Infracțiunea de spălarea a banilor – reglementări europene și naționale
Olga-Andreea Urda - mai 1, 2016I.3. Reglementări ale Uniunii Europene în materia spălării banilor
Cadrul legislativ
- Directiva 91/308/CEE a Consiliului, din 10 iunie 1991, privind prevenirea folosirii sistemului financiar în scopul spălării banilor[14]
- Regulamentul (CE) nr. 1889/2005 al Parlamentului European și al Consiliului din 26 octombrie 2005 privind controalele numerarului la intrarea sau ieșirea din comunitate[15]
- Decizia 2000/642/JAI a Consiliului din 17 octombrie 2000 privind modalitățile de cooperare între unitățile de informații financiare ale statelor membre în privința schimbului de informații[16]
- Decizia-cadru a Consiliului 2001/500/JAI din 26 iunie 2001 privind spălarea banilor, identificarea, urmărirea, înghețarea, sechestrarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunii[17].
- Directiva Parlamentului European și a Consiliului 2005/60/CE privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor și finanțări terorismului[18].
- Directiva Comisiei 2006/70/CE din 1 august 2006 de stabilire a măsurilor de aplicare a Directivei Parlamentului European și a Consiliului 2005/60/CE privind definirea persoanelor din mediul politic și criteriile tehnice de aplicare a procedurilor simplificate de precauție privind clientela, precum și de exonerare pe motivul unei activități financiare desfășurate în mod ocazional sau la scară foarte limitată[19].
- Regulamentul Parlamentului European și al Consiliului (CE) Nr. 1781/2006 din 15 noiembrie 2006 privind informațiile referitoare la ordonatorii ce însoțesc transferurile de fonduri[20]
- Directiva 2014/42/UE a Parlamentului European și a Consiliului din 3 aprilie 2014 privind înghețarea și confiscarea instrumentelor și produselor infracțiunilor săvârșite în Uniunea Europeană[21]
Legislațiile statele membre conțin incriminări ale faptelor de spălare de bani, însă aceste reglementări nu au un caracter uniform, motiv pentru care există numeroase probleme cu privire la aplicarea acestor norme, mai ales având în vedere caracterul esențialmente transnațional al criminalității organizate.
Directiva 91/308/CEE definește spălarea banilor ca reprezentând activitățile enumerate în art. 1 al Directivei constând în: „convertirea sau transferul de bunuri despre care cel care le efectuează știe că provin dintr-o activitate cu caracter infracțional sau dintr-o participare la o astfel de activitate, în scopul de a disimula sau de a masca originea ilicită a numitelor bunuri sau de a ajuta orice persoană implicată în această activitate să scape de consecințele juridice ale actelor sale; disimularea sau mascarea naturii, a sursei, a amplasării, a dispoziției, a mișcării sau proprietății reale a bunurilor sau a drepturilor referitoare la acestea despre care autorul știe că provin dintr-o activitate infracțională sau din participarea la o astfel de activitate; achiziția, deținerea sau folosirea unor bunuri știind, în momentul primirii acestor bunuri, că ele provin dintr-o activitate cu caracter criminal sau dintr-o participare la o astfel de activitate; participarea la unul dintre actele vizate la cele trei puncte precedente, asocierea pentru a comite actul respectiv, încercarea de a-l comite, faptul de a ajuta, de a incita sau de a sfătui pe cineva să îl comită sau faptul de a-i facilita executare”. La nivel instituțional Directiva prevede înființarea unui Comitet de contact, format din persoane desemnate de statele membre și din reprezentanți ai Comisiei cu rolul de a asigura aplicarea armonioasă a dispozițiilor Directivei și de a facilita cooperarea între statele membre.
Cele 40 de recomandări emise de către Grupul de Acțiune Financiară Internațională (G.A.F.I./FATF)[22] emise în lupta spălării banilor au fost preluate în normele Uniunii Europene prin intermediul Directivei nr. 2005/60/CE. Directiva are ca obiectiv prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor și finanțării terorismului[23].
Încă din preambulul Directivei se atrage atenția asupra necesității armonizării legislației în domeniu pentru a se evita adoptarea de către statele membre a unor măsuri de protejare a sistemelor lor financiare care ar putea fi incompatibile cu funcționarea pieței interne, cu normele statului de drept și cu ordinea publică din Comunitate[24].
