Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 78/2018 (M. Of. nr. 127/18.02.2019): Secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistenţă socială
Redacția ProLege - februarie 3, 2019Decizia ÎCCJ | Complet ÎCCJ | Acte normative | Articole | Sumar |
Decizia nr. 78/2018
(M. Of. nr. 127 din 18 februarie 2019) |
Complet DCD/C | O.U.G. nr. 70/2014 privind salarizarea personalului din cadrul sistemului public sanitar și sistemului public de asistență socială în anul 2015 | Art. 1 alin. (1) și art. 3 | În interpretarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) și art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014, art. II din Legea nr. 293/2015 cu referire la atribuțiile prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2011 și art. 24 alin. (1)-(2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistență socială |
Legea nr. 293/2015 privind aprobarea O.U.G. nr. 35/2015 pentru modificarea și completarea O.U.G. nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, precum și pentru modificarea și completarea Legii nr. 152/1998 privind înființarea ANL | Art. II | |||
Legea nr. 416/2011 privind venitul minim garantat | Art. 12 alin. (5) | |||
Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, aprobate prin H.G. nr. 50/2011 | Art. 24 alin. (1)-(2) |
În M. Of. nr. 127 din 18 februarie 2019, s-a publicat Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 78/2018 referitoare la interpretarea și aplicarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) și art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014, art. II din Legea nr. 293/2015 cu referire la atribuțiile prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2011 și art. 24 alin. (l) și alin. (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001.
Astfel, Înalta Curte a stabilit că în interpretarea respectivelor dispoziții, secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistență socială.
Obiectul dezlegării chestiunii de drept
Art. 1 alin. (1) și art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014
„Art. 1 alin. (1)
(1) Începând cu 1 ianuarie 2015, pentru personalul din cadrul sistemului public sanitar, inclusiv unități medico-sociale, și al sistemului public de asistență socială, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază, astfel cum a fost acordat pentru luna decembrie 2014, se majorează cu 100 lei*).
(…)
Art. 3
În sensul prezentei ordonanțe de urgență, prin sistemul public de asistență socială se înțelege, în conformitate cu prevederile Legii asistenței sociale nr. 292/2011, instituțiile și unitățile publice de asistență socială care furnizează servicii sociale, serviciile publice de asistență socială de la nivelul consiliilor județene, sectoarelor municipiului București, Consiliului General al Municipiului București, municipiilor, orașelor și comunelor, precum și persoanele care asigură serviciile de îngrijire personală la domiciliu, cât și personalul care asigură consiliere educațională, socială și psihologică persoanelor private de libertate aflate în custodia sistemului penitenciar”.
Art. II din Legea nr. 293/2015
„(1) Începând cu drepturile aferente lunii decembrie 2015, cuantumul brut al salariilor de bază/soldelor funcției de bază/salariilor funcției de bază/indemnizațiilor de încadrare de care beneficiază personalul din cadrul sistemului public de asistență socială, astfel cum este definit în Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 70/2014 privind salarizarea personalului din cadrul sistemului public sanitar și sistemului public de asistență socială în anul 2015, cu modificările ulterioare, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 185/2015, se majorează cu 25% față de nivelul acordat pentru luna septembrie 2015*).
(2) Personalul prevăzut la alin. (1) nu beneficiază de prevederile art. 1^1 alin. (1) și (2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 83/2014 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2015, precum și alte măsuri în domeniul cheltuielilor publice, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 71/2015, cu modificările și completările ulterioare, precum și cu cele aduse prin prezenta lege”.
Art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2011 privind venitul minim garantat
„(5) Primarul și secretarul unității administrativ-teritoriale răspund, în condițiile legii, de realitatea și legalitatea operațiunilor de stabilire a dreptului la ajutorul social, inclusiv a cuantumului acestuia”.
Art. 24 alin. (1)-(2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001
„(1) Cererea și declarația pe propria răspundere pentru acordarea ajutorului social, însoțite de actele doveditoare, fișa de calcul al ajutorului social și ancheta socială sunt prezentate secretarului de către persoanele prevăzute la art. 1 pentru verificare și vizare.
