Contravenții prevăzute de Legea nr. 102/2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare
Silviu-Dorin Şchiopu - mai 1, 2017Abstract:
Romanian Law no. 102/2014 incriminates certain facts which are punishable as contraventions.
This short overview has as primary objective the identification and presentation of the facts
considered by the current legislation as being contraventions to the general regime of cemeteries,
human crematoriums and funeral services. As secondary objective, we’ll put forward some de lege
ferenda proposals destined to reinforce the protection of the rules that ensure a decent character to the
funeral and civilized conditions for paying the last tribute at the deceased’s burial site.
Keywords: Law no. 102/2014, contraventions, cemetery, crematorium.
Proiectul[1] Legii nr. 102 din 8 iulie 2014 privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare[2] a avut ca scop declarat reglementarea unitară, transparentă a activităţilor de înfiinţare, funcţionare, închidere a cimitirelor, precum şi a serviciilor funerare, legea urmând a stabili inclusiv acele reguli care asigură caracter decent înmormântării şi condiţii civilizate aducerii ultimului omagiu la locul de veci al decedatului[3].
Având în vedere importanţa reglementării, cum versiunea iniţială a proiectului de lege nu prevedea sancțiuni, Consiliul Legislativ a considerat că aceasta ar trebui să instituie contravenţii constând în neîndeplinirea sau neîndeplinirea la termen a obligaţiilor prevăzute de actul normativ, în caz contrar, deşi propunerea legislativă conţinea texte cu caracter imperativ, lipsa sancţiunilor ar fi făcut ca normele să rămână la nivel pur declarativ, fără a avea finalitatea scontată. Potrivit recomandărilor Consiliului Legislativ, contravențiile trebuiau cuprinse într-un capitol distinct, intitulat „Răspunderi şi sancţiuni”, plasat înaintea capitolului intitulat „Dispoziţii finale” şi alcătuit din trei articole[4]: primul articol urmând a face referire la faptele considerate a fi contravenții şi sancțiunile prevăzute pentru acestea, al doilea articol urmând a face referire la constatarea contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, iar al treilea articol urmând a prevede complinirea reglementării contravențiilor cu prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor[5], cu modificările şi completările ulterioare.
În acelaşi sens, s-a pronunţat şi Guvernul României, atrăgând atenţia asupra faptului că proiectul de lege nu reglementa fapte care ar fi putut constitui contravenţii şi/sau infracţiuni şi nici modul de constatare şi sancţionare al acestora. În opinia Guvernului, includerea unui astfel de capitol distinct în cadrul proiectului era absolut necesară, având în vedere că acesta cuprindea dispoziţii cu caracter imperativ iar lipsa sancţiunilor, în cazul nerespectării obligaţiilor instituite prin lege, ar putea conduce la neaplicarea sau aplicarea defectuoasă a acesteia[6].
Totuşi, Camera Deputaților, în calitate de cameră decizională, a adoptat în şedinţa din 16 noiembrie 2010 Proiectul de lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare[7] ignorând, în ceea ce privește instituirea de contravenții, atât avizul Consiliului Legislativ, cât și punctul de vedere al Guvernului, acesta fiind unul dintre motivele pentru care Preşedintele României a cerut Parlamentului reexaminarea legii. În cererea de reexaminare, la punctul 5, s-a reiterat punctul de vedere al Guvernului astfel: „Deoarece legea cuprinde dispoziţii cu caracter imperativ, dar fără a prevedea care sunt sancţiunile în cazul încălcării acestor dispoziţii ori modul de contestare şi sancţionare a nerespectării obligaţiilor instituite de lege, se creează situaţia imposibilităţii aplicării legii, aceasta fiind lipsită de efectele sale. De aceea, considerăm că este necesar ca legea să conţină şi sancţiuni în cazul nerespectării prevederilor sale”[8].
