Codul de procedură fiscală – modificări (Legea nr. 30/2019)
Redacția ProLege - ianuarie 2, 2019Actul modificat | Actul modificator | Sumar |
Codul de procedură fiscală
(M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015; cu modif. ult.)
|
Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea O.U.G. nr. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare (M. Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019)
|
– modifică: art. 47 alin. (16),art. 157 alin. (3), art. 162 alin. (1), art. 210 lit. a), art. 230 alin. (1)-(2), art. 233 alin. (2^1), art. 233 alin. (3), art. 235 alin. (6), art. 263 alin. (1)
– introduce: art. 7 alin. (5)-(13), art. 47 alin. (16^1)-(16^2), art. 157 alin. (2) lit. b^1), art. 230^1 |
În M. Of. nr. 44 din 17 ianuarie 2019, s-a publicat Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea O.U.G. nr. 25/2018 privind modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru aprobarea unor măsuri fiscal-bugetare.
Astfel, respectiva lege aduce unele modificări, dar și completări Codului de procedură fiscală (M. Of. nr. 547 din 23 iulie 2015; cu modif. ult.).
Una dintre completările aduse Codului de procedură fiscală, vizează încadrarea contribuabillor într-una dintre următoarele 3 clase principale de risc, astfel:
– contribuabili cu risc fiscal mic;
– contribuabili cu risc fiscal mediu;
– contribuabili cu risc fiscal ridicat.
În vederea încadrării într-una din aceste clase, se vor folosi următoarele criterii generale:
– criterii cu privire la înregistrarea fiscală;
– criterii cu privire la depunerea declaraţiilor fiscale;
– criterii cu privire la nivelul de declarare;
– criterii cu privire la realizarea obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat şi către alţi creditori.
Vă prezentăm, în continuare, modificările, dar și completările aduse Codului de procedură fiscală.
Art. 7 alin. (5)-(13) pct. 3 din Codul de procedură fiscală (introdus prin Legea nr. 30/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 7, după alin. (4) se introduc nouă noi alineate, alin. (5)-(13), cu următorul conținut:
„(5) În cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, procedurile de administrare se realizează în funcţie de clasa/subclasa de risc fiscal în care sunt încadraţi contribuabilii ca urmare a analizei de risc efectuate de organul fiscal,
(6) Contribuabilii se încadrează în 3 clase principale de risc, după cum urmează:
a) contribuabili cu risc fiscal mic;
b) contribuabili cu risc fiscal mediu;
c) contribuabili cu risc fiscal ridicat.
(7) Criteriile generale în funcţie de care se stabileşte clasa/subclasa de risc fiscal sunt următoarele:
a) criterii cu privire la înregistrarea fiscală;
b) criterii cu privire la depunerea declaraţiilor fiscale;
c) criterii cu privire la nivelul de declarare;
d) criterii cu privire la realizarea obligaţiilor de plată către bugetul general consolidat şi către alţi creditori.
(8) Dezvoltarea claselor principale de risc în subclase de risc şi dezvoltarea criteriilor generale în subcriterii, precum şi procedurile de stabilire a subclaselor şi subcriteriilor se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF.
(9) Procedura de soluţionare a contestaţiilor nu se realizează în funcţie de clasa/subclasa de risc.
(10) Analiza de risc se efectuează periodic, caz în care organul fiscal stabileşte şi clasa/subclasa de risc fiscal a contribuabilului, pe care o publica pe site-ul propriu.
(11) Contribuabilul nu poate face obiecţii cu privire la modul de stabilire a riscului şi a clasei/subclasei de risc fiscal în care a fost încadrat.
(12) Procedurile de administrare corespunzătoare fiecărei clase/subclase de risc fiscal se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANAF.
(13) Ordinele prevăzute la alin. (8) şi (12) se elaborează în termen de 90 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei legi şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I”.
Art. 47 alin. (16) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 47, alin. (16) prevedea:
„(16) În cazul actelor administrative fiscale emise de către organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanță, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanță, precum și condițiile în care aceasta se realizează se aprobă prin ordin al ministrului finanțelor publice, cu avizul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 47, alin. (16) se modifică și va avea următorul conținut:
„(16) În cazul actelor administrative fiscale emise de către organul fiscal central, mijloacele electronice de transmitere la distanţă, procedura de comunicare a actelor administrative fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu avizul Ministerului Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale. Actele administrative fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin asemenea mijloace se stabilesc prin ordin al ministrului finanţelor publice”.
Art. 47 alin. (16^1)-(16^2) pct. 3 din Codul de procedură fiscală (introdus prin Legea nr. 30/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 47, după alin. (16) se introduc două noi alineate, alin. (16^1)-(16^2), cu următorul conținut:
„(16^1) În scopul comunicării actelor administrative prevăzute la alin. (16), organul fiscal central poate să înregistreze din oficiu contribuabilii/plătitorii în sistemul de comunicare electronică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă. Procedura de înregistrare din oficiu se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(16^2) Comunicarea actelor administrative fiscale prevăzute la art. 46 alin. (6), pentru contribuabilii/plătitorii care au fost înregistraţi din oficiu potrivit alin. (161) şi nu au accesat sistemul de comunicare electronică în termen de 15 zile de la comunicarea datelor referitoare la înregistrare, se realizează doar prin publicitate potrivit alin. (5)-(7)”.
