Infracțiunea de spălarea a banilor – reglementări europene și naționale
Olga-Andreea Urda - mai 1, 2016Este prevăzută de asemenea o cauza de atenuare a pedepsei, în art. 30 din Legea nr. 656/2002, pentru persoana care a comis infracţiunea de spălare de bani, iar în timpul urmăririi penale denunţă şi facilitează identificarea şi tragerea la răspundere penală a altor participanţi la săvârşirea infracţiunii, aceasta beneficiază astfel, de reducerea la jumătate a limitelor pedepsei prevăzute de lege[36].
Art. 31 din Legea nr. 656/2002 transpune dispozițiile art. 39 din Directiva 2005/60/CE[37], incriminând nerespectarea obligaţiilor persoanelor prevăzute la art. 10[38] și salariații acestora, de a aplica, în plus faţă de măsurile-standard de cunoaştere a clientelei, măsurile suplimentare de cunoaştere a clientelei într-o serie de situaţii care, prin natura lor, pot prezenta un risc sporit de spălare a banilor sau de finanţarea terorismului[39].
II.3. Instituții competente în prevenirea și combaterea spălării banilor
La nivel instituțional s-a înființat Unitatea de Informații Financiară a statului român reprezentată de Oficiului Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor. Această instituție asigură transpunerea în legislația noastră atât a prevederilor Convenției Consiliului Europei de la Varșovia cât și pe cele ale Directivei 2005/60/CE.
Începând cu anul 2004, O.N.P.C.S.B. a devenit membru al Reţelei FIU.NET, urmare Proiectului PHARE Regional 2003-2005.
O.N.P.C.S.B. a fost înființat prin Legea nr. 656/2002 și „funcţionează ca organ de specialitate cu personalitate juridică în subordinea Guvernului cu sediul în municipiul București”. Obiectul de activitate al Oficiului este prevăzut în art. 26 alin. 2 din Legea nr. 656/2002 și constă în „prevenirea şi combaterea spălării banilor şi a finanţării terorismului, scop în care primeşte, analizează, prelucrează informaţii şi sesizează, Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi Serviciul Român de Informaţii”.
Concluzii
Încă din preambulul Directivei 2005/60/CE se subliniază pericolul reprezentat de fluxurile masive de bani murdari care pot prejudicia stabilitatea și reputația sectorului financiar amenințând piața unică precum și de terorismul care zdruncină înseși temeliile societății noastre. În mod evident soluția identificată rămâne cooperarea în care măsurile adoptate numai la nivel național sau chiar la nivelul Uniunii Europene, fără a ţine seama de coordonarea internațională, ar avea efecte reduse.
Efectul infracțiunii de spălare a banilor poate fi unul devastator asupra economiei, a securității și a societății în general[40].
În condițiile în care statele membre ar fi trebuit să își armonizeze legislațiile naționale cu normele europene, legiuitorul român a optat pentru uniformizare, înțelegând să copie în integralitate textul normelor europene în materie. Cadrul legislativ, creat destul de târziu, este oarecum rigid și inadaptat încă la realitățile sociale specifice statului român, principalul efect fiind jurisprudența săracă.
Evoluția viitoare a prevenirii și combaterii infracțiunii de spălare de bani este tributară adaptării normelor și creării unor structuri instituționale mai eficiente.
[36] Olga Andreea Urda, Spălarea de bani în dreptul penal european și în dreptul penal național, în „Dreptul între modernizare și tradiție. Implicații asupra organizării juridice, politice, administrative și de ordine publică”, Ed. Hamangiu, București, 2015, p. 874.
[37] Art. 39 stabilește obligația Statelor membre de a se asigură că persoanele fizice și juridice reglementate de directivă pot fi trase la răspundere pentru încălcări ale dispozițiilor naționale adoptate în temeiul prezentei directive. Sancțiunile prevăzute trebuie să fie efective, proporționale și cu efect de descurajare.
[38] Art. 10 din Legea nr. 656/2002 face referire la următoarele persoane fizice sau juridice: a) instituţiile de credit şi sucursalele din România ale instituţiilor de credit străine; b) instituţiile financiare, precum şi sucursalele din România ale instituţiilor financiare străine; c) administratorii de fonduri de pensii private, în nume propriu şi pentru fondurile de pensii private pe care le administrează, agenţii de marketing autorizaţi/avizaţi în sistemul pensiilor private; d) cazinourile; e) auditorii, persoanele fizice şi juridice care acordă consultanţă fiscală sau contabilă; f) notarii publici, avocaţii şi alte persoane care exercită profesii juridice liberale, în cazul în care acordă asistenţă în întocmirea sau perfectarea de operaţiuni pentru clienţii lor privind cumpărarea ori vânzarea de bunuri imobile, acţiuni sau părţi sociale ori elemente ale fondului de comerţ, administrarea instrumentelor financiare sau a altor bunuri ale clienţilor, constituirea sau administrarea de conturi bancare, de economii ori de instrumente financiare, organizarea procesului de subscriere a aporturilor necesare constituirii, funcţionării sau administrării unei societăţi comerciale, constituirea, administrarea ori conducerea societăţilor comerciale, organismelor de plasament colectiv în valori mobiliare sau a altor structuri similare ori desfăşurarea, potrivit legii, a altor activităţi fiduciare, precum şi în cazul în care îşi reprezintă clienţii în orice operaţiune cu caracter financiar ori vizând bunuri imobile; g) furnizorii de servicii pentru societăţile comerciale şi alte entităţi sau construcţii juridice, alţii decât cei prevăzuţi la lit. e) sau f), aşa cum sunt definiţi la art. 2 lit. k); h) persoanele cu atribuţii în procesul de privatizare; i) agenţii imobiliari; j) asociaţiile şi fundaţiile; k) alte persoane fizice sau juridice care comercializează bunuri şi/sau servicii, numai în măsura în care acestea au la bază operaţiuni cu sume în numerar, în lei sau în valută, a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 15.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni ce par a avea o legătură între ele.
[39] Este vorba despre următoarele situații: a) în cazul persoanelor care nu sunt prezente fizic la efectuarea operaţiunilor; b) în cazul relaţiilor de corespondent cu instituţii de credit din state care nu sunt membre ale Uniunii Europene sau nu aparţin Spaţiului Economic European; c) în cazul tranzacţiilor sau relaţiilor de afaceri cu persoanele expuse politic, care sunt rezidente într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau al Spaţiului Economic European ori într-un stat terţ.
[40] Malorie Mani, L’Union Européene dans la lutte contre le blanchiment d’argent. Entre intérêts nationaux et intérêts communnautairs, Ed. Harmetten, Paris, 2003, p. 19.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.