Ca urmare a cererii de reexaminare a Președintelui României, în final s-a ținut seama de avizul Consiliului Legislativ și de punctul de vedere al Guvernului, capitolul I al Proiectului legii privind cimitirele, crematoriile umane și serviciile funerare fiind completat cu secțiunea a 12-a intitulată „Sancţiuni”. În acord cu recomandările Consiliului Legislativ, art. 36 priveşte faptele instituite drept contravenții şi sancțiunile prevăzute pentru acestea. Astfel, constituie contravenţie şi se sancţionează după cum urmează: a) încălcarea prevederilor art. 6 alin. (3), art. 8 alin. (1) lit. d), e), f), g), art. 15 alin. (1) şi (4) – cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei; b) încălcarea prevederilor art. 6 alin. (1) şi art. 8 alin. (1) lit. a), b) – cu amendă de la 1.000 lei la 5.000 lei; c) încălcarea prevederilor art. 6 alin. (2) şi art. 8 alin. (1) lit. c) – cu amendă de la 2.000 lei la 5.000 lei. La fel, art. 38 prevede complinirea reglementării contravențiilor cu prevederile O.G. nr. 2/2001 privind regimul general al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
În ceea ce priveşte constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor, art. 37 din lege pune în sarcina Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) desfăşurarea acestei activităţi. Potrivit art. 2 alin. (1) din H.G. nr. 700/2012[9], ANPC coordonează şi realizează atât strategia, cât şi politica Guvernului în domeniul protecţiei consumatorilor, acţionând pentru prevenirea şi combaterea practicilor care dăunează vieţii, sănătăţii, securităţii şi intereselor economice ale consumatorilor. Printre obiectivele ANPC se numără şi desfăşurarea activităţilor de supraveghere a pieţei produselor şi serviciilor destinate consumatorilor, precum şi protejarea consumatorilor împotriva practicilor comerciale incorecte. În vederea realizării obiectivelor sale, potrivit art. 3 alin (1) lit. j) din H.G. nr. 700/2012, ANPC are ca şi atribuţie principală, printre altele, constatarea contravenţiilor.
Personalul din cadrul ANPC are atribuţii de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul de activitate, pe întreg teritoriul ţării. Astfel, ANPC are personal specializat pentru supraveghere şi control, care poate lua măsuri de sancţionare ca urmare a constatării încălcării legislaţiei de protecţie a consumatorilor. De asemenea, potrivit art. 8 alin. (4) din H.G. nr. 700/2012, prin ordin al preşedintelui ANPC, comisarii din cadrul structurilor teritoriale subordonate pot exercita atribuţii de inspecţie şi control, precum şi de constatare şi sancţionare a contravenţiilor în domeniul de activitate, pe întregul teritoriu al ţării.
Constatarea săvârşirii contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor făcându-se de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, nu puteam decât concluziona că legiuitorul a consacrat, în ceea ce priveşte faptele ce constituie contravenţii, o viziune ce are ca pilon central protecţia consumatorului de produse şi servicii funerare[10]. În lumina Legii nr. 102/2014 vor avea calitatea de consumatori titularii dreptului de proprietate, de concesiune sau de folosinţă a locurilor de înhumare, precum şi persoanele care au contractat servicii funerare însă nu sunt în acelaşi timp şi titulari ai unui drept asupra locului de înhumare (ex. persoana care dispune cu privire la înmormântare fără a fi titulara dreptului de concesiune asupra locului de veci în care urmează a fi înhumat defunctul)[11]. Acestora trebuie să le asimilăm vizitatorii care aduc un ultim omagiu la locul de veci al decedatului pentru situaţiile în care aceştia din urmă pot fi subiecţi pasivi ai contravenţiilor prevăzute de lege[12].
Astfel, pentru protecția consumatorilor – persoane fizice în viață – în funcție de severitatea sancțiunii, respectiv importanța valorii sociale ocrotite prin norma contravențională, legea prevede trei paliere ale sancțiunii amenzii contravenționale. Unele fapte sunt sancționate cu amendă de la 500 lei la 1000 lei iar altele cu amendă de până la 5000 lei, acestea din urmă având ca limită inferioară amenda în cuantum de 1000 sau 2000 de lei.
- A. Este sancționată cu amendă de la 500 lei la 1000 lei încălcarea prevederilor art. 6 alin. (3), art. 8 alin. (1) lit. d), e), f), g), art. 15 alin. (1) şi (4) din Legea nr. 102/2014.
