Decizia ÎCCJ (Complet DCD/C) nr. 11/2016 (M. Of. nr. 436/10.06.2016): Dispozițiile art. 105 alin. (1), (2) și art. 106 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă
Redacția ProLege - iunie 6, 2016Decizia ÎCCJ | Complet ÎCCJ | Actul normativ | Articol | Sumar |
Decizia nr. 11/2016 | Complet DCD/C | Legea nr. 85/2014 (M. Of. nr. 466 din 25 iunie 2014; cu modif. ult.) |
Art. 105 alin. (1) și (2); art. 106 | În interpretarea dispoziţiilor art. 105 alin. (1) şi (2) şi art. 106 din Legea nr. 85/2014, administratorul/lichidatorul judiciar nu are atribuţia de a verifica pe fond creanţele bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termenul legal în faţa instanţei specializate. |
În M. Of. nr. 436 din 10 iunie 2016, a fost publicată Decizia nr. 11/2016. Înalta Curte s-a reunit pentru a dezbate cu privire la pronunțarea unei hotărâri prealabile pentru dezlegarea următoarei chestiuni de drept: „dacă administratorul/lichidatorul judiciar are dreptul de a verifica creanţe bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termen legal, şi care sunt limitele acestei verificări, având în vedere şi faptul ca aceste creanţe sunt constatate printr-un act fiscal emis în regim de putere publică”.
Obiectul dezlegării chestiunii de dreptLegea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă; cu modif. şi compl. ult.
„Art. 105
(1) Toate creanţele vor fi supuse procedurii de verificare prevăzute de prezentul capitol, cu excepţia creanţelor constatate prin hotărâri judecătoreşti executorii, precum şi prin hotărâri arbitrale executorii. În cazul în care aceste hotărâri judecătoreşti sau arbitrale sunt anulate, casate sau modificate în căile de atac, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar va reface tabelul de creanţe în mod corespunzător. În cazul în care instanţa de judecată, anulând sau casând hotărârea, nu dezleagă şi fondul dedus judecăţii, administratorul judiciar sau lichidatorul judiciar va proceda la verificarea acelei creanţe, notificând creditorii în cazul neînscrierii totale sau parţiale a creanţei, potrivit prevederilor art. 110 alin. (4). În acest din urmă caz, împotriva măsurii înscrierii parţiale sau neînscrierii în tabel a respectivei creanţe, creditorii pot formula contestaţie în condiţiile art. 59 alin. (5).
(2) Nu sunt supuse acestei proceduri creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale. (…)
Art. 106
(1) Administratorul judiciar va proceda de îndată la verificarea fiecărei cereri şi a documentelor depuse şi va efectua o cercetare amănunţită pentru a stabili legitimitatea, valoarea exactă şi prioritatea fiecărei creanţe.
(2) În cazul în care, prin derogare de la prevederile art. 2.512 şi următoarele din Codul civil, administratorul judiciar/lichidatorul judiciar constata că a intervenit prescripţia extinctivă a creanţei, va notifica în acest sens creditorul, fără a mai face verificări de fond ale creanţei pretinse.
(3) În vederea îndeplinirii atribuţiei prevăzute la alin. (1), administratorul judiciar va putea solicita explicaţii de la debitor, va putea să poarte discuţii cu fiecare debitor, solicitându-i, dacă consideră necesar, informaţii şi documente suplimentare”.
Examen jurisprudențial și opinii ale specialiștilorCurtea de Apel Bucureşti a comunicat următoarele:
Opinia judecătorilor din cadrul Secţiei a V-a Civile este în sensul următor: creanţa bugetară constatată prin titlu executoriu contestat nu se verifică de administratorul judiciar conform art. 105 alin. (1) din Legea nr. 85/2014, ci se înscrie în tabel. Dacă, în urma soluţionării contestaţiei împotriva titlului executoriu, acesta se anulează sau se modifică, administratorul judiciar trebuie să refacă tabelul de creanţe în mod corespunzător, conform aceluiaşi art. 105 alin. (1) din Legea nr. 85/2014.
