Modificarea şi completarea OPANAF nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal (OPANAF nr. 2070/2016)
Redacția ProLege - septembrie 30, 2016Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
OPANAF nr. 2594/2015 (M. Of. nr. 759 din 12 octombrie 2015) |
OPANAF nr. 2070/2016 (M. Of. nr. 706 din 12 septembrie 2016) |
– modifică: art. 1 alin. (2); pct. 1 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B; partea introductivă a lit. a) din anexa nr. 1, cap. I, lit. B, pct. 2; pct. 3 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B; pct. 3 și 4 din anexa nr. 1, cap. I, lit. D2 – introduce: art. 1 alin. (21); lit. b1) din anexa nr. 1, cap. I, lit. A pct. 4; pct. 4-10 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B; lit. C3 din anexa nr. 1, cap. II – abrogă: pct. 9 din anexa nr. 1, cap. II, lit. A |
În M. Of. nr. 706 din 12 septembrie 2016, a fost publicat OPANAF nr. 2070/2016 pentru modificarea OPANAF nr. 2594/2015 privind stabilirea organelor fiscale competente pentru organizarea şi gestionarea cazierului fiscal.
În continuare, vom prezenta modificările aduse OPANAF nr. 2594/2015 prin OPANAF nr. 2070/2016.
Art. 1 alin. (2) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 1 alin. (2) prevedea faptul că organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, administrațiile județene ale finanțelor publice, serviciile fiscale municipale, Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii, Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți, administrațiile sectoarelor municipiului București ale finanțelor publice din cadrul Direcției Generale Regionale a Finanțelor Publice București, după cum urmează:
a) Direcția generală de administrare a marilor contribuabili, administrațiile județene ale finanțelor publice, Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii și Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți, pentru contribuabilii care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe în evidențele lor fiscale;
b) serviciile fiscale municipale și administrațiile sectoarelor municipiului București ale finanțelor publice, pentru contribuabilii care sunt înregistrați ca plătitori de impozite și taxe în evidențele lor fiscale.
Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (2) dispune următoarele:
„(2) Organele fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal sunt Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, administraţiile pentru contribuabilii mijlocii, administraţiile judeţene ale finanţelor publice, serviciile fiscale municipale, administraţiile sectoarelor municipiului Bucureşti ale finanţelor publice, precum şi Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti, pentru contribuabilii care sunt înregistraţi ca plătitori de impozite şi taxe în evidenţele lor fiscale”.
Art. 1 alin. (21) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Noua reglementare
La art. 1, după alin. (2), se introduce un nou alineat, alin. (21).
Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (21) dispune următoarele:
„(21) Administraţiile judeţene ale finanţelor publice sunt organe fiscale competente pentru gestionarea cazierului fiscal şi pentru contribuabilii care îşi au domiciliul fiscal în raza lor teritorială şi care nu sunt înregistraţi în evidenţele fiscale ale organelor fiscale prevăzute la alin. (2)”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. A pct. 4, lit. b1) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Noua reglementare
La cap. I „Procedura de înscriere în cazierul fiscal a faptelor şi situaţiilor prevăzute la art. 4 din O.G. nr. 39/2015 privind cazierul fiscal”, lit. A pct. 4, după litera b), se introduce o nouă literă, lit. b1).
Potrivit noii reglementări, lit. b1) din anexa nr. 1, cap. I, lit. A pct. 4 dispune următoarele:
„b1) întocmeşte fişe de înscriere pentru informaţiile care privesc fapte sancţionate contravenţional care se înscriu în cazierul fiscal, pe baza documentelor transmise de autorităţile din afara agenţiei”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. B pct. 1 din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, pct. 1 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B prevedea faptul că:
1. Compartimentele juridice din cadrul ANAF și al unităților sale subordonate vor comunica în timp util organelor de control soluțiile pronunțate în dosarele prin care s-au soluționat definitiv de către instanțele de judecată plângerile împotriva proceselor-verbale/actelor de control, în baza O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările și completările ulterioare.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, pct. 1 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B dispune următoarele:
„1. Compartimentele juridice din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor sale subordonate vor comunica în timp util organelor cu atribuţii de constatare a faptelor şi de aplicare a sancţiunilor, denumite în continuare «organe constatatoare», soluţiile pronunţate în dosarele prin care s-au soluţionat definitiv de către instanţele de judecată plângerile împotriva proceselor-verbale/actelor de control, în baza Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. B pct. 2, partea introductivă a literei a) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, partea introductivă a lit. a) din anexa nr. 1, cap. I, lit. B, pct. 2 prevedea faptul că organele cu atribuții de control din cadrul Agenției Naționale de Administrare Fiscală și al unităților sale subordonate, precum și organele cu atribuții de control din afara agenției care au constatat contravențiile și au aplicat sancțiunile, astfel:
(…)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări,partea introductivă a lit. a) din anexa nr. 1, cap. I, lit. B, pct. 2 dispune următoarele:
„a) organele constatatoare din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală şi al unităţilor sale subordonate, astfel”:
Anexa nr. 1, cap. I, lit. B pct. 2, lit. c) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Noua reglementare
La cap. I, lit. B, pct. 2, după lit. b), se introduce o nouă literă, lit. c).
