Aspecte privind principalele cauze ale accidentelor rutiere
Ștefan-Gelu Fumureanu - octombrie 1, 20203. Factorul rutier
Factorul rutier, ca şi cauză de producere a accidentelor rutiere, se referă la mijloacele de comunicare terestră: drumuri, şosele, autostrăzi, mai exact la felul în care se prezintă acestea, starea lor, poziţionarea mijloacelor de semnalizare rutieră, existenţa unor obstacole în apropierea carosabilului.
Situaţia ţării noastre, care ocupă un sumbru prim loc în ultimii ani în statisticile europene privind numărul accidentelor rutiere grave şi numărul persoanelor decedate în urma acestora este generată, potrivit susţinerii IGPR[12] la sfârşitul anului 2018 şi de faptul că „aproximativ 90% din reţeaua naţională este la standardul de drumuri cu o singură bandă de sens, ceea ce are impact atât asupra timpului de călătorie, cât şi asupra siguranţei în trafic”.
De altfel, conform Comisiei Europene, stăm cel mai prost din Uniune la capitolul investiţii în calitatea drumurilor şi, conform datelor Institutului Naţional de Statistică[13], reţeaua de drumuri din România era la începutul anului 2018 de aproape 87.000 km, dintre care doar o cincime erau drumuri naţionale (din care jumătate necesită reparaţii, iar o parte sunt neasfaltate).
Lipsa drumurilor sau drumuri de proastă calitate ne situează la polul opus unor ţări precum Marea Britanie care, cu toate că are o suprafaţă cu doar 4.000 km pătraţi mai întinsă decât a noastră, are o infrastructură rutieră asfaltată de 3 ori mai mare decât noi şi înregistrează cea mai mică rată de mortalitate cauzată de accidentele rutiere.
În concluzie, soluţia care poate fi adoptată pentru reducerea factorului rutier din producerea accidentelor este în mod cert, dezvoltarea unei infrastructuri eficiente adaptate la nevoile prezente de transport şi implicit acordarea unei atenţii financiare deosebite finanţării investiţiilor în sectorul rutier de către stat.
4. Factorul tehnic
Un al treilea factor ce îşi aduce contribuţia la producerea de evenimente rutiere este cel tehnic, legat de autovehicul, respectiv de defecţiunea sau proasta funcţionare a acestuia. Acest factor se află în strânsă legătură cu factorul uman, în sensul[14] dezinteresului sau necunoașterii obligațiilor privind întreţinerea în parametrii optimi a autovehiculelor.
Factorii tehnici care pot concura la producerea accidentelor de circulaţie sunt[15]: defecţiuni ale diferitelor sisteme ale vehiculului la direcţie, frână, semnalizare, rulare, care pot interveni în timpul mersului, sau preexistente pornirii la drum, însă necunoscute conducătorului auto.
Referitor la tipurile de autovehicule implicate în accidente, 57% din accidente sunt produse de autoturisme, 18% de camioane, 16% de basculante, iar restul de alte mijloace de transport[16]. Totuşi, defecţiunile tehnice au reprezentat în anul 2014 un procent de 0,4% din cauzele producerii accidentelor de circulație grave, în scădere faţă de anul 2004, când procentul a fost de 1,19% din totalul accidentelor grave[17].
Ţara noastră a adoptat un cadru legislativ exigent referitor la verificările periodice obligatorii a stării tehnice a autovehiculelor, nerespectarea acestor obligaţii intrând în domeniul ilicitului penal. Astfel, pentru autoturismele care au o vechime mai mică de 10 ani este obligatorie efectuarea inspecţiei tehnice periodice o dată la 2 ani, după această vechime inspecţia tehnică periodică fiind obligatorie anual.
De altfel, în anul 2014, având în vedere tocmai importanţa acestei cauze în producerea accidentelor rutiere, la nivel european s-a adoptat un set de măsuri legislative „Pachetul privind inspecţia tehnică auto[18]” compus din trei directive: Directiva 2014/45/UE privind inspecţia tehnică periodică, Directiva 2014/47/UE privind controlul tehnic în trafic al vehiculelor comerciale şi Directiva 2014/46/UE privind documentele de înmatriculare pentru vehicule.
