Legea nr. 265/2008 privind gestionarea siguranței circulației pe infrastructura rutieră – modificări (I) (O.U.G. nr. 22/2016)
Redacția ProLege - iunie 6, 2016În continuare, vom prezenta prima parte din respectivele modificări.
Art. 1 alin. (2) și (5) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 1 alin. (2) și (5) prevedeau faptul că respectiva lege se aplică drumurilor noi şi drumurilor existente, după cum urmează:
a) drumurilor noi şi celor aparţinând reţelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, începând din 19 decembrie 2010;
b) drumurilor de interes naţional, începând cu data de 1 ianuarie 2013;
c) drumurilor judeţene, drumurilor comunale amenajate şi străzilor urbane amenajate, începând cu data de 1 ianuarie 2015.
De asemenea, reţeaua rutieră care face obiectul respectivei legi cuprinde:
a) autostrăzi;
b) drumuri expres;
c) drumuri naţionale;
d) drumuri judeţene;
e) drumuri comunale amenajate;
f) străzi amenajate.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 1 alin. (2) și (5) dispun următoarele:
„(2) Prezenta lege se aplică drumurilor noi şi drumurilor existente, după cum urmează:
a) autostrăzilor, drumurilor expres, precum şi drumurilor aparţinând reţelei rutiere transeuropene, astfel cum este definită la pct. 2 din anexa I la Decizia nr. 1.692/96/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 iulie 1996 privind orientările comunitare pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport;
b) drumurilor de interes naţional;
c) drumurilor de interes judeţean şi străzilor de categoria I şi a II-a.
(….)
(5) Reţeaua rutieră care face obiectul prezentei legi cuprinde:
a) autostrăzile;
b) drumurile expres;
c) drumurile internaţionale „E”;
d) drumurile naţionale principale;
e) drumurile naţionale secundare;
f) drumurile de interes judeţean;
g) străzile de categoria I şi a II-a”.
Art. 2 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 2 alin. (2) lit. a) stabilea faptul că aplicarea respectivei legi se realizează cu respectarea următoarelor cerinţe:
a) asigurarea independenţei auditorului/inspectorului de siguranţă rutieră faţă de investitor, proiectant, executant, administratorul drumului sau beneficiar, după caz etc.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 2 alin. (2) lit. a) prevede următoarele: aplicarea respectivei legi se realizează cu respectarea următoarelor cerinţe:
„a) asigurarea independenţei auditorului de siguranţă rutieră faţă de investitor, proiectant, executant sau administratorul drumului, după caz;”.
Art. 3 lit. a), b) și l) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 lit. a), b) și l) prevedeau faptul că în înţelesul respectivei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: auditul de siguranţă rutieră – verificarea detaliată, tehnică şi sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la începutul exploatării; auditorul de siguranţă rutieră – persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere sau auditul de siguranţă rutieră; (…) modificare substanţială – orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului etc.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. a), b) și l) dispun următoarele: în înţelesul respectivei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
„a) auditul de siguranţă rutieră – verificarea detaliată, tehnică şi sistematică, independentă, din punctul de vedere al siguranţei, a caracteristicilor de proiectare proprii unui proiect de infrastructură rutieră în toate etapele, de la planificare până la momentul imediat după darea în exploatare a drumului public, în trafic;
b) auditorul de siguranţă rutieră – persoana atestată conform prevederilor art. 6 şi 8 să efectueze evaluarea de impact asupra siguranţei rutiere şi auditul de siguranţă rutieră în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (1), precum şi inspecţia de siguranţă rutieră, în condiţiile prevăzute de art. 5 alin. (2);
(…..)
l) modificarea substanţială – orice modernizare sau reabilitare care impune schimbarea elementelor geometrice ale drumului, după cum urmează:
(i) în plan orizontal: aliniamente, curbe, respectiv razele acestora;
(ii) în profil longitudinal: declivităţi, curbe verticale pentru racordarea declivităţilor succesive, respectiv razele acestora, pasul de proiectare;
(iii) în profil transversal: lăţimi ale elementelor componente ale drumurilor în aliniamente, supralărgiri ale platformei şi părţii carosabile ale drumurilor în curbe, pante transversale (dever-uri), înclinări de taluzuri, precum şi orice schimbare adusă proiectului de reglementare a circulaţiei prin indicatoare şi marcaje;”.