Art. 157 alin. (2) lit. b^1) din Codul de procedură fiscală (introdus prin Legea nr. 30/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 157 alin. (2), după lit. b) se introduce o nouă literă, lit. b^1), cu următorul conținut:
„(2) Nu sunt considerate obligații fiscale restante:
(…)
b^1) obligaţiile fiscale stabilite în acte administrative fiscale contestate potrivit legii, care sunt garantate potrivit art. 210-211 sau art. 235;”.
Art. 157 alin. (3) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 157, alin. (3) prevedea:
„(3) Nu se consideră că un contribuabil înregistrează obligații fiscale restante în situația în care suma obligațiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit pentru care există cerere în curs de soluționare. În cazul emiterii certificatului de atestare fiscală se face mențiune în acest sens”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 157, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) Nu se consideră că un contribuabil înregistrează obligaţii fiscale restante în situaţia în care suma obligaţiilor fiscale datorate de contribuabil/plătitor este mai mică sau egală cu suma de rambursat/restituit pentru care există cerere în curs de soluţionare şi cu sumele certe, lichide şi exigibile pe care contribuabilul le are de încasat de la autorităţile contractante. în cazul emiterii certificatului de atestare fiscală se face menţiune în acest sens”.
Art. 162 alin. (1) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 162, alin. (1) prevedea:
„(1) Organele fiscale au obligația de a publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane fizice și juridice care înregistrează obligații fiscale restante, precum și cuantumul acestor obligați”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 162, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Organele fiscale au obligaţia de a publica pe pagina de internet proprie lista debitorilor persoane juridice care înregistrează obligaţii fiscale restante, precum şi cuantumul acestor obligaţii”.
Art. 210 lit. a) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 210, lit. a) prevedea:
„Organul fiscal solicită constituirea unei garanții pentru:
a) suspendarea executării silite în condițiile art. 233 alin. (8);”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 210, lit. a) se modifică și va avea următorul conținut:
„Organul fiscal solicită constituirea unei garanții pentru:
a) suspendarea executării silite în condiţiile art. 233 alin. (2^1) şi (8)”.
Art. 230 alin. (1)-(2) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 230, alin. (1)-(2) prevedeau:
„(1) Executarea silită începe prin comunicarea somației. Dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somației nu se stinge debitul, se continuă măsurile de executare silită. Somația este însoțită de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silită.
(2) Somația cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 46, următoarele: numărul dosarului de executare; suma pentru care se începe executarea silită; termenul în care cel somat urmează să plătească suma prevăzută în titlul executoriu, precum și indicarea consecințelor nerespectării acesteia”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 230, alin. (1)-(2) se modifică și vor avea următorul conținut:
„(1) Executarea silită începe prin comunicarea somaţiei. Dacă în termen de 15 zile de la comunicarea somaţiei nu se stinge debitul sau nu se notifică organul fiscal cu privire la intenţia de a demara procedura de mediere, se continuă măsurile de executare silită. Somaţia este însoţită de un exemplar al titlului executoriu emis de organul de executare silită.
(2) Somaţia cuprinde, pe lângă elementele prevăzute la art. 46, următoarele: numărul dosarului de executare, suma pentru care se începe executarea silită, termenul în care cel somat urmează să plătească suma prevăzută în titlul executoriu, indicarea consecinţelor nerespectării acesteia, precum şi posibilitatea de a intra într-o procedură de mediere”.
Art. 230^1 din Codul de procedură fiscală (introdus prin Legea nr. 30/2019)
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, după art. 230, se introduce un noul articol, art. 230^1, cu următorul conținut:
„Art. 230^1
Procedura de mediere
(1) În vederea realizării procedurii de mediere debitorul notifică organul fiscal cu privire la intenţia sa în termen de 15 zile de la primirea somaţiei. La notificare se anexează documente şi informaţii care să susţină situaţia sa economică şi financiară.
(2) În termen de maximum 10 zile de la primirea notificării prevăzute la alin. (1), organul fiscal are obligaţia să organizeze întâlnirea cu contribuabilul în vederea procedurii de mediere.
(3) Procedura de mediere constă în:
a) clarificarea întinderii obligaţiei fiscale înscrise în somaţie, dacă respectivul debitor are obiecţii cu privire la aceasta;
b) analiza de către organul fiscal împreună cu debitorul a situaţiei economice şi financiare a debitorului în scopul identificării unor soluţii optime de stingere a obligaţiilor fiscale, inclusiv posibilitatea de a beneficia de înlesnirile la plată prevăzute de lege.
(4) Rezultatul medierii, precum şi soluţiile optime de stingere a obligaţiilor fiscale se consemnează într-un proces-verbal.
(5) În situaţia în care în termen de 15 zile de la finalizarea medierii nu se stinge debitul sau nu se solicită înlesnirea la plată, organul fiscal continuă măsurile de executare silită.
