Aspecte privind politica de mediu a Uniunii Europene
Ștefania-Diana Ioniță-Burda - iulie 1, 2018D. PAM 4 a fost lansat în anul 1987, pentru perioada 1987-1992[21].
În cadrul acestui program s-a evidențiat[22] faptul că rolul central al politicii de protecție a mediului în politica comunitară și caracterul de factor fundamental în luarea deciziilor economice al protecției mediului, nu mai erau serios contestate.
De asemenea s-a recunoscut[23] că, pe fondul creșterii problemelor de mediu, stabilirea de standarde pentru protecția mediului nu mai era doar o opțiune, ci devenise esențială.
În acest context, s-a apreciat[24] că industria comunitară nu va avea succes dacă nu se va angaja, din ce în ce mai mult, spre îndeplinirea standardelor îmbunătățite de protecție a mediului și producerea de bunuri ecologice, pe fondul creșterii cererii publice de astfel de standarde și bunuri.
S-a precizat[25] că acest program a inițiat discuția despre o „abordare sectorială”, analizând impactul sectoarelor economice strategice asupra mediului și, pentru prima dată, a anunțat evaluarea instrumentelor noi, bazate pe stimulente (impozite, subvenții sau permise de emisie tranzacționabile).
E. PAM 5 a fost lansat în anul 1992, pentru perioada 1992-1999[26].
Acest program a fost intitulat, sugestiv, „Către o dezvoltare durabilă”, stabilind obiective pe termen lung și axându-se pe o abordare mai globală[27].
Caracteristicile dezvoltării durabile identificate, au fost următoarele[28]:
– menținerea calității generale a vieții;
– menținerea accesului permanent la resursele naturale;
– evitarea deteriorării de durată a mediului;
Ca aspecte de noutate ale acestui program au fost precizate[29]:
– necesitatea concentrării pe agenții și activitățile care deteriorează mediul și reduc stocul de resurse naturale, de o manieră mai rapidă comparativ cu tendințele specifice anterior apariției acestei probleme;
– necesitatea unor schimbări semnificative în modelul uman de consum și comportament;
S-a recunoscut[30] imposibilitatea punerii în acțiune a acestor obiective doar la nivelul Comunității, și că, mai degrabă, aceasta se putea realiza pe baza unei partajări a responsabilității la toate nivelurile societății, incluzând guverne, autorități regionale și locale, organizații neguvernamentale, instituții financiare întreprinderile de producție și distribuție, cetățeni.
S-a subliniat[31] faptul că acest program a avut, în partea sa filosofică, toate elementele necesare unei politici orientate spre „schimbări structurale ecologice”.
F. PAM 6 a fost adoptat în anul 2002, pentru perioada 2002-2012[32].
Acest program a fost intitulat „Mediul 2010: viitorul nostru, alegerea noastră” și a stabilit efectiv obiectivele și prioritățile de mediu care au făcut parte integrantă din strategia Comunității Europene pentru dezvoltare durabilă[33].
S-a subliniat[34] necesitatea unei atenții deosebite pentru următoarele domenii de acțiune, stabilindu-se și obiective concrete, respectiv:
– domeniu: combaterea schimbărilor climatice; obiectiv: stabilizarea concentrațiilor atmosferice de gaze cu efect de seră la un nivel care nu va determina variații nenaturale ale climatului pământului;
– domeniu: natură și biodiversitate – protejarea unei resurse unice; obiectiv: protejarea și restabilirea funcționării sistemelor naturale și stoparea pierderii biodiversității în Uniunea Europeană și la nivel mondial; protejarea solurile împotriva eroziunii și poluării;
– domeniu: mediul și sănătatea; obiectiv: realizarea unei calități a mediului în care nivelurile de contaminanți provocați de om, inclusiv diferitele tipuri de radiații, nu dau naștere unor efecte semnificative sau riscuri pentru sănătatea umană;
– domeniu: utilizarea durabilă a resurselor naturale și gestionarea deșeurilor; obiectiv: asigurarea consumului de resurse regenerabile și neregenerabile că nu depășește capacitatea de transport a mediului; realizarea unei decuplări a utilizării resurselor de la creșterea economică, printr-o eficiență semnificativ îmbunătățită a resurselor, dematerializarea economiei și prevenirea generării deșeurilor.
De asemenea, a fost prevăzută[35], printre altele, dezvoltarea a șapte strategii tematice, corespunzătoare unor aspecte importante ale protecției mediului, ca: protecția solului, protecția și conservarea mediului marin, utilizarea pesticidelor, poluarea aerului, mediul urban, reciclarea deșeurilor, gestionarea și utilizarea resurselor în perspectiva dezvoltării durabile.
