Considerații juridice referitoare la restrângerea exercițiului libertății religioase în contextul prăznuirii Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iași
Radu Zidaru - octombrie 1, 2020IX. Hotărârile nr. 47 din 5.10.2020 și nr. 35 din 6.10.2020 – acte de încălcare a libertății religioase și remediul împotriva acestora
Ab inotio, trebuie precizat că scopul emiterii sau adoptării de acte inferioare legii, îl constituie punerea în aplicare a ei. În acest sens, art. 78 din Legea nr. 24/2000[49] precizează că: Ordinele, instrucțiunile și alte asemenea acte trebuie să se limiteze strict la cadrul stabilit de actele pe baza și în executarea cărora au fost emise și nu pot conține soluții care să contravină prevederilor acestora. Așadar, este total ilegal ca unele acte cu caracter normativ să adopte reglementări de ansamblu, în care să existe numeroase prevederi, care nu constituie norme de aplicare/executare a actelor normative de nivel superior [50]. Practic, într-un asemenea caz se comite o operațiune de supra-legiferare, printr-un act inferior legii. În cazul pelerinajului de la Iași, la momentul la care cele două hotărâri au fost adoptate, nu a existat nici o prevedere în vreo lege organică care să prevadă dreptul autorității statului de a opera măsurile restrictive amintite mai sus, pentru ca hotărârile să o pună în aplicare și ele să aibă, astfel, caracter legal. Prin urmare, deoarece ele sunt total abuzive, trebuie avute în vedere următoarele. Potrivit Legii nr. 554/2004: „Actele emise pentru înlăturarea consecințelor epidemiilor […] pot fi atacate numai pentru exces de putere” [art. 5 alin. (3)][51]. În speță, excesul de putere este definit ca: „încălcarea drepturilor și libertăților cetățenilor» [art. 2 alin. (1) lit. n) teza finală]. Deoarece cele două hotărâri nu poate face obiectul controlului de neconstituționalitate [în sensul art. 146 din Constituție – s.n.], lor nu i se poate aprecia caracterul constituțional, dar ele poate face obiectul controlului de legalitate [în sensul art. 5 alin. (3) din Legea nr. 554/2004]. Astfel, ambele hotărâri prevăd măsuri de restrângere a libertății religioase, ca: «organizarea de sărbători religioase numai cu participarea persoanele care au domiciliul sau reședința în localitatea unde se desfășoară activitatea, fără participarea persoanelor/pelerinilor din alte localități” [art. 2 din Hotărârea nr. 47]; „permiterea accesului în Ansamblul Mitropolitan Iași doar a pelerinilor care au domiciliul sau reședința în mun. Iași” [pct. 1 din Anexa la Hotărârea nr. 35]; „îngrădirea accesul direct al pelerinilor la racla cu Moaștele Sfintei Cuvioase Parascheva” [pct. 4]. De asemenea, măsuri restrictive implicite, au reprezentat și amplasarea filtrelor de control și prezența echipajelor Jandarmeriei Române și ale IPJ Iași în perimetrul Ansamblului Mitropolitan Iași. Atât măsurile explicite cât și cele implicite, aplicate, reprezintă un exces de putere prin faptul că prin ele se restrânge exercițiul libertății religioase aparținând cetățenilor creștini, libertate care este stipulată în art. 2 alin. (1) din Legea nr. 489/2006. Aplicându-se măsurile restrictive enumerate, strict în baza celor două hotărâri, s-a nesocotit încălcat legală potrivit căreia: «Libertatea [persoanei-s.n.] de a-și manifesta credința religioasă nu poate face obiectul altor restrângeri decât al celor care sunt prevăzute de lege [art. 2 alin. (2)], or măsurile aplicate nu sunt prevăzute expres în nici o lege de natură organică [v. și art. 78 din Legea nr. 24/2000]. Nefiind prevăzute într-o astfel de lege, este clar că prin efectul direct al celor două hotărâri, ce sunt acte juridice inferioare legii, s-a restrâns, abuziv, exercițiul libertății religioase. Față de situația creată, se impune anularea hotărârilor de către instanța de contencios administrativ [art. 1 alin. (1) Legea 554/2004], mai ales că art. 5 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 55/2020 se caracterizează printr-o totală lipsă de predictibilitate. Tocmai acest articol face posibilă dispunerea unor măsuri de tipul celor amintite, prin intermediul unor acte juridice inferioare ca forță juridică legii organice.
