Decizia ÎCCJ (Complet RIL) nr. 17/2016 (M. Of. nr. 1004/14.12.2016): Răspunderea contravenţională a candidatului independent în alegerile locale. Sancţionarea candidatului independent în alegerile locale pentru contravenţia de a nu depune un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, atunci când acesta nu a avut înregistrat la AEP un mandatar financiar
Redacția ProLege - decembrie 5, 2016Mai întâi, se remarcă existenţa unei confuzii între tipurile de răspundere juridică pe care le poate antrena încălcarea prevederilor legale enunţate, fiind evident că art. 26 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 34 alin. (7) din Legea nr. 334/2006 (2015)], plasat în cap. IV al actului normativ: „Finanţarea în timpul campaniei electorale”, nu poate viza răspunderea contravenţională, guvernată de principiul răspunderii personale, recunoscut în doctrină, dar şi în jurisprudenţa Curţii Constituţionale2.
2Decizia Curţii Constituţionale nr. 411 din 3 iulie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 526 din 15 iulie 2014.
În plus, fapta sancţionabilă contravenţional analizată – nedepunerea sau depunerea cu întârziere a raportului detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale – se situează, prin ipoteză, ulterior momentului în care se derulează operaţiunile la care se referă art. 26 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 34 alin. (7) din Legea nr. 334/2006 (2015)], iar solidaritatea, de regulă, nu se prezumă3.
3Art. 1.445 din Codul civil.
Rezultă că şi în ipoteza în care s-ar considera, ad absurdum, contrar principiului enunţat, că în materie electorală ar funcţiona răspunderea contravenţională solidară între candidat şi mandatarul său financiar, comportamentul sancţionat contravenţional excedează ipotezelor indicate limitativ de textul care instituie solidaritatea.
În fine, între mandant (candidatul independent) şi mandatarul său financiar nu există un raport de subordonare specific raporturilor de prepuşenie, astfel încât nu se poate pune problema instituirii unei forme de răspundere delictuală (răspunderea comitentului pentru fapta prepusului) şi, corelativ, nici a solidarităţii dintre cei doi pe acest temei.
Concluzionând, se apreciază că în materie contravenţională dispoziţiile art. 26 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 34 alin. (7) din Legea nr. 334/2006 (2015)] nu sunt aplicabile. În privinţa acestui tip de răspundere funcţionează principiul personalităţii, ceea ce presupune că sancţiunea contravenţională nu poate fi aplicată decât persoanei care a comis contravenţia, aceasta urmând să răspundă în nume propriu.
Art. 32 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2007 [art. 32 alin. (3) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 334/2006, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 10/2016] prevede că pentru aceeaşi contravenţie constatată nu se pot sancţiona, în acelaşi timp, partidul politic şi mandatarul financiar sau, după caz, candidatul independent şi mandatarul financiar. Această normă confirmă încă o dată raţionamentul expus anterior.
Ca urmare, referitor la prima problemă pe care o ridică recursul în interesul legii analizat, răspunsul este că nu există un drept de opţiune al autorităţii publice competente să aplice sancţiunea contravenţională, între candidatul independent şi mandatarul său financiar, singura persoană care poate fi sancţionată pentru încălcarea dispoziţiei prevăzute la art. 38 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2015)], în ipoteza în care a fost desemnat şi înregistrat în condiţii legale un mandatar financiar, fiind acesta din urmă.
Referitor la cea de-a doua problemă de drept
A doua problemă de drept pe care o ridică recursul în interesul legii este mai complexă.
Divergenţele de opinie vizează existenţa sau nu, în privinţa acestei contravenţii, a unui subiect activ calificat în persoana mandatarului financiar. Cu alte cuvinte, se pune în discuţie posibilitatea atragerii răspunderii contravenţionale a competitorului electoral, atunci când acesta, încălcându-şi o obligaţie legală, nu şi-a desemnat un mandatar financiar.
Se apreciază că este raţională rezolvarea pe care au dat-o acestei probleme de drept majoritatea instanţelor judecătoreşti şi care a fost propusă de procurorul general.
Enumerarea cuprinsă în art. 41 alin. (2) din Legea nr. 334/2006 (2010), formulă lărgită de legiuitor prin pct. 10 al articolului unic din Legea nr. 78/2016 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, începând cu 1 mai 2016, prin includerea sintagmei „precum şi a altor persoane care au încălcat dispoziţiile prevăzute la alin. (1)-(3)”, determină subiecţii activi ai contravenţiilor indicate la alin. (1)-(3), inclusiv ai contravenţiei analizate, prevăzute de art. 41 alin. (1) raportat la art. 38 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 52 alin. (2) raportat la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2015)].
Sintagma „după caz” din cuprinsul normei nu are menirea de a restrânge sfera subiecţilor activi, ci de a permite aplicarea normei contravenţionale sancţionatoare în situaţii diverse, precum cea care a generat cea de-a doua problemă de drept analizată în prezentul raport.
Acest raţionament şi soluţia pe care o determină, respectiv răspunderea contravenţională a candidatului independent care nu şi-a desemnat un mandatar financiar, nu contravin regulilor de interpretare a legii contravenţionale. În esenţă, principiul legalităţii nu permite aplicarea prin analogie a unei norme în detrimentul celui care a săvârşit fapta, însă, în ipoteza de faţă, este exclusă aplicarea prin analogie atât timp cât norma legală prevede în mod expres şi direct categoriile de persoane cărora le poate fi aplicată sancţiunea contravenţională.
