Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului – modificări (O.U.G. nr. 86/2018)
Redacția ProLege - septembrie 2, 2018
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, la art. 31, alin. (2) prevedea:
„(2) Cabinele și urnele trebuie așezate în aceeași încăpere în care se afla biroul președintelui. Cabinele, urnele și ștampilele se vor asigura de către primării comunelor, orașelor, municipiilor și ai sectoarelor municipiului București, împreună cu prefecții”.
Noua reglementare
În noua reglementare, la art. 31, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Cabinele şi urnele trebuie aşezate în aceeaşi încăpere în care se află biroul preşedintelui. Cabinele de vot şi urnele de vot se vor asigura de către primarii comunelor, oraşelor, municipiilor şi ai sectoarelor municipiului Bucureşti, împreună cu prefecţii”.
Art. 31 alin. (3) din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (abrogat prin O.U.G. nr. 86/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare la art. 31, alin. (3) se abrogă.
Art. 43^1 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (modificat prin O.U.G. nr. 86/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, art. 43^1 prevedea:
„(1) Procesul-verbal pentru consemnarea rezultatului referendumului, însoțit de buletinele de vot nule și cele contestate, de contestațiile formulate și de copiile listelor electorale permanente și ale listelor electorale suplimentare completate la secția de votare, va fi înaintat biroului electoral ierarhic superior de către președintele biroului electoral al secției de votare, însoțit de 2 membri ai biroului, stabiliți prin tragere la sorți, și de pază militară.
(2) Buletinele de vot folosite, cele neîntrebuințate și anulate, ștampilele de la secția de votare se depun spre arhivare la judecătoria la care este arondată unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află secția de votare.
(3) În cazul referendumului național, procesele-verbale întocmite de birourile electorale ale secțiilor de votare din străinătate, însoțite de toate întâmpinările și contestațiile privitoare la operațiunile electorale ale biroului electoral al secției de votare, sunt transmise prin mijloace electronice la biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, prin grija reprezentanțelor diplomatice, în cel mult 24 de ore de la primirea acestora. Exactitatea datelor din aceste procese-verbale este confirmată de către președintele sau locțiitorul biroului electoral pentru secțiile de votare din străinătate, care consemnează și ștampilează documentele primite. Procesele-verbale contrasemnate sunt utilizate în centralizarea rezultatului votării.
(4) Procesul-verbal întocmit de birourile electorale județene, ale sectoarelor municipiului București, respectiv de biroul electoral pentru secțiile de votare din străinătate, în cazul referendumurilor naționale, însoțit de toate procesele-verbale ale secțiilor de votare din subordine, împreună cu copiile listelor electorale permanente, respectiv tabelele electorale utilizate, precum și de contestațiile nerezolvate, va fi înaintat la Biroul Electoral Central.
(5) Biroul Electoral Central va înainta copiile listelor electorale permanente, respectiv tabelele electorale utilizate în cadrul secțiilor de votare Autorității Electorale Permanente, care le va verifica în vederea depistării eventualelor voturi multiple, în termen de 60 de zile de la data referendumului. În situația în care Autoritatea Electorală Permanentă va constata existența unor persoane care și-au exercitat votul de mai multe ori, va sesiza organele de urmărire penală în vederea aplicării prevederilor art. 387 din Codul penal”.
Noua reglementare
În noua reglementare, art. 43^1 se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Procesul-verbal pentru consemnarea rezultatului referendumului, însoţit de buletinele de vot nule şi cele contestate, de contestaţiile formulate, de listele electorale permanente şi de listele electorale suplimentare completate la secţia de votare, va fi înaintat biroului electoral ierarhic superior de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, însoţit de 2 membri ai biroului, stabiliţi prin tragere la sorţi, şi de pază militară.
(2) În cazul referendumului naţional, procesele-verbale întocmite de birourile electorale ale secţiilor de votare din străinătate, însoţite de toate întâmpinările şi contestaţiile privitoare la operaţiunile electorale ale biroului electoral al secţiei de votare, sunt transmise prin mijloace electronice la biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, prin grija reprezentanţelor diplomatice, în cel mult 24 de ore de la primirea acestora. Exactitatea datelor din aceste procese-verbale esteconfirmată de către preşedintele biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate, care consemnează şi ştampilează documentele primite. Procesele-verbale contrasemnate sunt utilizate în centralizarea rezultatului votării.
(3) Procesele-verbale întocmite de birourile electorale judeţene, de biroul electoral al municipiului Bucureşti, de oficiile electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi de biroul electoral pentru secţiile de votare din străinătate, însoţite de toate procesele-verbale ale secţiilor de votare din subordine, împreună cu listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare utilizate, precum şi de contestaţiile nerezolvate, vor fi înaintate Biroului Electoral Central.
