Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului – modificări (Legea nr. 58/2019)
Redacția ProLege - aprilie 3, 2019
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 6, după alin. (3) se introduce un nou alineat, alin. (4), cu următorul conținut:
„(4) În cadrul mecanismului de cooperare interinstituţională în format SNPCT, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării exercită rolul de coordonator strategic”.
Art. 7 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 7 prevedea:
„Art. 7
În scopul prevenirii și combaterii actelor de terorism și a faptelor asimilate acestora, autoritățile și instituțiile publice componente ale SNPCT desfășoară activități specifice, individual sau în cooperare, în conformitate cu atribuțiile și competențele lor legale și cu prevederile Protocolului general de organizare și funcționare a Sistemului național de prevenire și combatere a terorismului, aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Țări”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 7 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 7
(1) În scopul prevenirii şi combaterii actelor de terorism, autorităţile şi instituţiile publice componente ale SNPCT desfăşoară activităţi specifice, individual sau în cooperare, în conformitate cu atribuţiile şi competenţele lor legale şi cu prevederile Protocolului general de organizare şi funcţionare a Sistemului naţional de prevenire şi combatere a terorismului, aprobat de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării.
(2) Rolul de reprezentare la nivel tehnic a României la reuniunile şi/sau grupurile de lucru la nivel european şi/sau internaţional este exercitat, independent sau în cooperare cu alte instituţii din SNPCT, de către persoane desemnate din cadrul:
a) Serviciului Român de Informaţii, pe linia prevenirii şi combaterii terorismului;
b) Serviciului de Informaţii Externe, pe linia evaluărilor strategice cu privire la evoluţia fenomenului terorist internaţional;
c) Ministerului Apărării Naţionale, pe linia cooperării politico-militare internaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului;
d) Ministerului Afacerilor Interne, pe linia cooperării poliţieneşti internaţionale în domeniul prevenirii şi combaterii terorismului;
e) Oficiului Naţional de Prevenire şi Combatere a Spălării Banilor, pe linia prevenirii şi combaterii finanţării terorismului;
f) Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism, pe linia cooperării judiciare în materie penală;
g) celorlalte autorităţi din cadrul SNPCT, în funcţie de formatul şi specificul activităţii, cu informarea Serviciului Român de Informaţii”.
Art. 7^1-7^2 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (introdus prin Legea nr. 58/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 7 se introduc două noi articole, art. 7^1-7^2, cu următorul conținut:
„Art. 7^1
(1) Autoritatea naţională în domeniul însoţitorilor înarmaţi la bordul aeronavelor şi schimbului de informaţii necesar în susţinerea activităţii acestora este Serviciul Român de Informaţii.
(2) În vederea prevenirii unor acte de terorism la bordul aeronavelor civile înmatriculate în România sau aparţinând transportatorilor aerieni licenţiaţi de statul român, Serviciul Român de Informaţii asigură dispunerea şi coordonarea însoţitorilor înarmaţi ia bordul aeronavelor, în conformitate cu politica naţională de securitate sau obligaţiile asumate de România prin actele internaţionale la care este parte.
Art. 7^2
(1) Activitatea de prevenire şi combatere a terorismului, având ca scop protejarea localurilor de misiune, localurilor consulare şi a altor reprezentanţe oficiale ale României în străinătate, se realizează de către Serviciul de Informaţii Externe şi Ministerul Afacerilor Externe.
(2) În cazul unui act de terorism îndreptat împotriva obiectivelor prevăzute la alin. (1), Serviciul de Informaţii Externe sprijină intervenţia contrateroristă realizată de către instituţiile competente din statul de rezidenţă.
(3) Situaţiile de criză teroristă, în care sunt victime cetăţeni români aflaţi în străinătate, sunt gestionate de Ministerul Afacerilor Externe şi Serviciul de Informaţii Externe, în condiţiile metodologiei aprobate de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării”.
