H.G. nr. 9/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative în domeniul afacerilor externe
Redacția ProLege - ianuarie 3, 202021. coordonează şi pregăteşte întrunirile Consiliului interinstituţional, înfiinţat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 202/2008, aprobată cu modificări prin Legea nr. 217/2009, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi activitatea de modificare a cadrului legislativ specific;
22. participă la realizarea şi implementarea politicii externe şi de securitate comună a Uniunii Europene şi coordonează, în plan naţional, participarea României la politica de securitate şi apărare comună, inclusiv la misiunile derulate sub egida Uniunii Europene. Coordonează participarea României la misiuni internaţionale civile, urmărind îndeplinirea obiectivelor de politică externă şi a angajamentelor asumate în plan internaţional; decide cu privire la trimiterea, menţinerea şi retragerea experţilor români proveniţi din cadrul Ministerului Afacerilor Externe, precum şi a celor din sectorul neguvernamental, în misiuni internaţionale civile, în funcţie de priorităţile de politică externă ale României şi de specificul fiecărei misiuni; cooperează cu alte instituţii guvernamentale în ceea ce priveşte participarea experţilor acestora la astfel de misiuni;
23. asigură coordonarea sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene din perspectiva participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene;
24. asigură realizarea atribuţiilor care îi revin în conformitate cu Legea nr. 373/2013privind cooperarea dintre Parlament şi Guvern în domeniul afacerilor europene, respectiv în conformitate cu Hotărârea Guvernului nr. 34/2017 privind organizarea şi funcţionarea Sistemului naţional de gestionare a afacerilor europene în vederea participării României la procesul decizional al instituţiilor Uniunii Europene;
25. organizează şi coordonează registrul mandatelor naţionale elaborate şi transmise cu privire la proiectele de acte legislative ale Uniunii Europene;
26. coordonează, în plan naţional, participarea României la acţiunea externă a Uniunii Europene şi aspectele legate de modificarea sau implementarea tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, cu implicaţiile instituţionale care derivă din acestea;
27. urmăreşte obiectivele la nivel UE rezultând din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene;
28. asigură reprezentarea României la Consiliul Afaceri Externe şi la Consiliul Afaceri Generale, cu excepţia Consiliului Afaceri Generale – coeziune;
29. asigură, prin direcţiile de specialitate, reprezentarea României în domeniul de competenţă al M.A.E., la grupurile de lucru ale Consiliului Uniunii Europene;
30. asigură coordonarea interministerială în vederea transpunerii directivelor Uniunii Europene şi asigurării cadrului de aplicare directă a regulamentelor şi deciziilor Uniunii Europene;
31. avizează, în mod obligatoriu, proiectele de acte normative care urmăresc transpunerea sau asigurarea cadrului de aplicare directă în legislaţia naţională a actelor legislative ale Uniunii Europene ori care au relevanţă europeană şi examinează, sub aspectul compatibilităţii cu reglementările Uniunii Europene, propunerile legislative în vederea formulării punctului de vedere al Guvernului asupra acestora;
32. coordonează şi supraveghează fundamentarea de către autorităţile şi instituţiile publice a poziţiilor naţionale care urmează a fi comunicate Comisiei Europene, în cadrul solicitărilor de informaţii ale acesteia, transmise prin intermediul bazei de date electronice constituite în acest scop;
33. coordonează procesul de notificare electronică a legislaţiei naţionale care transpune dreptul Uniunii Europene;
34. urmăreşte evoluţia politicilor Uniunii Europene şi propune măsuri pentru adaptarea politicilor României la acestea în vederea asigurării compatibilităţii acţiunilor autorităţilor române cu obligaţiile rezultate din calitatea României de stat membru al Uniunii Europene;