(2) În termen de maximum 10 zile lucrătoare de la efectuarea anchetei sociale și pe baza documentelor prevăzute la alin. (1) secretarul are obligația să prezinte primarului, pentru aprobare, dispoziția de acordare sau de respingere a cererii privind ajutorul social”.
Jurisprudența instanțelor naționale în materie
În ceea ce privește modul în care instanțele judecătorești au înțeles să interpreteze și să aplice dispozițiile ce formează obiectul dezlegării chestiunii de drept, se remarcă existența unei jurisprudențe divergente la nivelul instanțelor judecătorești.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie – Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept, prin Decizia nr. 49/2018, a stabilit că: „în interpretarea dispoziţiilor art. 3^1 alin. (1), raportat la art. 3^1 alin. (1^3) din O.U.G. nr. 57/2015, în forma modificată prin O.U.G. nr. 43/2016, stabilirea nivelului maxim al salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare pentru personalul încadrat în direcţiile generale de asistenţă socială şi protecţia copilului se raportează la nivelul aceluiaşi ordonator de credite căruia îi sunt subordonate financiar, şi nu la nivel naţional”.
Astfel, Curţile de Apel Braşov şi Constanţa nu au identificat practică judiciară relevantă şi nu au exprimat un punct de vedere cu privire la problemele de drept ce fac obiectul prezentei sesizări.
La nivelul Curţii de Apel Alba Iulia, în opinia judecătorilor din cadrul Tribunalul Sibiu – Secţia a II-a civilă de contencios administrativ şi fiscal secretarul unei comune nu poate fi considerat personal din cadrul sistemului de asistenţă social.
La nivelul Curţii de Apel Bacău, din analiza dec. nr. 808/2017 rezultă că, în raport cu funcţia publică îndeplinită de secretarul comunei, acesta nu se încadrează în categoriile vizate de actul normativ.
Punctul de vedere al judecătorilor care activează la Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Neamţ este în sensul că secretarul unei comune poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială.
Curtea de Apel Bucureşti a arătat că, la nivelul Tribunalului Bucureşti, s-a apreciat ca necesar să se lămurească dacă împrejurarea că secretarul comunei are atribuţiile prevăzute de art. 24 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, respectiv de a propune primarului acordarea sau respingerea cererii de ajutor social, este suficientă pentru a se considera că acesta face parte din sistemul public de asistenţă socială. Se reţine că intenţia legiuitorului nu a fost aceea de a acorda majorări salariale tuturor funcţionarilor care au atribuţii izolate de asistenţă socială, ci de a acorda aceste majorări funcţionarilor publici care au preponderent aceste atribuţii, numai despre aceştia putându-se afirma că fac parte propriu-zis din sistemul de asistenţă socială.
La nivelul Tribunalului Giurgiu s-a reţinut că dispoziţiile art. 24 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, respectiv de a propune primarului acordarea sau respingerea cererii de ajutor social, nu sunt suficiente pentru a considera că secretarul unei comune face parte din sistemul public de asistenţă socială.
La nivelul Tribunalului Ialomiţa s-a apreciat că secretarul unei comune nu se încadrează în domeniul de aplicare al O.U.G. nr. 70/2014 şi art. II alin. (1) din Legea nr. 293/2015, neînscriindu-se în categoria personalului de asistenţă socială, ci acesta exercită o funcţie publică de conducere la nivelul unităţii administrativ-teritoriale, reglementată distinct atât din punctul de vedere al atribuţiilor, cât şi al salarizării.
Magistraţii din cadrul Tribunalului Ilfov au apreciat că nu se poate, în nicio situaţie, să se considere că secretarul unei comune este personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială, deoarece atribuţiile de asistenţă socială pe care acesta le îndeplineşte reprezintă doar o mică parte dintre atribuţiile sale, atribuţii care sunt, în primul rând, de organizare, coordonare şi control al structurilor de la nivelul comunei.
Curtea de Apel Cluj a învederat că, la nivelul Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Maramureş se degajă concluzia insuficienţei acestei atribuţii pentru a plasa secretarul în sistemul public de asistenţă socială.