(4) Biroul Electoral Central va transmite listele electorale permanente, respectiv listele electorale suplimentare utilizate în cadrul secţiilor de votare Autorităţii Electorale Permanente. La sesizarea persoanelor interesate, făcută în cel mult 15 zile de la data constatării valabilităţii referendumului naţional şi însoţită de probele pe care se întemeiază, Autoritatea Electorală Permanentă verifică listele electorale permanente şi listele electorale suplimentare utilizate în cadrul secţiilor de votare la care se referă sesizarea, în vederea descoperirii cazurilor în care o persoană a votat fără a avea drept de vot sau a votat de mai multe ori. În situaţia în care Autoritatea Electorală Permanentă va constata existenţa unor persoane care au votat fără a avea drept de vot sau şi-au exercitat votul de mai multe ori, va sesiza organele de urmărire penală în vederea aplicării prevederilor art. 387 din Codul penal”.
Art. 48 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (modificat prin O.U.G. nr. 86/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, art. 48 prevedea:
„Măsurile tehnico-organizatorice privitoare la referendumul național se stabilesc de Guvernul României în termen de 10 zile de la data la care a fost anunțat referendumul”.
Noua reglementare
În noua reglementare, art. 48 se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) La data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului naţional conform art. 6 alin. (4), Guvernul stabileşte prin hotărâre, la propunerea Ministerului Afacerilor Interne şi a Autorităţii Electorale Permanente, programul calendaristic, măsurile tehnico-organizatorice, bugetul şi cheltuielile pentru buna organizare şi desfăşurare a referendumului naţional.
(2) Modelul listei electorale suplimentare, modelul extrasului din listele electorale, modelele ştampilelor birourilor electorale de circumscripţie, oficiilor electorale, biroului electoral pentru secţiile de votare din străinătate şi Biroului Electoral Central, modelul ştampilei de control, modelul ştampilei cu menţiunea «VOTAT» şi modelul timbrului autocolant sunt stabilite prin hotărâre a Autorităţii Electorale Permanente, care se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I, în cel mult 3 zile de la data aducerii la cunoştinţă publică a datei referendumului”.
Art. 62 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (modificat prin O.U.G. nr. 86/2018)
Vechea reglementare
Potrivit vechii reglementări, art. 62 prevedea:
„Prevederile cap. XII din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputaților și a Senatului și ale cap. VI din Legea nr. 70/1991 privind alegerile locale se aplica în mod corespunzător, în măsura în care prin prezenta lege nu se dispune altfel”.
Noua reglementare
În noua reglementare, art. 62 se modifică și va avea următorul conținut:
„Dispoziţiile prezentei legi se completează în mod corespunzător cu cele ale Legii nr. 208/2015, cu modificările şi completările ulterioare, cu excepţia celor privind Sistemul informatic de monitorizare a prezenţei la vot şi de prevenire a votului ilegal şi centralizarea electronică a rezultatelor votării”.
Sintagma „Pct. 2 >/= Pct. 5 + pct. 6 + pct. 7.”din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului (modificat prin O.U.G. nr. 86/2018)
Noua reglementare
În noua reglementare, în anexele nr. 2-6, sintagma „Numărul participanţilor trebuie să fie egal cu suma ce rezultă din adiţionarea cifrelor de la pct. 5, 6 şi 7.”se înlocuiește cu sintagma „Pct. 2 >/= Pct. 5 + pct. 6 + pct. 7.”.
Alte prevederi ale O.U.G. nr. 86/2018
Potrivit art. II din O.U.G. nr. 86/2018, Guvernul este responsabil de informarea cetățenilor referitor data organizării referendumului, aducerea la cunoștința publică a datelor necesare urmând a se realize prin mass-mediei audiovizuale şi online. Așadar, prin derogare de la dispozițiile art. 6 alin. (4) și art. 34 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, votul privind revizuirea Constituției se va desfășura pe parcursul a două zile, astfel:
–sâmbătă, 6 octombrie 2018, între orele 7,00 şi 21,00;
–duminică, 7 octombrie 2018, între orele 7,00 şi 21,00.
În aceste zile și interval orare, alegătorii prezenți la vot vor trebui să răspundă cu Da au Nu, următoarei întrebări: „Sunteţi de acord cu Legea de revizuire a Constituţiei României în forma adoptată de Parlament?”.