Judecătorii din cadrul Secţiei a VI-a civile au exprimat opinia potrivit căreia o creanţă bugetară rezultând dintr-un titlu executoriu contestat în condiţiile legii speciale va fi supusă procedurii de verificare prevăzute de legea insolvenţei, dar această verificare este limitată, deoarece existenţa dreptului de creanţă va fi stabilită în procedura contenciosului fiscal. Astfel, creanţa va fi înscrisă provizoriu, din moment ce există posibilitatea anulării titlului de creanţă fiscală.
Textul de lege este însă similar cu textul art. 66 alin. (2) din Legea nr. 85/2006 şi se apreciază că interpretarea este aceeaşi, în sensul prevăzut de dispoziţiile legale menţionate.
În urma verificărilor efectuate şi a consultării judecătorilor din cadrul celor două secţii civile s-a constatat că nu s-a analizat în cadrul căilor de atac exercitate conform Legii nr. 85/2014 chestiunea de drept privind interpretarea prevederilor art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014.
Curtea de Apel Galaţi
A comunicat că la nivelul acestei instanţe şi al tribunalelor din circumscripţie nu a fost identificată jurisprudenţă.
Cu toate acestea, opinia este în sensul că importanţa practică a problemei de drept invocate este foarte mare, norma juridică fiind incidenţă pentru aproape fiecare debitor în situaţie de insolvenţă [art. 102 alin. (1) din Legea nr. 85/2014 impunând organelor fiscale realizarea inspecţiei fiscale la deschiderea procedurii].
Potrivit textelor vizate nu sunt supuse procedurii de verificare doar creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale. Aşadar, în măsura în care titlul a fost contestat, creanţa este supusă verificării.
Se observă că există o imperfecţiune legislativă, în sensul că acelaşi titlu executoriu este verificat în cadrul a două proceduri speciale – cea prevăzută de legislaţia fiscală şi cea prevăzută de legea insolvenţei. Pentru stabilirea raportului dintre cele două proceduri trebuie amintit că:
– pe de-o parte, practicianul în insolvenţă (administratorul/ lichidatorul judiciar) este, îndeobşte, aceeaşi persoană care declanşează şi litigiul contencios-fiscal în cadrul căruia are calitatea de contestator (reclamant); şi
– pe de altă parte, titlul contestat se bucură de prezumţia de legalitate şi temeinicie, fiind executoriu atât timp cât nu a fost folosită procedura de suspendare a efectelor sale. Aşadar, practicianul în insolvenţă va înscrie creanţa fiscală în mod provizoriu [potrivit art. 111 alin. (6) din Legea nr. 85/2014], iar aceasta se va definitiva la finalul procesului administrativ-fiscal.
Curtea de Apel Constanţa
A învederat că punctul de vedere al Secţiei a II-a Civile, contencios administrativ este că, din interpretarea prevederilor art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, rezultă regula în materie de verificare a creanţelor ce urmează a fi înscrise în tabelul preliminar de către administratorul/lichidatorul judiciar, în sensul că acesta este obligat a verifica toate creanţele.
Situaţia de excepţie este dată pentru trei cazuri: creanţele constatate prin hotărâri judecătoreşti executorii, cele constatate prin hotărâri arbitrale executorii, precum şi creanţele bugetare rezultate dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale.
În situaţia creanţelor bugetare constatate prin titluri executorii contestate în termenul legal la instanţa de contencios administrativ se disting două situaţii, prima în care odată cu contestaţia este solicitată (obţinută) şi suspendarea executării titlului, caz în care devine aplicabilă regula în materie, respectiv verificarea acestei creanţe de către administratorul/lichidatorul judiciar, şi a doua situaţie în care nu se solicită şi nici nu se obţine suspendarea executării titlului, caz în care se aplică excepţia privind neverificarea acestei creanţe.
În ambele cazuri, înscrierea unei astfel de creanţe are un caracter provizoriu, tabelul preliminar sau cel definitiv urmând a fi modificat/actualizat în funcţie de hotărârea judecătorească rămasă definitivă.