Nu în ultimul rând, trebuie avute în vedere şi situaţiile absurde la care s-ar ajunge dacă s-ar opta pentru interpretarea potrivit căreia, în lipsa desemnării unui mandatar financiar, nu se poate aplica o sancţiune pentru contravenţia al cărei element material constă în omisiunea de a depune în termenul legal raportul prevăzut de art. 38 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (2015)].
Practic, s-ar valorifica în favoarea candidatului independent propria culpă (contrar principiului nemo auditur propriam turpitudinem allegans) şi s-ar valida un comportament care încalcă principiile finanţării activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale, indicate anterior, mai ales principiul transparenţei veniturilor şi cheltuielilor.
În altă ordine de idei, pentru a eluda prevederile legale imperative care stabilesc atribuţiile mandatarului financiar [de exemplu, art. 26 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2010), respectiv art. 34 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2015)], ar fi suficientă omiterea desemnării unui mandatar financiar de către competitorul electoral, căci, în logica interpretării contrare, candidatul independent nu ar putea fi sancţionat contravenţional.
O astfel de interpretare nu poate fi primită nici prin prisma faptului că sancţiunea pentru omisiunea de a desemna un mandatar financiar este mai redusă decât sancţiunea contravenţională pentru nedepunerea raportului detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale [art. 52 alin. (1) raportat la art. 34 alin. (12) din Legea nr. 334/2006 din forma actuală a legii]. Ar fi, aşadar, tentantă acceptarea unei sancţiuni reduse pentru săvârşirea unei singure contravenţii – omisiunea de desemnare şi înregistrare a mandatarului financiar – dacă astfel se obţine exonerarea de răspundere contravenţională pentru o multitudine de alte fapte contravenţionale.
Or, este clar că nu aceasta a fost voinţa legiuitorului.
În fine, un alt argument reţinut în justificarea celeilalte opinii porneşte de la ideea că prevederile art. 38 alin. (4) din Legea nr. 334/2006 (2010) [art. 47 alin. (5) din Legea nr. 334/2006 (2015)] stabilesc o sancţiune specifică pentru candidaţii declaraţi aleşi care nu şi-au depus în condiţiile legii raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale: acestora „nu li se pot valida mandatele”.
Nici acest argument nu poate fi primit, pentru că sancţiunea specifică, suplimentar reglementată de legiuitor, operează doar în privinţa candidaţilor aleşi.
Este evident că sancţiunea contravenţională vizează, în egală măsură, ambele categorii de candidaţi, indiferent dacă aceştia au fost sau nu aleşi.
Legiuitorul a considerat că, în privinţa candidaţilor aleşi, scopul reglementării poate fi atins şi prin instituirea unei sancţiuni suplimentare foarte energice: nevalidarea mandatului obţinut în condiţii de netransparenţă a fondurilor utilizate, fără a-i exclude, cum s-a arătat, din câmpul de aplicare al normei contravenţionale pe ceilalţi candidaţi ale căror venituri şi cheltuieli electorale au fost, de asemenea, netransparente.
Ca urmare, referitor la cea de-a doua problemă pe care o ridică recursul în interesul legii supus analizei, răspunsul este că, în situaţia în care nu şi-a înregistrat la AEP un mandatar financiar, este posibilă sancţionarea contravenţională a candidatului independent pentru contravenţia de a nu depune un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale.
Prin Decizia nr. 17/2016, ÎCCJ (Complet RIL) a admis recursul în interesul legii formulat de procurorul general al Parchetului de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi, în consecinţă, a stabilit că:
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 26 alin. (5), art. 27 şi art. 41 alin. (2) din Legea nr. 334/2006 privind finanţarea activităţii partidelor politice şi a campaniilor electorale (forma în vigoare în anul 2010), devenite art. 34 alin. (7), art. 59 alin. (3) şi art. 52 alin. (4) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2015), candidatul independent în alegerile locale nu poate fi sancţionat pentru contravenţia prevăzută de art. 41 alin. (1) raportat la art. 38 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2010), devenit art. 52 alin. (2) raportat la art. 47 alin. (1) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2015), atunci când şi-a desemnat şi înregistrat la Autoritatea Electorală Permanentă un mandatar financiar care nu a depus în termenul prevăzut de lege raportul detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale.
În interpretarea şi aplicarea dispoziţiilor art. 41 alin. (2) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2010), devenite art. 52 alin. (4) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2015), raportate la dispoziţiile art. 38 alin. (1), art. 26 alin. (12) şi (13) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2010), devenite art. 47 alin. (1), art. 34 alin. (12) şi (14) din Legea nr. 334/2006 (forma în vigoare în anul 2015), candidatul independent în alegerile locale poate fi sancţionat pentru săvârşirea contravenţiei de a nu depune, în termenul prevăzut de lege, la Autoritatea Electorală Permanentă un raport detaliat al veniturilor şi cheltuielilor electorale, atunci când nu şi-a înregistrat la această autoritate un mandatar financiar.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.