Directiva stabilește obligația în sarcina statelor de a crea Unități de Informații Financiare, responsabile cu „primirea, analizarea și comunicarea către autoritățile competente informațiilor divulgate care se referă la posibile spălări de bani, posibile finanțări ale terorismului sau care sunt solicitate de legislația sau reglementările naționale”[25].
În cadrul Uniunii Europene a fost creat FIU.NET, o formă de cooperare pan-europeană între Unităţile de Informaţii Financiare din Statele Membre referitoare la schimbul de informaţii privind activităţile suspecte de spălarea banilor şi finanţarea terorismului.
Regulamentul (CE) nr. 1889/2005 atrage atenția asupra faptului că discrepanțele existente între legislațiile statelor membre dăunează bunei funcționări a pieței interne și completează dispozițiile Directivei 91/308/CEE cu privire la „tranzacțiile efectuate prin intermediul instituțiilor financiare și de credit și al anumitor profesii, stabilind norme armonizate pentru controlul intrărilor și ieșirilor de numerar din Comunitate, efectuat de către autoritățile competente”[26].
Regulamentul 1781/2006 constată necesitatea existenței informațiilor complete cu privire la plătitor în situația transferurilor de fonduri în afara Comunității pentru a permite autorităților din statele terțe, cu competențe în prevenirea și combaterea spălării de bani sau a finanțării terorismului, să descopere sursa fondurilor folosite în aceste scopuri. În acest scop Regulamentul nr. 1781/2006 stabilește „normele privind informațiile cu privire la plătitor care trebuie să însoțească transferurile de fonduri, în scopul prevenirii, cercetării și descoperirii activităților de spălare a banilor și de finanțare a terorismului”[27].
Directiva nr. 2014/42/UE stabilește norme minime privind înghețarea bunurilor în vederea unei posibile confiscări ulterioare și privind confiscarea bunurilor în materie penală.
-
II. Reglementări naționale în materia spălării de bani
II.1. Cadrul legislativ
- Legea nr. 21/1999 pentru prevenirea și sancționarea spălării de bani[28] – incriminează pentru prima dată în legislația noastră spălarea de bani[29].
- Legea nr. 656/2002, republicată în 2012, pentru prevenirea și sancționarea spălării banilor, precum și pentru instituirea unor măsuri de prevenire și combatere a finanțării actelor de terorism[30] – reprezintă principalul instrument legislativ în materie.
- Regulamentul nr. 5/2008[31] privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării actelor de terorism prin intermediul piețelor de capital aprobat prin Ordinul nr. 83/2008[32] de către Comisia națională a Valorilor Mobiliare.
- Hotărârea Camerei Consultanților Fiscali nr. 7/2012 pentru aprobarea Normelor privind instituirea măsurilor de prevenire și combatere a spălării banilor și a finanțării actelor de terorism prin intermediul activităților de consultanță fiscală[33] – instituie în sarcina consultanților fiscali obligația cunoașterii clientului și a raportării la Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor a tranzacțiilor suspecte și a plăților în numerar, lei sau valută, mai mari de 15.000 de euro[34].
II.2. Infracțiunea de spălare a banilor reglementată de Legea nr. 656/2002
Art. 29 din Legea nr. 656/2002 transpune în mod corespunzător atât dispozițiile art. 6 din Convenția de la Strasbourg, adoptată la nivelul Consiliului Europei în materia prevenirii și combaterii spălării banilor, cât și dispozițiile art. 1 a Deciziei-cadru nr. 2001/500/JAI[35] și prevede următoarele: „(1) Constituie infracţiunea de spălare a banilor şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani:
a) schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârşirea de infracţiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii ilicite a acestor bunuri ori în scopul de a ajuta persoana care a săvârşit infracţiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei;
b) ascunderea ori disimularea adevăratei naturi a provenienţei, a situării, a dispoziţiei, a circulaţiei sau a proprietăţii bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârşirea de infracţiuni;
c) dobândirea, deţinerea sau folosirea de bunuri, cunoscând că acestea provin din săvârşirea de infracţiuni;
d) participarea la una dintre infracţiunile stabilite conform prezentului articol sau la orice formă de asociere, înţelegere, orice tentativă ori complicitate prin oferirea unei asistenţe, unui ajutor sau sfaturi în vederea comiterii sale”.