Art. 10 partea introductivă și lit. d) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 10, partea introductivă și lit. d) prevedeau:
„Atribuțiile specifice, potrivit art. 7, pe linia prevenirii terorismului constau în:
(…)
d) activități de pază, protecție și alte forme speciale de descurajare realizate de forțele unor autorități și instituții publice din componența SNPCT, pentru asigurarea securității principalelor categorii de factori umani și de obiective autohtone ori străine de pe teritoriul național, precum și a principalelor obiective românești din străinătate, potențial vizate de entități teroriste;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 10, partea introductivă și lit. d) se modifică și vor avea următorul conținut:
„Atribuţiile specifice, potrivit art. 7 alin. (1), pe linia prevenirii terorismului constau în:
(…)
d) activităţi de pază, protecţie, ordine publică, control antiterorist de securitate şi activităţi speciale de descurajare realizate de către autorităţi publice din componenţa SNPCT, pentru asigurarea securităţii factorilor umani şi materiali, de pe teritoriul naţional, precum şi a reprezentanţelor oficiale ale României din străinătate, potenţial vizate de entităţi teroriste;”.
Art. 10 lit. d^1) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (introdus prin Legea nr. 58/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 10, după lit. d) se introduce o nouă literă, lit. d^1), cu următorul conținut:
„Atribuţiile specifice, potrivit art. 7 alin. (1), pe linia prevenirii terorismului constau în:
(…)
d^1) interviuri de securitate;”.
Art. 11 partea introductivă lit. b) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 11, partea introductivă și lit. b) prevedeau:
„Atribuțiile specifice, potrivit art. 7, pe linia combaterii terorismului constau în:
(…)
b) intervenția antiteroristă, în situația iminenței producerii unui atac terorist, și, respectiv, intervenția contrateroristă, când se desfășoară ori s-au produs atacuri teroriste;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 11, partea introductivă și lit. b) se modifică și vor avea următorul conținut:
„Atribuţiile specifice, potrivit art. 7 alin. (1), pe linia combaterii terorismului constau în:
(…)
b) intervenţia antiteroristă, în situaţia iminenţei producerii unui act de terorism, şi, respectiv, intervenţia contrateroristă, când se desfăşoară ori s-au produs acte de terorism;”.
Art. 11^1 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (introdus prin Legea nr. 58/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 11 se introduce un nou articol, art. 11^1, cu următorul conținut:
„Art. 11^1
(1) În cazul iminenţei sau producerii unui act de terorism pe teritoriul ţării, la propunerea directorului Serviciului Român de Informaţii, Consiliul Suprem de Apărare a Ţării poate emite o hotărâre privind declararea situaţiei de criză teroristă.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), pe suportul logistic şioperaţional al CCOA, se activează Centrul Naţional de Acţiune Antiteroristă, care asigură la nivel naţional managementul crizei teroriste, în scopul înlăturării ameninţărilor la adresa securităţii naţionale generate de situaţia de fapt creată.
(3) În scopul protecţieişi salvării vieţii persoanelor, autorităţile şi instituţiile publice desfăşoară activităţi specifice, potrivit competenţelor acestora, cu respectarea priorităţii de acţiune şi a principiului comenzii unice.
(4) Centrul Naţional de Acţiune Antiteroristă este structură interinstituţională, fără personalitate juridică, subordonată direct Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, condus de o structură decizională alcătuită din reprezentanţi la nivel decizional din cadrul instituţiilor publice, în funcţie de coordonatele concrete ale crizei teroriste. Şeful Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă se numeşte dintre prim-adjunctul sau adjuncţii directorului Serviciului Român de Informaţii, la propunerea directorului Serviciului Român de Informaţii, de Consiliul Suprem de Apărare a Ţării prin hotărârea prevăzută la alin. (1).
