri
CAPITOLUL IV: Proceduri de control şi urmărire în faza de exploatare a depozitului de deşeuri
CAPITOLUL V: Proceduri de închidere a depozitelor de deşeuri şi monitorizarea postînchidere a acestora
CAPITOLUL VI: Depozite existente
CAPITOLUL VII: Contravenţii
CAPITOLUL VIII: Dispoziţii tranzitorii şi finale
ANEXA nr. 1: CERINŢE GENERALE pentru toate clasele de depozite de deşeuri
ANEXA nr. 2: ASPECTE GENERALE abordate la aplicarea criteriilor şi procedurilor de acceptare a deşeurilor în depozit
ANEXA nr. 3: PROCEDURI de control şi urmărire a depozitelor de deşeuri
ANEXA nr. 4: PLAN de punere în aplicare a intenţiei de amânare a termenului de aplicare a prevederilor art. 9 alin. (1)
ANEXA nr. 5: DEPOZITE neconforme de deşeuri care trebuie închise
Art. 5
„(1) Planul naţional de gestionare a deşeurilor, denumit în continuare PNGD, aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 942/2017, stabileşte măsuri referitoare la colectarea separată, reciclarea, compostarea, tratarea mecano-biologică, producerea de biogaz şi/sau reciclarea materialelor şi valorificarea energetică care să conducă la realizarea obiectivului de reducere a cantităţii de deşeuri biodegradabile municipale depozitate la 35% din cantitatea totală, exprimată gravimetric, produsă în anul 1995.
(2) Autoritatea administraţiei publice centrale pentru protecţia mediului informează Comisia Europeană cu privire la măsurile naţionale prevăzute la alin. (1).”
Art. 6
„Deşeurile care nu se acceptă la depozitare într-un depozit sunt:
a) deşeuri lichide;
b) deşeuri explozive, corozive, oxidante, foarte inflamabile sau inflamabile, aşa cum sunt acestea definite conform dispoziţiei naţionale de transpunere a anexei III la Directiva 2008/98/CE privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive;
c) deşeuri periculoase medicale sau alte deşeuri clinice periculoase de la unităţi medicale sau veterinare cu proprietatea HP 9, definită conform dispoziţiei naţionale de transpunere a anexei III la Directiva 2008/98/CE privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, precum şi alte substanţe chimice rezultate din cercetare, dezvoltare sau învăţământ care nu sunt identificate sau/şi sunt noi şi ale căror efecte negative asupra mediului sau sănătăţii umane nu sunt cunoscute, ca de exemplu reziduuri de laborator;
d) toate tipurile de anvelope uzate, întregi sau tăiate, excluzând anvelopele folosite pentru construcţii într-un depozit;
e) orice alt tip de deşeu care nu satisface criteriile de acceptare prevăzute la pct. 2 din anexa nr. 2;
f) deşeurile care au fost colectate separat în vederea pregătirii pentru reutilizare şi a reciclării, în temeiul art. 11 alin. (1) şi art. 22 din Directiva 2008/98/CE privind deşeurile şi de abrogare a anumitor directive, cu excepţia deşeurilor care provin din operaţiuni ulterioare de tratare a deşeurilor colectate separat pentru care eliminarea prin depozitare produce cel mai bun rezultat în privinţa mediului, în conformitate cu art. 4 din Directiva 2008/98/CE.”
Art. 12
„(1) Costurile aferente activităţii de depozitare se suportă de către producători şi deţinătorii de deşeuri.
(2) Autorităţile administraţiei publice locale iau măsuri ca atât costurile prevăzute pentru construirea şi exploatarea unui depozit de deşeuri municipale, costurile estimate pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, respectiv costurile pentru fondul de închidere, precum şi garanţia financiară de mediu să fie acoperite de tariful practicat de operator pentru depozitarea fiecărui tip de deşeu în acel depozit.
(3) Autorităţile administraţiei publice locale iau măsurile necesare pentru ca operatorii de salubrizare care desfăşoară activităţi de colectare şi transport să depună aceste deşeuri conform contractului de delegare a gestiunii serviciului de salubrizare prin concesiune.
(4) Tarifele pentru activitatea de depozitare a deşeurilor trebuie să includă cheltuielile aferente tuturor operaţiilor de exploatare/operare, întreţinere a echipamentelor, închidere şi monitorizare postînchidere.
(5) Operatorii economici generatori de deşeuri provenite din industrie care operează propriile depozite trebuie să evidenţieze separat costurile prevăzute pentru organizarea, exploatarea, închiderea depozitului de deşeuri, monitorizarea postînchidere a acestuia, inclusiv costurile pentru garanţia financiară de mediu şi fondul de închidere, într-un format stabilit de agenţia judeţeană de protecţia mediului prin actul de reglementare.
(6) Operatorii depozitelor de deşeuri provenite din industrie care oferă servicii de depozitare pentru terţi vor lua măsuri ca atât costurile prevăzute pentru organizarea şi exploatarea depozitului, cât şi costurile estimate pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, inclusiv costurile pentru garanţia financiară de mediu şi fondul de închidere, să fie acoperite de preţul practicat de operator pentru depozitarea fiecărui tip de deşeu în acel depozit.”
