Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 și alte acte normative în domeniul educaţiei – modificări (Legea nr. 201/2018)
Redacția ProLege - august 2, 2018
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 104, după alin. (2) se introduce un nou alineat, alin. (2^1), cu următorul cuprins:
„(2^1) Pentru nivelurile de învăţământ preuniversitar acreditat/autorizat provizoriu, înfiinţate în cadrul instituţiilor de învăţământ superior de stat, finanţarea pentru cheltuieli cu salariile, sporurile, indemnizaţiile şi alte drepturi salariale în bani, stabilite prin lege, precum şi contribuţiile aferente acestora se asigură de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, pe baza costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar şi se cuprinde în contractul instituţional”.
Art. 104 alin. (3), (4) şi (5^2) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (modificat prin Legea nr. 201/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 104, alin. (3), (4) şi (5^2) prevedeau:
„(3) Finanţarea de bază a unei unităţi şcolare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preşcolar cu coeficienţi specifici unităţii şcolare şi cu numărul de elevi şi se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
(4) Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar. Costul standard per elev/preşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preşcolar se face de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile prezentei legi şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului şi aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar cuprinde reprezentanţii Ministerului Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, ai partenerilor sociali şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanţarea de bază a unităţii de învăţământ se face pe baza unei formule de finanţare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării, tineretului şi sportului care ia în considerare costul standard per elev/preşcolar, numărul de elevi/preşcolari din unitatea de învăţământ, precum şi factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare şi alţi factori.
(…)
(5^2) Aprobarea redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (51) se va face numai după verificarea de către inspectoratul şcolar, pe baza raportului de audit/control, a modului de angajare şi utilizare a sumelor alocate pentru finanţarea de bază, pe baza costurilor standard per elev/preşcolar şi după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de elevi. În urma verificării, inspectoratul şcolar stabileşte şi propune direcţiilor regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti sumele ce urmează a fi redistribuite/repartizate suplimentar”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 104, alin. (3), (4) şi (5^2) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(3) Finanţarea de bază a unei unităţi şcolare rezultă prin multiplicarea costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar cu coeficienţi specifici unităţii şcolare şi cu numărul de elevi şi se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
(4) Baza de calcul al fondurilor alocate unităţilor de învăţământ prin şi din bugetele locale, pentru finanţarea de bază, o constituie costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar. Costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar se determină pentru fiecare nivel de învăţământ, filieră, profil, specializare/domeniu. Determinarea costului standard per elev/preşcolar/antepreşcolar se face de către Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar, în condiţiile prezentei legi şi conform normelor metodologice elaborate de către Ministerul Educaţiei Naţionale şi aprobate prin hotărâre a Guvernului. Consiliul Naţional pentru Finanţarea Învăţământului Preuniversitar cuprinde reprezentanţii Ministerului Educaţiei Naţionale, ai partenerilor sociali şi ai structurilor asociative ale autorităţilor administraţiei publice locale. Alocarea fondurilor pentru finanţarea de bază a unităţii de învăţământ se face pe baza unei formule de finanţare aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale, care ia în considerare costul standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, numărul de elevi/preşcolari/antepreşcolari din unitatea de învăţământ, precum şi factorii de corecţie dependenţi de densitatea de elevi în zonă, severitatea dezavantajelor, de limba de predare şi alţi factori.
(…)
(5^2) Aprobarea redistribuirii/repartizării sumelor potrivit prevederilor alin. (51) se va face numai după verificarea de către inspectoratul şcolar, pe baza raportului de audit/control, a modului de angajare şi utilizare a sumelor alocate pentru finanţarea de bază, pe baza costurilor standard per elev/preşcolar/antepreşcolar, şi după verificarea corelării numărului de personal cu numărul de elevi. În urma verificării, inspectoratul şcolar stabileşte şi propune direcţiilor generale regionale ale finanţelor publice/administraţiilor judeţene ale finanţelor publice, respectiv a municipiului Bucureşti sumele ce urmează a fi redistribuite/repartizate suplimentar”.
Art. 104 alin. (7) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011 (introdus prin Legea nr. 201/2018)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 104, după alin. (6) se introduce un nou alineat, alin. (7), cu următorul cuprins:
„(7) Finanţarea de bază prevăzută la alin. (2^1) se repartizează de către Ministerul Educaţiei Naţionale pe inspectorate şcolare/instituţii de învăţământ superior în vederea repartizării pe unităţi de învăţământ”.
Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor (modificată prin Legea nr. 201/2018)
Art. 2 alin. (2) și (3) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 2, alin. (2) și (3) prevedea:
„(2) Creşele în sistem public se înfiinţează prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unităţi cu sau fără personalitate juridică.