35. urmăreşte, în limitele de competenţă prevăzute de lege, împreună cu ministerele de linie şi alte autorităţi ale administraţiei publice centrale, respectarea obligaţiilor României în calitate de stat membru al Uniunii Europene;
36. reprezintă coordonatorul naţional al Semestrului European şi punctul tehnic de contact în problematica Strategiei «Europa 2020»;
37. coordonează şi este punctul de contact al Strategiei Uniunii Europene pentru Regiunea Dunării; prezidează Grupul interministerial pentru implementarea Strategiei şi asigură secretariatul Forumului naţional pentru implementarea acesteia;
38. reprezintă punctul naţional de contact pentru Oficiul TAIEX al Comisiei Europene;
39. gestionează Centrul Naţional SOLVIT;
40. este coordonator naţional al Sistemului de informare al pieţei interne (I.M.I.) şi coordonator al ariei legislative servicii din cadrul acestui sistem;
41. reprezintă punctul naţional de contact cu Uniunea Europeană, care gestionează informaţii prin intermediul sistemelor informatice şi de comunicaţii conectate la instituţiile europene; asigură diseminarea, în plan naţional, a informaţiilor clasificate ale Uniunii Europene, primite de la instituţiile europene prin sisteme informatice sau în format hârtie, cu respectarea normelor de securitate ale Uniunii Europene şi naţionale; în vederea asigurării condiţiilor tehnice şi de securitate necesare protecţiei informaţiilor clasificate ale Uniunii Europene, cooperează cu instituţiile naţionale competente, potrivit atribuţiilor acestora;
42. răspunde de aplicarea dispoziţiilor Legii nr. 92/2002 pentru aprobarea participării României, cu drepturi depline, la Consiliul de Administraţie al Colegiului Europei şi a plăţii cotizaţiei anuale, cu modificările ulterioare;
43. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental pentru Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, pentru Tribunalul Uniunii Europene, precum şi pentru Curtea de Justiţie a Asociaţiei Europene a Liberului Schimb şi asigură, prin acesta, reprezentarea juridică a statului român în faţa Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, a Tribunalului Uniunii Europene, a celorlalte instituţii ale Uniunii Europene, în cadrul procedurilor prevăzute la art. 218 alin. (11), art. 256, art. 258-260, art. 263, 265 şi art. 267-272 din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene, în legătură cu etapele precontencioase sau contencioase, după caz, ale respectivelor proceduri, precum şi în faţa Curţii de Justiţie a Asociaţiei Europene a Liberului Schimb;
44. urmăreşte evoluţia jurisprudenţei Curţii de Justiţie a Uniunii Europene şi prezintă rapoarte şi informări periodice cu privire la chestiunile cu relevanţă pentru România;
45. exercită, în numele Guvernului României, prerogativele de Agent guvernamental pentru Curtea Europeană a Drepturilor Omului şi asigură, prin acesta, reprezentarea intereselor statului român la Consiliul Europei în procedurile jurisdicţionale, în procedurile de rezolvare pe cale amiabilă, în procedurile de aviz consultativ şi în celelalte proceduri în faţa Curţii Europene a Drepturilor Omului, precum şi în procedurile execuţionale în faţa Comitetului Miniştrilor în conformitate cu dispoziţiile Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale şi ale protocoalelor adiţionale la aceasta;
46. colaborează la elaborarea politicii României în domeniul relaţiilor economice internaţionale şi contribuie la stabilirea şi încheierea de parteneriate strategice în domenii-cheie, în concordanţă cu priorităţile şi interesele naţionale ale României;
47. coordonează, planifică şi operaţionalizează politica naţională în domeniul cooperării internaţionale pentru dezvoltare, conform legii;
48. iniţiază sau participă la negocierea şi la încheierea tuturor documentelor internaţionale care conţin prevederi referitoare la acordarea de fonduri financiare nerambursabile de la bugetul de stat către state terţe în curs de dezvoltare, care intră în categoria asistenţei oficiale pentru dezvoltare, potrivit legii;