Tribunalul Constanţa
Secţia a II-a Civilă a Tribunalului Constanța arătat că, procedând la verificări, s-au identificat hotărâri ale judecătorului-sindic, pronunţate în cauze aflate sub incidenţa prevederilor Legii nr. 85/2006 şi ale Legii nr. 85/2014, în care, în cadrul contestaţiei la tabelul preliminar al creanţelor deţinute asupra averii debitoarei, au fost analizate aspecte relative la creanţele bugetare constatate prin titluri executorii, după cum urmează:
În cele mai multe situaţii, contestaţia a vizat nu existenţa sau întinderea creanţei, ci ordinea de prioritate la care aceasta trebuie înscrisă în tabel prin prisma garanţiilor constituite. Soluţiile pronunţate sunt diferite, după cum creditorul invoca o garanţie mobiliară sau imobiliară sau un privilegiu.
Totodată, au mai fost identificate hotărâri în care contestaţia viza măsura înscrierii în tabel a unei creanţe bugetare cu privire la care se află în curs de soluţionare o contestaţie fiscală. Aşa cum rezultă din hotărârile anexate, au fost pronunţate soluţii de admitere a contestaţiei şi de înscriere a creanţei sub condiţie suspensivă, motivat de existenţa unei contestaţii fiscale, soluţii de admitere a contestaţiei şi de înscriere cu caracter provizoriu a creanţei aflate în litigiu şi soluţii de respingere a contestaţiei, apreciindu-se că este vorba de o creanţă sub condiţie rezolutorie, însă soluţiile inventariate nu au permis exprimarea unui punct de vedere care să reflecte practica unitară a secţiei strict pe aceste probleme de drept.
Rezultă însă că, în mod unitar, s-a apreciat că, în conformitate cu prevederile art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, nu sunt supuse verificării de către administratorul/ lichidatorul judiciar creanţele constatate prin hotărâri judecătoreşti executorii, prin hotărâri arbitrale executorii şi creanţele bugetare rezultate dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale, cu excepţia cazurilor în care se constată stingerea, în tot sau în parte, a creanţei sau prescrierea dreptului de a cere executarea silită a acesteia, depunându-se alăturat, exemplificativ, hotărâri judecătoreşti relevante.
Tribunalul Tulcea
A arătat că nu s-a identificat practică judiciară în această materie, însă, ca urmare a consultării magistraţilor, opinia acestora este în sensul că, în conformitate cu art. 66 din Legea nr. 85/2006, erau exceptate de la verificare toate creanţele constate prin titluri executorii, deci orice titlu executoriu.
În conformitate cu art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014 sunt exceptate de la verificare numai creanţele constatate prin hotărâri judecătoreşti executorii şi hotărâri arbitrale executorii, precum şi creanţele bugetare rezultând dintr-un titlu executoriu necontestat în termenele prevăzute de legi speciale.
De asemenea, această exceptare de la verificare nu exclude deducerea sumelor executate după emiterea titlului definitiv.
Astfel, în actuala reglementare, administratorul/lichidatorul judiciar va trebui să verifice inclusiv titlurile de valoare (cambii, cecuri, bilete la ordin) învestite cu formulă executorie, contractele autentice, de credit şi garanţiile de care sunt afectate, în măsura în care acestea nu constată creanţe bugetare necontestate.
În consecinţă, s-a apreciat că modul de gândire a legiuitorului a fost acela că şi astfel de titluri executorii pot fi contestate în instanţă sau este posibil ca drepturile prevăzute în aceste înscrisuri să fie prescrise, astfel încât numai o hotărâre judecătorească executorie îndeplineşte cerinţa legală de a nu mai fi supusă vreunei verificări.
Condiţiile creanţelor de a fi certe, lichide şi exigibile sunt cerute doar pentru declanşarea procedurii; ulterior, vor fi satisfăcute şi creanţele care nu îndeplinesc aceste cerinţe.
De altfel, nici pentru declanşarea procedurii insolvenţei nu se cere ca creanţele să fie constatate printr-un titlu executoriu.
În aceste condiţii şi titularii creanţelor necontestate printr-un titlu vor depune cerere de admitere a creanţelor.