(3) Creşele în sistem privat se înfiinţează de către societăţi comerciale, regii autonome, organizaţii neguvernamentale, persoane fizice autorizate sau alte persoane juridice, cu respectarea prevederilor legale în vigoare referitoare la serviciile sociale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 2, alin. (2) și (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Consiliile locale, cultele recunoscute de lege, persoanele juridice şi fizice autorizate pot înfiinţa, conform legii, unităţi de educaţie timpurie, şi anume: creşe, grădiniţe, centre de zi, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
(3) Creşele înfiinţate prin hotărâre a consiliului local, în subordinea acestuia, ca unităţi cu sau fără personalitate juridică, sunt parte a sistemului public social, educaţional”.
Art. 8 alin. (1) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 8, alin. (1) prevedea:
„(1) Finanţarea cheltuielilor necesare organizării şi funcţionării creşelor din sistemul public se realizează din următoarele surse:
a) bugete ale consiliilor locale;
b) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
c) contribuţii lunare ale părinţilor/reprezentanţilor legali;
d) donaţii;
e) sponsorizări;
f) alte surse legal constituite”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Finanţarea cheltuielilor necesare organizării şi funcţionării creşelor se realizează din următoarele surse:
a) bugete ale unităţilor administrativ-teritoriale;
b) finanţarea de bază pentru antepreşcolari, conform art. 27 alin. (41) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare;
c) sume defalcate din unele venituri ale bugetului de stat;
d) finanţare acordată de către instituţiile sau persoanele care au înfiinţat creşa;
e) contribuţii lunare ale părinţilor/reprezentanţilor legali;
f) donaţii;
g) sponsorizări;
h) alte surse legal constituite”.
Art. 8 alin. (3) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor (abrogat prin Legea nr. 201/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 8, alin. (3) prevedea:
„(3) Cheltuielile privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor din sistemul privat se suportă din bugetele instituţiilor sau persoanelor care le-au înfiinţat, din contribuţia părinţilor/reprezentanţilor legali, precum şi din alte surse prevăzute de lege”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 8, alin. (3) se abrogă.
Art. 21 alin. (2) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor (modificat prin Legea nr. 201/2018)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 21, alin. (2) prevedea:
„(2) În termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi, Inspecţia Socială are obligaţia de a efectua câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Inspecţia se consemnează într-un raport de inspecţie”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 21, alin. (2) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2) Inspecţia Socială şi direcţiile sanitare judeţene/a municipiului Bucureşti au obligaţia de a efectua câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Pentru menţinerea şi respectarea standardelor sociale şi sanitare se va realiza anual câte o inspecţie tuturor serviciilor sociale comunitare de creşă. Inspecţia se consemnează într-un raport de inspecţie”.
Alte prevederi relevate ale Legeii nr. 201/2018
Conform art. III din Legea nr. 201/2018, se autorizează Ministerul Finanţelor Publice să introducă modificările aduse prin respecetiva lege în structura bugetului de stat şi în bugetul Ministerului Educaţiei Naţionale, la propunerea ordonatorului principal de credite, începând cu anul şcolar 2019-2020.
Art. IV din Legea nr. 201/2018 prevede faptul că în termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a acestei legi, se modifică în mod corespunzător:
a) H.G. nr. 136/2016 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază de la bugetul de stat, din sume defalcate din TVA prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar, pentru toţi preşcolarii şi elevii din învăţământul general obligatoriu particular şi confesional acreditat, precum şi pentru cei din învăţământul profesional şi liceal acreditat, particular şi confesional (M. Of. nr. 188 din 14 martie 2016; cu modif. ult.);
b) H.G. nr. 72/2013 privind aprobarea normelor metodologice pentru determinarea costului standard per elev/preşcolar şi stabilirea finanţării de bază a unităţilor de învăţământ preuniversitar de stat, care se asigură din bugetul de stat, din sume defalcate din T.V.A. prin bugetele locale, pe baza costului standard per elev/preşcolar (M. Of. nr. 133 din 13 martie 2013; cu modif. ult.);
c) H.G. nr. 1.252/2012 privind aprobarea Metodologiei de organizare şi funcţionare a creşelor şi a altor unităţi de educaţie timpurie antepreşcolară (M. Of. nr. 8 din 7 ianuarie 2013).
Art. V din Legea nr. 201/2018 dispune că tipurile şi modalităţile de finanţare a serviciilor de educaţie timpurie antepreşcolară prevăzute la art. 27 alin. (4) din Legea educaţiei naţionale nr. 1/2011, cu modificările şi completările ulterioare, se reglementează prin hotărâre a Guvernului în maximum 3 luni de la intrarea în vigoare a respectivei legi.
Art. VI din Legea nr. 201/2018 stabilește faptul că prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 263/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea creşelor, cu modificările şi completările ulterioare, intră în vigoare în termen de 12 luni de la data intrării în vigoare a respectivei legi.
Potrivit art. VII din Legea nr. 201/2018, prevederile respectivei legi intră în vigoare începând cu anul şcolar 2019-2020.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.