Este de remarcat, totuşi, că, în prezent, constructorii de autovehicule acordă o atenţie deosebită îmbunătăţirii continue a calităţilor tehnico-mecanice ale acestora contribuind la siguranţa rutieră prin dotarea lor cu sisteme de transport inteligente constând în regulatoare de viteză automată, echipamente de menţinere a căii de rulare, dispozitive de atenționare la impact ori sisteme automate de anunțare a producerii unui accident a serviciilor de urgență (eCall).
Pe aceeaşi linie menţionez că în anul 2003 Comisia Europeană a creat forumul eSafety, redenumit în 2011 iMobility, o platformă comună care permite oricărei persoane monitorizarea respectării recomandărilor făcute pe acest forum[19].
5. Concluzii
Cunoaşterea şi studierea cauzelor care generează accidentele de circulaţie este esenţială pentru adoptarea celor mai eficiente măsuri, a unei politici optime, pentru evitarea accidentelor de circulaţie ori reducerea consecinţelor acestora şi presupunem o abordare pluridisciplinară, din perspectivă juridică, psihosocială şi tehnică (a constructorilor de automobile, dar şi a celor de drumuri).
Menționăm că o contribuție esențială în prevenirea principalelor cauze de producere a accidentelor rutiere este adusă de activitatea Poliţiei Române, care monitorizează traficul rutier şi în principal sectoarele de drum cu valori ridicate de trafic sancţionând orice încălcare a legii.
Considerăm că pe lângă infrastructură dezvoltată corespunzător, şoferi pregătiţi, autoturisme de calitate pe drumuri, este necesară şi o reglementare unitară şi eficientă a domeniului rutier alături de adoptarea de măsuri eficiente de supraveghere a traficului. Referitor la ultimul aspect, propunem ca alături de camerele video amplasate pe şosele, care transmit informaţii din trafic să se folosească în acelaşi scop şi dronele, care sunt utilizate în prezent în mai multe state europene.
BIBLIOGRAFIE
1. C-tin D. Blaj, Comportamentul la volan, Editura medicală, Bucureşti, 1982.
2. C-tin D. Blaj, Psihologia conducătorului auto, Editura Ştiinţifică şi Enciclopedică, Bucureşti, 1978.
3. P. Ciobanu, Criminalistică. Sinteze, Editura Universul Juridic, Bucureşti.
4. L. Cârjan, Tratat de criminalistică, Editura Pinguin Book, Bucureşti,2005.
5. L.N. Nistor, M. Stoleru, Expertiza tehnică a accidentului de circulaţie, Editura Militară, Bucureşti, 1987.
6. Em. Stancu, Tratat de criminalistică, ed. a IV-a, Ed. Universul Juridic, Bucureşti, 2007.
7. Gh. Scripcan, M. Terbancea, Patologie medico-legală, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti.
8. https://www.treazlavolan.ro – Context Articolul Accidente ruriere în România – statistici în 2014.
9. https://www.europarl.europa eu>pdf.
10. https://www.factual.ro-declaraţii.
11. https://ziare.com.
12. https://www.europarl.europa eu>cooperarea judiciară în materie penală/Fişe descriptive despre Uniunea Europeană.
13. www.auto-bild.ro.
14. https://www.ec.europa.eu.
[12] https://www.factual.ro-declaraţii.
[13] https://ziare.com.
[14] Em. Stancu, op.cit., p. 617.
[15] L. Cârjan, Tratat de criminalistică, Editura Pinguin Book, Bucureşti, 2005, p. 663.
[16] L.N. Nistor, M. Stoleru, Expertiza tehnică a accidentului de circulaţie, Editura Militară, Bucureşti, 1987, p. 9-10.
[17] https://www.treazlavolan.ro – Context Articolul Accidente rutiere în România- statistici în 2014.
[18] https://www.europarl.europa eu>pdf.
[19] https://www.europarl.europa eu>cooperarea judiciară în materie penală/Fişe descriptive despre Uniunea Euroepană.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.