G. PAM 7 a fost adoptat în anul 2013, pentru perioada 2013-2020[36].
Acest program are ca motto „O viață bună, în limitele planetei noastre”, fiind programul general de acțiune pentru mediu al UE până în anul 2020, este construit pe realizările semnificative ale celor 40 de ani de politică a UE în domeniul mediului și se bazează pe o serie de inițiative strategice recente în domeniul mediului[37].
Ca obiective prioritare, sunt considerate[38] următoarele:
– protejarea, conservarea și ameliorarea capitalului natural al Uniunii;
– trecerea Uniunii la o economie verde și competitivă, cu emisii reduse de dioxid de carbon și eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor;
– protejarea cetățenilor Uniunii de presiunile legate de mediu și de riscurile la adresa sănătății și a bunăstării;
– sporirea la maximum a beneficiilor legislației Uniunii în domeniul mediului prin îmbunătățirea punerii în aplicare a acesteia;
– dezvoltarea cunoștințelor privind mediul și lărgirea bazei de date pentru politică;
– asigurarea de investiții pentru politica în domeniul mediului și al climei și justificarea costurilor ecologice ale oricăror activități care țin de societate;
– o mai bună integrare a considerentelor legate de mediu în alte domenii de politică și asigurarea coerenței în momentul formulării unor politici noi;
– creșterea sustenabilității orașelor Uniunii;
– sprijinirea Uniunii în vederea unei abordări mai eficace a provocărilor în materie de mediu și de climă la nivel internațional.
2. Elemente care influențează elaborarea politicii Uniunii Europene în domeniul mediului
Potrivit par. (3) al art. 191 al Tratatului privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE)[39] (ex. art. 174 TCE), în elaborarea politicii sale în domeniul mediului, UE ține seama de:
– datele științifice și tehnice disponibile;
– condițiile de mediu din diferitele regiuni ale Uniunii;
– avantajele și costurile care pot rezulta din acțiune sau din inacțiune;
– dezvoltarea economică și socială a Uniunii în ansamblul său;
– dezvoltarea echilibrată a regiunilor sale.
3. Scop, obiective la care contribuie, și principii pe care se bazează politica Uniunii Europene în domeniul mediului
A. Scopul politicii UE în domeniul mediului
Potrivit tezei I a par. (2) al art. 191 TFUE (ex-art. 174 TCE), Politica UE în domeniul mediului urmărește un nivel ridicat de protecție, ținând seama de diversitatea situațiilor din diferitele regiuni ale Uniunii
B. Obiective la care contribuie politica UE în domeniul mediului
Potrivit par. (1) al art. 191 TFUE (ex-art. 174 TCE), Politica UE în domeniul mediului contribuie la următoarele obiective:
– conservarea, protecția și îmbunătățirea calității mediului;
– ocrotirea sănătății persoanelor;
– utilizarea prudentă și rațională a resurselor naturale;
– promovarea pe plan internațional a unor măsuri destinate să contracareze problemele de mediu la scară regională sau mondială și în special lupta împotriva schimbărilor climatice.
C. Principii pe care se bazează politica UE în domeniul mediului
Potrivit tezei II a par. (2) al art. 191 TFUE (ex.: art. 174 TCE), Politica UE în domeniul mediului se bazează pe următoarele principii:
– principiul precauției;
– principiul acțiunii preventive;
– principiul remedierii, cu prioritate la sursă, a daunelor provocate mediului;
– principiul „poluatorul plătește”.
4. Competențe exercitate de Uniunea Europeană în domeniul politicii de mediu
Potrivit lit. (e) a par. (2) al art. 4 TFUE, competențele partajate între UE și statele membre se aplică și în domeniul mediului, ceea ce presupune că UE și statele membre participă, deopotrivă, la executarea lor[40].
Cu toate acestea, politica de mediu unională, prevalează asupra celor naționale; cele naționale pot reglementa aspecte în afara celor unionale, dar niciodată împotriva lor[41].
De altfel, potrivit art. 193 TFUE (ex-art. 176 TCE), măsurile de protecție adoptate pentru realizarea obiectivelor la care contribuie politica UE în domeniul mediului, nu pot împiedica niciun stat membru să mențină sau să stabilească măsuri de protecție mai stricte; condițiile impuse privesc compatibilitatea măsurilor adoptate cu tratatele și notificarea acestora Comisiei.
5. Concluzii
Cu toate că nu poate fi negat caracterul oarecum „subsidiar” al politicii comunitare de mediu, prin raportare la alte politici „majore”, este evidentă caracteristica de protecție, care conferă importanța ce o reclamă o astfel de politică.
