Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 11/2016 (M. Of. nr. 436/10.06.2016): Dispozițiile art. 105 alin. (1), (2) și art. 106 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
Redacția ProLege - iunie 6, 2016Curtea de Apel Suceava
A precizat că problema creanţelor bugetare constatate prin titluri executorii, în condiţiile în care acestea din urmă sunt contestate în termen legal, a fost discutată şi la întâlnirile reprezentanţilor curţilor de apel pentru unificarea practicii judiciare în materie comercială de la Craiova din 27-28 aprilie 2015 şi, respectiv, Cluj-Napoca din 5- 6 noiembrie 2015, la care s-a decis, în unanimitate, că formularea unei contestaţii, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei bugetare.
Existenţa neîndoielnică a creanţei şi caracterul său exigibil decurg tocmai din titlul executoriu care, deşi contestat, nu a fost suspendat, deci poate fi pus în executare, distribuirea către creditori a unor sume nefiind altceva decât o formă de executare. În acest caz, dacă ulterior se admite contestaţia şi titlul este anulat, devin pe deplin aplicabile dispoziţiile privind executarea pe riscul creditorului şi întoarcerea executării. De altfel, fiind titlu executoriu, în temeiul acestuia, chiar contestat, atât timp cât nu s-a dispus suspendarea, se poate solicita inclusiv deschiderea procedurii, deoarece, potrivit art. 278 alin. (1) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 207/2015, introducerea contestaţiei pe calea administrativă de atac nu suspendă executarea actului administrativ fiscal.
Aşadar, administratorul judiciar nu poate verifica creanţele bugetare constatate prin titluri executorii contestate, în caz contrar, acesta substituindu-se instanţei de contencios administrativ şi fiscal, căreia îi revine competenţa exclusivă de a verifica legalitatea unui act administrativ fiscal, ceea ce nu poate fi primit.
Totuşi, în ipoteza în care, în cadrul procedurii administrative, s-ar dispune suspendarea titlului executoriu, este evident că respectiva creanţă bugetară pretinsă nu ar mai avea caracterul exigibil cerut de lege, caz în care administratorul judiciar, neputând să procedeze la verificarea caracterului cert şi lichid al creanţei, poate opta pentru înscrierea creanţei în discuţie în tabelul preliminar, sub condiţia suspensivă a respingerii contestaţiei introduse pe cale administrativă, cu toate consecinţele ce decurg din această împrejurare, astfel cum acestea sunt statuate de prevederile legii-cadru în materie – Legea nr. 85/2014.
Tribunalul Suceava
În cadrul întâlnirii privind problemele de practică neunitară pentru perioada iulie-septembrie 2015, a fost exprimat un punct de vedere majoritar în sensul că existenţa acţiunilor pe rolul instanţelor de drept comun reprezintă un eveniment viitor şi nesigur care echivalează cu o condiţie rezolutorie şi, prin urmare, se impune înscrierea acestor creanţe sub această condiţie, aceasta şi pentru a permite practicianului în insolvenţă să actualizeze tabelul de creanţe în acord cu soluţia pronunţată, înaintând minutele întâlnirilor şi, cu titlu de practică judiciară, Încheierea din 22 iulie 2014, pronunţată de Tribunalul Suceava în Dosarul nr. 1.851/86/2014/a1.
Curtea de Apel Craiova
A arătat că, în interpretarea prevederilor art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, practica judiciară la nivelul Curţii de Apel Craiova – Secţia a II-a civilă este în sensul că verificarea creanţelor bugetare constatate prin titluri executorii în cadrul procedurii insolvenţei are loc sub aspectul existenţei titlului executoriu şi al intervenirii prescripţiei executării, titlul de creanţă (creanţă certă, lichidă şi exigibilă) putând fi analizat doar în cadrul procedurii de contencios fiscal prevăzute de Codul de procedură fiscală de instanţa de contencios administrativ, ataşându-se Decizia nr. 16/2016 din 19 ianuarie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 5.032/63/2015/A1, şi Decizia nr. 379/2014 din 25 septembrie 2014, pronunţată în Dosarul nr. 4.421/104/2013/A1.