[14] Publicată în Jurnalul Oficial nr. L 166/1991.
[15] Publicat în J. Of al Uniunii Europene nr. 309/9 din 25.11.2005.
[16] Publicată în Jurnalul Oficial nr. L 271 din 24.10.2000.
[17] Publicată în J. Of. al Uniunii Europene L 309 din 15.03.2006.
[18] Publicată în J. Of. al Uniunii Europene L 309 din 25.11.2005.
[19] Publicată în J. Of. al Uniunii Europene L 214, 4.8.2006.
[20] Publicat în J. Of. al Uniunii Europene L 345, 8.12.2006.
[21] Publicată în J. Of. al Uniunii Europene L 123/39, 29.4.2014.
[22] Grupul de Acțiune Financiară Internațională (G.A.F.I./FATF) fost înfiinţat la Summit-ul G7 de la Paris, în 1989, fiind un organism inter-guvernamental care stabileşte standardele internaţionale, dezvoltă şi promovează politici de combatere a spălării banilor şi finanţării terorismului. FATF are în prezent 34 membri: 33 țări și guverne și două organizaţii internaţionale; și mai mult de 20 de observatori: cinci organisme regionale tip FATF și mai mult de 15 alte organizaţii sau organisme internaţionale. O lista cu toţi membri si observatorii poate fi găsită pe website-ul FATF la adresa http://www.fatf-gafi.org/pages/aboutus/membersandobservers/. Cele 40 de Recomandări originale ale FATF au fost elaborate în anul 1990, ca o iniţiativă de a combate abuzare sistemelor financiare de către persoane care spălau banii proveniţi din droguri.
[23] Alina Letiția, Unele puncte de vedere referitoare la paradisurile fiscale, în Dreptul nr. 9/2012, p. 220.
[24] Punctul 2 din preambulul Directivei nr. 2005/60/CE.
[25] Art. 21 din Directiva 2005/60/CE.
[26] Art. 1 din Regulamentul nr. 1889/2005.
[27] Art. 1 din Regulamentul nr. 1781/2006.
[28] Publicată în M. Of. nr. 18 din 12 octombrie 2002, abrogată și înlocuită prin Legea nr. 656/2002.
[29] A se vedea: Mihai Adrian Hotca, Maxim Dobrinoiu, Infracțiuni prevăzute în legi speciale. Comentarii și explicații, Ed. C.H. Beck, București, 2008, p. 296; Elena Cazan, op. cit., p. 186.
[30] Publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 702 din 21 ianuarie 1999.
[31] Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 11 iulie 2008.
[32] Publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 525 din 11 iulie 2008.
[33] Publicată în M. Of. al României, Partea I, nr. 216 din 2 aprilie 2012.
[34] Alina Letiția, Unele puncte de vedere referitoare la paradisurile fiscale, în Dreptul nr. 9/2012, p. 225.
[35] Art. 1 stabilește obligația statelor membre de ase asigură că spălarea banilor și finanțarea terorismului sunt interzise. Prin spălarea banilor înțelegându-se următoarele comportamente, atunci când sunt comise intenționat:
(a) conversia sau transferul de bunuri, cunoscând că acele bunuri provin dintr-o activitate infracțională sau dintr-un act de participare la Astfel, de activități, cu scopul ascunderii sau disimulării originii ilicite a bunurilor sau al sprijinirii oricărei persoane implicate în comiterea activităților respective pentru a se sustrage consecințelor legale ale acțiunilor sale; (b) ascunderea sau disimularea naturii, sursei, localizării, utilizării, circulației, a drepturilor aferente sau a dreptului de proprietate reale, cunoscând că acestea provin dintr-o activitate infracțională sau dintr-un act de participare la Astfel, de activități; (c) achiziția, deținerea sau utilizarea de bunuri, cunoscând, la data primirii lor, că acestea provin dintr-o activitate infracțională sau dintr-un act de participare la Astfel, de activități; (d) participarea, asocierea în vederea comiterii, tentativele de comitere și sprijinirea, incitarea, facilitarea și consilierea pentru comiterea oricăreia dintre acțiunile menționate la literele anterioare.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.