(6) Procedura de executare silită nu începe de la data la care debitorul notifică organului fiscal intenţia de mediere.
(7) Pe parcursul procedurii de mediere organul fiscal poate dispune măsuri asigurătorii în condiţiile art. 213.
(8) Procedura de mediere, precum şi documentele pe care debitorul trebuie să le prezinte în vederea susţinerii situaţiei economice şi financiare se aprobă prin ordin al preşedintelui ANAF”.
Art. 233 alin. (2^1) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 233, alin. (2^1) prevedea:
„(2^1) Executarea silită se suspendă sau nu începe pentru creanțele fiscale stabilite printr-o decizie de organul fiscal competent dacă debitorul notifică organul fiscal, ulterior comunicării deciziei, cu privire la depunerea unei scrisori de garanție/polițe de asigurare de garanție potrivit art. 235. Executarea silită continuă sau începe dacă debitorul nu depune scrisoarea de garanție/polița de asigurare de garanție în termen de 45 de zile de la data comunicării deciziei prin care sunt stabilite creanțele fiscale”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 233, alin. (2^1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(2^1) Executarea silită se suspendă sau nu începe în oricare din următoarele situaţii:
a) pentru creanţele fiscale stabilite printr-o decizie de organul fiscal competent, dacă debitorul notifică organul fiscal, ulterior comunicării deciziei, cu privire la depunerea unei scrisori de garanţie/poliţe de asigurare de garanţie potrivit art. 235. Executarea silită continuă sau începe daca debitorul nu depune scrisoarea de garanţie/poliţa de asigurare de garanţie în termen de 45 de zile de la data comunicării deciziei prin care sunt stabilite creanţele fiscale;
b) pentru creanţele fiscale stabilite în acte administrative fiscale contestate potrivit legii şi garantate potrivit art. 210-211. Executarea silită continuă sau începe după ce actele administrative fiscale au rămas definitive în sistemul căilor administrative de atac sau judiciare”.
Art. 233 alin. (3) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 233, alin. (3) prevedea:
„(3) Pe perioada suspendării executării silite, actele de executare efectuate anterior, precum și orice alte măsuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, rămân în ființă”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 233, alin. (3) se modifică și va avea următorul conținut:
„(3) Pe perioada suspendării executării silite, actele de executare efectuate anterior, precum şi orice alte măsuri de executare, inclusiv cele de indisponibilizare a bunurilor, veniturilor ori sumelor din conturile bancare, rămân în fiinţă, cu excepţia situaţiilor în care suspendarea executării silite a fost dispusă în condiţiile art. 235. În acest caz, măsurile de executare aplicate se ridică prin decizie întocmită în cel mult două zile de la data intervenirii suspendări”.
Art. 235 alin. (6) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 235, alin. (6) prevedea:
„(6) Pe toată perioada suspendării executării silite potrivit prezentului articol, pentru creanțele fiscale ce fac obiectul suspendării organul fiscal nu emite și nu comunică decizii referitoare la obligațiile fiscale accesorii”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 235, alin. (6) se modifică și va avea următorul conținut:
„(6) Pe toată perioada suspendării executării silite potrivit art. 233 alin. (21) şi prezentului articol, pentru creanţele fiscale ce fac obiectul suspendării, organul fiscal nu emite şi nu comunică decizii referitoare la obligaţiile fiscale accesorii”.
Art. 263 alin. (1) din Codul de procedură fiscală (modificat prin Legea nr. 30/2019)
Vechea reglementare
În vechea reglementare, la art. 263, alin. (1) prevedea:
„(1) Creanțele fiscale administrate de organul fiscal central, cu excepția celor cu reținere la sursă și a accesoriilor aferente acestora, a drepturilor vamale și a altor creanțe transmise spre colectare organului fiscal central, precum și creanțele fiscale administrate de organul fiscal local pot fi stinse, la cererea debitorului, oricând, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în proprietatea publică a statului sau, după caz, a unității administrativ-teritoriale a bunurilor imobile reprezentând construcție și teren aferent, precum și terenuri fără construcții, după caz, chiar dacă acestea sunt supuse executării silite de către organul fiscal competent, potrivit prezentului cod”.
Noua reglementare
Potrivit noii reglementări, la art. 263, alin. (1) se modifică și va avea următorul conținut:
„(1) Creanţele fiscale administrate de organul fiscal central, cu excepţia celor cu reţinere la sursă şi a accesoriilor aferente acestora, a drepturilor vamale şi a altor creanţe transmise spre colectare organului fiscal central care nu se fac venit la bugetul de stat, precum şi creanţele fiscale administrate de organul fiscal local pot fi stinse, la cererea debitorului, oricând, cu acordul creditorului fiscal, prin trecerea în proprietatea publică a statului sau, după caz, a unităţii administrativ-teritoriale a bunurilor imobile reprezentând construcţie şi teren aferent, precum şi terenuri fără construcţii, după caz, chiar dacă acestea sunt supuse executării silite de către organul fiscal competent, potrivit prezentului cod”.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.