Actele cu caracter fiscal în reglementarea noului Cod de procedură fiscală
Cristina Oneț - decembrie 1, 2015“Fiscal documents in the regulation of the new Code of tax procedure” („Actele cu caracter fiscal în reglementarea noului Cod de procedură fiscală”)
In this article, the author examines the fiscal administrative documents, as regulated in the new Code of tax procedure, also with references to any regulations of the old Code of tax procedure.
The structure and the body of the study reveal the comments on the definition of the fiscal administrative documents, on the form of the fiscal administrative document, on the registration of the fiscal administrative document, on the body of the fiscal administrative documents, on the service of the fiscal administrative document, on the absolute or relative, total or partial nullity, on the correction of clerical errors, on the debt security, and for the purpose of the above-mentioned, the doctrine developed by important names in the field of law is taken into consideration (T. Drăganu, A. Fanu-Moca, D. Petică Roman, S. Iliescu, D.D. Șaguna, D.C. Șova, S. Zilberstein, V. Ciobanu, I. Băcanu, I. Santai, A. Iorgovan).
Finally, the author puts forward a few considerations regarding the legal nature of the debt securities.
Keywords: fiscal administrative document; form; registration; clerical error; nullity; tax claim.
1. Actele emise de organele fiscale competente în aplicarea legislaţiei privind stabilirea, modificarea sau stingerea drepturilor şi obligaţiilor fiscale au fost definite de către legiuitor ca fiind acte administrative fiscale[1]. Noul Cod de procedură fiscală definește actul administrativ fiscal ca fiind actul emis de organul fiscal în exercitarea atribuțiilor de administrare a impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale, pentru stabilirea unei situații individuale și în scopul de a produce efecte juridice față de cel căruia îi este adresat.[2]
Chiar dacă aparent cele două definiții sunt diferite, în esență ele surprind aceleași idei fundamentale, și anume faptul că actele administrative fiscale sunt emise de către organele fiscale ale statului sau ale unităților administrativ-teritoriale în realizarea atribuțiilor lor specifice, respectiv cu ocazia administrării creanțelor fiscale.
Prin activitatea de administrare a creanțelor fiscale, considerăm că trebuie înțeleasă activitatea complexă de stabilire și colectare a acestora, inclusiv încasarea sumelor de bani datorate bugetelor publice ale statului și ale unităților administrativ-teritoriale, precum și activitatea de control fiscal ce trebuie efectuat în scopul verificării legalității, exactității și corectitudinii cu care s-au dus la îndeplinire și alte obligații ce revin prin lege contribuabililor pentru stabilirea sarcinilor fiscale ale acestora, cum ar fi obligația legală de declarare, calculare și vărsare a anumitor categorii de creanțe fiscale.
Dacă ne referim, însă la această din urmă categorie de acte ce au un pronunțat caracter fiscal, trebuie subliniat faptul că ele nu sunt acte administrative, întrucât nu sunt emise de către organele fiscale ale statului sau ale unităților administrativ-teritoriale. Totuși, ele nu pot fi ignorate ca acte cu caracter fiscal deoarece au o mare însemnătate în procesul de stabilire a datoriilor contribuabililor față de stat și față de unitățile administrativ-teritoriale, ca subiecte de drept public îndreptățite prin lege să gestioneze fonduri publice.
Așadar, toate actele juridice prin care se stabilesc creanțe fiscale, indiferent dacă emană de la organele fiscale sau de la contribuabili, sunt titluri de creanță fiscală. Cele care sunt emise de către organele fiscale sunt, în același timp, și acte administrative fiscale. Alături, însă de titlurile de creanță fiscală, în categoria actelor administrative fiscale intră și alte acte juridice ce se emit cu ocazia urmăririi creanțelor fiscale (spre exemplu, actele de executare silită) ori cu ocazia desfășurării activității de control financiar și mai ales a inspecțiilor fiscale.
În concluzie, putem constata faptul că noțiunile de act administrativ fiscal și de titlu de creanță fiscală nu se suprapun, doar deciziile de impunere fiind în același timp și acte administrative fiscale, dar și titluri de creanță fiscală. Totuși, și unele și celelalte sunt acte cu caracter fiscal și le vom trata pe rând în cele ce urmează.