Art. 14
„(1) Operatorul/Titularul depozitului este obligat să constituie un fond pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, denumit în continuare fond, de la momentul începerii activităţii de depozitare.
(2) Fondul prevăzut la alin. (1) se păstrează într-un cont purtător de dobândă, deschis la o bancă comercială, la dispoziţia Administraţiei Fondului pentru Mediu, cu excepţia cazului în care operatorul depozitului are calitatea de autoritate publică, situaţie în care se păstrează într-un cont deschis la unitatea de trezorerie şi contabilitate publică în a cărei rază acesta îşi are sediul social, iar dobânda obţinută constituie sursă suplimentară de alimentare a fondului.
(3) Mecanismul de constituire al fondului se realizează prin depunerea din momentul începerii activităţii de depozitare a sumei reprezentând cota-parte, proporţional repartizată trimestrial, din valoarea lucrărilor de închidere stabilite prin proiectul tehnic de închidere şi monitorizare postînchidere, astfel încât la epuizarea capacităţii/încetarea activităţii depozitului valoarea cumulată a acestei sume să corespundă costurilor totale determinate/stabilite prin proiectul de închidere şi monitorizare postînchidere.
(4) Suma corespunzătoare acestei cote este actualizată anual cu coeficientul de inflaţie comunicat de Institutul Naţional de Statistică, precum şi în cazul modificărilor survenite la proiectul iniţial, în vederea asigurării unui înalt standard de siguranţă pentru mediu şi sănătate.
(5) Fondul pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului se alimentează trimestrial.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale impun prin contractele de delegare a gestiunii încheiate cu titularii/operatorii depozitelor de deşeuri municipale constituirea fondului prevăzut la alin. (1).
(7) Pentru depozitele de deşeuri municipale, în cazul în care operatorul depozitului nu a constituit integral fondul, conform alin. (1), pentru două trimestre consecutiv, responsabilitatea privind constituirea acestuia revine autorităţilor administraţiei publice locale, cu obligativitatea recuperării acestor sume de la operatorul depozitului.”
Art. 15
„(1) Returnarea/Decontarea sumelor aferente lucrărilor de închidere intermediară/finală se face de către Administraţia Fondului pentru Mediu, pe baza situaţiilor de lucrări justificative, a proceselor-verbale de recepţie a lucrărilor şi actelor de control întocmite de autorităţile administraţiei publice locale, corelate cu proiectul tehnic de închidere al depozitului şi monitorizare postînchidere.
(2) Operatorul depozitului de deşeuri va ţine cont, la stabilirea cuantumului sumelor necesare lucrărilor de închidere, dacă închiderea unei părţi din depozit este definitivă sau dacă la închiderea finală a întregului depozit vor fi necesare costuri suplimentare pentru închiderea şi reabilitarea întregului depozit, care să includă şi celule deja închise.
(3) Fondul prevăzut la art. 14 alin. (1) poate fi utilizat exclusiv pentru finanţarea lucrărilor de închidere intermediară/finală şi monitorizare postînchidere a depozitului.
(4) Titularul/Operatorul depozitului prezintă autorităţilor responsabile, la solicitarea acestora, situaţia la zi a acestui fond şi toate documentele care au stat la baza constituirii acestuia.
(5) Controlul constituirii, alimentării şi utilizării fondului se realizează trimestrial de către Garda Naţională de Mediu şi Administraţia Fondului de Mediu.
(6) Autorităţile administraţiei publice locale asigură transparenţa informaţiei privind costul depozitării deşeurilor municipale şi al oricăror informaţii privind realizarea depozitului de deşeuri.
(7) În situaţia în care perioada până la epuizarea capacităţii depozitului este mai mică de 12 luni, operatorul are obligaţia completării sumelor până la data încetării activităţii de depozitare.
(8) Revizuirea proiectului tehnic de închidere şi monitorizare postînchidere este obligatorie în toate situaţiile în care:
a) poluarea produsă de depozit necesită revizuirea soluţiilor tehnice prevăzute în proiectul iniţial;
b) schimbările celor mai bune tehnici disponibile fac posibilă reducerea impactului asupra mediului;
c) siguranţa în exploatare a proceselor sau activităţilor impune utilizarea altor tehnici;
d) prevederile unor noi reglementări legale o impun.”
Art. 23
„(1) Automonitorizarea tehnologică constă în verificarea permanentă a stării şi funcţionării următoarelor amenajări şi dotări posibile din depozite:
a) starea drumului de acces şi a drumurilor din incintă;
b) starea impermeabilizării depozitului;
c) funcţionarea sistemelor de drenaj;
d) comportarea taluzurilor şi a digurilor;
e) urmărirea anuală a gradului de tasare a zonelor deja acoperite;
f) funcţionarea instalaţiilor de epurare a apelor uzate;
g) funcţionarea instalaţiilor de captare şi ardere a gazelor de depozit;
h) funcţionarea instalaţiilor de evacuare a apelor pluviale;
i) starea altor utilaje şi instalaţii existente în cadrul depozitului.