Tribunalul Dolj
A menţionat că, deşi din textul de lege ar rezulta că pot fi verificate creanţele bugetare constatate prin titluri executorii ce sunt contestate, această operaţiune nu poate fi efectuată, întrucât actul administrativ produce efecte de la data comunicării, fiind executoriu, precum şi pentru faptul că legea specială stabileşte posibilitatea suspendării executării, anulării sau modificării actului fiscal în procedura de contestare a acestuia, procedură strict reglementată (procedură prealabilă, contestarea deciziilor).
În teză contrară, ar însemna ca administratorul judiciar să facă propriile verificări asupra actelor fiscale, ignorând caracterul executoriu, să înscrie creditoarea cu o sumă mai mică, lăsând fără aplicare dispoziţiile din Codul de procedură fiscală, fapt ce ar însemna ca acesta să se transforme practic într-o instanţă de judecată, în acest sens, anexându-se Sentinţa nr. 550/2015 din 6 mai 2015, pronunţată în Dosarul nr. 14.092/63/2013/a1, şi Sentinţa civilă nr. 1.175/2015 din 10 decembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 7.323/63/2015/a1.
Tribunalul Gorj
Opinia exprimată este în sensul în care administratorul/lichidatorul judiciar nu poate recurge la o verificare a creanţei bugetare prin procedura instituită de legea insolvenţei, respectiv să verifice temeinicia cererii de creanţe, caracterul cert, lichid şi exigibil.
Administratorul/Lichidatorul judiciar verifică dacă titlul executoriu din care rezultă creanţa bugetară este contestat sau necontestat.
În cazul în care titlul executoriu este necontestat, va înscrie creanţa cu cuantumul din titlu.
În cazul în care titlul executoriu este contestat, în întregime sau parţial, administratorul/lichidatorul judiciar va înscrie partea de creanţă necontestată ca fiind creanţă bugetară, iar partea de creanţă contestată o va înscrie provizoriu, până la soluţionarea definitivă a acţiunii în contencios administrativ, aşa cum rezultă din Sentinţa nr. 571/2015 din 30 septembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 1.937/95/2015/a1, anexată în copie.
Discutabilă este modalitatea de înscriere a creanţei cuprinse în titlul executoriu contestat (sau partea de creanţă contestată), respectiv cu caracter provizoriu sau sub condiţie suspensivă.
Legea insolvenţei nu defineşte noţiunile de „creanţă provizorie”, respectiv „creanţă sub condiţie”, însă referiri la creanţele nescadente sau sub condiţie se găsesc în art. 102 alin. (4) din Legea nr. 85/2014, care prevede: „creanţele nescadente sau sub condiţie la date deschiderii procedurii vor fi admise la masa credală şi vor fi îndreptăţite să participe la distribuiri de sume în măsura îngăduită de prezentul titlu”.
Alin. (5) al aceluiaşi articol prevede că dreptul de vot şi dreptul la distribuţie ale titularilor creanţelor sub condiţie suspensivă la data deschiderii procedurii, inclusiv ale titularilor creanţelor a căror valorificare este condiţionată de executarea în prealabil a debitorului principal, se nasc numai după îndeplinirea condiţiei.
Pentru ca o creanţă să fie sub condiţie suspensivă, cu efectele prevăzute în alin. (5) al art. 102 din Legea nr. 85/2014, este necesar ca în actul juridic generator al dreptului de creanţă al creditului părţile să fi reglementat o astfel de condiţie.
Se reţine că „evenimentul viitor şi sigur” drept condiţie a creanţei trebuie să rezulte din cuprinsul convenţiei părţilor, actul juridic izvor al dreptului de creanţă, nicidecum nu reprezintă modul de interpretare a convenţiei părţilor, respectiv a modalităţii exercitării drepturilor şi obligaţiilor corelative izvorâte din actul juridic respectiv.
Astfel, atât art. 1.017 din Codul civil din 1864, cât şi art. 1.400 din actualul Cod civil reglementează faptul că dreptul afectat de o condiţie suspensivă se naşte doar de la momentul îndeplinirii evenimentului viitor şi incert „prefigurat de către părţi.
O primă consecinţă a acestei teze este aceea că o condiţie suspensivă este eminamente o clauză contractuală sau, în mod excepţional, o prevedere a unui act juridic unilateral, fiind astfel o manifestare de voinţă intrinsecă izvorului de obligaţii din care derivă. A doua consecinţă priveşte însuşi efectul condiţiei suspensive, respectiv naşterea dreptului subiectiv civil, care, în procedura insolvenţei, este însăşi creanţa solicitată a fi înscrisă în tabelul de creanţe.