2. Simpla lor denumire ne îndeamnă ca, în analiza actelor administrativ fiscale, să pornim de la una din cele mai importante definiţii date în literatura de specialitate actului administrativ[3]. Astfel, acesta este considerat a fi manifestarea de voinţă făcută în exercitarea funcţiei executive a statului, în scopul de a produce efecte juridice a căror realizare este garantată prin posibilitatea de a recurge la forţa de constrângere a statului, în condiţiile prevăzute de normele juridice în vigoare.
Un alt aspect important de subliniat se referă la faptul că, potrivit voinţei legiuitorului, actul administrativ fiscal emană de la organele fiscale, adică de la autorităţile publice chemate să exercite puterea executivă în scopul constituirii, administrării şi controlului asupra resurselor financiare ale statului şi ale unităţilor administrativ-teritoriale.
Faptul că actele administrativ fiscale sunt emise de către organele fiscale întăreşte dubla funcţie a acestora de acte administrative şi fiscale, în acelaşi timp.
Adeseori, în literatura de specialitate s-a arătat faptul că dreptul finanţelor publice s-a desprins din dreptul administrativ preluând componenta patrimonială a acestora, ceea ce determină şi diferenţa fundamentală ce apare între actele administrative (de administrare, ori de execuţie) şi cele administrativ fiscale. Primele au, cel mai adesea, caracter nepatrimonial, spre deosebire de celelalte care au preluat componenta patrimonială a dreptului public.
Din toate cele arătate se desprind o serie de trăsături ce caracterizează actele administrativ fiscale, şi anume:
- sunt acte juridice;
- sunt acte emise în regim de putere publică;[4]
- au un pregnant conţinut patrimonial;
- au un regim juridic derogator în raport cu cel aplicabil actelor administrative, care reprezintă dreptul comun în această materie.
3. Aspectele de formă ce caracterizează actele administrativ-fiscale se referă, în primul rând, la imperativul ca ele să fie emise în formă scrisă, pe suport de hârtie sau pe suport electronic, iar conţinutul lor trebuie să cuprindă următoarele elemente: denumirea organului fiscal emitent; data la care a fost emis actul, precum şi data la care îşi produce efectele; datele de identificare a contribuabilului sau a persoanei împuternicite de către acesta, după caz; obiectul actului administrativ fiscal; motivele de fapt pe care se întemeiază sau care au stat la baza emiterii actului administrativ fiscal; temeiul de drept; numele și calitatea persoanelor împuternicite de către organul fiscal să emită actul; posibilitatea de a fi contestat, termenul de depunere a contestaţiei şi organul fiscal la care se depune contestaţia; menţiuni privind audierea contribuabilului, respectiv plătitorului, și, nu în ultimul rând, semnătura persoanelor împuternicite ale organului fiscal, precum și ştampila organului fiscal emitent.
Cu privire la aceste din urmă aspecte privitoare la condițiile de formă și fond ale actelor administrativ fiscale, legiuitorul distinge între actele emise pe suport de hârtie și cele emise pe suport electronic. Astfel, în acest din urmă caz, este acceptată semnătura electronică extinsă a Ministerului Finanțelor Publice, bazată pe un certificat calificat care atestă calitatea de organ fiscal al statului sau de împuternicit al acestuia.
Textul legal mai sus menționat cuprinde și alte precizări. Este vorba despre acele acte administrative fiscale tipărite pe suport de hârtie, dar de către centre de imprimare masivă. În anumite condiții care urmează a fi precizate ulterior printr-un ordin al președintelui ANAF, anumite categorii de documente, tipărite în condițiile de mai sus, pot să nu conțină semnătura și ștampila organului emitent.[5]
[2] Art. 1 alin. (1) pct. 1 din noul Cod de procedură fiscală ce urmează a intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
[3] Tudor Drăganu, Introducere în teoria şi practica statului de drept, Ed. Dacia, Cluj-Napoca, 1992, p. 139.
[4] Adrian Fanu-Moca, Actul administrativ fiscal, Revista de Drept Comercial, nr. 11/2005, p. 142.
[5] Potrivit Ordinul ministrului finanţelor publice nr.1107/2012 privind emiterea prin intermediul centrului de imprimare masivă a unor acte administrative şi procedurale modificat prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 1536/2014, se stabilesc următoarele categorii de acte administrative şi procedurale emise prin intermediul centrului de imprimare masivă, valabile fără semnătura si ştampila organului fiscal emitent, și anume:
Titlul executoriu;
Somaţie;
Decizie referitoare la obligaţiile de plată accesorii;
„Decizie de impunere din oficiu a veniturilor persoanelor fizice„.