Concluzii generale
După cum s-a putut observa, și de această dată, Statul a ales să restrângă exercițiul libertății religioase într-o manieră abuzivă, iar acest aspect, dincolo de faptul că reprezintă o persistență într-o conduită ce nu onorează Statul, configurează un posibil viitor regim de relaționare de tip autoritar. Desconsiderarea cultelor religioase recunoscute, în general, și a Bisericii Ortodoxe Române dimpreună cu credincioșii ei, în special, va conduce pe viitor la o involuție a Statului, din punct de vedere spiritual și social și la o treptată pierdere de către acesta a identității sale. Și, este știut faptul că nesocotirea, chiar de către Stat, a propriilor valori conduce, în final, la destrămarea lui. Așadar, este necesară o reconfigurare a relației Statului cu Biserica Ortodoxă Română și cu credincioșii ei, deoarece această comunitate este păstrătoarea cea mai fidelă a valorilor care-i asigură dăinuirea.
[49] Legea nr. 24 din 27 martie 2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, republicată în temeiul art. 2 din Legea nr. 60/2010 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 61/2009 pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 6 aprilie 2010, dându-se textelor o nouă numerotare.
[50] V. Vedinaș, Drept administrativ, ediția a X revizuită și actualizată, Ed. Universul Juridic, București, 2017, p. 68; D. Soare, Discuții privind nelegalitatea unor ordine ale ministrului administrației și internelor, care reglementează nașterea, desfășurarea și stingerea raporturilor de serviciu ale polițiștilor și ale altor categorii de personal, în rev. Dreptul, nr. 9, an. 2006, p. 132. Autorul citat se referă, în mod expres, la două ordine ale ministrului administrației și internelor, respectiv Ordinul nr. 300 din 21 iunie 2004 privind activitatea de management resurse umane în unitățile Ministerului Administrației și Internelor și Ordinul nr. 400 din 29 octombrie 2004 privind regimul disciplinar al personalului din cadrul aceluiași minister, prin care se derogă practic de la prevederile actelor normative [legi, hotărâri de Guvern] care reglementează cadrul general privind cariera și regimul disciplinar al funcționarului public, ceea ce autorul apreciază, pe bună dreptate, că nu se poate realiza. De altfel, prin Decizia nr. 392 din 2 iulie 2014, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 667 din 11 septembrie 2014, Curtea Constituțională a analizat dispozițiile art. 59 alin. (2), art. 60 alin. (1) și ale art. 62 alin. (3) ale Legii nr. 360/2002 privind Statutul polițistului [care constituiau temeiul legal al emiterii Ordinului nr. 400/2004] și a constatat că acestea sunt neconstituționale, reținând că răspunderea disciplinară, ținând de statutul polițistului, trebuie reglementată prin lege organică.
[51] Legea nr. 554 din 2 decembrie 2004 a contenciosului administrativ, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1154 din 7 decembrie 2004, cu modificările și completările ulterioare. Conform art. 2 din Legea nr. 262 din 19 iulie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, cauzele aflate pe rolul instanţelor la data intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004 vor continua să se judece potrivit legii aplicabile în momentul sesizării instanţei. Prin excepţie, punerea în executare a hotărârilor definitive şi irevocabile pronunţate în temeiul Legii nr. 29/1990 şi neexecutate la data intrării în vigoare a Legii nr. 554/2004 se face în conformitate cu prevederile acesteia.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.