49. asigură organizarea activităţii de prestare a serviciilor consulare şi de acordare a asistenţei şi protecţiei consulare, în conformitate cu prevederile Legii nr. 62/2019 privind activitatea consulară; asigură finanţarea acţiunilor de gestionare a crizelor, alertelor consulare şi reacţie rapidă, în condiţiile legii;
50. coordonează, conform legii, prin Departamentul pentru controlul exporturilor, sistemul naţional de control al exporturilor, importurilor şi al altor operaţiuni cu produse militare, sistemul naţional de control al operaţiunilor cu produse cu dublă utilizare; supraveghează şi coordonează activităţile privind aplicarea prevederilor Convenţiei privind interzicerea dezvoltării, producerii, stocării şi folosirii armelor chimice şi distrugerea acestora, semnată la Paris la 13 ianuarie 1993, ratificată prin Legea nr. 125/1994, precum şi a oricăror tratate internaţionale relevante în domeniu;
51. asigură asistenţă permanentă şi coordonare în domeniul relaţiilor internaţionale pentru toate ministerele, inclusiv prin intermediul consilierilor diplomatici, care îşi desfăşoară activitatea pe lângă membrii Guvernului;
52. formulează norme şi asigură sprijin instituţiilor centrale de stat în materie de protocol şi curtoazie internaţională. În acest scop, participă în cadrul Consiliului Protocolului Naţional conform reglementărilor legale în vigoare;
53. îndeplineşte atribuţiile care îi revin potrivit legii cu privire la scrisorile de acreditare şi de rechemare, cererile de agrement şi de exequatur;
54. îndeplineşte, în conformitate cu dispoziţiile legale, atribuţiile care revin României în calitate de stat acreditar în baza Convenţiei de la Viena privind relaţiile diplomatice, adoptată la Viena la 18 aprilie 1961, ratificată prin Decretul nr. 566/1968, şi ale Convenţiei de la Viena privind relaţiile consulare, adoptată la Viena la 24 aprilie 1963;
55. păstrează sigiliul de stat al României;
56. realizează demersurile şi ia măsurile necesare pentru pregătirea şi participarea României la expoziţii mondiale şi internaţionale;
57. avizează, din punctul de vedere al oportunităţii, deplasările în străinătate, în interes de serviciu, ale demnitarilor şi asimilaţilor acestora din administraţia publică, precum şi mandatele acestora şi este informat în legătură cu rezultatele principale ale acestor vizite, pentru a putea urmări într-o manieră sistematică şi coerentă obiectivele de politică externă ale României;
58. poate încheia contracte de comodat potrivit prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările ulterioare, cu reprezentanţele din România ale organizaţiilor internaţionale, având ca obiect imobile proprietate privată a statului, deţinute de M.A.E. în condiţiile legii, necesare pentru desfăşurarea activităţilor acestora, conform obligaţiilor asumate de România;
59. contractează, în condiţiile legii, servicii de specialitate, inclusiv servicii de consultanţă pentru realizarea unor activităţi în vederea îndeplinirii atribuţiilor sale;
60. editează publicaţii de specialitate;
61. orice alte atribuţii specifice stabilite prin acte normative pentru domeniul său de activitate”.
Art. 3 alin. (11)
Vechea reglementare
„(11) M.A.E. asigură, pentru procesul de pregătire și exercitare a președinției României la Consiliul Uniunii Europene, implementarea programelor de perfecționare în domeniile generale, specifice gestionării afacerilor europene și a negocierilor multilaterale, de protocol și de diplomație publică. În acest sens, M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează, în condițiile legii, vizite de studiu și acțiuni de formare profesională, cum ar fi, dar fără a se limita la următoarele domenii: sistemul juridic și instituțional al Uniunii Europene, comunicare și negocieri multilaterale în context multicultural, proceduri legislative și sistemul decizional la nivelul UE, politici UE, perfecționarea comunicării în limbile de lucru de la nivelul UE, comunicare publică, protocol și diplomație publică, istorie și cultură modernă”.