Înștiinţare privind stingerea creanţelor fiscale;
Adresă de înfiinţare a popririi asupra disponibilităţilor bănești;
Adresă de înștiinţare privind înfiinţarea popririi asupra disponibilităţilor bănești;
Decizie de ridicare a măsurilor de executare silită asupra disponibilităţilor bănești;
Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din România de persoanele fizice;
Decizie de impunere anuală pentru veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice;
Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de impozit pe venit/contribuţii de asigurări sociale de sănătate, precum şi privind obligaţiile de plată cu titlu de contribuţii de asigurări sociale;
Decizia de impunere privind plăţile anticipate cu titlu de contribuţii de asigurări sociale de sănătate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor;
Decizia de impunere anuală pentru stabilirea contribuţiei de asigurări sociale de sănătate;
Înștiinţare de compensare;
Înștiinţare de restituire;
Document de restituire;
Decizie de impunere privind recalcularea impozitului pe veniturile din salarii;
Decizie privind restituirea sumelor reprezentând cheltuieli cu bursele private;
Decizie de impunere din oficiu pentru impozitele, taxele și contribuţiile cu regim de stabilire prin autoimpunere sau reţinere la sursă;
Notificare privind îndeplinirea condiţiilor pentru declararea ca inactiv potrivit prevederilor art. 78^1 alin. (1) lit. a) din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările și completările ulterioare;
Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA, potrivit prevederilor art. 153 alin. (8)/art. 153^1 alin. (4) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările si completările ulterioare;
Notificare privind nedepunerea în termen a declaraţiilor de impozite, taxe și contribuţii;
Notificare privind modul de completare a declaraţiilor de impozite, taxe și contribuţii;
Notificare privind nedepunerea în termen a declaraţiilor de venit;
Notificare privind modul de completare a declaraţiilor de venit.
Menționăm că ordinul de mai sus a fost emis în aplicarea Codului fiscal și a Codului de procedură fiscală aflate în vigoare în acest moment, și nu a noilor acte normative care urmează a intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2016.
Arhive
- februarie 2024
- ianuarie 2024
- decembrie 2023
- noiembrie 2023
- octombrie 2023
- septembrie 2023
- august 2023
- iulie 2023
- iunie 2023
- mai 2023
- aprilie 2023
- martie 2023
- februarie 2023
- ianuarie 2023
- decembrie 2022
- noiembrie 2022
- octombrie 2022
- septembrie 2022
- august 2022
- iulie 2022
- iunie 2022
- mai 2022
- aprilie 2022
- martie 2022
- februarie 2022
- ianuarie 2022
- decembrie 2021
- noiembrie 2021
- octombrie 2021
- septembrie 2021
- august 2021
- iulie 2021
- iunie 2021
- mai 2021
- aprilie 2021
- martie 2021
- februarie 2021
- ianuarie 2021
- decembrie 2020
- noiembrie 2020
- octombrie 2020
- septembrie 2020
- august 2020
- iulie 2020
- iunie 2020
- mai 2020
- aprilie 2020
- martie 2020
- februarie 2020
- ianuarie 2020
- decembrie 2019
- noiembrie 2019
- octombrie 2019
- septembrie 2019
- august 2019
- iulie 2019
- iunie 2019
- mai 2019
- aprilie 2019
- martie 2019
- februarie 2019
- ianuarie 2019
- decembrie 2018
- noiembrie 2018
- octombrie 2018
- septembrie 2018
- august 2018
- iulie 2018
- iunie 2018
- mai 2018
- aprilie 2018
- martie 2018
- februarie 2018
- ianuarie 2018
- decembrie 2017
- noiembrie 2017
- octombrie 2017
- septembrie 2017
- august 2017
- iulie 2017
- iunie 2017
- mai 2017
- aprilie 2017
- martie 2017
- februarie 2017
- ianuarie 2017
- decembrie 2016
- noiembrie 2016
- octombrie 2016
- septembrie 2016
- august 2016
- iulie 2016
- iunie 2016
- mai 2016
- aprilie 2016
- martie 2016
- februarie 2016
- ianuarie 2016
- decembrie 2015
- noiembrie 2015
- octombrie 2015
- septembrie 2015
- august 2015
- iulie 2015
- iunie 2015
- mai 2015
- aprilie 2015
- martie 2015
- februarie 2015
- ianuarie 2015
Calendar
L | Ma | Mi | J | V | S | D |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | ||||
4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 |
18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 |
25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.