În concluzie, opinia majorităţii conform noilor prevederi este că administratorul/lichidatorul judiciar are, conform prevederilor art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, atribuţii de verificare a creanţelor constatate prin titluri executorii, altele decât hotărârile judecătoreşti.
Tribunalul Dâmboviţa
Secţia a II-a civilă, de contencios administrativ şi fiscal a Tribunalului Dâmbovița a învederat că, la nivelul său, s-a apreciat, într-o opinie majoritară, că verificările efectuate de către practicianul în insolvenţă nu pot privi decât aspecte vizând prescripţia, tardivitatea etc., iar nu fondul creanţei fiscale constatate prin titlu executoriu. soluţie exemplificată prin Sentinţa nr. 24 din 18 ianuarie 2016, pronunţată în Dosarul nr. 3.056/120/2015/a1, şi Sentinţa nr. 451 din 6 iulie 2015, pronunţată în Dosarul nr. 1.075/120/2015/a1.
Curtea de Apel Oradea
A arătat că practica judiciară la nivelul acestei instanţe este în sensul că aceste creanţe bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termenul legal, sunt supuse verificării de către administratorul/lichidatorul judiciar, însă nu pot face obiectul acestei verificări legalitatea şi temeinicia creanţei fiscale din perspectiva aplicării Codului fiscal, deoarece aceste aspecte pot face obiectul numai al contestaţiei reglementate de art. 205 şi următoarele din Codul de procedură fiscală.
Creanţa bugetară contestată este supusă verificării, conform art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, fără a însemna că ea este supusă vreunei condiţii suspensive sau rezolutorii care să justifice înscrierea în această modalitate.
Tribunalului Bihor
Opinia Secției civile este în sensul că administratorul/lichidatorul judiciar nu va putea verifica aceste creanţe bugetare constatate prin titluri executorii, contestate în termen legal, deoarece simpla contestare a titlului, fără să existe vreo dispoziţie de suspendare a executării titlului executoriu, nu afectează caracterul cert, lichid şi exigibil al creanţei fiscale.
În consecinţă, nefiind suspendat, titlul executoriu poate fi pus în executare, distribuirea către creditori a unor sume în procedura insolvenţei nefiind altceva decât o formă de executare.
Tribunalul Satu Mare
În cadrul Secţiei a II-a civile, de contencios administrativ şi fiscal s-a conturat punctul de vedere potrivit căruia, în aplicarea dispoziţiilor art. 105 alin. (1) şi (2) din Legea nr. 85/2014, practicianul în insolvenţă este obligat să constate caracterul contestat al creanţei fiscale cu care creditorul bugetar s-a înscris la masa credală şi să limiteze verificarea acesteia la constatarea împrejurării că această creanţă este afectată de o condiţie constând în stabilirea legalităţii acesteia printr-o hotărâre judecătorească în contencios administrativ fiscal pronunţată potrivit legii speciale.
Totodată, având în vedere dispoziţiile art. 215 din Codul de procedură fiscală şi prevederile art. 102 şi 105 din Legea nr. 85/2014, s-a constatat că creditorul bugetar nu poate fi înscris în tabelul preliminar al creanţelor declarate împotriva averii debitoarei cu întreaga creanţă declarată de organul fiscal ca fiind o creanţă certă, lichidă şi exigibilă, întrucât o parte din această creanţă este afectată de o condiţie, respectiv de stabilirea legalităţii acesteia printr-o hotărâre judecătorească în contencios administrativ fiscal, această creanţă fiind contestată pe calea contenciosului administrativ, potrivit legii speciale, de către debitor.
Cu alte cuvinte, spre deosebire de dispoziţiile Codului de procedură fiscală, în materia insolvenţei, această contestare are drept consecinţă supunerea creanţei organului fiscal procedurii de verificare de către administratorul judiciar şi calificarea acesteia ca fiind o creanţă provizorie sub condiţie, a cărei existenţă depinde de menţinerea sau nu printr-o hotărâre judecătorească definitivă a titlului de creanţa devenit titlu executoriu deţinut de contestatoare.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.