(2) Automonitorizarea tehnologică are ca scop reducerea riscurilor de accidente prin incendii şi explozii, distrugerea stratului de impermeabilizare, colmatarea sistemelor de drenaj şi tasări inegale ale deşeurilor în corpul depozitului.”
Art. 33
„(1) Constituie contravenţii următoarele fapte şi se sancţionează după cum urmează:
a) nerespectarea prevederilor art. 19 alin. (2) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 5.000 lei la 10.000 lei;
b) nerespectarea oricăreia dintre prevederile art. 11 alin. (1) şi (2) de către autorităţile administraţiei publice locale, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
c) nerespectarea oricăreia dintre prevederile art. 19 alin. (1) lit. a)-d), ale art. 25 lit. a) şi ale art. 26 alin. (4) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
d) neîndeplinirea prevederilor art. 12 alin. (5) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
e) nerespectarea oricăreia dintre prevederile art. 20 alin. (1) şi (2) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
f) nerespectarea prevederilor art. 22 alin. (1) privind instituirea unui sistem de automonitorizare a depozitului de deşeuri de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
g) nerespectarea oricăreia dintre prevederile art. 6 lit. a), b), c), d), e) şi f) de către operatorii depozitelor şi a oricăreia dintre prevederile art. 8 alin. (1)-(4) şi (6) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 20.000 lei la 40.000 lei;
h) nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) şi a oricăreia dintre prevederile art. 14 alin. (1)-(7) de către operatorul/titularul depozitului, cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei;
i) nerespectarea prevederilor art. 30 alin. (3) şi a oricăreia dintre prevederile art. 40 lit. a)-c) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei;
j) nerespectarea oricăreia dintre prevederile pct. 1.1.2.1.1 lit. a), b), c), d), e) şi f) din anexa nr. 1 de către autorităţile administraţiei publice locale, cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei;
k) nerespectarea oricăreia dintre prevederile pct. 1.2.1. lit. a), b), a oricăreia dintre prevederile pct. 1.2.2 lit. a), b), c), d), e), f), g), h), i), j), k) sau l), ale pct. 1.2.3, a oricăreia dintre prevederile pct. 1.3.1, 1.3.2, 1.3.3, 1.3.4, 1.3.5, 1.3.6, 1.3.7, 1.3.8 sau 1.3.9, a oricăreia dintre prevederile pct. 2.1.1. lit. a), b), c) sau d), ale pct. 2.1.2, ale pct. 2.1.3 lit. a) sau b), ale pct. 2.1.4, a oricăreia dintre prevederile pct. 2.2.1, 2.2.2, 2.2.3, 2.2.4, 2.3.1, 2.3.2, 2.4.1, 2.4.2 sau 2.4.3, a oricăreia dintre prevederile pct. 2.5.1 lit. a), b), c), d), e) sau f), ale pct. 2.5.2 sau a oricăreia dintre prevederile pct. 2.6 lit. a), b), c) sau d) din anexa nr. 1 de către proiectanţii şi constructorii de depozite şi autorităţile administraţiei publice locale dacă acceptă proiecte de depozite de deşeuri care nu respectă prevederile prezentei ordonanţe, cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei;
l) nerespectarea prevederilor art. 24 alin. (1), ale art. 25 lit. b), ale art. 30 alin. (4) de către operatorii depozitelor de deşeuri, cu amendă de la 50.000 lei la 70.000 lei.
(2) Nerespectarea prevederilor art. 13 alin. (1) sau a oricăreia dintre prevederile art. 14 alin. (1)-(7) se sancţionează şi cu suspendarea desfăşurării activităţii până la restabilirea conformităţii cu cerinţele legale privind constituirea, alimentarea şi utilizarea garanţiei financiare de mediu şi a fondului pentru închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitului, ca sancţiune contravenţională complementară, de către autorităţile competente de inspecţie şi control prevăzute la art. 34.”
Art. 34
„Constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor prevăzute la art. 33 se fac de către personalul împuternicit din cadrul Gărzii Naţionale de Mediu sau/şi Administraţiei Fondului de Mediu, după caz, conform atribuţiilor stabilite conform Hotărârii Guvernului nr. 1.005/2012 privind organizarea şi funcţionarea Gărzii Naţionale de Mediu, cu modificările şi completările ulterioare, şi, respectiv, conform Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 105/2006, cu modificările şi completările ulterioare.”
Art. 35
„(1) Contravenţiilor prevăzute la art. 33 alin. (1) le sunt aplicabile dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Prin derogare de la dispoziţiile art. 32 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, plângerea împotriva procesului-verbal de constatare a contravenţiei şi de aplicare a sancţiunii nu suspendă executarea sancţiunii contravenţionale complementare aplicate potrivit art. 33 alin. (2).”
DOWNLOAD FULL ARTICLE
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.