Noua reglementare
La art. 3 alin. (11) se abrogă.
Art. 3 alin. (2) lit. b), h), k)
Vechea reglementare
„M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează acțiuni de comunicare publică, de diplomație publică și de diplomație culturală, activități de cercetare științifică în domeniul relațiilor internaționale, activități arhivistice specifice, precum și de protecție a informațiilor clasificate, în conformitate cu prioritățile M.A.E. și cu obiectivele de politică externă ale României, cum ar fi, dar fără a se limita la:
b) campanii și evenimente de promovare a imaginii țării noastre pe plan extern;
h) participarea la festivaluri internaționale ori evenimente organizate cu prilejul deținerii președinției Consiliului Uniunii Europene, al vizitelor bilaterale sau al reuniunilor multilaterale;
k) dezbateri științifice pe teme de politică externă și relații internaționale în parteneriat cu institute de cercetare, laboratoare de idei sau think tank-uri, comunitate universitară, precum și alte instituții publice și private, din țară sau străinătate”.
Noua reglementare
La art. 3 alin. (2) lit. b), h) şi k) se modifică şi vor avea următorul cuprins:
„b) campanii şi evenimente de promovare a intereselor şi a imaginii ţării noastre pe plan extern;
(…)
h) participarea la festivaluri internaţionale ori evenimente organizate cu prilejul vizitelor bilaterale sau al reuniunilor multilaterale;
(…)
k) dezbateri ştiinţifice pe teme de politică externă, drept internaţional şi afaceri europene, în parteneriat cu institute de cercetare, laboratoare de idei sau think-tankuri, comunitate universitară, precum şi alte instituţii publice şi private, din ţară sau străinătate”.
Art. 3 alin. (2) lit. g)
Vechea reglementare
„M.A.E. organizează pe plan intern și internațional și finanțează acțiuni de comunicare publică, de diplomație publică și de diplomație culturală, activități de cercetare științifică în domeniul relațiilor internaționale, activități arhivistice specifice, precum și de protecție a informațiilor clasificate, în conformitate cu prioritățile M.A.E. și cu obiectivele de politică externă ale României, cum ar fi, dar fără a se limita la:
g) acțiuni de comunicare asupra unor teme de interes european”.
Noua reglementare
La art. 3 alin.(2) lit. g) se abrogă.
Art. 4 alin. (3)
Vechea reglementare
„(3) M.A.E., prin ministrul delegat pentru afaceri europene, avizează acțiunile și pozițiile promovate în cadrul activităților Uniunii Europene de către celelalte ministere și autorități ale administrației publice centrale, pe domeniile lor de competență. Ministerele și celelalte autorități ale administrației publice centrale au obligația de a informa M.A.E. despre rezultatele participării reprezentanților români la activitățile Uniunii Europene”.
Noua reglementare
Art. 4 alin. (3) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(3) M.A.E. avizează acţiunile şi poziţiile promovate în cadrul activităţilor Uniunii Europene de către celelalte ministere şi autorităţi ale administraţiei publice centrale, pe domeniile lor de competenţă. Ministerele şi celelalte autorităţi ale administraţiei publice centrale au obligaţia de a informa M.A.E. despre rezultatele participării reprezentanţilor români la activităţile Uniunii Europene”.
Art. 5 alin. (4)
Vechea reglementare
„(4) Ministrul afacerilor externe răspunde de întreaga activitate a M.A.E. în fața Guvernului, precum și, în calitate de membru al Guvernului, în fața Parlamentului”.
Noua reglementare
Art. 5 alin. (4) se modifică şi va avea următorul cuprins:
„(4) Ministrul afacerilor externe răspunde de întreaga activitate a M.A.E. în faţa Guvernului, precum şi, în calitate de membru al Guvernului, în faţa Parlamentului, şi cooperează cu Preşedintele României, având în vedere atribuţiile acestuia în domeniul politicii externe stabilite în plan constituţional”.