Potrivit noii reglementări, lit. c) din anexa nr. 1, cap. I, lit. B, pct. 2 dispune următoarele:
„c) compartimentul de specialitate, pentru faptele care constituie contravenţii constatate şi sancţionate de organele din afara agenţiei, în termen de 5 zile de la primirea documentelor prin care au fost constatate şi sancţionate contravenţiile”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. B pct. 2, partea introductivă a literei a) din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, pct. 3 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B prevedea faptul că fișele de înscriere se transmit compartimentului de specialitate.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, pct. 3 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B dispune următoarele:
„3. Fişele de înscriere întocmite de organele/compartimentele prevăzute la pct. 2 lit. a) şi b) se transmit compartimentului de specialitate”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. B pct. 4-10 din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Noua reglementare
La cap. I lit. B, după pct. 3, se introduc pct. 4-10.
Potrivit noii reglementări, pct. 4-10 din anexa nr. 1, cap. I, lit. B dispun următoarele:
„4. Actele prin care s-au constatat şi sancţionat contravenţii, care potrivit legii, se înscriu în cazierul fiscal al contribuabililor, întocmite de către organele constatatoare din afara agenţiei, se transmit, în copie, organului fiscal competent în a cărui rază teritorială îşi are domiciliul fiscal contribuabilul sancţionat, în termen de 5 zile de la data la care aceste acte au rămas definitive, potrivit art. 5 alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015.
5. De la registratură, acestea se repartizează compartimentului de specialitate.
6. În ipoteza în care organul fiscal prevăzut la pct. 4 nu are în structura sa compartiment de specialitate, documentaţia primită se transmite, cel târziu în următoarea zi lucrătoare, organului fiscal competent pentru gestionarea cazierului fiscal al respectivilor contribuabili.
7. Pe baza documentelor primite, compartimentul de specialitate întocmeşte fişa de înscriere în cazierul fiscal, prevăzută în anexa nr. 2 la ordin, pe care o transmite, împreună cu actele prin care s-au constatat faptele şi s-au aplicat sancţiunile, compartimentului juridic din cadrul aceluiaşi organ fiscal sau din cadrul organului fiscal ierarhic superior, în vederea avizării.
8. Compartimentul juridic analizează documentaţia primită şi, în cazul în care constată că fişa de înscriere a fost întocmită corect, o restituie compartimentului de specialitate, în termen de cel mult două zile lucrătoare, în vederea înscrierii acesteia în cazierul fiscal al contribuabilului.
9. În situaţia în care compartimentul juridic constată că fişa de înscriere nu a fost întocmită corect, acesta înştiinţează compartimentul de specialitate, în vederea remedierii deficienţelor constatate.
10. După primirea avizului de la compartimentul juridic, compartimentul de specialitate înregistrează în registrul unic de evidenţă fişele de înscriere şi procedează la înscrierea informaţiilor în cazierul fiscal al contribuabilului, în termen de o zi lucrătoare de la data primirii”.
Anexa nr. 1, cap. I, lit. D2 pct. 3 și 4 din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, pct. 3 și 4 din anexa nr. 1, cap. I, lit. D2 prevedeau faptul că:
3. Lista contribuabililor pentru care s-au emis decizii de declarare a inactivității fiscale se centralizează la nivelul administrației județene a finanțelor publice, pentru toate unitățile fiscale din județul respectiv.
4. Administrația județeană a finanțelor publice, administrațiile sectoarelor municipiului București, Administrația fiscală pentru contribuabili mijlocii, Administrația fiscală pentru contribuabili nerezidenți, precum și Direcția generală de administrare a marilor contribuabili transmit listele cuprinzând contribuabilii declarați inactivi fiscal Direcției generale de tehnologia informației, care solicită Oficiului Național al Registrului Comerțului, în baza protocolului de colaborare, datele de identificare ale reprezentanților legali/reprezentanților desemnați ai contribuabililor care figurează în această listă. Sunt solicitate informații referitoare la reprezentanții legali existenți în perioada în care au intervenit situațiile de declarare a inactivității fiscale.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, pct. 3 și 4 din anexa nr. 1, cap. I, lit. D2 dispun următoarele:
„3. Lista contribuabililor pentru care s-au emis decizii de declarare a inactivităţii fiscale, cu excepţia inactivităţii fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivităţii temporare la registrul comerţului, se centralizează la nivelul administraţiei judeţene a finanţelor publice, pentru toate unităţile fiscale din judeţul respectiv.
4. _
(1) Direcţia generală de administrare a marilor contribuabili, administraţiile judeţene ale finanţelor publice, administraţiile pentru contribuabilii mijlocii, administraţiile sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi Administraţia fiscală pentru contribuabili nerezidenţi şi Administraţia fiscală pentru contribuabili mijlocii din cadrul Direcţiei Generale Regionale a Finanţelor Publice Bucureşti transmit Direcţiei generale de tehnologia informaţiei listele cuprinzând contribuabilii declaraţi inactivi fiscal, cu excepţia inactivităţii temporare înscrise la registrul comerţului, motivul pentru care a intervenit starea de inactivitate, precum şi perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a stării de inactivitate.