Aşadar, punctul de vedere este în sensul înscrierii creanţei din titlul executoriu contestat, în mod provizoriu, prin analogie cu dispoziţia de la art. 111 alin. (6) din Legea nr. 85/2014, care prevede înscrierea provizorie a creanţelor ce fac obiectul contestaţiei la tabelul de creanţe, dedusă judecăţii judecătorului-sindic, până la soluţionarea pe fond a cauzei, situaţie similară cu soluţionarea definitivă în acţiunea în contencios administrativ fiscal formulată împotriva titlului executoriu din care rezultă creanţa bugetară ce se solicită a se analiza în procedura insolvenţei, în acest sens fiind Sentinţa nr. 571/2015 din 30 septembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 1.937/95/2015/a1.
Tribunalul Olt
Judecătorii Tribunalului Olt şi-au însuşit opinia exprimată la întâlnirea reprezentanţilor curţilor de apel pentru unificarea practicii judiciare în materia comercială de la Craiova, din 27- 28 aprilie 2015, la care s-a decis, în unanimitate, că înregistrarea unei contestaţii, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei fiscale.
Existenţa neîndoielnică a creanţei şi caracterul exigibil decurg tocmai din titlul executoriu care, deşi contestat, nu a fost suspendat, deci poate fi pus în executare, distribuirea către aceşti creditori a unor sume nefiind altceva decât o formă de executare. În acest caz, dacă ulterior se admite contestaţia şi titlul este anulat, devin pe deplin aplicabile dispoziţiile privind executarea pe riscul creditorului şi întoarcerea executării.
De altfel, fiind titlu executoriu, în temeiul acestuia, chiar şi contestat, atât timp cât nu s-a dispus suspendarea, se poate cere inclusiv deschiderea procedurii.
Simpla înregistrare a unei contestaţii, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei fiscale. În consecinţă, creanţa se va înscrie în tabel ca o creanţă fiscală, pură şi simplă, neafectată de condiţie.
Nefiind suspendat, titlul executoriu poate fi pus în executare, distribuirea către creditori a unor sume nefiind altceva decât o formă de executare.
Curtea de Apel Iaşi
A învederat că opinia judecătorilor-sindici ce îşi desfăşoară activitatea la tribunalele Iaşi şi Vaslui este aceea că prevederile art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014 sunt similare cu cele ale art. 66 din Legea nr. 85/2006, creanţele bugetare constatate printr-un titlu executoriu – act administrativ fiscal fiind exceptate de la verificare.
Curtea de Apel Braşov
A arătat că practica acestei instanţe este în sensul că, ori de câte ori titlul creditorului este contestat, administratorul/lichidatorul judiciar procedează la o înscriere provizorie a creanţei, fără o verificare pe fond a titlului.
Dacă titlul creditoarei este anulat pentru raţiuni de formă, fără a avea loc o judecată a fondului, administratorului/lichidatorului îi revine sarcina de a proceda la verificarea creanţei, iar, ulterior, judecătorului-sindic îi revine competenţa judecării eventualelor contestaţii, în condiţiile art. 59 alin. (5) din Legea nr. 85/2014, ataşând Decizia civilă nr. 1.542/2015 din 17 noiembrie 2015, pronunţată de această instanţă în Dosarul nr. 3.894/62/2014/a1, din care reiese aplicarea prevederilor art. 102 alin. (5) din Legea nr. 85/2014, pentru care însă nu s-a dispus suspendarea.
Tribunalul Covasna
Judecătorii-sindici din cadrul Tribunalului Covasna şi-au exprimat următorul punct de vedere: art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014 prevede că nu sunt supuse procedurii de verificare „creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale”.
Per a contrario, când există un titlu executoriu contestat (de exemplu, o decizie de impunere), lichidatorul are obligaţia să verifice creanţa constatată în respectivul titlu şi, în cazul în care o găseşte a fi valabilă, o va înscrie, sub condiţie, în tabelul de creanţe.