Art. 3 lit. h) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 3 lit. h) prevedea faptul că în înţelesul respectivei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii: inspectorul de siguranţă rutieră – persoana fizică atestată potrivit prezentei legi să efectueze inspecţia de siguranţă rutieră etc.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. h) – Abrogată.
Art. 3 lit. p) din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Noua reglementare
La art. 3, după lit. o) se introduce o nouă literă, lit. p).
Potrivit noii reglementări, art. 3 lit. p) prevede următoarele:
„p) inspecţia de siguranţă rutieră suplimentară – inspecţia efectuată pe drumul public care are ca scop fie identificarea eventualelor cauze legate de infrastructură, care au favorizat sau au cauzat producerea unui accident rutier soldat cu persoane decedate, fie urmărirea modului de respectare a dispoziţiilor cuprinse în raportul de inspecţie de siguranţă rutieră”.
Titlul Cap. II din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, titlul Cap. II era următorul: „Dobândirea şi încetarea calităţii de auditor/inspector de siguranţă rutieră”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, titlul Cap. II este următorul: „Dobândirea şi încetarea calităţii de auditor de siguranţă rutieră”.
Art. 4 din Legea nr. 265/2008 (modificată prin O.U.G. nr. 22/2016)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, art. 4 dispunea faptul că poate efectua inspecţii de siguranţă rutieră orice persoană fizică ce îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) nu are cazier judiciar;
b) are studii universitare de licenţă dovedite cu diplomă recunoscută în condiţiile prevăzute de lege, în unul dintre domeniile construcţiei şi proiectării drumurilor şi podurilor, construcţiilor civile, ingineriei transporturilor rutiere sau autovehiculelor rutiere;
c) are o experienţă profesională de cel puţin 5 ani în unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la lit. b);
d) a frecventat cursurile pentru formarea inspectorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a calităţii de inspector de siguranţă rutieră;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activităţi;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialităţii sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie superioară acesteia.
În continuare, era prevăzut faptul că poate efectua audit de siguranţă rutieră şi/sau evaluare de impact asupra siguranţei rutiere orice persoană fizică ce îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) nu are cazier judiciar;
b) are studii universitare de licenţă dovedite cu diplomă recunoscută în condiţiile stabilite de lege, în unul dintre domeniile construcţiei şi proiectării drumurilor şi podurilor sau în unul dintre domeniile construcţiilor civile, ingineriei transporturilor rutiere sau autovehiculelor, completate cu cursuri postuniversitare sau de masterat în domeniul construcţiei drumurilor şi podurilor sau ingineriei circulaţiei rutiere;
c) are o experienţă profesională de cel puţin 5 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile prevăzute la lit. b);
d) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în condiţiile prevăzute de prezenta lege;
e) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activităţi;
f) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialităţii sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
g) are permis de conducere valabil, care să ateste o vechime de minimum 3 ani în categoria B sau în altă categorie superioară acesteia.
De asemenea, poate efectua audit de evaluare de impact asupra siguranţei rutiere, prevăzute la alin. (2), orice inspector de siguranţă rutieră care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) a efectuat inspecţiile de siguranţă rutieră, prevăzute la art. 3 lit. i), pentru cel puţin 2.000 de kilometri de drumuri;
b) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, art. 4 stabilește următoarele:
„Poate fi auditor de siguranţă rutieră o persoană dacă îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) nu are menţiuni înscrise în certificatul de cazier judiciar;
b) îndeplineşte condiţia de a avea competenţă profesională prealabilă în vederea admiterii la cursurile de formare a auditorilor, adică:
(i) are studii superioare dovedite cu diplomă de licenţă şi diplomă de master recunoscute, în una dintre specialităţile construcţiei şi proiectării drumurilor şi podurilor, construcţii civile, ingineria transporturilor sau ingineria autovehiculelor rutiere ori studii echivalente potrivit prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi o experienţă profesională de cel puţin 3 ani dovedită în unul sau mai multe dintre domeniile menţionate; sau
(ii) a activat ca poliţist rutier în grad de ofiţer şi are o experienţă de cel puţin 10 ani în sistematizarea traficului rutier;
c) a frecventat cursurile pentru formarea auditorilor de siguranţă rutieră şi a promovat examenul de atestare a calităţii de auditor de siguranţă rutieră, în condiţiile prevăzute de prezenta lege;
d) este aptă din punct de vedere medical pentru exercitarea acestei activităţi;
e) nu i s-a interzis exercitarea profesiei în domeniul specialităţii sale prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă;
f) deţine permis de conducere categoria B”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.