Regia Autonomă „Monitorul Oficial” va prezenta macheta buletinului de vot reprezentanţilor Ministerului Afacerilor Interne în vederea acordării bunului de tipar, în maxim 48 de ore de la intrarea în vigoarea a O.U.G. nr. 86/2018. Buletinele de vot vor avea formatul A4, textul tipărindu-se cu litere corp 24, române verzale drepte, de culoare neagră. Pe fiecare astfel de bulletin vor fi în mod obligatoriu prezente inscripția „Referendum naţional pentru revizuirea Constituţiei din 6 şi 7 octombrie 2018”, precum şi stema României.
Pe de altă parte, în situații deosebite și cu avizul Autorităţii Electorale Permanente, până cel mai târziu cu 5 zile înaintea datei votării, poate vea loc schimbarea, sediile secţiilor de votare pot fi schimbate.
Art. III stabilește faptul că la încheierea votării din ziua de 6 octombrie 2018, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri ai biroului electoral, va dispune măsurile necesare pentru ca urnele de vot, ştampilele, listele electorale, buletinele de vot nefolosite şi toate celelalte documente ale biroului electoral al secţiei de votare să rămână sub paza permanentă a personalului structurilor Ministerului Afacerilor Interne. Așadar, președintele secției de votare va sigila urnele de vot prin lipirea de benzi de hârtie pe deschizăturile acestora, pe care le semnează după ce aplică în prealabil ştampila de control, în prezenţa celorlalţi membri. Ulterior, Preşedintele va introduce ştampilele cu menţiunea „VOTAT” într-un plic pe care îl sigilează şi pe care aplică ştampila de control.
De asemenea, după încheierea votării din ziua de 6 octombrie 2018, se va încheia un proces-verbal, în care se va preciza numărul ştampilelor cu menţiunea „VOTAT” la încheierea votării, numărul buletinelor nefolosite, precum şi numărul persoanelor care au participat la vot în prima zi de votare. Acest proces-verbal se semnează de membrii biroului electoral al secţiei de votare. La plecare în sarcina preşedintelui biroului electoral al secţiei de votare cade sigilarea tuturor căilor de acces în localul de vot.
Potrivit prevederilor art. III, Este interzisă părăsirea localului de vot cu ştampila de control, ştampile cu menţiunea „VOTAT”, buletine de vot sau liste electorale.
Pe de altă parte, în cea de-a doua zi de vot, duminică, 7 octombrie 2018, ridicarea sigiliilor se va face la ora 6,00, de către preşedintele biroului electoral al secţiei de votare, în prezenţa celorlalţi membri ai biroului electoral al secţiei de votare, numai după ce s-a verificat integritatea acestora, a listelor electorale şi a buletinelor de vot nefolosite. În străinătate, aceste dispoziții se aplică cu luarea în considerare a condiţiilor specifice de organizare a procesului de votare din străinătate.
Art. IV prevede că sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate pentru dotarea şi funcţionarea BEC, pentru plata indemnizaţiilor membrilor BEC şi a personalului tehnic auxiliar al acestuia, tipărirea publicaţiilor destinate birourilor şi oficiilor electorale, precum şi pentru confecţionarea ştampilei BEC se vor asigura din bugetul de stat, prin bugetul Autorităţii Electorale Permanente. Alături de preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale efectuează, cu suportul logistic asigurat de prefecţi, Autoritatea Electorală Permanentă va proceda la instruirea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară.
Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu preşedinţii birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale efectuează, cu suportul logistic asigurat de prefecţi, instruirea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară. La sesiunile de instruire este permis accesul membrilor birourilor electorale de circumscripţie şi ai oficiilor electorale. Pe de altă parte, în cazul preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate, instruirea va fi asigurată de Ministerul Afacerilor Externe.
În acest context, trebuie precizat și faptul că, potrivit art. V, sumele necesare acoperirii cheltuielilor efectuate de către instituţiile prefectului pentru dotarea şi funcţionarea birourilor şi oficiilor electorale, pentru confecţionarea ştampilelor birourilor electorale de circumscripţie şi ale oficiilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti, precum şi a ştampilelor de control ale birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară, pentru asigurarea suportului logistic, precum şi pentru ambalarea, transportul şi distribuirea materialelor, documentelor şi a tipizatelor prevăzute de lege pentru desfăşurarea referendumului naţional, se vor asigura din bugetul de stat, prin bugetul MAI. De asemenea, sumele pentru plata indemnizaţiilor membrilor birourilor electorale de circumscripţie, ai oficiilor electorale ale sectoarelor municipiului Bucureşti şi ai birourilor electorale ale secţiilor de votare din ţară şi ale personalului tehnic auxiliar al acestora se asigură din bugetul de stat, prin bugetul MAI. Din același buget urmează a se asigura și sumele necesare pentru acoperirea cheltuielilor generate de activităţile MAI din domeniul ordinii şi siguranţei publice, pentru hârtia necesară şi tipărirea buletinelor de vot, pentru confecţionarea ştampilelor cu menţiunea „VOTAT”, precum şi pentru achiziţionarea timbrelor autocolante.
