Alegeri europene: reguli europene și naționale. Scurte considerații privind cadrul legislativ al alegerilor pentru Parlamentul European
Anca Jeanina Niță - februarie 1, 2019Atribuirea mandatelor de parlamentar european este reglementată prin art. 21 din Lege, după cum urmează:
a) în prima etapă, Biroul Electoral Central calculează pragul electoral și coeficientul electoral național și stabilește, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi valabil exprimate, lista partidelor politice, organizațiilor cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțelor politice, alianțelor electorale și candidaților independenți cărora li se pot repartiza mandate;
b) în etapa a doua, se repartizează mandatele la nivelul circumscripției naționale pentru listele selectate în condițiile prevăzute la lit. a) prin metoda d’Hondt. Metoda d’Hondt de repartizare a mandatelor constă în împărțirea voturilor valabil exprimate pentru fiecare listă și candidat independent, selectate în condițiile prevăzute la lit. a), la 1, 2, 3, 4… până la numărul total de mandate de repartizat, și ierarhizarea acestor câturi în ordine descrescătoare. Numărul de mandate repartizate fiecărei liste în parte corespunde cu numărul total de câturi aferente fiecărei liste cuprinse în șirul ordonat, până la repartizarea tuturor mandatelor;
c) candidatului independent căruia i-ar reveni cel puțin un mandat i se repartizează un singur mandat, indiferent de câte mandate au rezultat din calcul. În acest caz, repartizarea celorlalte mandate se face în continuare, pentru liste sau candidați independenți.
Biroul Electoral Central confirmă rezultatele sufragiului și asigură publicarea în Monitorul Oficial al României, Partea I, a rezultatelor alegerii membrilor din România în Parlamentul European, iar Autoritatea Electorală Permanentă împreună cu autoritățile publice competente îndeplinesc formalitățile necesare acceptării membrilor din România în Parlamentul European.
4. În loc de concluzii
Prezentul articol nu și-a propus o analiza exhaustivă a reglementărilor ce guvernează materia alegerilor pentru Parlamentul European – analiză care considerăm că nu ar fi posibilă în structura unui articol, elaborarea lui fiind consecința constatării că deși mai este puțin până la alegerile din mai 2019 tema alegerilor europene nu și-a făcut încă suficient loc pe agenda dezbaterilor publice din România.
Nu-i mai puțin adevărat că interesul față de alegerile pentru Parlamentul European este manifestat plenar de politicieni, inclusiv prin lansarea unor teme de dezbatere pentru modificarea și completarea Legii nr.33/2007, în an electoral, contrar recomandărilor Comisiei Europene pentru Democrație prin Drept[36] și jurisprudenței instanței de contencios constituțional[37] care a statuat că legile electorale pot fi modificate și cu mai puțin de un an înaintea alegerilor, doar atunci când schimbările nu afectează dreptul la vot, ci sunt menite să faciliteze procesul electoral.
După cum s-au exprimat în repetate rânduri analiști politici consacrați „tendința schimbărilor electorale este recurentă în România”, este „o tendință grea” a sistemului politic românesc, fiind cunoscut apetitul partidelor politice parlamentare – mai ales a celor aflate la putere, de a schimba regulile în timpul jocului[38].
Temperarea acestui apetit readuce în discuție rolul codificării în procesul de creare a unui sistem electoral autentic, democratic și stabil, necesitatea surprinsă de instanța de contencios care a statuat ca „întreaga legislație electorală referitoare la alegerea Camerei Deputaților și a Senatului, a Președintelui României, alegerile pentru Parlamentul European, precum și la alegerea autorităților administrației publice locale să fie reexaminată, urmând a fi concentrată într-un cod electoral, ale cărui dispoziții comune și speciale să asigure, în concordanță cu principiile constituționale, organizarea unui scrutin democratic, corect și transparent”[39].
[36] Comisia de la Veneția în Declarația interpretativă privind stabilitatea dreptului electoral, adoptată în cadrul celei de-a 65-a Reuniuni Plenare la Veneția în 16-17 decembrie 2005 a subliniat că „legislația electorală nu trebuie amendate decât cel puțin cu un an înainte de alegeri pentru că legea electorală trebuie să se bucure de o anumită stabilitate, care ar proteja-o de manipulare de către partidele politice”.
[37] Decizia nr.1189/2008, publicată în M. Of. 776 din 19.11.2008, Decizia nr. 1248/2008, publicată în M. Of. nr. 803 din 2.12.2008.
[38] C. Pîrvulescu, A. Todor, Oportunități și amenințări în contextul schimbărilor legislației electorale din România, în Revista „Expert Electoral”, ed. specială 2016, pp. 49-50.
[39] Decizia nr. 51/2012 publicată în M. Of. nr. 90 din 3.02.2012.
Arhive
- martie 2024
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.