(5) Regulamentul de organizare şifuncţionare a Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă se aprobă prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
(6) Serviciul Român de Informaţii este autorizat să efectueze, din bugetul aprobat, cheltuieli cu bunuri, servicii şi de capital pentru Centrul Naţional de Acţiune Antiteroristă”.
Art. 12 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 12 prevedea:
„Art. 12
(1) În cazul unui atac terorist, Serviciul Român de Informații, prin unitatea specializată, execută intervenția contrateroristă, independent sau în cooperare cu alte forțe abilitate, pe întregul teritoriu al țării, asupra obiectivelor atacate sau ocupate de teroriști, în scopul capturării ori anihilării acestora, eliberării ostaticilor și al restabilirii ordinii legale.
(2) Intervenția contrateroristă se execută cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Țării și se realizează potrivit metodologiei elaborate de Serviciul Român de Informații, aprobată prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Țării.
(3) Intervenția antiteroristă, în situația iminenței producerii unui atac terorist, se realizează în condițiile metodologiei aprobate de conducerea Serviciului Român de Informații.
(4) La solicitarea Serviciului Român de Informații, în funcție de amploarea și de natura acțiunii teroriste, pot fi angrenate, în condițiile legii, forțe cu misiuni specifice din Ministerul Administrației și Internelor, Ministerul Apărării Naționale și Serviciul de Protecție și Pază, precum și din alte structuri din sistemul securității și apărării naționale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 12 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 12
(1) În cazul unui act de terorism, Serviciul Român de Informaţii, prin unitatea specializată, execută intervenţia contrateroristă, independent sau în cooperare cu alte autorităţi şi instituţii publice, pe întreg teritoriul ţării, în scopul eliberării ostaticilor, capturării ori anihilării teroriştilor, neutralizării dispozitivelor utilizate de aceştia, eliberării obiectivelor atacate sau ocupate, precum şi restabilirii ordinii legale.
(2) Intervenţia contrateroristă se execută cu aprobarea Consiliului Suprem de Apărare a Ţării. Prin excepţie, în situaţia iminenţei producerii unor victime sau a unor pagube importante, atunci când nu este posibilă întrunirea în regim de urgenţă a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării, executarea intervenţiei contrateroriste se aprobă de către preşedintele Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
(3) La solicitarea Serviciului Român de Informaţii, autorităţile şi instituţiile publice procedează la transferul către acesta a controlului operaţional.
(4) Intervenţia contrateroristă şi transferul controlului operaţional se realizează potrivit metodologiei elaborate de Serviciul Român de Informaţii cu consultarea prealabilă a instituţiilor din SNPCT cu atribuţii în domeniu, aprobată prin hotărâre a Consiliului Suprem de Apărare a Ţării.
(5) La solicitarea Serviciului Român de Informaţii, în funcţie de amploarea şi natura acţiunii teroriste, intervenţia contrateroristă se poate executa, în condiţiile alin. (2), şi de către unităţi specializate ale Poliţiei Române, Jandarmeriei Române, Serviciului de Protecţie şi Pază şi/sau Ministerului Apărării Naţionale.
(6) În situaţia prevăzută la alin. (5), la solicitarea unităţilor specializate ale Poliţiei Române, Jandarmeriei Române, Serviciului de Protecţieşi Pază şi/sau Ministerului Apărării Naţionale, autorităţile şi instituţiile publice procedează la transferul către acestea a controlului operaţional.
(7) Întervenţia antiteroristă se realizează în conformitate cu metodologiile aprobate de conducerile instituţiilor din SNPCT cu atribuţii în domeniu, cu avizul Serviciului Român de Informaţii”.
Art. 17 lit. e) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 17, lit. e) prevedea:
„CCOA are următoarele atribuții:
(…)
e) în situații de criză teroristă asigură suportul logistic și operațional pentru funcționarea operativă a Centrului Național de Acțiune Antiteroristă, care este integrat funcțional în mecanismul general de gestionare a crizelor și organizat conform legii;”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 17, lit. e) se modifică și va avea următorul conținut:
„CCOA are următoarele atribuții:
(…)
e) în situaţii de criză teroristă asigură suportul logistic şi operaţional pentru funcţionarea operativă a Centrului Naţional de Acţiune Antiteroristă;”.