Opinia judecătorilor Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Bistriţa-Năsăud este exprimată prin sent. civ. nr. 1028/2017, în cadrul căruia s-a ivit chestiunea de drept ce face obiectul prezentei sesizări. Instanţa de fond a reţinut, în esenţă, că reperul pentru stabilirea salariului de bază îl reprezintă familia ocupaţională, indiferent de instituţie sau autoritate publică, şi că sent. civ. nr. 1049/2016 a Tribunalului Vrancea atestă îndreptăţirea secretarilor de comună la majorările salariale în discuţie.
La nivelul secţiei de resort din cadrul Tribunalului Sălaj, opinia exprimată a fost în sensul că secretarul comunei poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială, comunicând jurisprudenţă relevantă.
În urma examinării ansamblului jurisprudenţial existent la nivelul Secţiei a III-a contencios administrativ şi fiscal din cadrul Curţii de Apel Cluj secretarul comunei nu poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială.
Curtea de Apel Craiova – Secţia contencios administrativ şi fiscal, secretarul unităţii administrativ-teritoriale nu face parte din personalul din sistemul public de asistenţă socială, astfel cum este definit de art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014.
La nivelul Curţii de Apel Galaţi – Secţia contencios administrativ şi fiscal nu există practică unitară referitoare la includerea secretarului comunei în categoria personalului din cadrul sistemului public de asistenţă socială.
Opinia judecătorilor din cadrul Secţiei de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Galaţi a fost exprimată în sensul de a acorda aceste majorări funcţionarilor care au preponderent asemenea atribuţii, numai despre aceştia putându-se afirma că fac propriu-zis parte din sistemul de asistenţă socială.
În ceea ce priveşte problema de drept judecătorii Secţiei a II-a civile şi de contencios administrativ şi fiscal din cadrul Tribunalului Vrancea apreciază că intenţia legiuitorului a fost aceea de a se acorda majorări salariale funcţionarilor care au preponderent asemenea atribuţii, numai despre aceştia putându-se afirma că fac parte propriu-zis din sistemul de asistenţă socială, şi nu aceea de a se acorda majorări salariale tuturor funcţionarilor care au atribuţii izolate de asistenţă socială.
Curtea de Apel Iaşi, din analiza hotărârilor înaintate, a arătat că secretarul unei comune nu reprezintă personal din cadrul sistemului de asistenţă socială, aşadar nu beneficiază de prevederile O.U.G. nr. 70/2014.
La nivelul Curţii de Apel Oradea şi al instanţelor din circumscripţia acesteia nu au fost identificate hotărâri judecătoreşti vizând problema de drept în discuţie şi, în lipsa unei jurisprudenţe relevante, judecătorii nu au formulat un punct de vedere în legătură cu aceasta.
Punctul de vedere exprimat la nivelul Tribunalului Bihor – Secţia a III-a contencios administrativ şi fiscal este în sensul că secretarul comunei nu poate fi asimilat personalului din cadrul sistemului public de asistenţă socială, întrucât secretarul, conform Legii nr. 215/2001, aparţine structurii funcţionale denumite „primărie”.
La nivelul Curţii de Apel Piteşti nu a fost identificată practică judiciară, însă opinia magistraţilor specializaţi din cadrul Tribunalului Argeş – Secţia contencios administrativ şi fiscal este că nu se poate considera automat că secretarul unei comune face parte din sistemul public de asistenţă socială, ci este necesar să aibă atribuţii în acest sens în fişa postului, situaţiile urmând a fi analizate de la caz la caz.
Tribunalul Buzău, instanţă arondată Curţii de Apel Ploieşti, a comunicat, cu privire la primul aspect solicitat, că, în cadrul Secţiei a II-a civile de contencios administrativ şi fiscal, practica este în sensul că secretarul unei comune poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială, fără să se ataşeze jurisprudenţă.
Curtea de Apel Suceava a arătat că activitatea desfăşurată de reclamantul-secretar constând în conducerea, îndrumarea şi controlul activităţii Compartimentului de asistenţă socială din cadrul primăriei îi conferă acestuia dreptul de a beneficia de majorările prevăzute de dispoziţiile art. 1 din O.U.G. nr. 70/2014 şi art. II alin. (1) din Legea nr. 293/2015.