Pe de altă parte, art. VI stabilește faptul că sumele pentru acoperirea cheltuielilor cu tipărirea proceselor-verbale pentru consemnarea şi centralizarea rezultatelor votării, provin din bugetul de stat, prin bugetul Secretariatului General al Guvernului pentru Institutul Naţional de Statistică şi direcţiile teritoriale de statistică. Tot din bugetul de stat vor fi plătite și sumele de bani necesare pentru acoperirea cheltuielilor produse de activităţile Serviciului de Telecomunicaţii Speciale.
Totodată, pentru acoperirea costurilor pe care le presupune desfășurarea procesului de vot în străinătate, se vor acorda mai multe sume din bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Afacerilor Externe, după cum prevede art. VII din O.U.G. nr. 86/2018.
Conform art. VIII, Regia Autonomă „Monitorul Oficial” trebuie să asigure imprimarea buletinelor de vot, precum şi a publicaţiilor destinate birourilor şi oficiilor electorale, cel mai târziu cu 7 zile înaintea primei zile de votare, plata fiind făcută de către Ministerul Afacerilor Interne, în vreme ce Autoritatea Electorală Permanentă va trebui să asigure plata publicaţiilor destinate birourilor şi oficiilor electorale. De asemenea, art. VIII stabilește și alte măsuri de natură tehnică, urmând a fi luate în vederea bunei desfășurări a referendumului, precum și entitățile în a căror sarcină sunt date acestea.
Mai mult, conform art. IX, odată cu intrarea în vigoare a O.U.G. nr. 86/2018, prin hotărâre a Guvernului pot fi alocate sume necesare pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din Fondul de rezervă bugetară la dispoziţia Guvernului.
Potrivit art. X, prin derogare de la prevederile art. 109 alin. (2) din Legea nr. 208/2015 privind alegerea Senatului şi a Camerei Deputaţilor, precum şi pentru organizarea şi funcţionarea Autorităţii Electorale Permanente, în perioada funcţionării birourilor electorale şi a desfăşurării referendumului naţional pentru revizuirea Constituţiei din zilele de 6 şi 7 octombrie 2018, preşedinţii birourilor electorale şi ale oficiilor electorale se consideră detaşaţi şi primesc pentru fiecare zi de activitate o indemnizaţie de 10% din salariul de bază minim brut pe ţară. Preşedinţii birourilor electorale ale secţiilor de votare din străinătate primesc pentru fiecare zi de activitate o indemnizaţie de 20% din salariul de bază minim brut pe ţară. Membrii birourilor şi ai oficiilor electorale, statisticienii şi personalul tehnic auxiliar se consideră detaşaţi şi primesc pentru fiecare zi de activitate o indemnizaţie de 5% din salariul de bază minim brut pe ţară.
Activitatea preşedinţilor birourilor electorale ale secţiilor de votare se consideră încheiată la 24 de ore de la data încheierii votării, iar plata indemnizaţiilor menționate se face pe baza listelor de prezenţă avizate de preşedinţii birourilor şi oficiilor electorale, prin zi de activitate înţelegându-se munca desfăşurată pe parcursul unei zile calendaristice, indiferent de numărul de ore prestate, dar nu mai puţin de 6 ore pe zi.
Art. XI stabilește obligația partidelor politice de a-și finanța campania pentru referendumul naţional din fonduri obţinute în condiţiile capitolelor I-III din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, dar și cu respectarea limitei prevăzute la art. 31 alin. (3) lit. g) din Legea nr. 334/2006. De asemenea, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale reprezentate în Parlament îşi finanţează campania pentru referendum, din fondurile obţinute în condiţiile legii, cu aplicarea corespunzătoare a dispozițiilor anterior prezentate.
Potrivit art. XII, achiziţionarea mobilierului, precum şi a obiectelor de inventar de natura acestora, în scopul dotării spaţiilor cu destinaţia de birou este permisă, fără restricţii, în măsura în care aceasta este necesară pentru asigurarea bunei organizări şi desfăşurări a referendumului.
Art. XIII prevede faptul că, prin derogare de la prevederile art. 15 alin. (1) din O.U.G. nr. 90/2017, ordonatorii de credite ai instituţiilor şi autorităţilor publice nu au obligaţia de a reduce cu 10% plăţile efectuate în anul 2018 pentru achiziţiile de produse şi servicii aferente organizării şi desfăşurării referendumului naţional pentru revizuirea Constituţiei.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.