Curtea de Apel Alba Iulia
A comunicat faptul că judecătorii din cadrul Secţiei a II-a civile, cu excepţia completului care a dispus sesizarea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie cu chestiunea de drept privind interpretarea prevederilor art. 105 alin. (1) şi (2) şi art. 106 din Legea nr. 85/2014, în Dosarul nr. 4.120/107/2014/a2 al Curţii de Apel Alba Iulia, apreciază că de la procedura de verificare de către administratorul/lichidatorul judiciar sunt exceptate creanţele bugetare constatate prin acte administrativ fiscale, instanţei de contencios administrativ revenindu-i o asemenea competenţă, în cazul exercitării căii de atac a contestaţiei administrative, în acest sens fiind pronunţată Decizia nr. 554 din 18 noiembrie 2015 în Dosarul nr. 4.036/107/2014/a2 a Curţii de Apel Alba Iulia, comunicată Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, considerându-se că noile dispoziţii ale Legii nr. 85/2014 nu aduc modificări de substanţă care ar schimba situaţia creanţelor bugetare contestate în procedura administrativă reglementată de o lege specială, sub aspectul practicii constante, întemeiate pe dispoziţiile art. 66 alin. (2) din Legea nr. 85/2006.
Astfel, argumentele sunt deopotrivă valabile, atât Legea nr. 85/2006, cât şi Legea nr. 85/2014 exceptând de la procedura de verificare creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale, conţinutul textelor art. 66 alin. (2) şi art. 105 alin. (2) fiind identic.
Diferenţa de conţinut între dispoziţiile art. 105 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 şi prevederile art. 66 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 nu are vreo influenţă asupra chestiunii de tranşat, având ca obiect înscrierea în procedura insolvenţei a creanţelor bugetare ce fac obiectul unei acţiuni în contencios administrativ distincte şi care trebuie interpretată în contextul prevederilor art. 105 alin. (2) din Legea nr. 85/2014.
Tribunalul Hunedoara
Opinia unanimă a judecătorilor Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Hunedoara, nefiind înregistrate pe rol astfel de contestaţii, a fost în sensul că aceste creanţe trebuie înscrise în tabel conform art. 105 alin. (2) din Legea nr. 85/2014, fără verificare, însă drept creanţe provizorii, atribuţia verificării lor pe fond revenind instanţei de contencios administrativ învestite cu soluţionarea acţiunii în anulare.
Tribunalul Sibiu
Judecătorii Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Sibiu, care judecă în completuri specializate cauze de insolvenţă, au apreciat că administratorul judiciar/lichidatorul judiciar doar constată existenţa unor contestaţii împotriva creanţelor bugetare, trecând aceste creanţe în tabel, sub condiţie.
Curtea de Apel Bacău
Curtea de Apel Bacău a învederat că judecătorii-sindici din cadrul Secţiei a II-a civile şi de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Bacău apreciază că lichidatorul judiciar nu are atribuţia de a verifica creanţe bugetare constatate prin titluri executorii, acesta verificând doar dacă există un titlu, care să aibă la bază un titlu de creanţă, dacă a fost sau nu contestat în contencios administrativ şi dacă s-a dispus suspendarea provizorie a efectelor actului administrativ.
Tribunalul Neamţ
A comunicat Încheierea de şedinţă din data de 15 decembrie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 1.787/103/2015/a1, din care rezultă că s-a respins excepţia inadmisibilităţii contestaţiei formulate de către debitor, şi a arătat că, la nivelul acestei instanţe, s-a dispus înscrierea, în mod provizoriu, în tabelul definitiv a unei creanţe bugetare până la soluţionarea, în mod definitiv, a contestaţiei administrativ fiscale formulate împotriva deciziei de impunere.
Curtea de Apel Timişoara
A comunicat faptul că, în interpretarea prevederilor legale incidente în cauză, soluţia adoptată de practica judiciară cristalizată la nivelul secţiei este aceea de a înscrie astfel de creanţe în tabelele de creanţe ale debitoarelor cu menţiunea sub condiţie, în acord cu prevederile art. 5 alin. (1) pct. 69 din Legea nr. 85/2014, fiind exprimată şi opinia (nevalorizată în decizii până la această dată) în sensul că acest tip de creanţe ar trebui înscrise în tabel cu menţiunea „în litigiu”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.