Opinia majoritară a judecătorilor de la nivelul Curţii de Apel Târgu Mureş este în sensul că poate fi considerat personal din cadrul sistemului public de asistenţă socială.
Opinia judecătorilor din cadrul Curţii de Apel Timişoara – Secţia contencios administrativ şi fiscal este în sensul că funcţia de secretar al unei comune nu poate fi asimilată personalului din cadrul sistemului public de asistenţă socială, astfel cum acesta este definit prin art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014.
Jurisprudența Curții Constituționale
Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 794/2016 (M. Of. nr. 1029 din 21 decembrie 2016) a admis excepţia de neconstituţionalitate şi a constatat că dispoziţiile art. 3^1 alin. (1^2) din O.U.G. nr. 57/2015 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice în anul 2016, prorogarea unor termene, precum şi unele măsuri fiscal-bugetare sunt neconstituţionale, reţinându-se că „dispoziţiile art. 3^1 alin. (1^2) din O.U.G. nr. 57/2015, introdus prin O.U.G. nr. 43/2016, contravin principiului egalităţii în faţa legii, consacrat prin art. 16 din Constituţie, deoarece stabilesc că persoanele aflate în situaţii profesionale identice, dar care nu au obţinut hotărâri judecătoreşti prin care să li se fi recunoscut majorări salariale, au indemnizaţii de încadrare diferite (mai mici) faţă de cei cărora li s-au recunoscut astfel de drepturi salariale, prin hotărâri judecătoreşti, generând diferenţe în stabilirea salariului de bază/indemnizaţiei de încadrare. Or, tratamentul juridic diferit instituit de legiuitor nu are nicio justificare obiectivă şi rezonabilă. De altfel, dispoziţiile de lege criticate lipsesc de sens şi, practic, anulează voinţa legiuitorului şi raţiunea esenţială a edictării actului normativ respectiv, astfel cum sunt precizate în preambulul O.U.G. nr. 20/2016, anume acelea de a egaliza veniturile personalului bugetar cu aceeaşi funcţie, grad/treaptă, gradaţie, vechime în funcţie sau în specialitate, prin raportare la nivelul maxim, şi de a elimina inechităţile existente. Aşadar, dispoziţiile art. 3^1 alin. (1^2) din O.U.G. nr. 57/2015, introdus prin O.U.G. nr. 43/2016, generează inegalităţi în ceea ce priveşte calculul indemnizaţiei/salariului de bază al magistraţilor, respectiv personalului asimilat, cu acelaşi grad, gradaţie, condiţii de vechime şi de studii, şi, prin urmare, contravin art. 16 din Constituţie”.
Punctul de vedere al Procurorului General al PÎCCJ
Ministerul Public, prin Adresa nr. 1.887/C/2.607/III-5/2018 din 28 august 2018, a comunicat că nu se verifică practică judiciară în vederea promovării unui eventual recurs în interesul legii.
Raportul asupra chestiunii de drept
Prin raportul întocmit în cauză s-a arătat că, în interpretarea dispoziţiilor art. 1 alin. (1) şi art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014, art. II din Legea nr. 293/2015 cu referire la atribuţiile prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2001 şi art. 24 alin. (1) şi (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistenţă socială, respingându-se, în rest, sesizarea ca inadmisibilă.
Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 78/2018
Prin Decizia nr. 78/2018, ÎCCJ (Complet DCD/C) a admis în parte sesizarea formulată de Curtea de Apel Cluj – Secția a III-a contencios administrativ și fiscal, în Dosarul nr. 1188/112/2017, privind pronunțarea unei hotărâri prealabile şi, în consecinţă, a stabilit că „în interpretarea dispozițiilor art. 1 alin. (1) și art. 3 din O.U.G. nr. 70/2014, art. II din Legea nr. 293/2015 cu referire la atribuțiile prevăzute de art. 12 alin. (5) din Legea nr. 416/2011 și art. 24 alin. (1) și (2) din Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 416/2001, secretarul comunei nu face parte din personalul încadrat în sistemul public de asistență socială”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.