Cap. II „Realizarea activităţii de prevenire şi combatere a terorismului” secț. a 3-a „Schimbul de informaţii” – art. 22^1 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (introdus prin Legea nr. 58/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la Cap. II „Realizarea activităţii de prevenire şi combatere a terorismului”, după art. 22 se introduce o nouă secțiune, secț. a 3-a „Schimbul de informaţii” – art. 22^1, cu următorul conținut:
„SECŢIUNEA a 3-a: Schimbul de informaţii
Art. 22^1
(1) Autorităţile judiciare române transmit, la cerere sau din oficiu, cât mai curând posibil, autorităţilor competente dintr-un alt stat membru al Uniunii Europene informaţiile relevante colectate în cadrul procedurilor penale în legătură cu infracţiunile de terorism, atunci când informaţiile respective ar putea fi utilizate în statul membru respectiv pentru prevenirea, depistarea, investigarea sau urmărirea penală a infracţiunilor de terorism.
(2) Alin. (1) nu se aplică în cazul în care schimbul de informaţii ar pune în pericol investigaţiile în curs sau siguranţa unei persoane şi nici atunci când ar fi contrar intereselor esenţiale ale securităţii României”.
Art. 25 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 25 prevedea:
„Art. 25
Personalul instituțiilor financiar-bancare are obligația de a refuza efectuarea operațiunilor prevăzute la art. 23 alin. (1) și de a sesiza de îndată Parchetul de pe lângă Curtea de Ape”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 25 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 25
Personalul instituţiilor financiar-bancare are obligaţia de a refuza efectuarea operaţiunilor prevăzute la art. 23 alin. (1) şi de a sesiza de îndată Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Direcţia de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism”.
Art. 26 alin. (1) din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 26, alin. (1) prevedea:
„(1) Autoritățile și instituțiile publice cu responsabilități în SNPCT, precum și Oficiul Național al Registrului Comerțului, Comisia Națională a Valorilor Mobiliare și Comisia de Supraveghere a Asigurărilor colaborează pentru întocmirea și actualizarea listelor cuprinzând persoanele fizice și juridice suspecte de săvârșirea sau finanțarea actelor de terorism, altele decât cele menționate în anexa prevăzută la art. 23 alin. (1), care se transmit CCOA”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 26, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Autorităţile şi instituţiile publice cu responsabilităţi în SNPCT, precum şi Oficiul Naţional al Registrului Comerţuluişi Autoritatea de Supraveghere Financiară colaborează pentru întocmirea şi actualizarea listelor cuprinzând persoanele fizice şi juridice suspecte de săvârşirea sau finanţarea actelor de terorism, altele decât cele menţionate în anexa prevăzută la art. 23 alin. (1), care se transmit CCOA”.
Art. 28 din Legea nr. 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului (modificat prin Legea nr. 58/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 28 prevedea:
„Art. 28
Operațiunile financiar-bancare prevăzute la art. 23 alin. (1), dacă sunt efectuate pentru sau în contul persoanelor înscrise în lista prevăzută la art. 27, sunt supuse autorizării prealabile a Băncii Naționale a României, a Comisiei Naționale a Valorilor Mobiliare și a Comisiei de Supraveghere a Asigurărilor, după caz”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 28 se modifică și va avea următorul conținut:
„Art. 28
Operaţiunile financiar-bancare prevăzute la art. 23 alin. (1), dacă sunt efectuate pentru sau în contul persoanelor înscrise în lista prevăzută la art. 27, sunt supuse autorizării prealabile a Băncii Naţionale a României şi a Autorităţii de Supraveghere Financiară, după caz”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.