Cele șapte Programe de acțiune pentru mediu (PAM), elaborate și puse în aplicare, cu toate că, în esență, au fost/sunt declarații politice (ce prezintă obiective de atins potrivit unui calendar precis), au avut/au un rol deosebit, contribuind la cristalizarea și ghidarea dezvoltării politicii de mediu a Uniunii Europene.
Inițial, politicile de mediu comunitare au avut o justificare proprie pentru mediu, fără ca aceasta să fie subordonată obiectivelor pieței interne. O schimbare considerabilă a abordării politice, a fost reflectată în al treilea PAM și, parțial, în al patrulea, aceste programe fiind mult mai strâns legate de realizarea pieței interne decât cele anterioare.
Anul 1987 a fost perceput ca un punct de cotitură în politica de mediu comunitară, protecția mediului primind un capitol propriu în Actul Unic European. Politica de mediu a fost considerată ca politică comunitară prin Tratatul de la Maastricht iar dezvoltarea durabilă a fost consolidată ca obiectiv comunitar prin Tratatul de la Amsterdam.
În acest context, politica de mediu și dezvoltarea durabilă au devenit elemente cheie ale documentelor strategice.
Mai mult, un așa numit[42] „triunghi verde” al elaborării politicii de mediu, între Comisie, Consiliul pentru mediu și Parlamentul European, a reușit să „ocolească”, cu succes, jucătorii tradiționali de veto, urmărind interese economice și instituționale și reușind să introducă instrumente noi.
Cu toate acestea, este evident faptul că politicile de mediu viitoare vor trebui reorientate și prioritizate, având în vedere că problemele de mediu persistă.
[21] Council, Resolution of the Council of the European Communities and of the representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council, of 19 October 1987 on the continuation and implementation of a European Community policy and action programme on the environment (1987 to 1992), OJ C 328, vol. 30, 7 December 1987.
[22] Ibidem, p. 6.
[23] Ibidem.
[24] Ibidem.
[25] Hey Christian, op. cit., p. 21.
[26] Council, Resolution of the Council and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 1 February 1993 on a Community programme on policy and action in relation to the environment and sustenaible development, OJ C 138, vol. 36, 17 May 1993.
[27] European Commision, „Toward Sustainabilitty” the European Community Programme of policy and action in relation to the environment and sustenaible development, disponibil on-line la http://ec.europa.eu/environment/archives/action-programme/5th.htm, consultat la 10.12.2017.
[28] Council, Resolution of the Council and the Representatives of the Governments of the Member States, meeting within the Council of 1 February 1993 on a Community programme on policy and action in relation to the environment and sustenaible development, op. cit., p. 21.
[29] Ibidem, p. 22.
[30] Ibidem.
[31] Hey Christian, op. cit., p. 23.
[32] European Parliament, Council of the European Union, Decision No 1600/2002/EC of the European Parliament and of the Council of 22 July 2002 laying down the Sixth Community Environment Action Programme, OJ L 242, vol. 45, 10 September, 2002.
[33] Commission of the European Communities, Communication from the Commission to the Council, the European Parliament, the Economic and Social Committe and the Committee of the Region On the sixt environment action programme of the European Community Environment 2010: Our future, Our choice, COM (2001) 31 final, p. 3; disponibil on-line la http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=COM:2001:31:FIN&from=EN; consultat la 10.12.2017.
[34] Ibidem, pp. 4-5.
[35] Marinescu Daniela, Tratat de dreptul mediului, ed. a III-a, rev. și adăug., Ed. Universul Juridic, București, 2008, p. 748.
[36] European Parliament, Council of the European Union, Decision no 1386/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 on a General Union Environment Action Programme to 2020 „Living well, within the limit of our planet”, OJ L 354, vol. 56, 28 December 2013.
[37] European Commission, Proces leading to the 7th EAP, disponibil on-line la http://ec.europa.eu/environment/action-programme/process.htm; consultat la 10.12.2017.
[38] European Parliament, Council of the European Union, Decision no 1386/2013/EU of the European Parliament and of the Council of 20 November 2013 on a General Union Environment Action Programme to 2020 „Living well, within the limit of our planet”, op. cit., p. 174.
[39] Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene (TFUE), versiune consolidată, JO C 326, 26 octombrie 2012.
[40] Petrescu Mag Ruxandra-Mădălina, Protecția mediului în contextul dezvoltării durabile. Legislație și instituții, Ed. Bioflux, Cluj-Napoca, 2011, p. 45.
[41] Ibidem, p. 47
[42] Hey Christian, op. cit., p. 26.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.