(2) Direcţia generală de tehnologia informaţiei solicită Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, în baza protocolului de colaborare, datele de identificare ale reprezentanţilor legali/reprezentanţilor desemnaţi ai contribuabililor care figurează în această listă, existenţi în perioada în care au intervenit situaţiile de declarare a inactivităţii fiscale”.
Anexa nr. 1, cap. II, lit. A, pct. 9 din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, pct. 9 din anexa nr. 1, cap. II, lit. A prevedea faptul că în scopul completării sau actualizării informațiilor din cazierului fiscal, organele fiscale competente pot solicita Inspectoratului General al Poliției Române și unităților sale teritoriale extras de pe cazierul judiciar al contribuabililor care au săvârșit fapte de natura celor care se înscriu în evidența cazierului fiscal.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, pct. 9 din anexa nr. 1, cap. II, lit. A – se abrogă.
Anexa nr. 1, cap. II, lit. C3 din OPANAF nr. 2594/2015 (modificat prin OPANAF nr. 2070/2016)
Noua reglementare
La cap. II, după lit. C2, se introduce o nouă literă, lit. C3.
Potrivit noii reglementări, lit. C3 din anexa nr. 1, cap. II dispun următoarele:
„C3. Dispoziţii speciale privind scoaterea din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional de către organele constatatoare din afara agenţiei
1. Informaţiile privind faptele sancţionate contravenţional de către organele constatatoare din afara agenţiei se scot din evidenţa cazierului fiscal la cererea contribuabilului, în condiţiile art. 6 alin. (1) lit. e) din Ordonanţa Guvernului nr. 39/2015, aprobată cu modificări prin Legea nr. 327/2015, într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informaţiilor în cazierul fiscal, cu condiţia achitării cuantumului amenzilor contravenţionale.
2. În situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în această perioadă, scoaterea din evidenţă se realizează în termen de 3 zile lucrătoare de la data achitării amenzilor, la cererea contribuabilului.
3. La cererea de scoatere din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele prevăzute la pct. 1, formulată după împlinirea termenului de o lună prevăzut de lege, contribuabilul trebuie să depună dovada achitării amenzii contravenţionale.
4. După verificarea documentelor depuse de către contribuabil, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», dispoziţiile secţiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător.
5. În situaţia în care cuantumul amenzilor nu a fost achitat în termen de 5 ani de la data înscrierii în cazierul fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional, compartimentul de specialitate completează formularul 501 «Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal», pentru scoaterea din evidenţa cazierului fiscal a informaţiilor privind faptele sancţionate contravenţional, dispoziţiile secţiunii A pct. 8 fiind aplicabile în mod corespunzător”.
Alte prevederi relevante din OPANAF nr. 2070/2016
1. În cadrul capitolului al II-lea, litera C1, punctele 3 şi 6 şi la litera C2 la punctele 3 şi 6 din anexa nr. 1, sintagma „organe cu atribuţii de control care au constatat contravenţiile şi au aplicat sancţiunile” se înlocuieşte cu sintagma „organe constatatoare”.
De asemenea, la litera C1, punctul 9, sintagma „dispoziţiile secţiunii A punctul 6” se înlocuieşte cu sintagma „dispoziţiile secţiunii A punctul 8”.
2. Se modifică în cuprinsul anexei nr. 2 rubrica „Judeţ” și se înlocuieşte cu rubrica „Judeţ/Ţară” în formularele 500 „Fişa de înscriere în cazierul fiscal”, 501 „Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal”, 502 „Cerere de eliberare a certificatului de cazier fiscal”, 503 „Cerere de rectificare a datelor înscrise în cazierul fiscal”, 504 „Certificat de cazier fiscal”, 505 „Fişa de înscriere în cazierul fiscal a atragerii răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul”, 506 „Fişa de înscriere în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”, 507 „Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind atragerea răspunderii solidare/patrimoniale cu debitorul” şi 508 „Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal privind inactivitatea fiscală”.
Anexa la Certificatul de cazier fiscal 504 se modifică şi se înlocuieşte cu anexa la respectivul ordin.
3. Se modifică cuprinsul subpunctelor 6 și 7 ale punctului I „Fişa de înscriere în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/1” din anexa nr. 3, astfel:
„6. Se utilizează la înscrierea în cazierul fiscal al contribuabililor a informaţiilor privind faptele constatate şi sancţionate de către organele cu atribuţii în acest sens.
7. Se întocmeşte în două exemplare de către organul constatator, de către compartimentul juridic sau de către compartimentul de specialitate”.
De asemnea, în cadrul punctului II „Fişa de actualizare a înscrierilor în cazierul fiscal, cod 14.13.43.15/2”, la subpunctele 7, 8 şi 9, sintagma „organul de control constatator” se înlocuieşte cu sintagma „organul constatator”.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.