Art. 6
Vechea reglementare
„(1) În cadrul M.A.E. funcționează ministrul delegat pentru afaceri europene, cu atribuții în organizarea și coordonarea la nivel național a domeniului afacerilor europene.
(2) Ministrul delegat pentru afaceri europene organizează și coordonează procesul de pregătire a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019.
(3) Ministrul delegat pentru afaceri europene asigură coordonarea procesului de elaborare a mandatelor României în domeniul afacerilor europene, pe care le avizează în mod obligatoriu.
(4) Ministrul delegat pentru afaceri europene asigură coordonarea și implementarea atribuțiilor Guvernului României în aplicarea prevederilor Legii nr. 373/2013 privind cooperarea dintre Parlament și Guvern în domeniul afacerilor europene.
(5) Ministrul delegat pentru afaceri europene conduce, sub îndrumarea prim-ministrului, Comitetul de coordonare a sistemului național de gestionare a afacerilor europene și raportează prim-ministrului rezultatele activității acestuia.
(6) Ministrul delegat pentru afaceri europene sprijină, în baza competențelor cu care a fost învestit, consolidarea relațiilor bilaterale și fundamentarea acțiunilor diplomatice în contextul participării României în domeniul relațiilor externe ale Uniunii Europene.
(7) Cu excepția cheltuielilor generale de funcționare, ministrul delegat pentru afaceri europene poate îndeplini calitatea și atribuțiile de ordonator principal de credite al M.A.E. în domeniul afacerilor europene, în baza și în limitele stabilite prin ordin al ministrului afacerilor externe.
(8) Ministrul delegat inițiază și avizează proiectele de acte normative, respectiv contrasemnează actele normative adoptate potrivit legii, în domeniul afacerilor europene, alături de ministrul afacerilor externe.
(9) Ministrul delegat pentru afaceri europene își îndeplinește atribuțiile ce îi revin în domeniul afacerilor europene folosind structurile proprii ale M.A.E., precum și prin instituțiile aflate în subordonarea, coordonarea ori sub autoritatea M.A.E.
(10) Ministrul delegat pentru afaceri europene poate delega secretarilor de stat menționați la art. 7 alin. (2) și personalului din structurile sale din subordine atribuții în organizarea, coordonarea și reprezentarea la nivel național a domeniului afacerilor europene și în procesul de pregătire a Președinției române a Consiliului Uniunii Europene din anul 2019, inclusiv atribuțiile și calitatea de ordonator principal de credite în legătură cu acest proces.
(11) În aplicarea prevederilor art. 11 alin. (31) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 1/2017 pentru stabilirea unor măsuri în domeniul administrației centrale și pentru modificarea și completarea unor acte normative, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 129/2017, cu modificările și completările ulterioare, ministrul delegat pentru afaceri europene emite ordine și instrucțiuni, în condițiile legii, corespunzător domeniului pentru care a fost învestit, inclusiv pentru aprobarea, alături de ministrul afacerilor externe, a statului de funcții și pentru reglementarea raporturilor de muncă sau de serviciu ale personalului, aferente structurilor corespunzătoare domeniului coordonat, cu respectarea dispozițiilor legale care reglementează statute profesionale speciale”.
Noua reglementare
Art. 6 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Structura din cadrul Ministerului Afacerilor Externe responsabilă de gestionarea domeniului afacerilor europene funcţionează potrivit art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 68/2019 privind stabilirea unor măsuri la nivelul administraţiei publice centrale şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative”.
Art. 7
Vechea reglementare
„(1) Ministrul afacerilor externe este ajutat în activitatea sa de 4 secretari de stat.
(2) Ministrul delegat pentru afaceri europene este ajutat în activitatea sa de 2 secretari de stat și de un subsecretar de stat.
(3) Atribuțiile secretarilor de stat și ale subsecretarului de stat se stabilesc prin ordin al ministrului afacerilor externe, respectiv al ministrului delegat pentru afaceri europene”.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.