Potrivit art. 6 alin. (3) din lege: „Proprietarul cimitirului (s.n.) este obligat să elaboreze regulamentul de organizare şi funcţionare a cimitirului”. Obligaţia de a avea un regulament propriu de organizare şi funcţionare a fost instituită întrucât de la Regulamentul pentru înmormântări din 1860[13] nu a mai existat o reglementare unitară în acest sens, legiuitorul preferând să lase fiecărui proprietar de cimitir – unităţilor administrativ-teritoriale, cultelor religioase legal recunoscute, unităţilor locale de cult/biserici, operatorilor economici, asociaţiilor sau fundaţiilor – libertatea de a-şi organiza cum crede de cuviinţă funcţionarea cimitirului, în acord cu limitele impuse de lege şi celelalte acte normative incidente în materie. Obligaţia elaborării regulamentului există atât în cazul cimitirelor înfiinţate anterior intrării în vigoare a legii, cât şi în cazul celor ce s-au înfiinţat ori se vor înfiinţa ulterior. Numai proprietarul cimitirului poate avea calitatea de subiect activ al contravenţiei, nu persoana juridică ce deţine în administrare sau în întreţinere un cimitir în funcţiune sau închis.
La prima vedere această obligaţie nu incumbă decât proprietarilor de cimitire, nu şi proprietarilor de crematorii umane. Totuşi, art. 14 alin. (1) din lege prevede că „organizarea şi funcţionarea cimitirelor şi a crematoriilor (s.n.) se realizează în condiţiile […] regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre a consiliului local, precum şi a regulamentelor de organizare şi funcţionare proprii cultelor, prin care se instituie reguli generale pentru serviciile de înhumare şi de incinerare (s.n.)”. Faţă de modul de redactare a textului, numai unităţile administrativ-teritoriale, cultele religioase legal recunoscute, precum şi unităţile locale de cult/biserici care deţin în proprietate un crematoriu au obligaţia de a întocmi un regulament de organizare şi funcţionare a acestuia[14], nu şi operatorii economici sau fundaţiile şi asociaţiile ce ar putea avea în proprietate un crematoriu.
Potrivit art. 36 lit. a) din lege, constituie contravenţie numai încălcarea prevederii privind obligaţia proprietarului de a elabora regulamentul cimitirului, astfel că de lege lata lipsa unui regulament de organizare şi funcţionare a crematoriului nu va atrage răspunderea contravenţională a proprietarului acestuia. Întrucât crematoriile umane pot avea şi columbare[15], fără a avea în proprietate un cimitir, iar aducerea ultimului omagiu la locul de veci al decedatului nu poate fi limitată doar la defuncţii ce-şi dorm somnul de veci într-un cimitir, de lege ferenda s-ar impune completarea art. 6 alin. (3) din lege în sensul includerii proprietarilor de crematorii, în măsura în care crematoriul oferă şi servicii de păstrare a urnelor cu cenuşă[16].
Potrivit art. 8 alin. (1) lit. d)-f) din lege: „La înfiinţarea cimitirului (s.n.), proprietarul este obligat să asigure: d) existenţa unei surse de apă utilizabile; e) WC-uri[17]; f) spaţiul amenajat corespunzător pentru depozitarea gunoiului”. La fel, numai proprietarul cimitirului poate avea calitatea de subiect activ al contravenţiei, nu persoana juridică care deţine în administrare sau în întreţinere un cimitir.
Instituirea acestei obligaţii în sarcina proprietarului cimitirului este binevenită în ceea ce-i priveşte pe titularii dreptului de proprietate, de concesiune sau de folosinţă a locurilor de înhumare care, la rândul lor, au obligaţia de a întreţine aceste locuri şi lucrările funerare aferente existente, asigurându-le un aspect cât mai îngrijit, cu atât mai mult cu cât, potrivit art. 19 lit. b) din lege, administratorul cimitirului retrage dreptul de folosinţă a locurilor de înhumare în cazul menţinerii în stare de neîngrijire pe o perioadă mai mare de 2 ani a locurilor de înhumare şi a lucrărilor funerare. Astfel, asigurarea sursei de apă utilizabile, a grupurilor sanitare şi a spaţiului pentru depozitarea gunoiului nu poate decât facilita executarea acestor obligaţii de întreținere de care depinde menţinerea dreptului de folosinţă a locurilor de înhumare.
[1] A se vedea Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, forma adoptată de Senat, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/se592.pdf.
[2] Publicată în M. Of. nr. 520 din data de 11 iulie 2014, act normativ denumit în continuare, brevitatis causa, „legea”.
[3] Camera Deputaţilor, Expunere de motive la Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, disponibilă la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/em592.pdf.
[4] A se vedea Consiliul Legislativ, Aviz referitor la propunerea legislativă privind cimitirele şi serviciile funerare, p. 12-13, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cl592.pdf.
[5] Publicată în M. Of. nr. 410 din data de 25 iulie 2001 şi aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002, publicată în M. Of. nr. 268 din data de 22 aprilie 2002.
[6] Guvernul României, Punctul de vedere al Guvernului referitor la Pl-x. 592/2009 [Proiectul Legii nr. 102/2014], p. 5, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/pvg592.pdf.
[7] A se vedea Proiectul de Lege privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, forma adoptată de Camera Deputaţilor, disponibil la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cd592_09.pdf.
[8] Preşedintele României, Cerere de reexaminare asupra Legii privind cimitirele, crematoriile umane şi serviciile funerare, p. 2, disponibilă la http://www.cdep.ro/proiecte/2009/500/90/2/cerere592.pdf.
[9] H.G. 700 din 11 iulie 2012 privind organizarea și funcționarea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, publicată în M. Of. nr. 491 din data de 18 iulie 2012.
[10] Potrivit art. 21 alin. (1) din Legea nr. 102/2014, prin servicii funerare nu ar trebui să înţelegem decât „primirea comenzii pentru înmormântare, transportul persoanei decedate, pregătirea pentru înmormântare, aşezarea pe catafalc şi organizarea ceremoniei de ultim rămas bun, coborârea sicriului în mormânt, deschiderea şi închiderea mormântului, exhumarea şi reînhumarea, incinerarea, preluarea urnei şi aşezarea acesteia în nişa specială, predarea urnei”. Prin urmare serviciile funerare sunt prestate în parte de către cimitire (ex. exhumarea şi reînhumarea), în parte de către crematorii (ex. incinerarea şi predarea urnei) şi în parte de către prestatorii de servicii funerare (ex. transportul persoanei decedate).
[11] Din conţinutul art. 8 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 102/2014 rezultă că persoana care se îngrijeşte de organizarea funeraliilor are dreptul de a i se pune la dispoziţie, premergător ceremoniei funerare, un spaţiu tehnic care să asigure temperatura de până la 15°C.
[12] Potrivit art. 15 alin. (4) Legea nr. 102/2014, vizitatorii sunt titulari ai dreptului de a primi informaţii despre locul de înhumare al persoanei decedate.
[13] A se vedea I. Brezoianu, Reformele românilor séu collecţiune de toate legile şi regulamentele intrudusse în administraţiunea României dela 1859 ianuariu, până la 1864 octomvriu, Tipografia Ştefan Radisescu, Bucurescǐ, 1864, p. 158-171.
[14] Menţionăm cu titlu de exemplu Regulamentul pentru organizarea şi funcţionarea cimitirelor şi a crematoriilor umane aflate sub autoritatea Consiliului local al Municipiului Bucureşti, aprobat prin H.C.G.M.B. nr. 303/07.11.2003, disponibil la http://accu.ro/formulare/regulament%20functionare.pdf.
[15] Construcție funerară prevăzută cu firide în care se păstrează urnele cu cenușa morților incinerați (DEX 1998).
[16] În ceea ce priveşte păstrarea urnelor cu cenuşă, acestea pot fi depuse în locurile special amenajate ale crematoriului – art. 40 lit. a) din Normelor tehnice şi sanitare privind serviciile funerare, înhumarea, incinerarea, transportul, deshumarea şi reînhumarea cadavrelor umane, cimitirele, crematoriile umane, precum şi criteriile profesionale pe care trebuie să le îndeplinească prestatorii de servicii funerare şi nivelul fondului de garantare, aprobate prin H.G. nr. 741 din 12 octombrie 2016, publicată în M. Of. nr. 843 din data de 24 octombrie 2016, act normativ denumit în continuare, brevitatis causa, „norme”.
[17] Grupuri sanitare racordate la sistemul de canalizare sau tip latrină cu fosă septică vidanjabilă – art. 23 alin. (1) din Norme.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.